Добрий день.
Сьогодні 23 березня 2023 року.
Запрошую на урок географії учнів 6, 8 та 9 класів та на урок ОЗ учнів 5 класу.
ОЗ 5 клас
Тема: Безпека вдома.
Пропоную переглянути:
Життя кожної людини - це цінність. Із року в рік ви стаєте
доросліше, самостійніше. І досить часто батьки залишають вас вдома самих. Ви,
звичайно, знаєте, що дім - ваша фортеця, але, проте, і там вас можуть підстерігати небезпеки. Іноді вам
навіть здається, що дорослі дуже турбуються про вас. Проте, погодьтеся, що у
вас ще замало знань і досвіду.
Пам'ятайте, що головне - це уміти уникнути загрози життю і здоров'ю, інакше кажучи - небезпеки. Зараз ми з вами
детальніше поговоримо про небезпеки, які можуть виникнути вдома, і про те, як
треба поводитися в різних ситуаціях.
Пам'ятайте, що ваша особиста
безпека багато в чому залежить від вас.
Правила:
Ø У жодному випадку не
відкривайте двері квартири, якщо дзвонить незнайома людина, а ви вдома самі.
Ø На всі питання і прохання
відповідайте: «Ні».
Ø Якщо незнайома людина
намагається відкрити двері, потрібно відразу ж подзвонити в міліцію по телефону
102 і назвати свою точну адресу. А потім з вікна або з балкона звати на
допомогу сусідів і перехожих.
Ø Якщо ви самі вдома, то на
телефонні питання: «Чи вдома батьки? Коли вони прийдуть?» - краще відповідати,
що вони зайняті. Запитайте, кому вони повинні передзвонити.
Ø Не вірте, що хтось прийде
або приїде до вас на прохання батьків, якщо вони самі не подзвонили вам або не
повідомили про це наперед.
Ø Обов'язково розповідай
батькам про підозрілі ситуації, людей, які загрожують, переслідують.
Ø Будь обережний з ключами
від квартири, не передавай їх стороннім, якщо ж загубив - відразу ж повідом
батьків.
Ø Знайом батьків із своїми
друзями. Не запрошуй до себе малознайомих хлопчиків і дівчаток, якщо батьків
немає вдома.
Ø Не відкривай двері
незнайомим, навіть якщо вони принесли телеграму, хочуть перевірити показання
електролічильника, справність газових приладів чи водопроводу тощо.
Ø Якщо у вічко нічого не
видно або в коридорі згасло світло, ні за яких умов не відкривай двері. Можна
подзвонити сусідам і попросити подивитися, що трапилося.
Ø Якщо в замку повертається
ключ, а батьки прийдуть не скоро, потрібно голосно запитати: «Хто там?»,
закрити двері на ланцюжок. Не почувши відповіді, просити про допомогу по
телефону або з балкона сусідів, перехожих, міліцію.
Ø Якщо силою увірвалися в
приміщення - захищайся чим можеш.
Ви повинні домовитись вдома з батьками, кому вам
дозволено відчиняти двері. Нехай мама й тато чітко назвуть імена чи особи
родичів, сусідів, друзів, яким ви відкриєте двері.
- А як дізнатися, хто стоїть за дверима?
Завжди (навіть коли вдома є дорослі) треба запитувати
„Хто там?” і дивитись у вічко дверей.
Не треба починати розмови через двері з незнайомими
людьми. І, звичайно, нізащо їх не можна впускати у квартиру. Як би незнайомець
себе не назвав, про що б він не просив - ви йому нічим допомогти не в змозі.
Запам'ятайте! Нормальні дорослі ніколи не будуть
звертатися за допомогою до дитини. Дорослим допомагають дорослі.
Незнайомці за дверима можуть від вас почути лише одне:
„Зараз я зателефоную сусідам і вони вам допоможуть”.
Якщо ж у ваші двері починають грюкати чи чимось
копирсатись у замку, негайно телефонуйте у міліцію, стукайте по батареях
опалення, кличте на допомогу через відчинене вікно. Звичайно, ця ситуація дуже
неприємна і навіть страшна. Тому ви можете розгубитися. Щоб цього не сталось,
заздалегідь, навіть сьогодні ввечері, складіть з батьками список телефонів,
куди ви можете звернутися по допомогу. Запишіть весь список на один аркуш і
тримайте завжди біля телефону. Це буде ваш особистий телефонний довідник.
- Які номери, як ви гадаєте, будуть в ньому?
(Мамина і татова роботи,
бабуся, сусіди, міліція, пожежна охорона,
„швидка допомога”, газова служба.)
Домашнє завдання:
1. Опрацювати п. 26 та мою для вас підбірку.
