неділя, 2 квітня 2023 р.

 Добрий день.

Сьогодні 3 квітня 2023 року.

Запрошую на урок географії учнів 6, 7, 8 та 11 класів.

Географія 6 клас.

Тема: Льодовики та багаторічна мерзлота.

Пропоную переглянути:

Льодовики — природнi рухомi нагромадження льоду на земнiй поверхнi.
Утворюються з твердих атмосферних опадів у районах із низькими температурами повітря, коли снігу випадає більше, ніж може розтанути. Займають 11% площі суходолу. У льодовиках сконцентрована найбільша кількість чистої прісної води на Землі (70%). Вивченням льодовиків займається наука гляціологія. Розрізняють гірське (у Гімалаях, Альпах та інших високих горах) і покривне (на рівнинах) зледеніння. До найбільших покривних льодовиків належить льодовик Антарктиди. Від центру цього континенту льодовик сповзає до морського узбережжя. Тут від нього відколюються величезні брили і, потрапляючи в океан, стають плаваючими крижаними горами – айсбергами.
Снiгова лiнiя — умовна межа, вище якої температура повiтря вiд’ємна i снiгу випадає бiльше, нiж може розтанути.
Відступаючий льодовик та форми рельєфу, створені ним
Визначення Робота льодовикiв — руйнування, перенесення i накопичення гiрських порiд.
Руйнуючи гірські породи, льодовик разом з талими водами переносить на певну відстань їхні частки, розміром від піску й пилу до величезних валунів. З цих наносів, під час танення льодовика, утворюються морени, ози, ками.
Льодовики формують кари (льодовикові ложа) – заглиблення, схожі на великі крісла; цирки – чашоподібні заглиблення; ози – довгі, вузькі піщані вали; ками – піщані горби та морени – скупчення переміщених та відкладених льодовиком уламків.
 Багаторiчна мерзлота   шари мерзлих гiрських порiд у надрах Землi, якi не розмерзаються протягом року.


Домашнє завдання:
1. Опрацювати тему" Льодовики та багаторічна мерзлота"  з вашого підручника та мою для вас підбірку.
2. Виписати та вивчити терміни.
3. Підготувати  сканворд, де ключове слово ЛЬОДОВИК.


Географія 7 клас.

Тема: Води суходолу Євразії. Озере, болота, льодовики, багаторічна мерзлота, підземні води.Практична робота №10"г".

Пропоную переглянути:


Озера Євразії численні, різні за солоністю води, величиною, походженням. Найбільше озеро на Землі — Каспійське море — має площу 393-200 км2. Найбільш високогірне озеро Хорпатсо розташоване в горах Тибету на висоті 5400 м. Найнижчу позначку має Мертве море — озеро, рівень якого нижче рівня Світового океану на 392 м. Найбільшим за запасами прісних вод є озеро Байкал — 23 000 км3, що становить 1/5 світових запасів поверхневих прісних вод. Байкал є і найглибшим озером світу — максимальна глибина в ньому становить 1620 м. В озеро впадає понад 300 річок, а витікає лише одна — Ангара, права притока Єнісею. У місці витоку з озера річка не замерзає навіть за найбільших морозів. Це свідчить про її потужність.

Озера розташовані на материку дуже нерівномірно. Найбільше їх на північному заході Євразії, у Фінляндії та Швеції, там, де проходив шлях давнього зледеніння. Місцями тут складно зрозуміти — чи острови серед озер, чи це озера серед суходолу. На північному заході Євразії знаходяться найбільші озера льодовикового походження — Ладозьке й Онезьке. Чимало глибоких прісноводних озер на заході Євразії, у Європі. Серед них виділяють Женевське та Боденське.

Тектонічні озера утворились в улоговинах, які виникли внаслідок тектонічних рухів земної кори та розміщуються у великих тектонічних прогинах, западинах або розломах. Тектонічні озера глибокі, зі стрімкими схилами, можуть мати як прісну, так і солону воду, залежно від кліматичних і гідрологічних умов. До тектонічних озер в Азії належить Байкал, що розміщується в південній частині Середнього Сибіру, Мертве море на північному заході Аравійського півострова, Іссик-Куль у Центральній Азії, Боденське, Балатон у Європі.

Залишкові (реліктові) озера сформувались в улоговинах більш великих водойм, які існували раніше. Найбільшими серед них в Азії є Каспійське й Аральське моря-озера, озеро Балхаш у Центральній Азії. Озеро Балхаш, унікальне за своїми властивостями, західна частина якого прісноводна, а східна — із солоною водою. Вулканічні озера поширені в районах прояву давнього та сучасного вулканізму і розташовані в кратерах вулканів.

