Добрий день.
Сьогодні 5 вересня 2023 року.
Запрошую на урок ОЗ учнів 6-7 класів та на урок географії учнів 9 та 10 класів.
ОЗ 7 клас
Тема: Цінність здоров'я.
Духовний розвиток підлітків
У підлітковому віці хлопці та дівчата не тільки швидко ростуть. У них розвиваються інтелектуальні здібності та моральні якості. Це період самопізнання, критичного оцінювання себе й оточуючих.
У житті людина завжди обирає: що робити, на чий бік стати, із чим погодитися. Відповідно до характеру, виховання, почуттів реагує на щоденні події. Обміркувавши все, діє.
Духовний розвиток підлітків
У підлітковому віці хлопці та дівчата не тільки швидко ростуть. У них розвиваються інтелектуальні здібності та моральні якості. Це період самопізнання, критичного оцінювання себе й оточуючих.
У житті людина завжди обирає: що робити, на чий бік стати, із чим погодитися. Відповідно до характеру, виховання, почуттів реагує на щоденні події. Обміркувавши все, діє.
Ти вчишся розуміти свої потреби й бажання. Порівнюючи себе з іншими людьми, а іноді наслідуючи їхню поведінку, оцінюєш власні позитивні та негативні риси характеру. Учишся контролювати вчинки та емоції.
Щоб досягати успіхів у навчанні та спілкуванні, важливо знати риси свого характеру. Пізнаючи себе, знатимеш, які риси слід розвинути й удосконалити. Щоб змінитися, треба усвідомити необхідність змін. Обрати, яким прагнеш стати. А відтак почати вдосконалювати риси характеру.
Риси характеру, які допоможуть досягти успіху в житті
Ставлення до себе | |
• Упевненість у собі • Гідність • Скромність | • Витримка і самовладання • Сила волі • Охайність |
Ставлення до оточуючих | |
• Справедливість • Принциповість • Доброзичливість | • Додержання слова, обіцянок • Чесність, щирість • Щедрість |
Ставлення до навчання й праці | |
• Цілеспрямованість • Працелюбність | • Організованість • Дисциплінованість |
Ставлення до навколишнього середовища | |
• Турботливість • Ощадливість | • Гуманність • Обережність |
Відомо, що люди, які досягли успіху в спорті, науці, бізнесі, мають, крім інших позитивних якостей, сильну волю. Без вольових зусиль неможливо досягти успіху в житті. Людина, яка з підліткового віку виховує силу волі, наполегливо долає труднощі й керує власними вчинками, завжди досягає мети. Таких людей поважають, вони часто стають лідерами.
Життєві цінності та здоров’я
Пізнаючи себе, розумієш, що для тебе найважливіше, тобто які твої життєві цінності. Від цього залежить, як поводишся, з ким спілкуєшся, які рішення приймаєш. Приймаючи рішення, люди завжди опираються на свої життєві цінності. Кожен, оцінюючи вчинок або думку іншої людини, думає: «Я так не зробив би» або «Я вчинив би так само». Так система цінностей впливає на поведінку й ставлення до оточуючих. Якщо результат суперечить життєвим цінностям, людина відчуває незадоволення життям. Тому насамперед обміркуй, що для тебе найважливіше, які твої життєві цінності. Одні вважають, що це гроші, їжа, одяг, житло. Для інших — розвиток і самовдосконалення. Але є цінності, які важливі для всіх. Їх називають загальнолюдськими.
Спробуй визначити власні життєві цінності. Що для тебе найважливіше в житті, чому радієш, що надихає, чого прагнеш? Поміркуй, що для тебе означає відданість, патріотизм, любов і повага до рідної культури, чесність, порядність, творчість. А можливо, тебе вабить визнання і слава? Чи хочеш бути сміливим та рішучим? А що для тебе означає відповідальність? Свої відповіді запиши та проаналізуй. Подумай, чому обрано саме це.
