Добрий день.
Сьогодні 19 січня 2023 року.
Запрошую на урок ОЗ учнів 5 класу та на урок географії учнів 6, 8 та 9 класів.
ОЗ 5клас
Тема: Культура почуттів.
Пропоную переглянути:
Радість, горе, здивування,
Смуток, спокій, хвилювання —
Це емоції, мій друже.
І вони важливі дуже.
Як корисні позитивні:
Сміх і радість, спокій теж!
Злість і смуток — негативні.
За емоціями стеж!
Швидко негативний настрій
Зіпсує здоров’я, знай.
Не сумуй, жартуй, всміхайся,
Завжди добрий настрій май!
Людина — це маленька частина
природи. Ця розумна істота не тільки сприймає навколишній світ,
а й упливає на нього. У неї до всіх предметів і явищ певне ставлення, виникають
різні почуття.
Почуття — це переживання, яке
виникає як реакція на різні життєві ситуації.
Небезпечні події породжують неприємні почуття: страх,
гнів, образу. Добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість. Почуття
допомагають людям пізнавати світ і краще пристосовуватися до нього. Коли
почуття бувають швидкоплинними, їх називають емоціями.
Емоції — це тимчасове почуття,
миттєва реакція на певну подію, людину або тварину.
Наприклад: дитина любить маму, але
розсердилася на неї за те, що вона не купила морозиво. Любов — це почуття, гнів
— емоція.
Якщо людина тривалий час перебуває в тому чи іншому
емоційному стані, то кажуть, що в неї хороший або поганий настрій.
Виділяють оптимістичний або песимістичний, позитивний чи
негативний настрій.
Настрій — це стійкий психологічний
стан, загальний показник психічного здоров’я. Це певна рівновага всіх проявів
психічного життя (емоцій, переживань тощо).
(Можна використати статтю підручника.)
«Людина може виявити і розуміти почуття без слів.» (Чарлі
Чаплін)
Міміка — виразні рухи м’язів
обличчя людини відповідно до її почуттів.
Казка
Давним-давно історія ця сталась,
Коли дива щодня кругом траплялись,
І кожен день з’являлися казки.
В сім’ї купця одразу дві дочки
У ніч одну прекрасну народились.
А тут якраз дві феї нагодились.
Одна з них — добра, друга зла була,
Та кожна подарунок свій дала
Новонародженим: сердечка-медальйони.
В одному серці камінь був червоний,
Неначе кров. У другому з сердець
Був жовтий, ніби сонце, камінець.
Ішли роки. Дівчата підростали
І медальйони фей носити стали.
А кожен з них чарівну силу мав.
Та от яку, — про це ніхто не знав.
Проте знайомі стали помічати,
Що стали відрізнятися дівчата:
Не та була вже Ганна, що колись, —
У неї очі кров’ю налились.
Світились, ніби сонце, очі в Насті.
В них відчувались радість, спокій, щастя.
В душі у Ганни оселився страх.
І вдень, а особливо по ночах,
Її гнітили заздрість, гнів, тривоги,
Ненависть у душі була до всього.
А особливо до Настусі, до сестри.
І так тривало років два чи три.
А потім Ганна почала хворіти,
І в’янути, як без коріння квіти.
І ось тоді наснився Насті сон,
Що в бідах Ганни винний медальйон.
І щоб сестру від смерті врятувати,
Його потрібно якнайшвидше зняти.
В кімнату Настя до сестри пішла,
Той медальйон із сонної зняла,
І замінила іншим, з себе знятим.
«А що ж робити з Ганниним, триклятим?
Де йому місце?.. На морському дні! —
Подумала вона. — На глибині!
Щоб він нікому не приносив горя!»
І кинула його в безодню моря.
І схожі, як дві крапельки води,
Жили вони, не знаючи біди.
— Які емоції вклала у свій медальйон добра фея? Кому він
дістався?
— Які емоції псували життя Ганни?
— Якими були наслідки негативних емоцій?
— Що змінилось у житті Ганни, коли вона позбулася
злощасного дарунка?
— Як ви вважаєте чи можна так легко, як у казці,
позбутися негативних емоцій?
Висновок. Негативні емоції (гнів, незручність тощо), як правило, викликають і фізіологічні хворобливі наслідки (біль у животі, головний біль, підвищення артеріального тиску, температуру тощо). А пригнічений настрій, що викликаний негативними емоціями, зумовлює неврози, серцево-судинні та шлунково-кишкові розлади, неврит, радикуліт тощо.
