Доброго дня.
Сьогодні 18 лютого 2025 року.
Запрошую на урок ЗБД учнів 5-6 класів та на урок географії учнів 6 класів.
СТИЛІ СПІЛКУВАННЯ
У житті майже щодня трапляються ситуації, коли необхідно звернутися по допомогу, чітко висловити свою позицію або від чогось відмовитися. Наприклад, коли треба відмовитися від небезпечної пропозиції, кудись зателефонувати чи відстояти власну думку. В таких випадках ми зазвичай поводимося пасивно, агресивно або асертивно (упевнено та ввічливо).
Прочитайте деякі ознаки видів поведінки. Визначте, яку поведінку в них описано: асертивну, агресивну чи пасивну.
ПАСИВНА ПОВЕДІНКА
Якщо людина нехтує власними інтересами та за будь-яку ціну намагається уникати конфліктів, вона демонструє пасивну поведінку.
Коли люди поводяться пасивно, їм складно захищати себе, самостійно ухвалювати рішення, комусь відмовляти, навіть якщо пропозиція невигідна для них чи навіть небезпечна.
Як стати менш пасивним
• Частіше висловлюйте свою думку.
• Говоріть, що ви відчуваєте.
• Просіть те, чого хочете.
• Відмовляйтеся від того, що вам не підходить.
• Пропонуйте свої ідеї.
• Навчіться ввічливо, але твердо казати «НІ».
АГРЕСИВНА ПОВЕДІНКА
Іншим є «портрет» агресивної людини. Вона прагне лідерства і командує навіть там, де це недоречно, або у справах, у яких нічого не тямить. Завжди намагається будь-що відстояти лише власну точку зору. Навіть усвідомлюючи хибність своєї позиції, нізащо цього не визнає.
Про таких іноді кажуть, що вони живуть за законами джунглів: «Правий той, хто сильніший». У своїх діях ці люди не зважають на інтереси та почуття інших. У спілкуванні нехтують ввічливістю й тактовністю, вдаються до тиску, шантажу, погроз, лайки, навіть фізичної сили.
Як стати менш агресивним
• Дозволяйте іншим висловлюватися першими.
• Якщо під час розмови ви перебили людину, вибачтеся і дозвольте їй завершити свою думку.
• Якщо ви не згодні, скажіть про це ввічливо і з повагою.
АСЕРТИВНА (УПЕВНЕНА) ПОВЕДІНКА
Бути асертивним (від англ. assertive — гідний, самостверджувальний) означає відстоювати себе з повагою до інших. Таку поведінку ще називають упевненою, гідною, рівноправною, відповідальною.
На відміну від пасивної чи агресивної, упевнена поведінка є запорукою рівноправних стосунків, у яких ніхто не почуватиметься ображеним чи приниженим.
Це ввічливе і приязне спілкування, уміння передбачати наслідки своїх слів і вчинків, тактовність і гарні манери.
Як стати більш асертивним
• Демонструйте повагу до співрозмовника/співрозмовниці.
• Використовуйте «Я-повідомлення».
• Вирішуйте суперечки через переговори.
Домашнє завдання:
1. Установіть відповідність між почуттями та стилями поведінки.
- А) Пасивна поведінка
- Б) Агресивна поведінка
- В) Асертивна поведінка
- 1) Повага до себе, упевненість, задоволення
- 2) Злість, гнів, відчуженість, почуття провини, страх помсти
- 3) Безпорадність, образа, тривога, приниження
2. Назвіть стилі поведінки, зображені на малюнках.
3. До якої поведінки закликає золоте правило моральності: «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе»?
4. Напишіть одне підсумкове речення до цього уроку, яке відповідає на запитання «хто», «що», «де», «коли», «чому».
ЗБД 6 клас
Тема: Стосунки з однолітками.
Так чи інакше люди, з якими ми контактуємо у певних групах, впливають на нас і нашу поведінку. Український народ здавна підмітив: «З ким поведешся, від того й наберешся», «Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти». Тому для власної безпеки тобі треба розуміти, що компанії бувають різні.
Компанія — група осіб, які проводять разом час.
Підліткові компанії можуть бути різними. Наприклад, особливостями відносин у компанії можуть бути взаємодопомога й співпраця або ж підпорядкування й залежність. За своїми цілями та соціальною спрямованістю групи можуть бути позитивними, які не порушують законів і моральних норм суспільства, і негативними й небезпечними, дії яких є асоціальними чи протиправними. Тому треба вміти відрізняти безпечні і небезпечні для тебе компанії.
