пʼятниця, 8 жовтня 2021 р.

 Доброго ранку.

Сьогодні 8 жовтня 2021 року.

Запрошую до уроку географії учнів 6 класу.

Тема:Способи та відиінності зображення  земної поверхні.

Рекомендую переглянути :

https://www.youtube.com/watch?v=iE_Z012WYsg

  • Чи доводилося вам фотографувати місцевість під час екскурсій і подорожей? З якою метою?

Способи зображення місцевості. У людини завжди існувала потреба розповісти про те, де вона була та що бачила. Ще в давнину люди супроводжували свої розповіді малюнками. Певну місцевість можна відтворити, зобразивши її особливості й усе, що на ній знаходиться.

Уже в Стародавніх Греції та Римі вимірювали землю, визначаючи межі між володіннями. Ці описи супроводжувалися схематичними кресленнями, які поступово перетворювалися на чіткі, побудовані за певними законами топографічні карти. У цей період і зароджуються науки топографія та картографія.

Слово топографія в перекладі з грецької мови означає «опис місцевості». Наука топографія детально вивчає особливості земної поверхні, щоб показати її на площині у вигляді карт або планів. Топографи на планах і картах зображують порівняно невеликі ділянки земної поверхні, не беручи до уваги кулястість Землі.

Якщо ж потрібно зобразити великі ділянки Землі або всю нашу планету на площині, то за цю справу беруться картографи. Картографія — наука про географічні карти, їх створення та роботу з ними. Слово картографія також складне. Перша його частина — карта — у перекладі з латинської означає «аркуш, напір». Друга частина вам уже відома. Отже, ця наука вивчає способи зображення поверхні земної кулі на аркуші паперу, тобто на площині. Перенести кулясту поверхню на площину — досить складна справа.

І хоча кожна з цих двох наук — топографія й картографія — має свої особливі завдання у створенні зображень земної поверхні, вони тісно пов’язані між собою. Топографія дає для картографії детальну, з усіма подробицями інформацію про поверхню Землі. А картографія допомагає топографії якомога точніше показати всі об’єкти на площині.

Опанувавши основи топографії та картографії, ви зможете впевнено користуватися планами й картами під час вивчення географії та історії, а також у туристичному поході чи подорожі. Навички роботи з планом і картою стануть у пригоді в дорослому житті, яку б професію ви не обрали.

Археологічні знахідки дали змогу побачити малюнки навколишньої місцевості давніх жителів нашої планети. І хоча першими зображеннями території були саме малюнки, вони мали ознаки, які наближали їх до сучасних планів: на них зображувалася місцевість зверху, об’єкти показано схематичними позначками, які були праобразами сучасних умовних знаків. Тож не випадково вчені назвали ці малюнки першими картографічними творами.

Чим відрізняється малюнок від фотознімка? Найчастіше в повсякденному житті ми маємо справу з малюнками та фотографіями тієї чи іншої місцевості. Однією з особливостей цих зображень є те, що спостерігач (художник чи фотограф)) перебуває на поверхні Землі або на незначному підвищенні. Він бачить і відтворює територію та об’єкти збоку. Розглядаючи такі зображення, ви, мабуть, помічали, що предмети, розташовані ближче до спостерігача, більші й показані детальніше, ніж ті, які далі. Частина поверхні закривається тими об’єктами, що є на передньому плані. Кількість об’єктів, які зобразив художник на полотні, значною мірою залежить від стилю й техніки живопису, і тому багато з них не зображено на малюнку. На відміну від малюнка на фотографії фіксуються майже всі предмети, які в цей момент потрапили в кадр.

Перелічені ознаки цих зображень зовсім не означають їх непотрібність. Безперечно, і малюнок, і фотографія дуже допомагають нам вивчати географію й пізнавати світ. Проте для виконання деяких робіт і завдань такі зображення земної поверхні непридатні. Ні на малюнку, ні на фотознімку не можна проводити вимірювання. На них не можна побачити всі потрібні об’єкти та визначити взаєморозташування. Фотографії часто перевантажені дрібними й другорядними об’єктами. їх важко використовувати як самостійні джерела інформації через відсутність на них написів чи умовних позначень.

Яку інформацію можна отримати з аерофотознімка? Особливим видом фотографування земної поверхні є аерофотознімання — зображення земної поверхні, фотографування з літака або інших літальних апаратів (мал. 24). Аерознімання виконується за допомогою спеціальних фотоапаратів із різної висоти (від кількох десятків метрів до десятків кілометрів), тому знімки мають об’ємне зображення місцевості. Через спеціальний прилад — стереоскоп — можна бачити об’ємні моделі всіх елементів місцевості — гір, долин, лісів, населених пунктів та ін.

Щоб дістати потрібну інформацію, аерофотознімки дешифрують, тобто перекладають мовою зрозумілих умовних позначень. Після такої роботи звичайна, на перший погляд, фотографія місцевості розкриває свої таємниці. Можемо дізнатися про висоту будинків і дерев, площу й контури різноманітних об’єктів та ін. Аерофотознімки є основою для створення різноманітних планів і карт. Проте, як і звичайна фотографія, вони дуже перевантажені зайвою інформацією, що значно ускладнює процес відбору потрібних об’єктів.

Глобус — модель Землі, виконана в певному масштабі, із застосуванням умовних позначень. Безперечною перевагою глобуса перед іншими картографічними творами є те, що він демонструє кулястість Землі, основні елементи земної кулі та їх взаємне розташування — вісь, полюси, екватор, паралелі й меридіани. Глобус найточніше, без спотворення, зображує земну поверхню. Модель Землі дає правильне співвідношення площ і зберігає правильні обриси материків, океанів, островів, морів тощо, отже, на глобусі в будь-якій точці можна використовувати масштаб для проведення вимірювань.