Співчуття
— це здатність поставити себе на місце іншого, зрозуміти
й відчути те, що й він. Це, власне, почуттєвий вираз
спільності з іншими людьми.
Глибше співчуття називають співпереживанням.
Співпереживання і співчуття
— це психологічна допомога, яку може надати кожна людина без спеціальної
підготовки й навчання. Такої підтримки, як правило, потребують люди, які
перебувають у стані страху, горя, суму, розгубленості. Співчуття і
співпереживання виявляють не тільки в тому, що відчувають біль або страх іншої
людини, але й у вмінні допомогти їй вийти із цього стану. Іноді для того, щоб
людина відчула вашу допомогу й підтримку, навіть не варто нічого говорити, щоб
зайвий раз не нагадувати про горе; жалісні погляди та співчутливий тон тільки
дратуватимуть, завдаючи ще більшої шкоди.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте п. 17 та мою для вас підбірку.
2. Випишіть і вивчіть терміни.
3. Зробіть письмовий аналіз схеми на стор.55
Географія 6 клас
Тема: Кліматична карта.
Пропоную переглянути:
- Кут падіння сонячних променів: найбільша кількість сонячних променів над екватором, найменша — за Полярним колом. Так, на екваторі кут падіння сонячних променів сягає $$90^{\circ}$$ у березні і вересні (у дні весняного та осіннього рівнодення) і є дуже великим у грудні та червні (у дні зимового і літнього сонцестояння).
- Прозорість атмосфери: хмари, пил, смог, дим зменшують кількість сонячної радіації, що надходить до Землі.
- Тривалість світового дня: влітку до районів поблизу полюсів надходить значна кількість сонячної радіації.
- Абсолютна висота місцевості: гірські вершини отримують більше сонячної радіації, ніж рівнинні поверхні.
- Характер земної поверхні: величина альбедо, рельєф місцевості, океанічні течії. Наприклад, ліс, пісок, розораний вологий темний ґрунт поглинають більше енергії Сонця і тому нагріваються швидше. Натомість світлі території, вкриті снігом чи льодом, майже не нагріваються, оскільки більша частина енергії, що надійшла від Сонця, миттєво відбивається назад в атмосферу. Вода нагрівається повільніше, але й повільніше віддає поглинуту енергію.
- Відстань від Землі до Сонця: у січні Земля розташована найближче до Сонця і отримує більшу кількість сонячної енергії, на найбільшій відстані — в липні.
Географія 8 клас
Тема: Болота і підземні води. Водні ресурси України. Практична робота № 7"в".
Пропоную переглянути:
Типи боліт |
Місце знаходження |
Тип живлення |
Типова рослинність |
Верхові |
Найбільше поширені у Карпатах на підвищених ділянках |
Живляться атмосферними опадами |
Бідна, невибаглива рослинність |
Низинні |
На Поліссі, у долинах Дніпра та його приток – у зниженнях рельєфу |
Живляться підземними (ґрунтовими) водами
|
Багата, вологолюбива рослинність. |
Перехідні |
На північному заході України, в лісостепу, Українських Карпатах |
Живляться атмосферними опадами і ґрунтовими водами |
Характерна для низинних і верхових боліт. |
- Ось як
утворення торфу описав у своїй казці російський письменник Михайло Пришвін
«…болото з усіма величезними запасами пального, торфу є коморою сонця. Так … гаряче сонце було
матір’ю кожної травинки, кожної квіточки, кожного болотяного кущика і ягідки,
Усім їм сонце віддавало своє тепло, і вони, вмираючи, розкладаючись, у добриві
передавали його у спадщину іншим рослинам, …Але в болотах вода не дає батькам –
рослинам передати усе своє добро дітям. Тисячі років це добро під водою
зберігається, болото стає коморою сонця, і потім уся комора як торф дістається
людині у спадок.»
