Доброго дня .
Сьогодні 22 жовтня 2024 року.
Запрошую на урок ЗБД учнів 5-6 класів та на урок географії учнів 6 класів.
ЗБД 5 клас
Тема: Мотивація до навчання.
Пропоную переглянути:
1.
Мислитель чи
митець
Ви, мабуть
не раз помічали, що хтось має хист до математики, хтось легко вивчає іноземні
мови, а про когось кажуть, що він чи вона народилися з пензлем в руках, з
лижами на ногах.
І це дуже
добре. Уявляєте, що було б, якби всі люди мали здібності, наприклад, лише до
математики. Хто б тоді грав на скрипці, писав вірші, виховував та навчав дітей.
ü
Відомо, що ліва півкуля головно мозку відповідає за
операції з літерами та числами (за уміння читати, обчислювати, логічно мислити)
– це мислителі.
ü
А права півкуля відповідає за уяву, здатність
орієнтуватися в просторі, розпізнавати складні об’єкти – це митці.
Експеримент.
Проведення експеримент – тесту для визначення,
яка півкуля головного мозку активніша в учнів та хто вони: «мислителі чи
митці?» (запропоновані вправи виконувати
швидко, не задумуючись).
Вправа №1. Розташуйте руки перед собою, переплетіть пальці,
утворюючи «замок». Подивіться, який з великих пальців зверху – правий чи лівий.
Якщо правий, то провідна ліва півкуля, і навпаки.
Вправа №2. Схрестіть руки на
грудях і подивіться, яка рука зверху – права чи ліва. Це так звана поза
Наполеона.
Вправа №3. А тепер поаплодуйте собі. Зверніть увагу на те, яка
долоня зверху.
Висновки: якщо в усіх випадках отримано відповідь «права», то
провідна ліва півкуля і ви – мислитель. Якщо відповідь «ліва» - митець. Але
найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр ваших
здібностей та можливостей.
2.
Умови
успішного навчання
Для розкриття наступного питання нашого уроку:«умови успішного
навчання», потрібно звернутись до історії, адже саме історія дає багато прикладів,
коли люди досягли неймовірних успіхів завдяки наполегливості й розвитку своїх
здібностей.
Так, Олександр Македонський пам’ятав у обличчя і на ім’я майже всіх
солдатів своєї армії. Альберта Ейнштейна (відомого фізика, лауреата
Нобелівської премії) у молоді роки вважали нездібним до математики, і в 11
років, на думку своїх учителів, він відставав у розумового розвитку. Тривалий
час Ісаак Ньютон був останнім учнем в класі, доки глузування не змусили його
взятися за навчання і швидко залишити позаду всіх, хто з нього глузував.
Завдяки чому їм вдалося досягти значних успіхів? Чи не стануть дані
«умови успіху» в пригоді вам, наприклад, під час навчання?
Виділяють 10 умов успішного навчання. Визначити ці «умови» допоможуть
листівки, послані вам учнями з минулого, вони користувались ними і досягли
значних успіхів у навчанні. У листівках інформація закодована, там лише
перелік слів, з яких вам потрібно
скласти речення наповнене змістом. Складені вами речення і будуть умовами
успішного навчання.
Учні
працюють в парах, кожна з яких отримує по листівці. (учні повідомляють складені речення, висловлюють свої думки, учитель їх
доповнює; умови успішного записуються на дошці та в зошиті у вигляді схеми
«Умови успішного навчання»)
Ø
Дотримання
режиму дня.
Раціональний розплід часу впродовж дня, чергування роботи
та відпочинку, легких та важких предметів під час виконання домашніх
завдань,порядок на робочому місці – все це економить сили, створює творче
задоволення від навчального процесу.
Ø
Упевненість
в своїх силах.
Не обминати труднощі, того, чого боїшся. Соромитесь
виступати перед аудиторією – шукайте можливості робити це частіше. Є страх
перед кимось чи чимось – шукайте можливості частіше зустрічатися з ними.
Ø
Розвиток
сили волі.
Успіх приходить лише для тих, хто його прагне,
добивається, докладає максимум зусиль. Не чикайте, що хтось відкриє вас,
відкривайте себе самі.
Ø
Уважність
під час навчання.
