четвер, 23 листопада 2023 р.

 Добрий день.

Сьогодні 24 листопада 2023 року.

Запрошую на урок географії учнів 7 та 10 класів.

Географія 7 клас

Тема: Географічне положення. Дослідження й освоєння Південної Америки. 

Практична робота №5"а".

Перегляньтевідео  та створіть міні - конспект по  темі:



Практична робота №5"а".

Завдання:

1. Нанесіть на к.к. гори, рівнини та низовини материка.

2. Порівняйте рельєф Південної Америки та Африки.

3. Нанесіть на к.к. найвищі вулкани світу: Льюльяйльяко, КотопахіСан-Педро, Охос- дель-Саладо.

4.На к.к. нанесіть корисні копалини материка.

5. Зробіть висновок про взаємозв'язок між розташуванням великих форм рельєфу і будовою земної кори.

Д.З. 

1. Опрацюйте матеріал вашого підручника та мою для вас підбірку.

2. На к.к. нанесіть крайні точки материка.

3. Випишіть географічні відкриття.

Домашню роботу чекаю до наступного уроку.


Географія 10 клас

Тема: ВТОРИННИЙ І ТРЕТИННИЙ СЕКТОРИ ЕКОНОМІКИ КРАЇН АЗІЇ.
Дослідження 9.
Пропоную переглянути:

Вторинний сектор економіки країн Азії:




Третинний сектор економіки країн Азії:




• Вторинний сектор економіки. 

До цього сектору належать ті види господарської діяльності, які використовують паливо, сировину і напівфабрикати, що створені в первинному секторі, для вироблення готових товарів. Це переробна промисловість і будівництво.

У промисловому виробництві світу на Азію припадає приблизно 35 %. Найважливішими видами економічної діяльності є: нафтогазова, вугільна, чорна металургія, алюмінієва промисловість, енергетика, автомобілебудування, електроніка й електротехніка, хімічна (виробництво добрив, волокон, пластмаси) і текстильна промисловість.

За масштабом і рівнем індустріального виробництва виділяються три країни: Китай, Японія та Індія. Господарські комплекси цих країн представлені всіма виробництвами вторинного сектору.

Меншими обсягами, але із сучасною індустріальною структурою характеризуються промислові комплекси Ізраїлю і нових індустріальних країн «першої хвилі» (Республіка Корея, Сінгапур, Тайвань). За рівнем розвитку промисловості до них наближаються нові індустріальні країни «другої хвилі» - Таїланд, Малайзія, Індонезія, Філіппіни і В’єтнам.

Особлива структура промисловості, з різким переважанням галузей паливно-енергетичного комплексу, характерна для нафтодобувних країн: Саудівська Аравія, Кувейт, Катар, Іран, ОАЕ та ін.

Нині в переробній промисловості Азія має провідні позиції у світі з виплавки сталі. Великі металургійні комбінати створені в Китаї, Індії, Японії і Туреччині. Кольорова металургія представлена виплавкою олова (Китай, Малайзія, Таїланд), міді (Китай, Японія, Індонезія, Філіппіни), алюмінію (Китай, Індія, Японія), свинцю і цинку (Китай, Японія).

Головними виробниками автомобілів є Китай, Японія, Республіка Корея та Індія .

Азія посідає провідні місця з випуску суден (Республіка Корея, Японія, Китай), роботів (Японія, Китай), побутової електроніки і комп’ютерних комплектуючих (Китай, Японія, Республіка Корея, Тайвань), інформаційних технологій і програмного забезпечення (Індія, Японія, Китай), виробництва бавовняних тканин, одягу і взуття (Китай).

У хімічному комплексі виділяються виробництво мінеральних добрив (насамперед азотних), побутової хімії і фармацевтики, полімерних матеріалів (Китай, Японія, Індія, нафтовидобувні країни регіону).

У регіоні виділяють також країни з розвиненою гірничодобувною або легкою промисловістю: Монголія, В’єтнам, Шрі-Ланка, Афганістан, Бангладеш.

Найменш розвинені країни, в яких сучасна промисловість практично відсутня, - це Лаос, Камбоджа, Непал, Бутан, Ємен.

• Основні промислові осередки і регіони. 

