середа, 15 березня 2023 р.

 Добрий день.

Сьогодні 16 березня 2023 року.

Запрошую на урок ОЗ учнів 5 класу та на урок географії учнів 6,8 та 9 класів.

ОЗ 5 клас

Тема: Дії під час пожежі.

Пропоную переглянути: 

В разі евакуації потрібно уважно слухати керівника і бути дисциплінованими, організованими, чітко виконувати всі ко­манди.

Як слід викликати пожежників?

* Набрати номер 101 - телефон пожежно-рятувальної служби.

* Назвати адресу, де сталася пожежа, своє прізвище та ім’я.

* Чітко відповідати на запитання диспетчера, який при­ймає виклик.

Домашнє завдання:

1. Опрацюйте матеріал п. 25 та мою для вас підбірку.

2. Проаналізуйте малюнки 85-87.

3. Дайте письмову відповідь на наступні запитання:

1.За яким номером телефону слід звертатися у пожежно- рятувальну службу?

2. Як ви вчините, якщо побачите, що з квартири сусідів іде дим?

3. Якими будуть ваші дії при пожежі в будинку, що знахо­диться у вашому дворі?

4. Що слід робити, якщо пожежа сталася в магазині?

5. Які протипожежні правила ви виконуєте?




Географія 6 клас

Тема: Живлення, режим і робота річок. Пороги і водоспади.

Пропоную переглянути: 


Особливістю річки є постійний рух води. Коли припиняється живлення річки, тобто поповнення річища водою, вона пересихає.Річки живляться дощовою водою, малими водами снігу та льоду, підземними водами. Більшість річок мають мішане живлення з переважанням одного із джерел. Наприклад, Дніпро взимку, коли покривається кригою, живиться підземними водами, навесні — талими, влітку й восени — дощовими й підземними.

У зв'язку з цим кількість води в річці змінюється за сезонами. Зміни рівня річки впродовж року називають режимом річки.

Найвищий рівень води в річці, який буває щороку в певний час, називають повінню. Вона настає після танення снігу навесні або внаслідок танення льоду і снігу в горах влітку чи після тривалих дощів. Найнижчий рівень води в річці — межень. Він буває посушливої пори. Особливий режим мають річки Українських Карпат та інших гірських територій. На них часто бувають паводки — раптові підйоми рівня води в будь-який час року, спричинені тривалими дощами й посиленим таненням снігу.

На річках, що протікають по території, де відбувається зміна пір року, зокрема і в Україні, взимку спостерігається льодостав — період нерухомого льодового покриву на річці, а навесні — льодохід.Більшість річок нашої країни має мішане живлення з переважанням снігового. Повінь у них настає навесні, межень — улітку, льодостав — узимку. У посушливі роки влітку найнижчий рівень води мають річки півдня України. Деякі, у тому числі й річки Криму, часто пересихають.

Робота річок

Річки — могутні зовнішні сили Землі. Вони спричиняють руйнування, перенесення та відкладання гірських порід. Руйнівну роботу річок називають річковою ерозією. Це про неї писав Тарас Шевченко:

Дніпро берег риєриє,

Яворові корінь миє.

Так річка розмиває, розширює й поглиблює річкову долину. Чим більший нахил поверхні, якою тече річка, тим швидше відбувається ерозія. Тому гірські річки мають глибокі та вузькі річкові долини, а рівнинні, де похил менший, — неглибокі долини, широкі заплави. По всій течії річки відбувається перенесення піску, дрібних уламків порід, які відкладаються, утворюючи мілководдя. На деяких річках у гирлі через значні наноси формується дельта з безліччю рукавів і проток. Вона постійно наростає і висувається в море. Одну з найбільших дельт на земній кулі має річка Амазонка (Південна Америка), її площа перевищує 100 тис. квадратних кілометрів. (Порівняй, площа дельти Дунаю становить близько 6 тис. квадратних кілометрів, Дніпра — понад 350км2.) Загалом річки України (басейнів Чорного та Азовського морів) не утворюють великих дельт.Воду річок використовують для зрошення сільськогосподарських угідь. Передусім у посушливих районах, де мало опадів, наприклад на півдні України. Для цього будують зрошувальні канали. Серед найдовших в Україні - Північнокримський канал, який подає дніпровську воду на поля Криму, а також для господарських потреб міст і сіл. Крім зрошувальних, є транспортні канали. Наприклад Суецький, що сполучає Середземне море з Червоним. Він значно скоротив шлях з Європи до Східної Африки та Азії. Панамський канал з'єднує два океани — Тихий та Атлантичний.