Чудово, якщо ти маєш друзів/подруг, бо тобі ніколи нудьгувати. Ви разом ходите на гуртки, відвідуєте спортивні секції, обмінюєтесь комп’ютерними іграми, обговорюєте новини. Якщо хтось із вас захворів/захворіла чи потрапив/потрапила у біду, ви хвилюєтеся за нього і підтримуєте його.
Існує такий вислів «Один за всіх — і всі за одного»? Поясни, як ти його розумієш.
Дізнайся у батьків, чи були у них свої компанії в дитинстві? Які небезпечні компанії існували у їхньому підлітковому середовищі? Що сталося з членами цих компаній, коли вони виросли?
На жаль, підлітки не завжди вміють розв’язувати свої проблеми мирним шляхом. Тому в колективі, де панує недружня атмосфера, трапляються агресивні конфлікти — сварки, бійки, знущання зі слабших тощо. Усе це — прояви насилля.
Розрізняють насилля фізичне і психологічне.
Фізичне насилля — дії, що заподіюють тілесні ушкодження.
Психологічне (емоційне) насилля — дії, що завдають людині моральної шкоди.
Найпоширенішими проявами насилля у твоєму середовищі є бійки, штовхання, підніжки, а також прізвиська, обзивання, кривляння. Псують чиїсь речі — це насилля. Як і тоді, коли не приймають у гру чи виганяють з неї. Одним із найнебезпечніших видів насилля є вимагання грошей або речей.
У небезпечних компаніях часто панують агресія і насилля. У них жорсткі правила, за непокору можуть не лише вигнати з компанії, а й побити. Тут курять, вживають алкоголь чи наркотики, члени цих компаній розважаються крадіжками, бійками, вимаганням. Потрапити в таку компанію означає наразитися на величезну небезпеку. Часто ці угруповання є справжніми бандами, що існують «під дахом» кримінальних структур, їх використовують для зберігання та поширення наркотиків і залучення нових споживачів.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте п. 21, мою для вас підбірку.
2. Стор. 72 - аналіз ознак компаній.
3. Дайте відповіді на наступні запитання:
- 1. Які типи підліткових компаній тобі відомі?
- 2. Проаналізуй групи, до яких належиш, за зразком:
Що це за група? | Як часто ви зустрічайтесь? | Що вас об’єднує? | Які особливі правила в групі? |
- 3. Які дружні компанії є у твоїй школі, у твоєму дворі, на твоїй вулиці? Чим вони займаються? Як розважаються?
- 4. Чи знаєш ти недружні або небезпечні компанії? Що робить їх такими?
Які живі організми мешкають в океанах і морях.
Світовий океан іноді вважають своєрідною коморою біологічних ресурсів. Так називають усі живі організми океану, які може використати людина.
Тут живе понад 160 тис. видів тварин і близько 10 тис. видів водоростей. Це і мешканці морського дна, як-от: морські черви, поліпи, молюски, рачки, краби, донні риби, а також різноманітні водорості, бактерії. Це і дрібні організми, які населяють товщу води. Вони немов зависли у воді і пасивно переміщуються течією. Сукупність таких організмів називають планктоном. Океан є також домівкою багатьох тварин, здатних активно плавати у воді на значні відстані незалежно від напрямку течії. Це кити, дельфіни, морські змії, водяні черепахи, більшість риб .
Попри величезну кількість і різноманіття морських мешканців, 60 % площі Світового океану нагадують пустелі материків. Адже організми, потребуючи сонячного світла та кисню, оселяються переважно у прибережних та поверхневих водах.
Мешканці океану: 1 - краб; 2 - коралові поліпи; 3 - морська зірка на водорості ламінарії; 4 - планктонні організми; 5 - медуза; 6 - риби
Світовий океан - комора біологічних ресурсів: 1 - промисел риби; 2 - вилов креветок
Саме тут здебільшого ведуть промисел риби - цінного продукту харчування людини. Крім того, ловлять кальмарів, креветок, крабів, мідій, видобувають їстівні та лікувальні водорості, полюють на морських звірів (китів, моржів, тюленів), які є для промисловості джерелом сировини, зокрема жиру, шкіри, хутра . Найбільше біологічних ресурсів видобувають у Тихому океані. Йому помітно поступаються Атлантичний, Індійський та Північний Льодовитий океани.