Потрапляючи
до боліт, вода очищується рослинністю та шаром торфу. Проточні болота
можна назвати своєрідним фільтром для води. Це малоприємна робота, але вона
необхідна для того, щоб до річок надходила чиста вода. Надлишкові води,
наприклад, ті, що випали на землю у вигляді рясних атмосферних опадів,
протікають через болота «транзитом» і потрапляють до річок. Торф і мохи боліт
мають здатність накопичувати вологу, тому болота регулюють стік поверхневих і
підземних вод, діють як басейн із двома водопровідними кранами: якщо річка
обміліла, болото відкриває один кран і дає чисту воду, при надлишку води
відкривається інший кран, і болото забирає зайву воду. Болота віддають вологу
поступово, тому в річок, що течуть заболоченими районами, повені не дуже
потужні й тривають досить довго, що запобігає катастрофічним повеням. Болота
збільшують вологість повітря, пом’якшують клімат навколишніх районів. Тут
ростуть ягоди, трави й інші рослини, у тому числі лікарські і медоносні. До
того ж учені довели, що повітря над болотами чисте й багате на кисень.
7.Розповідь вчителя.
Під час господарської діяльності людина осушує
болота, що призводить до загибелі лісів і лугів, зниження рівня ґрунтових вод,
обміління річок. Господарська діяльність в межах цих територій має дві сторони:
і позитивну і негативну.
8 .Прийом «Дискусія»
- Як ви
вважаєте, чи раціональним є осушення боліт України?
-
Які позитивні і негативні наслідки має осушення боліт.
Позитивні риси осушення боліт.
Меліорація земель - це комплекс організаційно-господарських
і технічних заходів, спрямованих на покращення земельних, рослинних, водних і
кліматичних ресурсів. Меліорація дає можливість змінювати комплекс природних
умов на земельних угіддях у необхідному для людини напрямку, створювати сприятливі
умови для існування корисної флори й фауни, підвищувати врожайність землі,
забезпечувати сталі врожаї сільськогосподарських культур. Меліорація земель
сприяє створенню кормової бази тваринництва, покращує рекреаційні якості
місцевості й природне середовище в цілому, створює умови для інтенсифікації
сільськогосподарського виробництва, включення до господарського обігу великих
площ заболочених земель, боліт, інших незручних земель і територій. Осушення
боліт сприяє зменшенню кількості мошви, кліщів та інших переносників хвороби,
зменшенню або знищенню осередків кліщового енцефаліту й інших хвороби.
Негативні риси осушення боліт.
Результатом меліоративних робіт є:
1)
Зменшення площі ягідників, збільшення кількості мишоподібних гризунів,
переосушення торф’яних ґрунтів.
У Росії вчені підрахували, що в результаті
меліорації верхового болота з кожного гектара додатково отримують 1куб.м
низькосортної деревини на рік, але втрачають 600кг журавлини. При експлуатації
1га верхового болота дохід від журавлини в 5-7 разів перевищує дохід від
деревини.
2) Звертаємо увагу і на такі факти: на осушуваних
землях частіше трапляються заморозки, коротше безморозний період; меліорація
може призвести до зниження рівнів води в колодязях, різко змінює склад і
структуру фауни і флори, призводить до порушення природних зв’язків між
компонентами природи на землях, що зазнають меліорації.
У Поліссі болота осушували протягом століття. Це призвело до зниження рівня та стоку води таких великих річок як Дніпро, Південний Буг, Прип’ять, до зниження рівня ґрунтових вод, загибелі лісів і луків.
Практична робота № 7"в".
Тема:Болота і підземні води. Водні ресурси України.
Завдання:
1. Охарактеризуте болота та розкрийте причини їх утворення.
2. Назвіть основні артезіанські басейни та розкрийте їх значення в господарській діяльності людини.
3. Висновок.
Домашнє завдання :
1.Опрацювати § 31 та мою для вас підбірку.
2. Підготувати повідомлення за темою «Водні ресурси України».
3. Виконати і надіслати на перевірку практичну роботу.
Географія 9 клас
Тема: Паливні мінеральні ресурси світу. Практична робота № 4.
Пропоную переглянути:
У надрах України є також буре вугілля, торф і горючі сланці. Кам'яне і буре вугілля. За розвіданими запасами кам'яного вугілля (понад 54 млрд т) Україна посідає 2-е місце в Європі та 7-е у світі. Основні його запаси сконцентровані у Донецькому басейні (Донбасі), що розташований на сході країни.
Практична робота № 4.
Тема: Позначення на к.к. найбільших басейнів.
Завдання ви знайдете на стор.109 вашого підручника.
Домашнє завдання :
1.Опрацювати § 17 та мою для вас підбірку.
2. Підготувати повідомлення за темою «Паливні ресурси України».
3. Виконати і надіслати на перевірку практичну роботу.
Немає коментарів:
Дописати коментар