Не відволікайтесь під час занять ні на товаришів, ні на
сонячних зайчиків, ні на телевізор чи магнітофон, ні на приємні чи гіркі спогади, інакше можна
пропустити щось важливе, через що навчальний матеріал відразу стане нудним і
незрозумілим.
Ø
Намагатися
осмислювати та розуміти навчальний матеріал.
Не покладайтесь лише на механічну пам'ять, не зазубрюйте
матеріал, намагайтеся зрозуміти причино-наслідкові зв’язки, визначати головне
та другорядне. В цьому вам можуть допомогти складання плану, конспекту,
логічних схем, узагальнених таблиць, діаграм.
Ø
Самостійність
у навчанні.
Не чикайте поки вчитель «розжує» і вкладе у вашу
свідомість той чи інший матеріал. Найміцніше засвоюється те, що здобуте ціною
власних розумових зусиль, тому ще вдома намагайтесь уявно «зазирнути» на
наступний урок, прогляньте матеріал, який буде розглядатись, складіть власну
думку про нього. Ніколи не покладайтесь на списування і підказки.
Ø
Практичне
застосування знань та умінь.
Потрібно більше розв’язувати задач та вправ; працювати не
лише головою, а й руками; передавайте свої знання товаришам і самі вчіться в
тих, хто вже досягли успіху.
Ø
Розширення
свого кругозору.
Пробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності; і
пам’ятайте: по справжньому навчається лише той, хто вдумливо читає багато
розумних книг.
Ø
Самовиховання
кращих людських якостей.
Духовний розвиток, самовдосконалення, розвивати естетичні
смаки, культуру поведінки, не бути байдужим до навколишнього життя.
Ø
Дружити з
усіма навчальними предметами.
У школі вивчають багато дисциплін, усі вони потрібні
кожному, незалежно від уподобань і майбутньої професії.
Приклад: «Для чого це мені? - спитає хтось. - Я хочу стати зіркою естради. Математика мені
не знадобиться». – Це не так. Математика на рівні шкільної програми потрібна й
співакам, адже вона навчає не лише обчислювати, а й логічно мислити, наводити
чіткі аргументи, пояснювати свою думку. Без таких умінь в житті не обійтись.
Напевно у кожного з вас, серед навчальних предметів є ті які не
подобаються або важко даються. З такими предметами потрібно спробувати
подружитись, а для цього необхідно: по-перше, знайти в змісті предмета щось
цікаве та корисне для себе; по-друге, якщо щось не зрозуміли, звертайтесь за
допомогою до вчителя, друзів, батьків, додаткової літератури.
• тренувати свою пам'ять;
• завжди прагнути навчитись
чогось нового;
• ділитися своїми набутими знаннями з іншими людьми;
• використовувати
вже засвоєні знання для того, щоб вчитися далі;
• намагатися
знайти відповіді на незрозумілі запитання.
А тепер підсумуємо,
що ж треба робити для успішного навчання.
Для цього необхідно:
— бути впевненими у своїх силах;
— бути уважним;
— любити працю і добре трудитися;
— дотримуватися
чіткого режиму в навчанні;
— поєднувати
навчання та відпочинок;
— навчитись самостійно мислити;
— бути самостійним;
— правильно організувати свій
день тощо.
Домашнє завдання:
1. Опр. §7 та мою для вас підбірку.
2. Якщо ви переглянули презентацію, то знайшли і д.з., де є творче завдання- виконайте його письмово на канікулах.
ЗБД 6 клас
Тема: Наслідки неправильного харчування.
Пропоную переглянути:
ЦУКРОВИЙ ДІАБЕТ
Цукровий діабет — одне з трьох (два інших — атеросклероз і рак) захворювань, які найчастіше призводять до інвалідності та смерті. У перекладі з грецької «діабет» означає «витікання», тому назву «цукровий діабет» можна перекласти як «витікання цукру».
У здорової людини підшлункова залоза виробляє гормон інсулін, який доставляє розчинену в крові глюкозу всередину клітин. При цукровому діабеті глюкоза не може проникнути в клітини й залишається в крові, а відтак виводиться з організму.
Існує два типи цукрового діабету.
Цукровий діабет І типу пов’язаний із дефіцитом інсуліну: його виробляється мало або він узагалі не виробляється.