У сучасних умовах висока концентрація виробництва часто пов’язана з агломераціями і розвинутою інфраструктурою. Такі регіони мають достатню кількість висококваліфікованих кадрів, найсучаснішу виробничу і соціальну інфраструктуру, можливості комплексної переробки відходів виробництва.

У розвинутих країнах такими центрами є технологічні парки (технопарки). У них для виробництва новітньої наукоємної продукції налагоджують тісні зв’язки з університетськими і науково-дослідними центрами. Типовим прикладом подібних парків є «Цукуба» в Японії.

Помітна також орієнтація виробництва на дешеву робочу силу, особливо невисокої кваліфікації. Як наслідок, у країни, що розвиваються, перенесені окремі підприємства легкої промисловості, а також деякі екологічно небезпечні нафтопереробні підприємства і підприємства кольорової металургії, машинобудування розвинутих країн.

Прикладом найбільших промислових районів Азії є Тихоокеанський у Японії, Північно-Східний у Китаї, «Індійський Рур» в Індії.

Тихоокеанський пояс Японії простягається неширокою (до 65 км) смугою приморських низовин острова Хонсю та інших. Тут зосереджені головні промислові райони Токіо, Осаки, Нагої, Кітакюсю, більшість ТЕС і АЕС, металургійних, нафтопереробних і хімічних комбінатів, машинобудівних заводів. У його межах розташовані й головні райони інтенсивного сільського господарства, транспортні магістралі і найважливіші порти країни.

Північно-Східний район Китаю утворюють дев’ять приморських провінцій і автономних районів Китаю, а також три міста центрального підпорядкування - Пекін, Шанхай і Тяньцзінь. Це найрозвиненіша частина країни з потужною важкою і легкою промисловістю, з інтенсивним сільським господарством, із густою транспортною мережею. Завдяки морським портам регіон тісно включений до міжнародних зв’язків .

«Індійський Рур» - так називають головну вугільно-металургійну базу країни, що розміщена на сході Індії. Саме тут почали інтенсивну розробку родовищ вугілля, залізної і марганцевої руд. Згодом вони стали основою формування Колкатсько-Дамодарського промислового поясу.

• Третинний сектор економіки набув великого значення в наш час.

 Це «сфера надання послуг» - транспорт, зв’язок, торгівля і туризм, охорона здоров’я, наукова і фінансова діяльність, комп’ютерне програмування тощо. Суспільство, у якому переважає третинний сектор економіки, є постіндустріальним.У розвинених країнах Азії частка третинного сектору в економіці становить від 60 до 80 %. За обсягом виробництва у сфері послуг Японія поступається тільки США. Токіо є третім за значенням фінансовим центром світу після Лондона і Нью-Йорка. Останніми десятиліттями потужними фінансовими центрами стали Шанхай, Сінгапур, Сянган. Спеціальні економічні зони з пільговим оподаткуванням діяльності (офшорні зони) створені в ОАЕ, Малайзії, Сінгапурі, на Кіпрі і Бахрейні.

Велике значення для економіки регіону має туризм. На країни Азії припадає близько 20 % відвідувань іноземних туристів. Найбільше туристи відвідують країни Східної і Південно-Східної Азії, особливо Китай (понад 60 млн туристів за рік).

На 2017 р. Азія лідирує за кількістю інноваційних компаній. До сфери інновацій належать інформаційні технології, фармацевтика і виробництво напівпровідників і електронних компонентів. Зі 100 найбільших інноваційних компаній світу 46 міститься в цьому регіоні. Серед них 39 компаній із Японії, 4 - з Республіки Корея, 2 - з Тайваню (Китай). Уперше до списку потрапила компанія з континентального Китаю - Huawei.

Із 10 країн-лідерів за кількістю патентних заявок (винаходів) три країни містяться в Азії (мал. 42).

• Найважливіші міжнародні транспортні коридори й вузли. 

Переважна частина всіх транспортних засобів і шляхів сполучення зосереджена в економічно розвинутих країнах (Японія, Республіка Корея, Китай, Сінгапур тощо). Транспортна система цих держав має складну структуру і представлена всіма видами транспорту. Наприклад, Японія, маючи порівняно невелику територію, є одним із лідерів за протяжністю транспортних шляхів.