Відомо, що обрані людиною життєві цінності впливають на її здоров’я і благополуччя. Якщо серед твоїх цінностей дружба, довіра, чуйність, повага, оптимізм, то ти будеш здоровим і благополучним, матимеш гарні взаємини з оточуючими. Ти поводитимешся впевнено, долатимеш вплив негативних емоцій. Здоров’я, гарний настрій, оптимізм допомагатимуть долати труднощі на шляху до мети.
Підлітковий вік — це період самопізнання. Важливо розвивати та вдосконалювати риси характеру, силу волі. Пізнаючи себе, підлітки обирають, що важливо для них, усвідомлюють життєві цінності. Обираючи загальнолюдські цінності, зростатимуть здоровими й успішними.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал п. 1.
2. Вивчити терміни.
3. Знати " квітку".
4. Вибрати 4 запитання і дати відповідь письмово.
- 1. Які особливості духовного розвитку підлітків?
- 2.Назви риси характеру, які слід розвивати підлітку.
- 3. Чому потрібно розвивати силу волі?
- 4. Поясни, чому для підлітків важливе самопізнання.
- 5. Доведи, що характер може впливати на життя й здоров’я людини.
- 6. Пригадай художні твори або кінофільми, у яких герої долають труднощі. Які риси характеру їм властиві?
- 7. Як ти розумієш вислів давньоримського філософа Сенеки «Найсильніший той, хто має владу над собою»?
- 8. Поясни прислів’я «Слово — не стріла, а глибоко ранить».
Географія 9 клас
Тема:Національна економіка - складна господарська система.
Національна
економіка — це історично складена система всіх видів господарської
діяльності в межах певної країни.
Національна економіка країни є цілісним організмом, що складається
з різних підприємств, галузей і територіальних комплексів.
Ознаки національної економіки:
Найменшою ланкою національної економіки є підприємство — самостійна господарська одиниця, що
спеціалізується на виготовленні певної продукції — товарів або послуг.
Підприємства поєднуються в галузі.
Галузь
господарства — це сукупність підприємств чи закладів, які виробляють якісно
однорідну продукцію чи надають однотипні послуги. Підприємства кожної галузі
займаються певним видом економічної діяльності.
Економічний розвиток — це
зміни національної економіки, що забезпечують зростання добробуту та доходів
населення; поліпшення якості життя, підвищення ступеня задоволеності головних
потреб усіх членів суспільства.
Кожна країна має певні умови для свого
економічного розвитку, які становлять її економічний потенціал: природні та
трудові ресурси, матеріальні, духовні і культурні цінності. Рівень
розвитку національної економіки визначає її положення у світовій економічній
системі.
3.
Показники економічного розвитку країни
Для визначення ступеня розвитку національної економіки
використовують спеціальні показники:
1) Валовий внутрішній продукт (ВВП) — сукупна ринкова вартість кінцевих товарів та послуг підприємств, вироблених за рік на території країни. Під час обчислення ВВП враховують економічну результативність всіх підприємств на території країни — як національних, так і іноземних. Для оцінки економічного розвитку країни обчислюють загальний ВВП та ВВП на душу населення. Різновидом ВВП є ВНП (пояснити різницю).
2) Структура ВВП
— співвідношення між основними секторами господарської діяльності в
країні, їхній внесок у накопечення ВВП. У системі національної економіки є
галузі, які виробляють товари (виробнича сфера — промисловість, сільське
господарство, будівництво) і галузі, що надають послуги (невиробнича сфера —
транспорт, зв’язок, торгівля, освіта, фінанси, охорона здоров’я та ін.).
Співвідношення зазначених сфер і галузей та їх рівень розвитку визначають й
певний економічний розвиток країни.
Існує
кілька методик підрахунку ВВП, тому в міжнародній статистиці значення можуть не
збігатися, але вони є співставними.
Для того щоб порівняти ВВП різних країн, простежити динаміку ВВП країни протягом якогось періоду, його розраховують у співставних цінах базисного року.