При цукровому діабеті II типу підшлункова залоза виробляє достатньо інсуліну, інколи навіть більше за норму. Однак клітини організму втрачають чутливість до нього, і він перестає бути «провідником» глюкози.
Мал. 1 Чинники ризику та захисту щодо цукрового діабету II типу
ЙОДОДЕФІЦИТ
Йод — мікроелемент, необхідний для нормального фізичного і психічного розвитку та працездатності людини. Дефіцит йоду в організмі призводить до багатьох розладів: появи зоба (захворювання щитоподібної залози), порушення обміну речовин, втрати слуху, затримки фізичного й розумового розвитку.
У менш важких випадках йододефіцит спричиняє апатію, зниження розумової активності, пам’яті, здатності до концентрації. Тому йододефіцит є державною проблемою, розв’язання якої допоможе зберегти інтелект нації.
В Україні існує природний дефіцит йоду. Щоб запобігти проблемам, пов’язаним із йододефіцитом, необхідно вживати більше морепродуктів — риби, морської капусти, креветок, мідій, кальмарів.
Та найкращий вибір — це йодована сіль. При цьому не треба збільшувати кількість солі, яку ви споживаєте. Необхідно дотримуватися лише кількох простих правил.
Як купувати? Йодована сіль має обмежений термін придатності — не більш як 6 місяців. Тому купуйте сіль у невеликих упаковках, щоб використати її до закінчення цього терміну. Перевірте цілість і сухість упаковки.
Як зберігати? Йодовану сіль треба зберігати щільно закритою, в сухому і темному місці. Порушення умов зберігання призведе до випаровування сполук йоду.
Як споживати? За високих температур йод швидко вивітрюється. Тому додавайте йодовану сіль у страви перед тим, як подати їх до столу.
Продукти, які містять йод
- морська риба
- морська капуста
- креветки
- кальмари
- мідії
- інші морепродукти
Йодована сіль — найкращий вибір
ЩО МОЖЕ ПРИЗВЕСТИ ДО ХАРЧОВОГО ОТРУЄННЯ
Якість продуктів у кожній державі контролюють спеціальні служби. У магазинах, на ринках та на відповідно обладнаних торговельних майданчиках усі продукти мають сертифікати якості. За яких умов продукти можуть спричинити харчові отруєння? Найчастіше таке трапляється, коли вживають:
- продукти, термін реалізації яких минув;
- продукти, які неправильно зберігали чи обробляли;
- продукти, куплені на стихійних ринках;
- продукти з пошкодженою упаковкою, уражені гниллю чи пліснявою;
- отруйні гриби, ягоди;
- консерви зі здутими кришками чи помутнілим вмістом;
- алкогольні напої.
Найтяжчі харчові отруєння спричиняють отруйні гриби, а також старі гриби та гриби, що змінили свої властивості та стали отруйними. Останніх через забруднення довкілля з’являється дедалі більше в наших лісах. Тому лікарі застерігають: «Гриби — це не їжа для дітей!»
ЯК ДІЯТИ ПРИ ХАРЧОВОМУ ОТРУЄННІ
Нудота, блювання, біль у животі, пронос, раптова слабкість, запаморочення, підвищення температури тіла, що з’являються через 1-4 години після вживання недоброякісного харчового продукту, можуть бути ознаками харчового отруєння.
За перших ознак отруєння слід викликати «швидку допомогу». До прибуття лікарів необхідно випити 5-6 склянок питної води та викликати блювання. Вжити профілактичних заходів повинні всі, хто куштував сумнівну страву.
ПРАВИЛА ОБРОБКИ ТА ЗБЕРІГАННЯ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ
А чи знаєте ви, що можна захворіти від споживання високоякісних продуктів, якщо їх неправильно обробляти або зберігати? Спричиняють захворювання хвороботворні мікроорганізми. Запам’ятайте чотири дії, які допоможуть вам уникнути мікробного забруднення продуктів: мити, розділяти, охолоджувати й нагрівати (мал. 32).
Мал. 2. Правила обробки та зберігання харчових продуктів
ПРО ЩО РОЗПОВІДАЄ УПАКОВКА
Шестикласник Максим знайшов яскравий пакетик і взяв його собі. На перерві хлопчик пригостив однокласників кульками, що були в пакетику, і пригостився сам. Кілька дітей встигли проковтнути їх, перш ніж зрозуміли, що то не солодощі. Це був засіб для очищення каналізації. Ті, хто пригостився, дістали опіків стравоходу і шлунка.