Розвиткові країни мають гірше розвинену транспортну систему. Їх транспорт перебуває на стадії формування, тому сучасні види транспорту (залізниці, трубопровідний транспорт) розвинуті слабо або й узагалі відсутні. У багатьох випадках транспортні шляхи з’єднують регіони видобування мінеральних ресурсів і найбільші морські порти.

Особлива транспортна система склалася в нафтовидобувних країнах Західної Азії, тут основну функцію за внутрішнім вантажообігом виконує трубопровідний транспорт, а за пасажирообігом - автомобільний.

У найменш розвинутих країнах велике значення у внутрішніх перевезеннях мають ґрунтові, автомобільні й річкові шляхи. Протяжність і густота залізничних ліній невелика. А деякі країни (Афганістан, Лаос, Бруней, Оман) залізниць узагалі не мають.

Найважливіше значення в перевезеннях вантажів має морський транспорт. Саме він виконує вирішальну функцію в налагодженні економічних зв’язків країн Азії з іншими регіонами світу. З 13 найбільших за вантажообігом морських портів світу 12 розміщені в Азії. Найбільшими морськими портами регіону є Сінгапур, Нінбо-Чжоушань, Шанхай, Сянган, Пусан, Нагоя, Осака, Токіо, Гаосюн, Мумбаї, Китай, Сінгапур і Кіпр.

У внутрішніх перевезеннях провідне значення має залізничний транспорт (Китай посідає 4-те місце у світі за протяжністю залізниць, Індія - 3-тє місце). Японія і Китай вирізняються високошвидкісними залізницями, а також грандіозними транспортними спорудами (тунель Сейкан між островами Хонсю і Хоккайдо - 54 км, міст Акасі-Кайку на трасі між Хонсю і Сікоку - 3,9 км). У Китаї побудували найбільшу транспортну розв’язку у світі. У місті Чунцін запустили 5-рівневу розв’язку, яка є однією з найбільших і найскладніших, оскільки не тільки багатоповерхова, а ще і складається з двадцяти естакад, які розходяться у 8-ми різних напрямках (мал. 43).

Особливістю сучасної транспортної системи провідних країн Азії є бурхливий розвиток повітряного транспорту. Великі аеропорти-хаби створено в містах Пекін, Токіо, Сянган, Джакарта, Дубай, Бангкок, Сінгапур, Гуанчжоу, Шанхай, Стамбул.

З розвитком контейнерної системи перевезень вантажів (близько 40 % світових вантажів) швидко утворюються трансконтинентальні контейнерні транспортні коридори. Вони передбачають поєднання морського транспорту із залізничним і автомобільним. Найбільше поширені «коридори» на маршрутах Японія, Китай - східне узбережжя США. Найбільшими контейнерними портами світу є: Сянган, Сінгапур, Гаосюн (Китай), Кобе (Японія), Пусан (Республіка Корея), Келанг (Малайзія) та інші.

У промисловому виробництві світу на Азію припадає приблизно 35 %. Найважливішими виробництвами є нафтогазова, вугільна, енергетика, чорна металургія, алюмінієва промисловість, автомобілебудування, електроніка й електротехніка, хімічна, текстильна.

За масштабами і рівнем індустріального виробництва провідними є Китай, Японія, Індія.

Найбільшими промисловими районами Азії є Тихоокеанський у Японії, Північно-Східний у Китаї, «Індійський Рур» в Індії.

На 2017 р. Азія стала лідером за кількістю інноваційних компаній.

Транспортна система Азії розвинена досить нерівномірно. Більшість транспортних засобів і шляхів сполучення зосереджена в економічно розвинутих країнах.

Дослідження 9.

Тема: Країни Перської затоки - новий осередок індустріалізації.

Завдання:

1. Назвіть основні промислові регіони країни Перської затоки.

2. Чому в провідних країнах Азії інтенсивно розвиваються наукоємні виробництва?

3. Доведіть, що в цьому районі формується потужний економічний регіон світу.

4. Наведіть приклади важливих транспортних вузлів країн Перської затоки. .

5. Розробіть маршрут країнами  Перської затоки  з бізнесовою чи туристичною метою.

6. Висновок.


Домашнє завдання:

1. Опрацюйте п. 22 вашого підручника та мою для вас підбірку.

2. Нанесіть на к.к. галузі спеціалізаці.

3. Виконайте дослідження 9.

Надішліть виконане д.з. до наступного уроку географії.











Немає коментарів:

Дописати коментар