 Річки живляться талими сніговими, дощовими, підземними, льодовиковими водами. Зміни рівня води впродовж року називають режимом річки.

 Річки — одна із зовнішніх сил Землі. Вони виконують величезну роботу, руйнуючи, переносячи та відкладаючи гірські породи. Результатом цієї діяльності є утворення річкових долин і дельт.

Домашнє завдання:


1. Повторіть тему " Ріки" та перегляньте мою для вас підбірку матеріалу.

2. Дайте письмову відповідь на настіпні запитання:

1.Яку роботу виконують річки?
2.Що таке дельта? Як вона утворюються?
3.Що таке водний режим річки?

4.Порівняйте між собою пороги й водоспади.



Географія 8 клас

Тема:Моніторинг навколишнього середовища. Дослідження №8"б".

Пропоную переглянути: 



Дослідження №8"б".

Тема:Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини.


1. Дослідіть, які зміни природи рідного краю відбулися під впливом діяльності людини.

2. Які саме компоненти ландшафту набули значних змін.

3. Як зміни ландшафтів впливають на  природу та життя людини.

4. Висновок.



Домашнє завдання:


1.Перегляньте матеріал п. 47 та мою для вас підбірку.

2. Виконайте дослідження та надішліть на перевірку.




Географія 9 клас

Тема: Машинобудування світу.

Пропоную переглянути: 


Особливістю сучасного машинобудування є надзвичайно велика кількість технічно складної продукції, що використовується в господарстві й швидко оновлюється. Це обумовлює необхідність глибокої спеціалізації машинобудівних виробництв та зосередження найбільш сучасних підприємств у розвинених країнах. Однак жодна з них не може виробляти весь широкий асортимент продукції. Тому постала необхідність переведення частини підприємств до інших, менш розвинених країн. З огляду на це, а також ураховуючи зростання попиту, частка продукції машинобудування на світовому ринку є найбільшою.

1. Основні риси географії машинобудування світу.

Підприємства машинобудування розміщені нерівномірно. У світі склалися три найбільші райони:

1) Північноамериканський, основою якого є США. Для нього характерна значна різноманітність продукції, особливо наукоємної (авіакосмічна промисловість, виробництво військової техніки, сучасних засобів зв’язку тощо).

2) Західноєвропейський, де особливо виділяється машинобудування Німеччини та Італії. За своєю потужністю цей район перевищує Північноамериканський. У них схожа спеціалізація, але в Західній Європі меншою є частка наукоємної продукції та нижча продуктивність праці.

3) Східноазіатський, який зараз є світовим лідером і продовжує нарощувати обсяги виробництва. Найпотужнішими машинобудівними країнами цього району є Китай, де переважають виробництва, орієнтовані на дешеву робочу силу, та Японія, де традиційно розвиваються наукоємні виробництва і яка має найбільші показники продуктивності праці. Впевнені позиції утримують машинобудівники Південної Кореї.

Значними є обсяги виробництва в країнах Центральної та Східної Європи. У першу чергу це Росія, яка виділяється військовим машинобудуванням, а також Чехія, Польща та Словаччина (в економіку цих країн великі фінансові ресурси вклали західноєвропейські, переважно німецькі компанії).

Мал. 1. Підприємство компанії «Сіменс» (Німеччина). Високим рівнем розвитку сучасного машинобудування відрізняються країни Західної Європи, США та Японія. Так, у Німеччині це головний напрямок виробництва, у якому працює понад 2,5 млн висококваліфікованих фахівців різних спеціальностей.