Вам не раз доводилося бачити продукти в упаковках: цукерки, печиво, морозиво. Та що ж треба зробити перед тим, як купити цей продукт чи скуштувати його? Слід уважно роздивитися упаковку і знайти на ній усі необхідні відомості (мал. 33).
Відсутність будь-якої обов’язкової інформації свідчить про те, що продукт підробний або недоброякісний. Вживати його небезпечно, оскільки це може призвести до харчового отруєння.
Мал. 3. Обов'язкові відомості, які зазначають на упаковці харчових продуктів
Разом із дорослими проаналізуйте упаковку будь-якого продукту. Знайдіть на ній усі обов'язкові відомості.
Обговоріть, які відомості є найважливішими для здорового харчування.
ХАРЧОВІ ДОБАВКИ
Харчові добавки — це речовини, які додають у продукти з метою посилення або збереження їхніх властивостей. У Європі харчові добавки маркуються цифровим кодом із буквою Е (мал. 4). Їх використовують з метою:
- збереження поживних властивостей харчових продуктів;
- надання продуктам більш привабливого вигляду;
- збільшення терміну зберігання харчових продуктів;
- полегшення обробки продовольчої сировини;
- здешевлення та скорочення виробництва продуктів.
Однак існують небезпечні харчові добавки. Часте вживання продуктів із такими добавками може призвести до алергічних реакцій, збільшення засвоєння жирів, порушення обміну речовин, онкозахворювань, уражень печінки та нирок.
Мал. 4. Класифікація харчових добавок
Практичне заняття 1.
Тема: Наслідки неправильного харчування.
Завдання:
1. Розгляньте мал. 1 про чинники ризику та захисту від цукрового діабету II типу. Обговоріть:
• Що означає здорове харчування?
• Як здійснювати контроль маси тіла?
• Як фізична активність впливає на загальне здоров'я?
2. Наведіть приклади небезпечних харчових добавок.
3. Проаналізуйте склад будь-якого продукту на наявність у ньому небезпечних харчових добавок.
4. Висновок ( приведіть приклади наслідку неправильного харчування).
Домашнє завдання:
1. Опрацювати п. 10, мою для вас підбірку.
2. Вивчити терміни.
3. Виконати та надіслати на превірку практичну роботу.
Географія 6 клас
Тема: Чому рухаються літосферні плити.
Надра Землі.
З курсу природознавства ви знаєте, що надра Землі неоднорідні й мають дуже складну будову. Земля складається з трьох основних частин: ядра, мантії та земної кори. Ядро знаходиться в центрі Землі. Більшу частину об’єму Землі (83 %) становить мантія, над нею розташовується земна кора.
Ядро.
Раніше вважали, що Земля складається з твердої кори й розплавленої речовини під нею. Нині вдалося встановити, що в центрі Землі міститься ядро, оточене мантією, а над нею розташована земна кора (мал. 41).
Ядро — найгарячіша й найщільніша частина Землі. Його діаметр становить майже 3500 км. Про існування ядра Землі стало відомо наприкінці XIX ст., а на початку XX ст. була визначена глибина залягання ядра — 2900 км. Припускають, що ядро складається із заліза з домішками нікелю. Воно неоднорідне. Учені визначають зовнішню (в’язку) і внутрішню (тверду) частини ядра. Внутрішня його частина діаметром майже 1300 км дуже тверда й розжарена до температури 5000 °С, зовнішня — завтовшки майже 2200 км — перебуває в розрідженому стані при температурі 4000 °С. На ядро припадає майже 17 % речовини нашої планети.
Учені вважають, що ядро обертається трохи швидше, ніж уся наша планета, і це є однією з причин виникнення в Землі магнітного поля.
Мантія.
Оболонку Землі, розміщену між ядром і земною корою, назвали мантією (з грецьк. покривало, плащ). Її товщина становить майже 2900 км. Вона складається з кристалічних гірських порід, розжарених від 4000 °С до 1000 °С.
Мал. Внутрішня будова Землі
Незважаючи на таку високу температуру, речовина мантії є твердою, бо перебуває під дуже високим тиском. Верхня частина мантії завтовшки 200-250 км дещо розріджена й пластична. Її називають астеносферою. У мантії міститься майже 83 % речовини Землі, а разом з ядром — 99 %!