Так,
можна обчислити за валютним курсом, а чи завжди він є
реальним? В Україні на один долар можна купити 2 л молока, в
Росії — 1 л, в Європі й того менше. Таке порівняння називають паритетом
купівельної спроможності. Тому ВВП обчислюють у цінах США
(найбільша економіка світу, на ринку якої представлено понад 90
% товарів світу). Тобто кількість виробленого в Україні молока ми
помножуємо на його ціну в США і додаємо до вартості іншої продукції. За базисний
рік приймають 0-й чи 5-й рік десятиріччя, таким чином,
можна зіставляти ВВП, незважаючи на інфляцію, стрибки курсів
валют тощо.?
Пояснення
вчителя з елементами бесіди
На
тіньову економіку в Україні, за оцінками окремих експертів, припадає
понад 40 % господарської діяльності. Виведення з такого положення
дасть нам змогу не тільки збільшити прибутки, але й на рівних
співпрацювати з реальними економіками передових країн.
Для
визначення ступеня економічного розвитку держави, що ми
будемо вивчати пізніше, важливою є структура ВВП, тобто з’ясування,
які виробництва яку частку приносять у загальний обсяг. Про це поговоримо на
наступному уроці.
Важливим
показником є національний дохід (НД) — це
чистий прибуток.
Його розраховують як ВНП без відрахувань на зношення основних
засобів виробництва. НД є більш наочним для відображення реального рівня життя
громадян країни в певний час. З точки зору країни
важливими є амортизаційні відрахування, оскільки вони є фондом
для ремонту старих та закупівлі нових знарядь праці, що в майбутньому дадуть
прибуток. Тобто ВВП, ВНП — більш показні для
країни в цілому.
3) Індекс людського розвитку (ІЛР) — інтегрований (тобто враховує не один, а декілька значень) показник, що використовується для міждержавного порівняння і вимірювання людського потенціалу досліджуваної території. ІЛР містить очікувану тривалість життя, рівень грамотності населення, рівень життя (за ВНП на одну особу), індекс соціально-економічної нерівності, індекс гендерної нерівності, індекс багатовимірної бідності. За показником ІЛР виділяють 4 групи країн.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :
1. Підручник, опрацювати § 2.
2. Дізнатися,
які підприємства працюють у вашому населеному пункті, яку продукцію вони
виготовляють. Установити, чи існують зв’язки між даними підприємствами, навести
приклади.
3. Закінчити речення:
- Національна економіка синонімічна до поняття….
- Містить матеріальне, ….
- Економічне зростання відображує…
- Головним показником економічного розвитку є…
- Для оцінювання рівня життя людей у певній країні розраховують…
Географія 10 клас
Тема: Джерела знань про регіони та країни світу.
Про регіони і країни світу існують різноманітні джерела інформації. Це історичні документи архівів, статистичні щорічники, які готують різноманітні міжнародні організації, довідники, енциклопедії, періодичні видання, художня література, інтернет-ресурси. Наукові та науково-популярні видання, книги, карти і атласи – це результат наукових досліджень окремих фахівців і великих організацій: академічних і науково-дослідних інститутів, кафедр і факультетів вищих навчальних закладів, проектних і виробничих колективів. Географи різних організацій і установ працюють спільно з Українським географічним товариством. Важливим джерелом є географічні карти.
Сучасний світ розвивається стрімко. Ситуація у світі змінюється щохвилини. Можуть змінюватися назви країн, їхні столиці, зникати чи з’являтися нові держави. Всі ці зміни приводять до кількісних і якісних змін на політичній карті світу.
Кількісні зміни – це зміни контурів і розмірів держав, пов’язаних із зменшенням чи збільшенням числа країн унаслідок війн, національно-визвольного руху, розпаду країн тощо.
Якісні зміни політичної
карти не завжди можна побачити на мапі. Вони пов’язані з внутрішніми подіями в
житті країни, які змінили її саму, але не її розміри і кордони.
