Добрий день.
Сьогодні 7 грудня 2023 року.
Запрошую на урок географії учнів 8 та 11-А класів.
Географія 8 клас
Тема: Практична робота 5"а"Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія та вплив на клімат України.
Перед початкрм роботи пропоную переглянути мою для вас підбірку:
Клімат – це явище, що належить до природних умов, та безпосередньо впливає на життя та здоров’я людей. Тому з давніх-давен людина приділяла багато уваги спостереженням за погодою та її змінами. Вивченням клімату займається наука кліматологія, значне місце якої серед географічних наук затвердив видатний український вчений Олександр Іванович Воєйков. Клімат – один з найважливіших компонентів природного комплексу, зміна якого може призвести до зміни всього комплексу.
- Окремі напрямки: кліматологія і метеорологія.
- Неконтрольована людська діяльність веде до глобальних не тільки кліматичних змін, а й в цілому географічної оболонки.
Кожного дня ми звертаємо увагу, яка на вулиці погода. У будь – якому куточку нашої планети вона різна і змінюється протягом року, сезону, певного часу. Спостерігаючи за змінами у будь – якій місцевості протягом десятки років, можна помітити основні її риси для кожної пори року.
Найголовніший чинник, що впливає на клімат України – Сонячна радіація.
Сонячна радіація є основним рушієм природних процесів, що відбуваються в географічній оболонці. Її кількість, яка надходить на земну поверхню, залежить від географічної широти, а отже від висоти Сонця над горизонтом, хмарності, прозорості атмосфери. Тому протягом доби, року, кількість та розподіл сонячної радіації змінюється.
Сонячна радіація – тепло і світло, що випромінюється Сонцем і потрапляє на Землю.
З сонячною радіацією пов’язані такі поняття, як радіаційний баланс, пряма радіація, розсіяна,
Радіаційний баланс – різниця між сумарною і відбитою сонячною радіацією.
Пряма радіація – сонячне випромінювання, що надходить прямо на земну поверхню.
Розсіяна радіація – сонячне випромінювання . що розсіюється в атмосфері в результаті відбиття та вбирання тепла і світла.
Альбедо – показник відбитої сонячної радіації.
Підстила́юча пове́рхня, підст́ильна пов́ерхня — сукупність природних і перетворених (змінених та створених людиною) ландшафтів на земній поверхні, що знаходяться у взаємодії з атмосферою в процесі обміну теплом і вологою.
На території України переважає західне перенесення помірних повітряних мас з океану. Восени і взимку це зумовлює похмуру погоду зі снігом і туманами, відлигами або дощем. Континентальні повітряні маси з Азії приносять суху погоду: спекотну влітку і морозну взимку. Тропічні повітряні маси формуються над Середземним морем (морські) та Азією (континентальні). Морські зумовлюють теплу дощову погоду влітку і потепління взимку. Арктичні повітряні маси холодні, з низькими температурами.
Переміщуючись повітряні маси трансформуються: змінюють свою вологість, температуру, насиченість, прозорість утворюючі атмосферні фронти. Холодна повітряна маса, що рухається на теплу, формує холодний фронт. Влітку він зумовлює дощі з грозами, градом, узимку – інтенсивні снігопади. Тепла повітряна маса, що переміщується на охолоджену територію, формує теплий фронт, зумовлює потепління.
Характер атмосферної циркуляції на території України визначається частою зміною циклонів та антициклонів. Циклони надходять на територію України протягом року з заходу. Завдяки їм взимку настає відлига, випадає сніг, а влітку – дощ. Вторгнення антициклонів з Азії зумовлює взимку різке похолодання, а влітку – посушливу погоду. У середньому за рік в Україні буває 63% днів з антициклонами і 37% - з циклонами.
