неділя, 13 жовтня 2024 р.

 Добрий день.

Сьогодні 14 жовтня 2024 року.

Запрошую на урок географії учнів 8, 10 та 11 класів.

Географія 8 клас

Тема: Адміністративно-територіальний устрій України.

Пропоную переглянути:

Українські історичні землі

Значні розміри території України і тривалий історичний роз виток зумовили виникнення етнічних земель і етнографічних районів. За цими землями закріпились історичні назви. Землі мають різні розміри, у багатьох із них одні території включа ють у себе інші. Причинами формування таких земель стали відмінності:

• природних умов;

• характеру і видів господарської діяльності;

• особливостей побуту і традицій;

• національної самосвідомості;

• політичної орієнтації.

Етнічні землі не мають чітко виражених кордонів, в історії відомі випадки, коли площі етнічних земель могли збільшува тися або скорочуватися. Кордони етнічних земель не збігаються з кордонами сучасних адміністративних одиниць. У дослідників немає єдиної думки з приводу історико-географічного поділу території України. Розгляньмо великі етнічні землі за класифі кацією відомого географа Ф. Д. Заставного.

Запоріжжя — територія південної і південно-східної частини України. Ці землі в ХVІ–ХVIIІ ст. належали Запорозькій Січі й охоплювали територію сучасних Дніпропетровської, значну частину Запорізької та Кіровоградської, Черкаської і частково Херсонської, Миколаївської, Донецької та Луганської областей. Причорноморський район у центральній частині називався Ново росією (цей район багато в чому збігається з Таврією). Слобідська Україна (Слобожанщина) займає територію сучасних Харківської, частково Сумської і Луганської областей. З другої половини XVI ст. на цих землях, щоб уникнути національного гніту Речі Посполитої, почали селитися українські селяни і козаки із за ходу та центральних частин України.

Територія сучасних Львівської, Івано-Франківської, Терно пільської областей отримала назву Галичини. У середині XII ст. тут існувало Галицьке, а пізніше Галицько-Волинське князівство зі столицею Галич. Південна частина Івано-Франківської області має назву Покуття (кут Галичини). Назва Волинь пішла від на зви стародавнього міста (уперше згадується в 1018 р.) Волинь (Велинь), яке розташоване поблизу Володимир-Волинського. Волинь і Полісся включають північно-західну частину України (сучасні Волинська, Рівненська, Житомирська області й північна частина Тернопільської). Землі західної частини Волині разом із Галичиною до об’єднання українських земель входили до складу Польщі й називалися Західною Україною.

На крайньому заході знаходиться Закарпаття (Закарпатська область). У межах Чернівецької області виділяють Північну Буковину (її західну частину), у східній частині знаходиться Бессарабія. До Бессарабії належать південна і західна части ни Одеської області. На південний схід від Галичини і Волині простягнулося Поділля, що включає територію Хмельницької і Вінницької областей. Поділля межує з Руссю (Київщина), до якої входять Київська і частково Черкаська області.

Після Андрусівського договору 1667 р. Україну було поді лено на Правобережну і Лівобережну (інакше — Гетьманщина) частини.

Етнографічні райони склалися в Карпатах. Гуцульщина (Вер ховина) розташована в крайній південно-східній частині Карпат. Бойківщина знаходиться в середньогірських районах Львівської та Івано-Франківської областей.

24 серпня 1991 року Верховна Рада проголосила незалежність України. Наша країна з цього часу стала існувати як самостійна держава.

Формування території України — тривалий, багатовіковий і драматичний процес. Кордони Української держави неоднора зово змінювалися, деякі частини країни входили до складу інших держав, тому адміністративний поділ — поняття динамічне, згодом він може зазнавати змін (як у розмірах частин країни, так і в назвах одиниць).

Так, у дореволюційні роки на території тієї частини Украї ни, що входила до складу царської Росії, було дев’ять губерній, об’єднаних у три великих регіони: Південно-Західний край (По дільська, Волинська, Київська губернії), Лівобережна Україна (Полтавська, Чернігівська, Харківська губернії) і Новоросія (Єкатеринославська, Таврійська, Херсонська губернії). Губернії у свою чергу поділялися на повіти. А велика частина Східної Галичини, що входила до складу Австро-Угорщини, а потім Польщі, поділялася на воєводства і повіти. Упродовж тривалого часу українські землі входили до складу Радянського Союзу. УРСР була розділена на 25 областей.