Серед окремих країн за загальною вартістю продукції машинобудування тривалий час явним лідером були США. Зараз це місце зайняв Китай, який за рік випускає продукції на 500 млрд дол. США мають удвічі менший показник, далі йдуть Японія та Німеччина (мал. 1, 2).

Посилення позицій Китаю як провідної машинобудівної країни позначилося і в різкому збільшенні його частки у світовій торгівлі цією продукцією. Усього за 15 років цей показник зріс із 3% у 2000 р. до 14% у 2015 р. Зміцнили свої позиції і країни ЄС — із 37 до 40% (за загальною вартістю продукції машинобудування вони випереджають Китай). Частка США за той самий період знизилася із 25 до 17%, а Японії — із 21 до 16%.

У цілому для сучасного машинобудування характерна концентрація технічно складної і високоякісної продукції в розвинених країнах. їх виробництво спирається на високий рівень науково-дослідних і дослідно-конструкторських розробок, високу кваліфікацію трудових ресурсів та значний попит господарства і населення. Країни, що розвиваються, здебільшого спеціалізуються на випуску масових, трудомістких, дешевих, застарілих виробів. Іноді до них переносять збиральні виробництва, у яких використовуються технічно складні та наукоємні деталі й вузли, вироблені в розвинених та середньорозвинених країнах.

2. Загальне машинобудування.

Особливе місце в загальному машинобудуванні займає верстатобудування, оскільки воно впливає на технічну оснащеність і продуктивність праці всіх машинобудівних виробництв. До 1990-х рр. найбільшими виробниками верстатів були США, СРСР, Німеччина та Японія, зараз безумовним лідером є Китай. За ним із великим відставанням ідуть Японія, Німеччина, Італія, Південна Корея, Тайвань, Франція, США. Причому розвинені країни є лідерами з виробництва найбільш складних і точних верстатів.

Мал. 2. Промислові роботи в цеху автомобільної компанії «Ніссан» (Японія). Більшість роботів використовують для зварювання, фарбування, установки дрібних деталей, проведення вантажно-розвантажувальних робіт. Найпотужніший робот здатен піднімати вантажі до 1350 кг на висоту до 6 м.

Дуже перспективним є виробництво промислової і сервісної робототехніки. Тільки протягом 2013—2014 рр. кількість проданих промислових роботів зросла на 28% (із 179 до 229 тис. шт.). Це пояснюється, з одного боку, намаганням провідних компаній підвищувати рівень автоматизації на виробництві, з іншого — постійним удосконаленням робототехніки. Основними виробниками промислових роботів є Японія (майже половина світового виробництва) та Німеччина, основними споживачами — Китай (одноосібний лідер зі швидким зростанням обсягів споживання), Японія, США, Південна Корея та Німеччина.

3. Транспортне машинобудування.

Десята частина вартості продукції світової промисловості припадає на автомобілебудування. Явними лідерами наприкінці XX ст. були Японія та США, дещо відставали Німеччина та Франція (мал. 3). На початку XXI ст. до групи лідерів стрімко увірвалися спочатку Південна Корея, а потім Китай. Останній характеризується надзвичайно високими темпами збільшення виробництва. Зростання спостерігається і в ряді інших країн. Так, у десятці лідерів зараз немає Франції та Великої Британії, проте з’явилися Бразилія і Мексика. Звертає на себе увагу й те, що Китай, США та Японія виробляють більше половини автомобілів світу.

Розробка й виробництво сучасних пасажирських літаків — технічно складний, наукоємний, тривалий і фінансово дорогий процес. Тому кількість країн, що можуть вирішувати це завдання, обмежена. Це такі країни, як США, Франція, Італія, Німеччина, Бразилія, Росія, Канада, Велика Британія. Тільки частина з них виробляє великі авіалайнери, що перевозять понад 150 пасажирів на відстань у 4000 км і більше. У світі є два безперечні лідери — американський «Боїнг» і європейський «Аеробус», між якими триває гостра конкурентна боротьба. Виробництва компанії «Аеробус» зосереджені в чотирьох країнах: Франція, Німеччина, Велика Британія, Іспанія (мал. 4). Остаточне складання авіалайнерів здійснюється в Тулузі (Франція) і Гамбурзі (Німеччина). У виробництві регіональних літаків є також два лідери — канадська компанія «Бомбардье» і бразильська «Ембраер».

