четвер, 26 березня 2020 р.

Джерела додаткової інформації.
6 клас
Tема «Гідросфера" - Як діють течії? https://www.youtube.com/watch… - Припливи та відпливи https://www.youtube.com/watch?v=p3je1B-WfqQ - Води суходолу - https://www.youtube.com/watch?v=J3QRELWPXOA, пояснюють учні 6 класу – цікаво! - Річки - https://naurok.com.ua/urok-na-temu-vodi-suhodolu-richka-ta-… - Озера - https://naurok.com.ua/prezentaciya-ozera-6-klas-14951.html - Болота, підземні води - https://naurok.com.ua/prezentaciya-bolota-pidzemni-vodi-6-k…
Вправи на закріплення теми «Гідросфера»
7 клас
Тема «Північна Америка» - всі теми, починаючи з уроку 34 по урок 40 - http://video.novashkola.ua/7-klas/geografiya-7-klas/urok-34/
Вправи на закріплення теми «Північна Америка»
Природні зони Північної Америки (презентації) - https://naurok.com.ua/prezentaciya-prirodni-zoni-pivnichno-…, https://naurok.com.ua/prezentaciya-prirodni-zoni-pivnichno-… https://naurok.com.ua/prezentaciya-prirodni-zoni-pivnichno-…
Тема «Євразія» - всі теми, починаючи з уроку 41 до уроку 53 - http://video.novashkola.ua/7-klas/geografiya-7-klas/urok-41/
Вправи на закріплення теми «Євразія»
8 клас
Тема «Ландшафти України» - всі уроки з 31 по 41 включно - http://video.novashkola.ua/8-klas/geografiya-8-klas/urok-31/
Вправи на закріплення теми «Ландшафти України»
9 клас
«Вторинний сектор економіки» Виробництво тканин, одягу, взуття - https://vseosvita.ua/…/prezentacia-virobnictvo-tkanin-odagu… Виробництво харчових продуктів та напоїв - https://vseosvita.ua/…/virobnictvo-harcovih-produktiv-napoi… Всі теми - http://video.novashkola.ua/9-klas/geografiya-9-klas/
10 клас
«Америка. Країни Америки» Чудові презентації до всієї теми є тут - https://geovsviti.blogspot.com/p/10_97.html
11 клас
«Глобальна економіка»
Для 9-11 класів на закріплення тем можна давати різні варіанти – скласти mind map, онлайн-опитування у різних формах - https://www.classtime.com/uk/, картки для повторення (ними можна обмінюватись в чатах) - https://quizlet.com/ru/mobile, є готові тести https://naurok.com.ua/test

План- конспект  семінару – тренінгу для батьків дітей з особливими освітніми потребами « Гендерні стереотипи суспільства».

Ми чимало говоримо про гендерну рівність – рівність між чоловіком та жінкою.
Хоча у нас є багато спільного ,- ми все ж різні.
Жінки більш витривалі, вони можуть змінюватися під впливом зовнішніх умов.
Чоловіки, за тендером, більш різноманітні, ніж жінки. Їм властивий пошук, тобто, нові, нетрадиційні рішення, ризикові вчинки.
Наш семінар – тренінг допоможе переконатися , наскільки ми різні й подібні.

Мета:
Формувати гендерну толерантність;
Вести підготовчу роботу з батьками дітей з ООП.
Обладнання:різнокольорові стікери  у формі яблука, ватман, фліпчарт, маркери, аркуші паперу А4, плакат із деревом, кошик, аркуші з незакінченими реченнями до вправ « Хлопчики й дівчатка», плакати з висловами видатних людей, плакат « Правила роботи в групі».

Тривалість заняття: 1 година

Цільова аудиторія: Батьки дітей з ООП, вчителі за бажанням.
 Хід заняття:

Вправа « Правила роботи в групі»
Мета:Створити комфортну , робочу атмосферу, згуртувати групу.
Вивішуємо  плакат» Правила роботи в групі».
Ведучий зачитує та пояснює правила,закликає пропонувати додаткові.
Батьки можуть схвалити  правило, плеснувши в долоні.
Орієнтовний перелік правил:
Участь у виконанні вправ і завдань добровільна;
Говорити лише від свого імені;
Коли один говорить – інші аналізують;
Не засуджувати;
Дотримуватися конфіденціальності;
Вправа « Чим ми схожі»
Мета:
Активізувати учасників;
Створити умови для ефективної роботи.
Учасники розрахуються на 1-2.
Учасники, які отримали 1- й  номер – обертаються обличчям до тих, хто отримав 2-й номер. Батьки дивляться один на одного , кожен по черзі називає ім'я дитини, декілька рис притаманні дитині.
Потім учасники обертаються спинами одне до одного  - ведеться « темне» обговорення:
Чи було вам важко використовувати цю вправу? Чому?
Що ви зрозуміли після виконання цієї вправи?
Висновок тренера: незважаючи на те, що ми різні за статтю, за віком , у нас спільна мета, а отже є спільні риси.
Вправа « Мої очікування»
Мета:
З'ясувати сподівання та очікування учасників щодо заняття.
Учасникам пропонується написати на різнокольорових  стікерах у формі яблук свої очікування від участі в занятті, по черзі озвучити їх і прикріпити стікери на плакат, на якому намальоване дерево.
Інформаційне повідомлення:
Тренер:Зараз модним став вираз « гендерна рівність». Що означає слово « гендер»? Звернемось до Інтернет –ресурсів.
На відміну від статі, що позначає біовідмінності, гендер – це цілісна психічна репрезентація статі, сповнена неповторними динамічними глибинами , когнітивними й поведінковими уявленнями про жіноче й чоловіче, здобута індивідом у результаті набуття індивідуального гендерного досвіду.
Гендерні відмінності формуються в процесі соціалізації. На це впливають :
Сімейне виховання;
Школа;
Взаємодія з іншими дітьми;
Ігрова активність.
Записуючи біоструми мозку немовлят  і  дітей перших місяців життя, науковці зафіксували, що у хлопців і дівчаток, уже в цьому віці, мозок працює не однаково, і в більшості випадків , проаналізувавши взаємодії електронних потенціалів різних областей кори головного мозку, могли з винятковою точністю визначити стать дитини.
Вправа « Позитивні риси»
Мета:з'ясувати , які позитивні риси є у хлопчиків і дівчат, що спільного є між ними.
Тренер: 
Яким повинен бути хлопець?
А якою повинна бути дівчинка?
Обговорення.
Що є відмінного в описах дітей, різних за статтю?
Що є спільного  в описах дітей, різних за статтю?
Вправа « Хлопчики і дівчатка»
Тренер: Відомо, що хлопчиками і дівчатками не народжуються, а стають у сім'ї, у школі, на вулиці, під впливом соціального оточення , друзів, однокласників, ЗМІ, тощо. Це соціалізує стать.( Кожен учасник отримує аркуш паперу, де надруковані незавершені речення, і пропонує завершити їх).
Потім учасники, за бажанням, по черзі озвучують свої речення, а тренер записує відповіді на ватмані.
Речення:
Мені подобається бути батьком, тому, що …
Мені подобається бути мамою, тому, що …
Обговорення:
Що нового ми дізналися?
Чому необхідні знання гендерного характеру?
Що відбувається в світі сучасної молоді?
Вправа « День із життя»
Мета:
Дати загальне уявлення про гендерні стереотипи;
Вплив гендерних стереотипів на соціальні ролі чоловіка та жінки.
Тренер:
Гендерні стереотипи – це сформовані культурою, узагальнені уявлення про те , як поводіться чоловіки та жінки. Термін варто відрізняти від поняття « гендерна роль», що означає набір норм поведінки, якої очікують від чоловіків та жінок. Поява гендерних стереотипів обумовлена тим, що модель гендерних відносин історично ви добудовувалася відмінностями в особистості чоловіків і жінок.

Учасників об’єднують у  дві групи . Тренер пропонує учасникам скласти розповідь про:
Робочий день жінки лише з іменників;
Робочий день чоловіка з дієслів;
По закінченні виконання вправи представник кожної групи зачитує розповідь.
Обговорення.
З якими труднощами ви стикнулися під час виконання цієї вправи?
На які роздуми вас надихнула ця вправа?
Вправа – релаксація « Водоспад»
Мета:
Позбутися психологічного дискомфорту;
Розвинути вміння правильно оцінювати себе і свої сили.
Тренер пропонує учасникам зручно сісти та заплющити очі.
Психолог: Дихайте рівно, спокійно.Звільніться від напруження.Глибоко вдихніть. Ви спокійні. Ви задоволені. Уявіть галявину і себе на ній. Ви стоєте босоніж. Озерніться навколо.Підніміть голову і подивіться на лагідне сонечко,відчуйте тепло і енергію сонця. Поверніть голову праворуч , знайдіть водоспад.Подивіться, яка прозора вода в ньому, відчуйте її свіжість.Станьте під струмінь його води. Відчуйте себе чистим , вийдіть з-під водоспаду. Вдихніть і, повільно видихаючи, розплющіть очі.
Чи залежимо ми від гендерних стереотипів?
Гра « Наші обов’язки»
Мета:
З'ясувати рівень обізнаності батьків із соціальними ролями;
Забезпечити соціально прийняту поведінку в родині.
Учасники отримують завдання, якщо вони вважають, що це суто чоловіча робота – піднімають ліву руку, якщо жіноча – праву, а якщо ця робота для обох – обидві руки:
Мити посуд;
Прибирати в кімнаті;
Ходити в магазин за продуктами;
Виховувати дітей;
Виносити сміття;
Заробляти гроші;
Головувати сім'ї;
Розпоряджатися сімейним бюджетом;
Прати;
Готувати їжу;
Ремонтувати сантехніку;вибивати ковдри;ходити на батьківські збори;
Перевіряти домашню роботу в дітей.
Вправа «Чи справдилися мої очікування»
Тренер:
Подивіться на наше дерево. На початку нашого заняття ми говорили про очікування. Тепер нехай кожен по черзі зірве своє яблуко і скаже, чи справдилися його очікування. Якщо очікування справдились, покладіть яблуко до кошика, а якщо ні – поверніть його на дерево.
Підбиття підсумків
Тренер  пропонує учасникам по черзі розповісти про свої враження від участі у тренінгу, висловити свої побажання учасникам і на закінчення зачитує вислови видатних людей.
Група їх обговорює.