Підстилаюча поверхня впливає на всі кліматичні показники. Наприклад, гірські хребти Карпат і Криму захищають відповідно Закарпаття і Чорноморське узбережжя від холодних арктичних повітряних мас. Підстилаюча земна поверхня має значний вплив на погодні процеси і на клімат. Гори, височини затримують вітри, впливають на розподіл опадів. Ліси сповільнюють рух повітря в нижніх шарах атмосфери; в степу, навпаки, повітряні маси рухаються з великою швидкістю. Сніговий покрив відбиває до 94 % сонячної радіації, внаслідок чого взимку поверхня України ще більше охолоджується. Трава, грунт відбиває 26 % сонячної радіації.
Значний вплив на клімат узбережної частини країни мають Чорне та Азовське моря. Вони викликають підвищення вологи в повітрі, зменшують коливання температури, знижують спеку влітку і морози взимку. Великі водосховища й озера, заболочені масиви, річки впливають на кліматичні умови прибережних територій. Рослинність і ґрунтовий покрив впливають на величину альбедо і поглиненої сонячної радіації. Свіжий сніг має відбивну здатність 80-90 %, а ліси, чорноземні ґрунти — лише 5-15 %. Наявність різних угідь (лісів, лук, орних земель), водойм, населених пунктів зумовлюють неоднорідності в розподілі сонячної радіації, радіаційного балансу, впливають на місцеву циркуляцію повітря. У прибережних районах на погоду впливають вітри, які дмуть з моря на суходіл і навпаки – бризова циркуляція.
Переглянули. Переходимо до виконання роботи:
Завдання:
1. За даними спостережень побудуйте графіки ходу температури повітря за кілька місяців (лініями різного кольору).
Для побудови графіка температур задамо таблицю.
День | Січень, °С | Березень, °С | Липень, °С |
1 | -6 | 8 | 26 |
2 | -12 | 3 | 22 |
3 | -13 | 4 | 26 |
4 | -10 | 7 | 28 |
5 | -8 | 5 | 28 |
6 | -7 | 4 | 26 |
7 | -4 | 6 | 28 |
8 | -2 | 9 | 27 |
9 | -2 | 13 | 26 |
10 | 2 | 15 | 22 |
11 | 3 | 14 | 17 |
12 | 6 | 11 | 20 |
13 | 4 | 5 | 23 |
14 | 0 | 6 | 23 |
15 | 2 | 7 | 23 |
16 | 2 | 11 | 24 |
День | Січень, °С | Березень, °С | Липень, °С |
17 | 3 | 8 | 26 |
18 | 0 | 7 | 24 |
19 | 4 | 9 | 24 |
20 | 0 | 10 | 27 |
21 | -8 | 11 | 28 |
22 | 2 | 8 | 27 |
23 | 2 | 4 | 28 |
24 | 3 | 12 | 26 |
25 | 7 | 14 | 27 |
26 | 4 | 13 | 28 |
27 | -1 | 14 | 23 |
28 | -8 | 15 | 23 |
29 | -6 | 3 | 26 |
30 | -5 | 8 | 24 |
31 | -2 | 8 | 25 |
2. Визачте середню температуру січня, березня, липня. Позначте їх окремим кольором:
Місяць | Колір лінії |
січень |
|
березень |
|
липень |
|
3. Місяць, у якому була найвища температура повітря та її величина у градусах:________
4. Місяць, у якому була найнижча температура повітря та її величина у градусах:_______
5. За даними таблиці, побудуйте діаграму опадів за рік:
Середньомісячна кількість опадів у мм :
Січень | 38 |
Лютий | 37 |
Березень | 43 |
Квітень | 49 |
Травень | 56 |
Червень | 80 |
Липень | 76 |
Серпень | 61 |
Вересень | 49 |
Жовтень | 44 |
Листопад | 47 |
Грудень | 42 |
6. За даними власних спостережень хмарності за один місяць (на вибір).
7. За даними календаря погоди поаналізуйте розу вітрів за один місяць. Для цього запишіть в таблицю кількість днів, коли був вітер певного напряму. Відзначте на лінії певного напряму кількість днів і зафарбуйте отриманий восьмикутник.
Напрям вітру | Пн. | Пн.-сх. | Сх. | Пд.-сх. | Пд. | Пд.-зх. | Зх. | Пн.-зх. |
Кількість днів: |
8. Уважно розгляньте розу вітрів та запишіть:
а. напрям вітрів, який переважав цього місяця;
б. напрям вітрів, якого було найменше число днів.