Якісні зміни:
·
історична
або різка зміна суспільно - економічної формації (встановлення капіталістичних відносин на території ряду
колоній Великої Британії);
·
отримання
країнами політичного суверенітету (набуття суверенітету десятками колишніх
колоній
(без змін кордонів) в Африці, Азії, Латинській Америці);
·
уведення нових форм
державного устрою або правління (Бельгія в
1993 р. з унітарної держави стала федеративною, Непал у 2008 р. скасував
монархію і став федеративною республікою);
·
утворення чи розпад
міждержавних політичних спілок i організацій (розпад Ради Економічної
Взаємодопомоги (1991 р.), утворення ГУАМ (1997 р.);
·
поява i зникнення
на планеті «гарячих точок» – осередків міждержавних і внутрішньодержавних конфліктів
(Україна, Північна Ірландія, Ірак,Палестина, Сомалі,
Шрі-Ланка, Ліберія, Абхазія,Придністров'я тощо);
·
зміна назв країн
або їхніх столиць (Бірма (ко-лиш.) –
М’янма, Заїр (колиш.) – ДР Конго, Берег Слонової Кістки (колиш.) – Кот-д’Івуар,
Молдавія (ко-лиш.) – Молдова, Делі (колиш.) – Нью-Делі, Фрунзе (колиш.) –
Бішкек;
·
перенесення столиць
(ФРН, Казахстан, М’янма,Шрі-Ланка, Нігерія, Танзанія).
Головні об’єкти політичної карти.
Політична карта світу є географічною
картою, яка відображає розміщення країн (держав) на нашій планеті. Розрізняють
два види політичних карт : загальні (оглядові) та спеціальні
Основними елементами політичної карти світу є країни (держави).
Країна– територія з визначеними кордонами, заселена певним
народом, яка в політико-географічному аспекті може мати державний суверенітет
або бути залежною.
Залежні території (колонії) – країни, що перебувають
під владою іноземних держав. Вони позбавлені політичного суверенітету та
економічної самостійності.
Асоційована держава – перехідна форма між статусом
колонії і суверенної держави, при якій менша країна, формально зберігаючи незалежність,
довіряє більшу частину своїх повноважень більшій країні (Пуерто-Ріко, Острови
Кука, Північні Маріанські Острови,
Аруба, Нова Каледонія).
Держава – суверенне політичне
утворення, яке здійснює свої повноваження на певній території через діяльність особливої
системи органів і організацій.
Державна територія – це частина поверхні земної
кулі, яка перебуває під владою (суверенітетом) певної держави. Вона включає:
повітряний простір, територіальні води у тому числі і внутрішні (акваторію),
надра з їх ресурсами під поверхнею суходолу та під акваторією.
Акваторія держави включає всі води внутрішніх річок та озер, заток і
проток, якщо ширина останніх не перевищує 24 морські милі. Наприклад, Туреччині
належать морські протоки Босфор і Дарданелли, які з’єднують між собою Чорне та
Середземне моря.
Територіальні води – це
смуга вздовж усіх морських берегів завширшки 12 морських миль (1 морська миля –
1852 м).
Усі країни мають столиці. Найчастіше столицею є найбільше місто країни.
Але це не завжди. Іноді столиці «переїжджають» в інші міста. (Наведіть приклади таких переміщень.)
Зазвичай у столицях розміщенні органи державної влади: парламент і правління.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :
1. Підручник, опрацювати § 2.
2. Виписати і вивчити терміни.
3. Дати письмову відповідь на наступні запитання:
- Назвіть важливі джерела географічних знань? З яких із них можна отримати інформацію про країни і регіони?
2. 2.Які зміни відбулися на політичній карті світу за останні 100 років? Які зміни (кількісні чи якісні) домінували впродовж цього часу?
3. 3. Що таке держава і чим вона відрізняється від країни?
4. 4.Які держави світу мають прикордонні конфлікти в даний час? Чи завжди вони вирішуються мирним шляхом? Наведіть конкретні приклади.
Немає коментарів:
Дописати коментар