Мал. 3. «Фольксваген» — німецька автомобільна компанія зі штаб-квартирою у Вольфсбурзі. У різних країнах світу налічується понад 100 підприємств, які виготовляють продукцію цієї марки (у 2014 р. вироблено 9919 тис. автомобілів). Тільки в Китаї, де продається майже 3 млн автомобілів «Фольксваген» на рік, працюють 17 таких заводів.

Дуже незначною є кількість країн, що володіють технологіями з виробництва ракетної техніки та космічних апаратів. Серед них — США, Росія, Китай, Франція, Велика Британія, Індія, Україна. Значних успіхів досяг Китай, який у 2011 р. здійснив запуск орбітальної станції і провів перше стикування.

Певні особливості має географія суднобудування. Виробництво морських суден орієнтується на існування портів, вартість робочої сили, наявність конструкційних матеріалів (сталі), можливості кооперування. При цьому, на відміну від авіабудування, лідерами суднобудування зараз є країни Азії (Китай, Південна Корея і Японія). У Китаї воно визнано одним із найважливіших напрямків господарської діяльності, але на сьогодні місцева промисловість ще не в змозі виробляти все необхідне обладнання для суден. Корейське суднобудування від самого початку створювалося як експортне виробництво, тому більшість суден виготовляються для іноземних замовників. Дещо втратили свої позиції США (найбільший виробник військових суден) та країни Західної Європи (тут будуються спеціальні, технічно складні судна та великі пасажирські лайнери). Не змінилася тільки висока концентрація суднобудування — десятка лідерів виробляє понад 95% загального тоннажу морських суден (мал. 5).

Мал. 4. Двопалубний реактивний пасажирський авіалайнер Аеробус А380 — найбільший серійний літак у світі (висота — 24,08 м, довжина — 72,75 м, розмах крила — 79,75 м). Він перевозить 525 пасажирів у салонах трьох класів або 853 в однокласовому варіанті. Може здійснювати безпосадочні перельоти на відстань понад 15 тис. км.

Мал. 5. Японський супертанкер «Кнок Невіс» понад три десятиліття був найбільшим судном світу. Довжина супертанкера становить 458 м, а ширина — 69 м (за розмірами це п'ять футбольних полів). Він здатний перевозити понад півмільйона тонн нафти.

Мал. 6. Машинобудування світу.

Мал. 7. Виробництво сучасних комп'ютерів має коротку, але бурхливу історію. Основними її результатами стало збільшення швидкості роботи, зменшення розмірів, зниження вартості, розвиток програмного забезпечення і спрощення процесу користування. Перші електронно-обчислювальні машини, які з'явилися понад 70 років тому, являли собою гігантські комплекси, що займали великі кімнати.

Основними центрами виробництва рухомого складу для залізниць вважаються країни Західної Європи, Китай, США і Японія. Європейським лідером є Франція, де компанією «Алстом» розроблено високошвидкісні електропоїзди з двома локомотивами.

4. Точне машинобудування.

У світовій електротехнічній промисловості склалася спеціалізація регіонів і країн на виробництві окремих видів продукції. Невелика група розвинених країн Західної Європи — Німеччина, Велика Британія, Франція, Італія, а також США та Японія — найбільші виробники дорогого, часто унікального промислового обладнання, наприклад потужних генераторів для електростанцій. Випуск масової продукції, у тому числі побутової техніки, поступово переміщується до менш розвинених регіонів світу, у першу чергу до Східної і Південно-Східної Азії.

Географія електронної промисловості також складалася поступово. Спочатку перші позиції в ній зайняли США, Японія та країни Західної Європи. Потім до цієї групи приєдналися окремі країни Азії, де електроніка стала важливим напрямком міжнародної спеціалізації. Зараз лідером є Китай.