Проте в повсякденному житті ми нечасто використовуємо глобус. Об’ємну модель Землі не розмістиш на сторінках підручника чи атласу. Через дрібний масштаб зображення поверхні Землі дуже узагальнене, і часто потрібних для вивчення об’єктів на ньому немає, нарешті, на ньому неможливо одночасно побачити всю поверхню Землі.

Запишіть в конспект:

  • Топографія — наука, яка детально вивчає особливості земної поверхні, щоб показати її на площині у вигляді карт або планів.
  • Картографія — наука про географічні карт, їх створення й роботу з ними.
  • Аерофотознімок, космічний знімок — зображення поверхні зверху. Ці знімки після дешифрування дають багато інформації про місцевість, вони є основою для створення планів, карт і космофотокарт.
  • Глобус — модель Землі, виконана в певному масштабі, із застосуванням умовних позначень. Він найточніше, без спотворення, зображує земну поверхню.

Домашнє  завдання:

Опрацюйте матеріал вашого підручника.

Я пропоную вам декілька запитань, виберіть 2 і дайте письмову відповідь:

  • 1. Що вивчають науки топографія та картографія?
  • 2. Чим відрізняється зображення місцевості на малюнку й фотографії від аерофотознімка?
  • 3. Яка відмінність між аерофотознімком і планом місцевості?
  • 4. Які переваги мають космічні знімки?
  • 5. За яким зображенням можна отримати найбільш точну й детальну інформацію про об'єкт місцевості?
  • 6. У чому переваги зображення земної поверхні на глобусі?
Молодці, що активно приймаєте участь в дистанційному навчанні.
До зустрічі.

Запрошую до уроку ОЗ учнів 6 класу.

Тема: Продукти харчування і здоров'я.

Рекомендую переглянути :

https://www.youtube.com/watch?v=OL_sSQFM0gE


Закінчіть речення:

Найбільше я люблю їсти… (закінчити речення, передати ложку іншому учневі).

Обговорити, як діти розуміють відомий вислів Поля Брегга: «Ми — те, що ми їмо».

"Ми їмо, щоб…" Наведіть  причини,  з  яких  людям  необхідно  їсти.

Пригадаємо, з чого складається їжа?

Рекомендую переглянути :

https://www.youtube.com/watch?v=tkoZz-UwPcU
Кілька цікавих фактів:
Протягом 65–70 років життя людина з’їдає в середньому 100 тонн їжі, зокрема: 5 корів,
24 свині, 874 птиці, 783 кг риби, 7274 кг хліба, 7988 кг картоплі, 218 кг твердого сиру,
12 776 яєць, 160 кг шоколаду; на споживання їжі людина витрачає 6–7 років життя, проводить 560 діб за готуванням їжі,
сідає за обідній стіл 82 тисячі разів; якби людина мала пташиний апетит, то за день з’їдала б стільки, скільки з’їдає за місяць.  
Від харчування залежить фізичне, психологічне і соціальне благополуччя людини.

Рекомендую переглянути :

https://www.youtube.com/watch?v=nXtZ6PI3EUo

Щоб рости, розвиватися, добре вчитись і почуватися здоровим, ти потребуєш
продуктів, які забезпечують організм вуглеводами, білками, жирами, вітамінами
і мінеральними речовинами. Спортивні тренування та інші фізичні навантаження передбачають підвищення
калорійності харчового раціону та вживання більшої кількості води. То ж візьмемо девіз життя: «Перш ніж за стіл мені сісти я подумаю, що краще їсти». 

Д.З.
п.6, стор. 35-36 вміти аналізувати, виписати підсумки ( стор.36).


Молодці, що активно приймаєте участь в дистанційному навчанні.

До зустрічі.


Запрошую до уроку ОЗ учнів 5 класу.

Тема: Кожен має талант

Рекомендую переглянути :

 https://www.youtube.com/watch?v=UsYe59gDCOI

 Дайте відповідь у форматі "Так-ні"

Дорогу потрібно переходити в будь-якому місці? 

Багатосмугову дорогу можна переходити тільки по підземному або наземному переходу?  

Чекати ТЗ потрібно там, де тобі зручно? 

Перехрестя потрібно переходити під прямим кутом? 

Чекати ТЗ потрібно за 2 метра, стоячи обличчям до дороги?  

Трамвай потрібно обходити попереду? 

При переході дороги спочатку треба подивитися направо, а потім – наліво?  

Автобус та автомобіль потрібно обходити позаду? 

На велосипеді можна катати друзів та однолітків. 

Існує дуже мало дітей, які, йдучи до першого класу, не хотіли б учитися. Та з часом дехто втрачає інтерес до уроків. Один не знайшов спільної мови з однокласниками, другий багато пропустив і відстав від класу, третій вимріяв собі, що стане знаменитим спортсменом чи зіркою, тому, мовляв, школа йому не дуже потрібна. Якщо й ти відчуваєш щось подібне, поміркуй над тим, що ми зараз прочитаємо.

Заповніть анкету і надішліть мені на Viber  «Мої захоплення, справи» (письмово).   

Чим тобі подобається займатись у вільний час?

Чи любиш ти читати? Які книги тебе найбільше вразили?

Скільки часу ти проводиш біля телевізора? Які твої улюблені телепередачі?

Як ти ставишся до спорту, чи займаєшся регулярно якимось видом спорту?

Які гуртки (секції) ти відвідуєш або хотів би відвідувати?

Чи з кожного предмета ти готуєш домашні завдання?

Які справи по господарству ти виконуєш?

Д.З.

Опрацювати §§ 7-8, анкета, терміни.

Молодці, що активно приймаєте участь в дистанційному навчанні.

До зустрічі.












Немає коментарів:

Дописати коментар