2. Стор. 209 завдання 1-5 виконати письмово.
3. Скласти власний телефонний довідник. Вивчити правила поведінки з
незнайомими людьми.
Пропоную переглянути:
Утворення боліт.
Болото – це надмірно зволожена ділянки земної поверхні. Вода в ньому не тече, а застоюється. На болоті ростуть вологолюбні рослини. В ньому утворюється торф – товща напіврозкладених решток рослин.
Болота виникають при заростанні озер. Спочатку на дні озера осідають пісок, глина, мул, принесені річками і струмками. Нагромаджуючись на дні, вони поступово заповнюють озерні улоговини. Озеро міліє і його розміри зменшуються. На мілинах виростають очерет, рогіз, осока. Згодом рослини поширюються майже на все озеро. Коли вони відмирають, їх рештки відкладаються на дні. З часом вони нагромаджуються, ущільнюються і перетворюються на торф. Так на місці озера з’являється болото (мал.). Інший шлях утворення болота – перезволоження суходолу при неглибокому заляганні ґрунтових вод.
Болота займають близько 5 % всього суходолу. Вони поширені майже повсюдно. Більше заболочений суходіл Північної півкулі. Найбільше боліт у районах з надмірним зволоженням і багаторічною мерзлотою, яка слугує водотривким шаром. Багато боліт у лісах помірного і екваторіального поясів. Найбільші за площею болота розташовані Західному Сибіру.
Типи боліт.
За характером живлення болота поділяють на верхові і низинні.
Верхові болота отримують вологу зверху – з атмосферних опадів. Зазвичай вони розташовані наверху – на підвищених місцях (вододілах), тому їх і називають верховими. На таких болотах ростуть мох, пухівка, журавлина. Мох швидше наростає в центральній частині болота, ніж на краях. Тому воно має випуклу форму.
Низинні болота зволожується переважно знизу – ґрунтовими водами, а також за рахунок поверхневого стоку. Вони розташовуються у зниженнях рельєфу або на місці колишніх озер. Їх поверхня ввігнута або плоска. Ґрунтові води відносно багаті на мінеральні солі, тому на таких болотах росте різноманітніша рослинність: мох, осока, очерет, хвощ. Трапляються навіть дерева: береза та вільха. Низинні болота широко поширені в Україні на Поліссі.
Використання боліт.
Спрадавна болота вважалися символом зла і в прямому, і в переносному значеннях. Займаючи великі площі, вони заважають використовувати землі в господарстві. Проте в природі від них велика користь. Болота нагромаджують вологу і тим підтримують рівень води в озерах, ставках і криницях. Болота – складні природні лабораторії, природні фільтри. Із боліт з каламутною рідиною вода витікає чистою і дає початок струмкам і річкам. Болота зменшують посухи у прилеглій місцевості. Вони є раєм для своєрідних болотних рослин і тварин. Там ростуть ягідні та лікарські рослин, живуть цінні хутрові звірі – бобри, ондатри, нутрії, гніздяться сотні видів птахів. У болотах утворюється цінна корисна копалина – торф, яка має широке застосування. Найперше, його використовують як паливо. Шляхом хімічної переробки з торфу виробляють добрива, барвники, целюлозу і навіть ліки.
Тривалий час люди намагалися осушувати болота. Проте це нерідко призводить до негативних наслідків: знижується рівень ґрунтових вод, виникають пилові бурі, зникають болотні рослини і тварини, перестає утворюватися торф. Тому осушення боліт і використання їх під посіви сільськогосподарських культу не завжди є виправданим.
Штучні річки і водойми.
Річки й озера розміщуються на Землі нерівномірно, в не завжди зручних для використання місцях. Тому люди з давніх часів створюють штучні водойми – канали, водосховища, ставки.
Канали – штучні річки – люди вміли створювати ще до нашої ери. У стародавніх Єгипті та Китаї їх будували для зрошення полів. Канали називають рукотворними річками, тому що їх русло створює людина. Робить вона це для того, щоб річкові води потекли в потрібному напрямку в потрібні місця. Є канали зрошувальні, спрямовані в посушливі райони. Водою, яку вони доставляють, зрошують поля. В районах, де води багато і поверхня заболочена, будують осушувальні канали. Щоб створити нові більш зручні водні шляхи створюють суднохідні канали, з’єднавши кілька річок або озер. Велике значення мають суднохідні канали, що скорочують морський шлях. Так, Суецький канал завдовжки 160 км з’єднує Середземне море з Червоним і дозволяє скоротити шлях з Європи в Азію на 10 тис. км у порівнянні зі шляхом довкола Африки. Так само Панамський канал з’єднав Атлантичний і Тихий океани, що розділені вузькою смужкою суходолу між Північною і Південною Америкою. В Україні побудовано декілька каналів. Одним з найдовших є Північнокримський. Від Каховського водосховища він несе води Дніпра протягом 400 км аж до Керченського півострова. Вода каналу здебільшого йде на зрошення.