З процесами, що відбуваються в мантії Землі, пов’язані виверження вулканів і рухи земної кори.
Земна кора.
Земна кора — зовнішній твердий шар Землі, що має товщину від 5 км — під океанами й до 70 км — під материками.
Земна кора є найтоншим із шарів Землі. Вона утворилася в ті часи, коли вся наша планета перебувала в розжареному стані. Найлегші частинки її речовини спливали на поверхню й, охолоджуючись, застигали. Спочатку утворився суцільний шар базальту. Потім на його поверхню почали спливати велетенські «острови» граніту, з яких сформувалися материки та великі острови.
Виокремлюють два типи земної кори: океанічний і материковий.
Океанічний тип характеризується наявністю двох шарів — базальту й осадових гірських порід. Земна кора материкового типу має шари базальту, граніту й осадових гірських порід.
Земна кора й верхня частина мантії утворюють літосферу.
Як вивчають внутрішню будову Землі?
Вивченням будови й розвитку Землі як планети займаються вчені-геологи. Геологія — відносно молода наука, хоча люди добували корисні копалини з надр Землі ще до нашої ери.
Незважаючи на досягнення сучасної науки та техніки, надра Землі залишаються майже не доступними для людини й тому таємничими.
Верхні шари земної кори людині допомагає вивчати природа. Круті гірські схили, береги річок і морів відкривають дослідникам таємниці геологічної історії. Наприклад, річка Колорадо в Північній Америці, протягом мільйонів років прокладаючи русло в різних шарах гірських порід, утворила найбільшу ущелину на Землі — каньйон глибиною 1800 м. Шари глин, вапняків і пісковиків оголені й доступні для вивчення. Тому вчені називають національний парк «Великий каньйон» підручником геологічної історії.
Будівництво шахт і буріння свердловин також дають можливість безпосередньо вивчати глибини Землі. Сучасні технології буріння дають змогу проникнути глибше 12 км. Наприклад, на Польській надглибокій свердловині припинилися роботи, коли була досягнута відмітка 12 262 м.
Дослідження продуктів виверження вулканів дає можливість ученим більш детально вивчати склад речовини надр Землі. Однак за допомогою прямих методів вивчення внутрішньої будови Землі не можна отримати достовірні знання про найглибші шари навіть земної кори. Тому в геології розроблені непрямі методи досліджень, до яких належить сейсмічний (з грецьк. коливання, землетрус).
ПОВТОРИМО ГОЛОВНЕ
- Земля складається з трьох основних частин: ядра, мантії, земної кори.
- Ядро — найгарячіша й найщільніша частина Землі, речовина якої перебуває у твердому розжареному стані.
- Мантія — найбільш об’ємна частина Землі. Речовина мантії тверда й складається з розжарених кристалічних гірських порід.
- Земна кора — зовнішній твердий шар. Визначають два типи земної кори: океанічний і материковий.
Ключові терміни і поняття:
Ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера - випишіть, вивчіть.
СКАРБНИЧКА ДОСЛІДНИКА
Сейсмічний метод у вивченні внутрішньої будови Землі застосував академік Петербурзької академії наук Борис Голіцин (1862-1916). Цей метод заснований на факті зміни швидкості поширення хвиль, що утворюються під час вибуху. За допомогою сейсмічного та інших непрямих методів вивчається глибинна будова не тільки земної кори, а й більш глибоких шарів Землі.
Домашнє завдання:
1.Опрацюйте матеріал вашого підручника, електронного підручника ( параграф 14) та мою для вас підбірку.
2. Випишіть та вивчіть терміни.
3. Дайте письмову відповідь на наступні запитання:
- 1. З яких частин складається внутрішня будова Землі?
- 2. Розкажіть про будову й особливості земного ядра.
- 3. Що таке мантія Землі?
- 4. Що називають земною корою і як вона утворилася?
- 5. Назвіть та охарактеризуйте типи земної кори.
- 6. Що таке літосфера?
- 7. Порівняйте потужність (товщину) внутрішніх шарів Землі.
- 8. Які методи використовують учені для вивчення внутрішньої будови Землі?
4. Придумайте розповідь про мандрівку до центра Землі.
Немає коментарів:
Дописати коментар