9. За даними власних спостережень та аналізом показників погоди у завданнях 2 та 7, вкажіть, яку погоду приносять переважаючі вітри у нашій місцевості.
10. Висновок.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте п. 23 та мою для вас підбірку.
2. Випишіть і вивчіть терміни.
3. Дайте розгорнуту відповідь на наступне питання:
«Що очікує Україну в результаті глобального потепління».
Відповіді чекаю до наступного уроку географії.
Географія 11 клас
Тема: Тропосфера. Практична робота №5.
Пропоную переглянути:
Практична робота №5.
Тема:Визначення середніх температур та амплітуди їх коливань за добу, місяць, рік. Аналіз рози вітрів.
Завдання:
1. За даними власних спостережень побудуйте графіки ходу температури повітря за кілька місяців (лініями різного кольору).
Для побудови графіка температур задамо таблицю.
День | Січень, °С | Березень, °С | Липень, °С |
1 | -6 | 8 | 26 |
2 | -12 | 3 | 22 |
3 | -13 | 4 | 26 |
4 | -10 | 7 | 28 |
5 | -8 | 5 | 28 |
6 | -7 | 4 | 26 |
7 | -4 | 6 | 28 |
8 | -2 | 9 | 27 |
9 | -2 | 13 | 26 |
10 | 2 | 15 | 22 |
11 | 3 | 14 | 17 |
12 | 6 | 11 | 20 |
13 | 4 | 5 | 23 |
14 | 0 | 6 | 23 |
15 | 2 | 7 | 23 |
16 | 2 | 11 | 24 |
День | Січень, °С | Березень, °С | Липень, °С |
17 | 3 | 8 | 26 |
18 | 0 | 7 | 24 |
19 | 4 | 9 | 24 |
20 | 0 | 10 | 27 |
21 | -8 | 11 | 28 |
22 | 2 | 8 | 27 |
23 | 2 | 4 | 28 |
24 | 3 | 12 | 26 |
25 | 7 | 14 | 27 |
26 | 4 | 13 | 28 |
27 | -1 | 14 | 23 |
28 | -8 | 15 | 23 |
29 | -6 | 3 | 26 |
30 | -5 | 8 | 24 |
31 | -2 | 8 | 25 |
2. Визачте середню температуру січня, березня, липня. Позначте їх окремим кольором:
Місяць | Колір лінії |
січень |
|
березень |
|
липень |
|
3. Місяць, у якому була найвища температура повітря та її величина у градусах:________
4. Місяць, у якому була найнижча температура повітря та її величина у градусах:_______
5. За даними таблиці, побудуйте діаграму опадів за рік:
Середньомісячна кількість опадів у мм :
Січень | 38 |
Лютий | 37 |
Березень | 43 |
Квітень | 49 |
Травень | 56 |
Червень | 80 |
Липень | 76 |
Серпень | 61 |
Вересень | 49 |
Жовтень | 44 |
Листопад | 47 |
Грудень | 42 |
6. За даними власних спостережень хмарності за один місяць (на вибір).
7. За даними календаря погоди поаналізуйте розу вітрів за один місяць. Для цього запишіть в таблицю кількість днів, коли був вітер певного напряму. Відзначте на лінії певного напряму кількість днів і зафарбуйте отриманий восьмикутник.
Напрям вітру | Пн. | Пн.-сх. | Сх. | Пд.-сх. | Пд. | Пд.-зх. | Зх. | Пн.-зх. |
Кількість днів: |
8. Уважно розгляньте розу вітрів та запишіть:
а. напрям вітрів, який переважав цього місяця;
б. напрям вітрів, якого було найменше число днів.
9. За даними власних спостережень та аналізом показників погоди у завданнях 2 та 7, вкажіть, яку погоду приносять переважаючі вітри у нашій місцевості.
10. Висновок.
Відповіді чекаю до наступного уроку географії.
Немає коментарів:
Дописати коментар