Доброго дня.
Сьогодні 27 січня 2025 року.
Запрошую на урок географії учнів 11 класів.
Географія 11 клас
Тема: Грунт - " дзеркало" ландшафту. Типи грунтів. Дослідження 12-13.
Спеціалізація сільськогосподарського виробництва органічно поєднана з його розміщенням. Вони є формами суспільного поділу праці і знаходяться в постійному взаємозв’язку та взаємозумовленості. Розміщення характеризує кількісний бік суспільного поділу праці і вказує, які види продукції, в якому розмірі й на яких площах виробляються на тій чи іншій території (в зоні, області, районі, мікрозоні, окремій виробничій одиниці). Спеціалізація відбиває якісний бік суспільного поділу праці і вказує, виробництво яких саме видів продукції є переважаючим на даній території. Це — ефективна форма організації сільського господарства, яка дає можливість зосередити виробництво певних видів продукції на окремих територіях і підприємствах і одержати завдяки цьому кращих результатів господарської діяльності.
Закон природної зональності — закон, відкритий А. Гумбольдтом, за-значив закономірний розподіл рослин і тварин на земній поверхні в залеж-ності від температури. Остаточне формулювання закону природної зональ-ності належить В.В.Докучаєву (1899р.), який в роботі «Вчення про зони природи» узагальнив вплив широтної зональності і вертикальної поясності на весь природний комплекс, що включає кліматичні фактори, ґрунт, росли-ни і тварини.
Вплив ґрунтів на спеціалізацію господарства регіону, країни.
Ґрунт і сільське господарство.
Одним з основних природних факторів розміщення і спеціалізації сіль-ського господарства є якість ґрунтів. Більшою мірою природні фактори впливають на розміщення галузей рослинництва. З галузей тваринництва найбільш залежним від природно-кліматичних умов є пасовищне тваринниц-тво.
Головною складовою ґрунту є гумус (перегній), що визначає родючість ґру-нту – чим потужніший вміст гумусу, тим родючіший ґрунт.
Деякі культури краще ростуть у певному ґрунті. Так, пшениця віддає перевагу родючому глинистому ґрунту, ячмінь краще вирощувати в більш легкому, піщаному, а оптимальним варіантом для картоплі є потужний шар вапняного ґрунту з більшим змістом органіки. Є культури, що добре ростуть у різних ґрунтах, і фермери можуть змінювати ґрунтовий склад, додаючи вапно, хімічні й органічні добрива
Кращі землі - рівнини з товстим шаром родючого ґрунту в регіонах зі сприятливими кліматичними умовами. У густонаселених районах, де мало орних угідь, під посів повинні використовуватися й похилі ділянки землі. Для цього застосовують традиційний метод - на схилах роблять щаблі, або тераси. Терасування сповільнює ерозію ґрунту, але обходиться дуже дорого.
Для посівів приділяється земля вищої якості, тому що рослинництво приносить фермерам найвищі доходи. Чим гірше якість землі, тем вище ри-зик, пов'язаний з можливим неврожаєм або ерозією ґрунту. Там, де земле-робство стає невигідним, земля повинна використовуватися або для випасу, або для лісонасаджень.
Отже, сільське господарство країн світу залежить від типів ґрунтів. Їх родючість безпосередньо впливає на видовий склад і продуктивність рос-линництва, а характер кормової бази, наявність пасовищ - на спеціалізацію та ступінь розвитку тваринництва. В зоні степів помірного кліматичного поя-су, де поширені родючі чорноземи: Україна, Казахстан, Аргентина, Канада, США вирощують пшеницю, кукурудзу, соняшник. Набули розвитку такі ви-сокопродуктивні напрямки тваринництва, як скотарство, свинарство, вівчар-ство, птахівництво.
Порівняння карт ґрунтів і природних зон світу та України.
На півночі України, у зоні мішаних лісів виникли малородючі дерново-підзолисті ґрунти. Для підвищення їх родючості вносять добрива та вапну-ють для нейтралізації кислотності. Під широколистими лісами-більш родючі сірі лісові. Під лісостепами та степами-найкращі в світі чорноземи. В умовах сухих південних степів утворились слаболужні, часто засолені каштанові ґрунти. Їх зрошують та гіпсують для зменшення лужності. В Карпатах по-ширені бурі гірсько-лісові ґрунти. Південне узбережжя Криму розміщується в субтропічному поясі. Під вічнозеленими твердолистими лісами і чагарни-ками сформувались достатньо родючі коричневі ґрунти.
У межах рівнинної частини України виділяють три природні зони: мі-шаних хвойно-широколистих лісів; лісостепу; степу. Їх природні умови зна-чно змінено господарською діяльністю людини. Межі зон можна визначити за поширенням ґрунтів та рослинного покриву. Вузька смужка Південного берега Криму належить до середземноморських субтропіків.
Дослідження 12.
Тема: Деградовані грунти: причини і перспективи використання.
Завдання: за допомогою різноманітних джерел ГІС потрібно проаналізувати та визначити чинники деградації ґрунтів: причини та перспективи використання та території України.
План виконання роботи:
1. Перегляньте матеріали.
2. Проаналізуйте прочитану інформацію.
3. Доберіть інформацію про деградацію ґрунтів.
4. Заповніть таблицю «Деградовані ґрунти: причини та перспективи використання».
Таб. «Деградовані ґрунти: причини та перспективи використання».
№ | Форма деградації ґрунтів | Перспективи використання | Чинники, які впливають на деградацію ґрунтів |
1. |
|
|
|
5. Зробіть Ваш висновок щодо чинників деградації ґрунтів: причини та перспективи використання на території України.
Інформаційний матеріал:
http://esu.com.ua/search_articles.php?id=21234
https://studfile.net/preview/5454117/page:25/
Дослідження 13.
Тема:Чинники порушення широтної зональності на материках та території України.
Завдання: за допомогою різноманітних джерел ГІС потрібно проаналізувати та визначити чинники порушення широтної зональності на материках та території України.
План виконання роботи:
1. Перегляньте матеріали.
2. Проаналізуйте прочитану інформацію.
3. Доберіть інформацію про порушення широтної зональності на материках та території України.
4. Заповніть таблицю «Чинники порушення широтної зональності на материках».
5. Зробіть Ваш висновок щодо чинники порушення широтної зональності на території України.
Інформаційний матеріал:
http://www.osvitanet.com.ua/base_book/geography8/g8_30.html
https://studopedia.su/9_59737_shirotna-zonalnist.html
Таб. «Чинники порушення широтної зональності на материках».
№ | Природна зона | Материк | Чинники, які впливають на зміни |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
5. |
|
|
|
Викона роботу чекаю до наступного уроку.
Домашнє завдання:
1. Опрац. п. 27 та мою для вас підбірку.
2. Виконати Д12-13.
3. Повторити терміни.
Немає коментарів:
Дописати коментар