Водосховища – це великі штучні водойми, створені для накопичення і зберігання води. Зазвичай їх створюють на річках. Для цього долину річки перегороджують греблею. Перед греблею вода нагромаджується, заливає великі площі земель і утворює водосховище. Під час розливу річок водосховища приймають надлишок води, а потім протягом року рівномірно вода з них витрачається на потреби населення і промисловості, зрошення полів. Найбільше водосховище в світі – Братське – завдовжки 500 км і завглибшки 100 м створене на річці Ангарі в Росії. Найбільше водосховище в Україні – Кременчуцьке – завдовжки 150 км глибиною 28 м споруджене на Дніпрі.
Створення водосховищ має велике значення для регулювання стоку річок і упередження повеней. З їх допомогою на ГЕС отримують електроенергію. Береги водосховищ є прекрасними місцями відпочинку. Проте водосховища здійснюють і негативний вплив на природу і умови життя людей. Вони затоплюють великі площі сільськогосподарських угідь, підвищують рівень ґрунтових вод, що призводить до заболочування земель. Тому перш, ніж створювати водосховища необхідно ретельно вивчити можливі наслідки. В Україні в низку водосховищ перетворено річку Дніпро. Є вони й на Дністрі та інших річках.
Ставки – це маленькі водосховища (завдовжки не більше 1,5 км). Їх створюють в руслах струмків, балках або спеціально викопаних заглибленнях. Вода з них йде на зрошення полів і садів. У ставках розводять рибу та водоплавних птахів. Створюються ставки і в парках та зонах відпочинку для окраси краєвиду.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати тему" Болота. Штучні водойми" та мою для вас підбірку.
2. Дати письмову відповідь на наступні запитання:
1. Як утворюються болота? В яких районах земної кулі вони поширенні?
2. Як поділяють болота за характером живлення і рослинності?
3. Яка користь від боліт? Чи потрібно їх повсюдно осушувати?
4. Які штучні водойми створює людина? Які з них є у вашій місцевості?
5. Чим канал відрізняється від річки? Як канали служать людям?
6. На яких річках в Україні створено водосховища?
7. Чому болото називають “коморою Сонця”? Що Сонце туди “наскладало”?
Завдання:
1. Укажіть найточніший спосіб обліку населення:
А. анкетування населення ;
Б. перепис населення ;
В. статистичний опис ;
Г. статистичний звіт ;
2. Яка область України має додатковий природний приріст:
А. Закарпатська ;
Б. Чернівецька ; В. Запорізька ;
Д. Чернігівська ;
3. До великих за критерієм людності відносять міста, кількість населення в яких більш ніж:
А. 50 тис. осіб
; Б. 250 тис. осіб ;
В. 500 тис. осіб ;
Д. 100 тис. осіб;
4. Що таке «несправжня урбанізація»?
А. переселення населення з міст у приміську зону ;
Б. збільшення кількості міського населення завдяки його зосередженню в малих містах ;
В. зменшення кількості населення і його частки в загальній кількості населення;
Д. відставання темпів розвитку економічної бази міст від темпів зростання їх людності.
5. Укажіть національний природний парк, де можна побачити бурого ведмедя:
А «Асканія-Нова»
Б Дунайський
В Карпатський
Г Чорноморський
6. Укажіть важливу промислову рибу Чорного моря:
А кефаль (лобан)
Б тунець
В тріска
Г сайра
7. Розрахуйте сальдо міграції Одеської області в січні-лютому 2016 року за даними: кількість вибулих 2993, кількість прибулих 2974 осіб.
8. Розрахуйте природній приріст (на 1000 осіб) у Рівненській області у січні-лютому 2016 року за даними: кількість народжених 2558, кількість померлих 2754 особи.
9. Які є види міграцій за причинами виникнення?
10. Які природоохоронні території своєї місцевості ви знаєте? Дайте коротку характеристику цього об’єкта.
Виконану роботу чекаю ЛИШЕ СЬОГОДНІ.
Пропоную переглянути:
Дослідження 2.
Тема: Малі і середні міста України - центри виробництва одягу.
Завдання розміщені на стор. 187-188 вашого підручника.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати п. 33 стор. 171-174 та мою для вас підбірку.
2. Виконайте дослідження2.
Немає коментарів:
Дописати коментар