Після 1954 р. територія нашої країни незмінна. (За Гель сінкською угодою 1975 р. державні кордони в Європі визнано непорушними.)

 Домашнє завдання

а. Опрацюйте матеріал підручника(п.12)та мою для вас підбірку.

б. Дайте відповіді на запитання:

1. За адміністративною картою визначте, яка область з назва них пар знаходиться північніше: Тернопільська чи Донецька, Львівська чи Харківська, Волинська чи Чернігівська.

2. Яка область розташована східніше: Сумська чи Запорізька, Рівненська чи Чернівецька, Полтавська чи Дніпропетров ська?

Відповіді чекаю до наступного уроку.


Географія 10 клас

Тема: Велика Британія. Дослідження 5.

Пропоную переглянути:



Дослідження 5.

Тема: Лондон, Берлін, Париж, Київ: схожість і відмінність сучасного розвитку міст.

Завдання:

1. Розкрийте особливості економіко-географічного положення Великої Британії. Як вплинуло вигідне ЕГП на роль і місце країни у світі та європейському регіоні?

2. У чому специфіка державного правління та законодавчої влади Британії? Яку роль відіграє британський монарх у житті країни?

3. Назвіть основні чинники, що визначають участь Великої Британії в МПП. Оцініть вплив природно-ресурсного потенціалу країни на її сучасну спеціалізацію.

4. Охарактеризуйте особливості системи розселення населення Британії. Які типи поселень отримали назву «конурбації»? До складу якого мегалополісу входять найлюдніші агломерації країни?

5. Поясніть територіальні відмінності розміщення виробництва товарів і послуг у межах Великої Британії. Яким сферам міжнародної спеціалізації економіки країни прагнення Шотландії до незалежності загрожує найбільше?

6. У яких напрямах здійснюється українсько-британське співробітництво? Які перспективи і значення цього партнерства?

7. Висновок.


Географія 11 клас

Контроль знань. Узагальнюючий урок  з тем «Вступ. Топографія та картографія»

1.  До складу географічних наук не входять.

 а) фізико-географічні науки ; б) соціально-економіко-географічні науки;   в) загально-географічні науки;     г) адміністративно-географічні науки   

2. За змістом топографічні карти є:

а)тематичними ; б) загально-географічними; в) регіональними;  г) адміністративними 

3. Що належить до математичної основи карт?

а) масштаб;    б)геодезична основа;  в)картографічна основа;  г)картографічна проекція

4. На скільки геодезичних зон розділено поверхню Землі по меридіанах у проекції Гауса-Крюгера

 А) 40;   б) 80  в ) 60;   г) 90  

5. У якій картографічній проекції (за характером спотворень)  правильно передаються відстані та площа, але спотворюються форми об’єктів та напрямки ?

а) рівнокутові;  б) довільні;  в) рівновеликі;  г) азимутальні

6. За змістом географічні карти поділяють на групи …..


7. Дайте визначення поняттям

А) Геосистема.

Б) Географічна карта

В) Геоінформаційна система


8. Встановіть відповідність  між  термінами та їх визначенням.


1.Закладання

А. Кут між істинним і магнітним азимутом називають

2.Прямокутна сітка

Б. Кут між північним напрямком вертикальної лінії кілометрової сітки та напрямком на об’єкт

3.Магнітне схилення

В. Відстань між сусідніми горизонталями

4.Дирекційний кут

Г. Сітка квадратів утворена горизонтальними і вертикальними лініями, що проведені через 4 або 2 см

9. Заповнити таблицю «Способи картографічного зображення»

Спосіб зображення

Географічні об’єкти та явища

Приклади карт

Ізотерми

 

 

Спосіб картограм

 

 

Спосіб якісного фону

 

 

Ізогіпси

 

 


10. За політичною картою світу визначте географічні координати міст: Київ, Пекін, Париж , Анкара. 2. Визначте відстань у  градусах і  кілометрах: 1) між Києвом та Пекіном (протяжність дуги 1° меридіана дорівнює приблизно 111  км); 2) між Парижем  та Анкарою (протяжність 1° дуги паралелі дорівнює приблизно 88  км).

11. Що сьогодні є  більш зручним у  використанні  — паперові картографічні носії або їхні електронні варіанти? Наведіть приклади їх практичного застосування.

 12. Існує думка,що географічні відкриття давно завершилися, тому немає подальших перспектив щодо розвитку географічних знань. Чи чи погоджуєтеся ви з цією думкою й чому? (відповідь обгрунтувать)



























Немає коментарів:

Дописати коментар