Змінювались і основні види продукції. Спочатку в найбільших обсягах виробляли побутову апаратуру (радіоприймачі, телевізори), потім різні види техніки для обробки інформації — від калькуляторів до персональних комп’ютерів і суперкомп’ютерів. В останні два десятиліття світ переживає «бум» мобільних пристроїв, які за обсягами виробництва витіснили побутову техніку. Перше місце за виробництвом смартфонів упродовж кількох останніх років посідає південнокорейська компанія «Самсунг». Тільки за один рік вона виробляє понад 300 млн смартфонів. На другому місці — американська корпорація «Еппл», відома своїми інноваційними технологіями та вишуканим дизайном.

Найбільшими виробниками персональних комп’ютерів, що використовуються в побуті, навчанні та на виробництві, є Китай, США та Японія (див. таблицю) (мал. 7). Однак комплектуючі для них випускають і в інших країнах, у першу чергу азіатських. США є лідером у виробництві потужних суперкомп’ютерів, які, зокрема, використовуються із військовою метою.

У 1951 р. в Києві під керівництвом академіка С. О. Лебедева було створено першу в колишньому Радянському Союзі ЕОМ — МЕЛМ (Мала електронна лічильна машина). Незважаючи на наявність у її назві слова «мала», вона розміщувалася на площі в 60 м2 і налічувала 6 тис. електровакуумних ламп. На її основі через шість років було розроблено ЕОМ «Київ», яка використовувалась у наукових та інженерних проектах, для дистанційного управління складними технологічними процесами (наприклад на конверторі металургійного комбінату).

Таблиця

НАЙБІЛЬШІ ВИРОБНИКИ КОМП'ЮТЕРІВ 

Компанія

Країна

Комп'ютери, млн шт.

Частка у світовому виробництві, %

Леново (Lenovo)

Китай

57

21

Х'юлетт Паккард (Hewlett-Packard)

США

53

19

Делл (Dell)

США

39

14

Еппл (Apple)

США

20

8

Ейсер (Acer)

Тайвань

19

7

Усього

276

100

Головне

• У світі склалися три найбільші центри машинобудування: Північноамериканський, Західноєвропейський, Східноазіатський.

• Серед окремих країн за загальною вартістю продукції машинобудування лідерами є Китай, США, Японія, Німеччина, Італія та Франція.

• Особливе місце в машинобудуванні займають верстатобудування й виробництво промислової робототехніки, оскільки вони впливають на технічне оснащення всіх машинобудівних виробництв.

• Найпотужнішими виробниками промислових роботів є Японія та Німеччина.

• Десята частина вартості продукції світової промисловості припадає на автомобілебудування, лідерами якого є Китай, США, Японія.

• Основні види продукції електроніки: комп’ютери, мобільні пристрої, побутова апаратура. Лідерами з виробництва електроніки є Китай, США, Японія, Німеччина, Нідерланди, Південна Корея.

Домашнє завдання:


1.Опрацьовуємо матеріал п. 29 та мою для вас підбірку.

2. На к.к. наносимо центри машинобудування всіту.

3. Дайте письмову відповідь на наступні запитання:


1. Охарактеризуйте три найбільші центри машинобудування. 

2. Які існують відмінності в спеціалізації машинобудування розвинених країн і країн, що розвиваються? 

3. Розкажіть про географію загального машинобудування. 

4. Розкажіть про відмінності у складі країн — найбільших виробників літаків і морських суден. 

5. Назвіть основні види продукції електроніки та поясніть їх географію. 6. За картою порівняйте спеціалізацію машинобудування в районах: Токіо (Японія) та Сіетл (США).

6. Зберіть дані про комп'ютери різних поколінь. З'ясуйте сфери їх застосування та напрямки, у яких відбувалася їх еволюція (вдосконалення).

7. Чому Китай демонструє надзвичайно високі показники приросту обсягів виробництва продукції машинобудування?











Немає коментарів:

Дописати коментар