План – конспект постійно – діючого семінару для педагогів
« Психолого – педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами»
Мета заняття:
познайомити вчителів з особливостями інклюзивного навчання в системі освіти;
сформувати толерантне ставлення до впровадження інклюзивного навчання у закладах освіти .
 Тривалість заняття: 2 год.

  Хід роботи:
Вправа «Хто я?» (10 хв.)
Тренер: На аркушах паперу напишіть цифри від 1 до 5 і п’ять разів дайте відповіді на запитання: «Хто я?». Візьміть до уваги риси характеру, почуття, інтереси. Наприклад: «1. Я веселий; 2. Я люблю читати...». Відтак прикріпіть аркуші собі на груди і починайте ходити і читати, що написали інші учасники тренінгу.
 Мотиваційна притча (3 хв.) «Закриті двері» Якось один мудрець вирішив знайти собі учня для того, щоб передати йому перед смертю свої знання . Учень мав бути талановитим і здібним, а також повинен володіти певними знаннями і вміннями. Мудрець вирішив вчинити так: зібрати всіх учнів і обрати з них гідного. Зібрались сотні учнів. І мудрець сказав: Дорогі мої учні, я зібрав вас усіх для того, щоб дізнатися, хто допоможе мені вирішити одну проблему. Позаду мене ви побачите стіну, в якій розташовані найбільші й найважчі двері з тих, що є в нашому місті. Чи знайдеться серед вас, мої учні, той, хто відкриє ці двері без сторонньої допомоги? Практично одразу ж деякі учні відмовилися від участі у змаганні, пояснюючи це тим, що таке завдання не для них. Інші ж вирішили обміркувати з чого складаються двері, як працює їх механізм і прийшли до висновку, що не зможуть виконати це завданням. І лише один учень попрямував до дверей і максимально ретельно оглянув їх: простукав дверну поверхню, за допомогою чого визначив приблизну товщину дверей і наскільки щільний матеріал, з якого вони виготовлені, не забув він відзначити й наскільки надійно змащені дверні петлі. Практично всі ділянки, сантиметр за сантиметром були вивчені ним з особливою ретельністю і увагою. Учень зібрався з думками, глибоко вдихнув і легенько штовхнув двері. На великий подив оточуючих вони дуже плав- но і легко відкрилися. Адже завдяки бездоганній конструкції ці двері відкривалися від несильного поштовху.
Мораль: для досягнення мети потрібно ретельно вивчити питання з усіх сторін, тоді рішення знайдеться швидко і легко. Вступне слово тренера. Повідомлення теми та мети заняття (3 хв.).
 Кожна людина має потреби, які прагне задовольнити.  Дуже часто людина може сама задовольнити ці потреби, або принаймні зробити все, що від неї залежить. Але є ті, які не можуть задовольнити свої базові потреби без нашого позитивного ставлення, допомоги, сприяння.
 Вправа «Кораблики очікування» (10 хв.)
Тренер. На дошку прикріплюють ватман із зображенням річки та Берегом Справдженої Надії. Учасникам роздають стікери у формі корабликів, а тренер говорить: «Тепер ми достатньо знаємо один про одного: імена, вподобання, мрії та сподівання і готові здійснити подорож. Проте, давайте хвилинку подумаємо про ваші очікування від «подорожі»  і напишемо їх на ось таких спеціальних корабликах. Ці кораблики потрібно наклеїти на Берег Надії.
 Прийняття правил роботи  (7 хв.)
 Для того щоб спілкування було ефективним, а робота на занятті була продуктивною щодо вирішення поставлених завдань та здійснення очікувань учасників тренінгу необхідно прийняти правила роботи в групі. Є декілька принципів та правил групової роботи:
  Правило «Тут і зараз» – головним є те, що відбувається зараз, так як тільки через актуалізацію переживань, потреб і груповий досвід людина може пізнати себе
 Принцип емоційної відкритості – висловлювати свої думки і почуття, щоб вони стали надбанням групового досвіду.