Безплідне море. Саргасове море - велика ділянка Північної Атлантики, яка обмежена морськими течіями. Улітку після злив унаслідок випаровування посеред моря утворюється щільна лінза з теплої солоної води. Вона перешкоджає підняттю багатої на поживні речовини глибинної холоднішої води, що й зробило цей район океану дуже бідним на планктон - сукупність дрібних організмів у товщі вод, що нездатні самостійно плавати і переносяться течіями. Про безплідність моря свідчить і прозоро-блакитний колір його води. Це колір океанічної пустелі. Адже багата на розчинені речовини вода має зеленкуватий відтінок. Саргасове море - одне з найпрозоріших морів. Предмети видно в ньому на глибині 66,5 м.
• Які корисні копалини приховує океан і наскільки значна його енергія.
Мінеральні ресурси - корисні копалини океану, що може використати людина. До таких передусім належить сіль. Сіль, яку містять води Світового океану, могла б рівномірно вкрити поверхню суходолу шаром завтовшки у багато десятків метрів. Отже, не випадково в морі видобувають приблизно кожну четверту тонну необхідної людству кухонної солі.
Нафтодобувна платформа
З морського дна активно видобувають нафту й газ, запаси яких в океані становлять не менш як 40 % від усіх, що є на планеті. Останнім часом відкриті та експлуатуються велетенські родовища не лише на шельфі, а й на великих глибинах у ложі океану .
На межі океан - суходіл унаслідок розмивання берегів, виносу та відкладання уламкового матеріалу річками, хвилями й течіями часто утворюються багаті розсипні родовища різних корисних копалин, як-от: золота, платини, титану, алмазів тощо.
Не варто забувати й про саму воду океану, зокрема питну. Щоб її добути, з давніх-давен морську воду опріснювали. Так, давньогрецькі мореплавці тримали на своїх суднах спеціальні ящики з піском. У них заливали морську воду, яка, проходячи крізь шар піску, ставала придатною для пиття. Мешканці північних районів вживали воду, яку отримували, розтоплюючи верхні шари морського льоду.
Велике значення відіграють й енергетичні ресурси - енергія океану, яку може використати людина. Насамперед це енергія припливів і відпливів, яку вже використовують для отримання електроенергії. Для цього споруджують спеціальні припливні електростанції . Вони діють у Франції, Роси, Китаї тощо. Енергію морських хвиль використовують у Японії, Австралії, Великій Британії, Індії та ін. Розробляють також проекти використання величезних запасів енергїї морських течій. У перспективі планується «задіяти» до роботи морський прибій.
Припливна електростанція
Забруднення вод Світового океану
Велику роль Світовий океан відіграє і в оздоровленні людей. Щорічно мільйони людей прямують до узбереж теплих морів на відпочинок і оздоровлення.
• Проблеми Світового океану - це проблеми людства.
Проблеми Світового океану - негативні зміни в океані, спричинені господарською діяльністю людини. Цих проблем дуже багато. Вони пов'язані з виснаженням різноманітних ресурсів океану, із забрудненням вод океану. Через інтенсивну господарську діяльність води Світового океану забруднюються промисловими і побутовими відходами, сміттям. Непоправної шкоди океану завдають аварії на нафтоналивних суднах та бурових вежах, злив забруднених нафтовідходами вод. Роль забруднювачів відіграють також численні вантажо- і пасажироперевезення морським транспортом.
Проблема забруднення і виснаження Світового океану давно набула глобального характеру. Для розумного вирішення цієї проблеми потрібні загальні зусилля всього людства, адже від цього залежить і його майбутнє. Щоб привернути увагу світової громадськості до цієї проблеми, 1998 рік ООН проголосила Міжнародним роком Океану.
Дослідження 3.
Тема: Небезпечні тварини на морських пляжах світу.
Завдання:
- 1. Що називають біологічними ресурсами океану?
- 2. Що є мінеральними ресурсами океану?
- 3. Що називають багатствами Світового океану?
- 4. У чому значення енергетичних ресурсів Світового океану?
- 5. Чому життя в океані таке різноманітне?
- 6. Де і чому в океані живих організмів найбільше?
- 7. Доведіть, що проблеми Світового океану зумовлені діяльністю людини.
- 8. На к.к. позначте місця , де живуть найбільші тварини Світового океану.
Немає коментарів:
Дописати коментар