Правило щирості – говорити тільки про реальні по- чуття та чесно висловлювати свою позицію, інакше може виникнути помилкове враження про Вас. Якщо виникає така потреба - говорити про те, що заважає брати участь у роботі групи. Правило «Я – висловлювання» – говорити тільки від свого імені – «Я думаю...», «Я помітив...», «Я відчуваю...», а  не використовувати загальні фрази і кліше.
 Правило особистого вкладу – всі дії, що відбуваються під час групової роботи, мають за мету активну участь в них кожного учасника на рівних умовах з усіма.
 Правило «Стоп» – кожен має право сказати: «Зараз я не готовий  висловити свою думку».
 Ціль психологічної роботи в тому, щоб кожен зміг глибше усвідомити, що він вільний у виборі рішень. Але це також означає і його особисту відповідальність. Людина відчуває у собі сили спробувати нові способи поведінки лише тоді, коли у неї є право самостійно вирішувати, що вона може робити і про що говорити.
 Правило конфіденційності – групові процеси повинні обговорюватися в групі, а не за її межами. Правило стосується вправ, за допомогою яких досліджується внутрішній світ особистості людини.
 Правило взаємної підтримки – учасники занять підтримують один одного. Потім кожний учасник тренінгу висловлює те правило, яке він вважає необхідним для ефективної роботи групи. Тренер ці правила записує на великому ватмані.
 Вправа «Мої слабкі та сильні сторони в цій темі» (10 хв.)
 Мета: визначити рівень обізнаності учасників щодо теми заняття.
 Тренер учасникам роздає стікери у формі паперового якоря та вітрил. Тренер пропонує всім по черзі написати про свої переваги  і слабкі сторони саме в цій тем  та прикріпити їх на плакат «Корабель».
 Інструкція. На аркуші намальований корабель без вітрил і якорів. Уявіть, що саме ваші переваги та обізнаність нададуть нашому кораблику можливість пливти, а якорі нададуть можливість зупинитись для роздумів і попрацювати зі слабкими  сторонами.
Підсумок після виконання вправи.
 Завдяки проведеній вправі ми знаємо плюси та мінуси в роботі кожного з учасників. Спробуємо сьогодні надути наші вітрила і вирушити в подорож.
 Вправа «Калейдоскоп» (10 хв.)
 Мета: визначити рівень обізнаності учасників щодо теми заняття.
 Хід вправи:
Тренер об’єднує учасників у 3 групи, які отримують аркуші паперу А-4 та маркери .
 Завдання учасникам:
 дати відповідь на наступні запитання:
 1. Що таке інклюзивна освіта?
 2. Яка мета інклюзивного навчання?
 3. За яких умов впровадження інклюзивної освіти буде успішним? Відповівши на запитання, групи по колу обмінюються аркушами і доповнюють відповіді один одного, дописуючи їх маркером свого кольору. Після того як кожна група отримає назад своє завдання, вона презентує свою роботу з аналізом доповнень. Тренер доповнює й узагальнює відповіді груп.
Вправа «Ноїв ковчег» (10 хв.)
Легенда ведучого: Гра відбувається в Ноїв Ковчег. Звірі в темряві вирвалися на свободу і кожен звір повинен по голосу знайти свою пару. Інструкція: Гравці витягують з коробки аркуші паперу, на яких написані назви тв. Гравці мають закрити очі подати звук, характерний для того виду тварини, яку він зображує. Якщо один партнер знайшов собі пару, то вони повинні тихо відійти в сторону і чекати, поки всі інші «звірі» не знайдуть собі пари. Плутанина буде зменшуватися в міру того, як все більше число граючих буде знаходити свою пару.  Вправа «Що таке інклюзивне навчання?» (20 хв.)
 Мета: проаналізувати теоретичні аспекти інклюзивного навчання. Перегляд відео «Інклюзія» https://www.youtube.com/
 Інформаційне повідомлення: Життя дивна та непередбачувана річ… Іноді буває так, що в ньому трапляються події, на які важко вплинути та зрозуміти до кінця. Народження дитини з вадами – це подія, яка стається не з чиєїсь провини, а просто стається. І від ставлення до неї залежить, наскільки ця дитина має шанс на те, щоб просто бути, щоб отримати розуміння та підтримку світу й знайти в ньому своє місце. Кожного дня на землі чиєсь життя народжується, а чиєсь згасає. І так вже є, що кожного дня на цей світ народжуються діти, яких ми називаємо дітьми з особливими потребами, які є особливими в тому, що через свою ту чи іншу проблему у фізичному чи психічному розвитку потребують нашої особливої турботи. Розрізняють такі обмеження дитячої життєдіяльності:
 • порушення слуху і мови ;
 • порушення зору ;
 • порушення інтелектуального розвитку ;
 • порушення опорно-рухового апарату;
• складні  порушення психофізичного розвитку ;
 • хронічні соматичні захворювання;
 • психоневрологічні захворювання;
• аутизм.
 Організація навчання дітей з різними видами психофізичних порушень у звичайних школах вимагає безлічі зусиль. На жаль, більшість шкільних будівель не пристосовані зараз до того, щоб у них знаходилися діти з тяжкими формами інвалідуальності. Крім того, по відношенню до дітей з інвалідністю існує неоднозначне ставлення з боку інших людей, а також стере- отипи та хибні погляди з приводу їх можливостей: що вони можуть, а чого не можуть .
 Вправа «Алгоритм впровадження інклюзивного навчання у школі» (20 хв.)
 Хід вправи: Об’єднуємо людей в 4 групи .
Одна група – міністерство, друга – адміністрація навчальних закладів і педагоги, третя батьки і четверта – діти. Завдання для всієї команди: написати алгоритм впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах, який буде влаштовувати всіх учасників навчального виховного процесу.
«Міністерство» – пише завдання, яке має бути виконаним. «Адміністрація і педагоги» – пишуть умови, які будуть сприяти якісному навчанню дітей з особливими освітніми потребами.
«Батьки» – пишуть умови, при яких дітям було б комфортно навчатись.
«Діти» – пишуть очікування від перебування в закладі, де впроваджене інклюзивне навчання. Після презентації роботи кожної групи відбувається обговорення: Що вам дала ця вправа?
 Вправа «Кораблики очікування» (10 хв.)
Тож, чи збулися ваші очікування від сьогоднішнього заняття? Якщо так – перенесіть кораблики з Берега Надії, через річку, на Берег Справдженої Надії. Підбиття підсумків (10 хв.)Тренер пише на дошці: 
Р – рефлексія (які відчуття?) І – інформація (яку інформацію одержали та які висновки зробили?) Д – дії (як будете діяти в майбутньому?)  Притча «Як вийти з лабіринту проблем» (2 хв.) Одного разу даоський Майстер привів свого учня в парк, розташований біля підніжжя гори. У парку був лабіринт із високими й гладкими стінами. Дах у лабіринту був відсутній, і його переходи освітлювалися сонячним світлом. Майстер підвів учня до входу в лабіринт і велів йому відшукати вихід. Учень блукав у лабіринті цілий день і цілу ніч, але щораз незмінно заходив у глухий кут. Зневірившись вибратися назовні, він упав на землю й заснув. Відчувши, як хтось трясе його за плече, учень відкрив очі. Над ним стояв Майстер: – Іди за мною, – сказав він. Вийшовши з лабіринту, майстер, не обертаючись, став підніматися на гору. Піднявшись на вершину, він велів учневі: – Подивися вниз! З місця, на якому вони стояли, лабіринт було видно як на долоні. – Дивлячись звідси, ти можеш відшукати шлях, який веде до виходу з лабіринту? – запитав Майстер. – Це нескладно, – сказав учень. – Потрібно тільки уважно придивитися. – Знайди його й добре запам’ятай, – велів Учитель. За якийсь час вони спустилися з гори, учень увійшов у лабіринт і впевнено пройшов його, жодного разу не збившись. – Урок, який ти одержав сьогодні, стосується одного з головних секретів Мистецтва Життя, – зустрівши учня біля виходу, сказав Даос. – Що далі ти відстороняєшся від ситуації, що вище над нею піднімаєшся, що більше простору охоплює твій погляд, то простіше відшукати правильне рішення .
Джерела використаної інформації:
Тренінги в педагогічній практиці. Л.В. Туріщева. Психологічні тренінги. Харків « Видавнича група «Основа»» 2010

https://www.youtube.com/

Шкільний світ. ж. Психолог. № 1(481), січень 2012


Немає коментарів:

Дописати коментар