Вулканічні озера поширені на Камчатці, Курильських, Японських островах та островах Малайського архіпелагу. Вони глибокі (іноді понад 100 м), але невеликі за площею.

Льодовики. Вічна мерзлота. 

За площею материкового зледеніння Євразія поступається лише Північній Америці. Значну кількість прісної води Євразії зосереджено в льодовиках на островах Північного Льодовитого океану та в Ісландії, у горах Альпи, Кавказ, Памір, Тянь-Шань, Каракорум, Куньлунь, Гіндукуш, Гімалаї тощо. Гірські льодовики дають початок великим річкам Євразії — Янцзи, Меконг, Хуанхе, Сирдар’я, Амудар’я, Інд, Ганг тощо.

Окрім того, на материку існує таке явище, як багаторічна мерзлота. У Євразії вона займає найбільші площі у світі. Товщина цього шару на півночі Євразії перевищує 600 м. Під впливом сонячного тепла влітку цей шар розмерзається лише на 50-150 см углиб від поверхні землі. Волога від дощів, танення снігу та розливу річок не проникає вглиб земної кори, утворюючи тут неглибокі озера та болота на значних територіях. Суворий континентальний клімат внутрішніх районів Євразії сприяє поширенню багаторічної мерзлоти на тисячі кілометрів на південь від Північного Льодовитого океану аж до північної частини Монголії.


Практична робота №10"г".

Тема: Позначення на к.к. озера, болота, льодовики,  районибагаторічної мерзлоти.

Завдання:

1. На к.к. нанесіть найбільші озера Євразії.

2. Дайте характеристику найбільшому озеру материка в басейні внутрішнього стоку.

3. Перерахуйте райони сучасного зледеніння.

4. Чому вічна мерзлота утруднює будівництво доріг та споруд .Віжповідь обгрунтуйте.

5. Висновок.


Домашнє завдання:
1. Опрацювати тему" Води суходолу Євразії. Озере, болота, льодовики, багаторічна мерзлота, підземні води" та мою для вас підбірку.
2. Виконати практичну роботу №10 "г".


Географія 8 клас.

Тема: Кількість населення в світі  та Україні. Чинники, що впливають       на кількість населення: природний рух.

Пропоную переглянути:

Зміна кількості населення в Україні.

 На думку вчених, населення України, як і всього світу, через численні епідемії, війни, несприятливі природні процеси тривалий час зростало дуже повільно. Приміром, на початку XIV ст. воно становило близько 4,4 млн осіб, через 200 років— 5,2 млн, а ще через 200 років — 9 млн. На початку XIX ст. у межах сучасної території України налічувало вже понад 30 млн осіб, а на початку XX ст., перед Першою світовою війною, — 35,2 млн. Протягом XX ст. населення зростало дуже нерівномірно. Через громадянську війну, дві світові війни, голодомори, сталінські репресії, депортації вимушені переїзди людей на загальнорадянські будівництва до Сибіру та Далекого Сходу, освоєння цілинних земель у Казахстані чисельність населення в Україні періодично зменшувалася, а потім знову зростала. Через ці негативні явища Україна втратила 35-40 млн осіб. Тобто якби не ці втрати, нині у нашій державі проживало б удвічі більше людей.


Точні дані про кількість населення країни дають переписи.

Перепис - це процес збору інформації про населення, що проживає в державі. В Україні таких переписів було 8 ( 1897, 1926, 1939, 1959, 1970, 1989, 2001 роках). Крім цього ведеться поточний облік населення України станом на 1 січня кожного року.

Природній рух населення – зміна кількості населення внаслідок процесів народжуваності та смертності.

Механічний рух – переселення населення між територіями.

Відтворення населення – безперервний, постійно повторюваний процес зміни поколінь через народження і смерть.

 Кількість населення в світі регулюють такими демографічними процесами як:

Народжуваність - процес дітонародження в сукупності поколінь

Смертність  - процес вимирання населення в сукупності поколінь

Різниця між кількістю народжених і померлих називається природним приростом населення ( ‰; + ; -)

 Пп = Н - С (‰) (Пп- природний приріст)

Пп (-) - депопуляція - процес систематичного зменшення кількості населення

Пп (+) - демографічний вибух - різке збільшення кількості населення внаслідок зростання природного приросту


Густота населення - це кількість населення, що проживає на одиниці площі

 ( Г= Н/S)

Густота населення України (42 млн осіб / 603,7 тис км² = 70 осіб на км²)

Густота населення світу ( 7,4 млрд осіб / 148,647 млн км² = 48 осіб на км²)

Найбільш заселені території світу: долина Нілу, пд.сх. Азія, Західна Європа, східне узбережжя Північної Америки

Причини різної густоти населення

1.Природні

2.Історичні

3.Демографічні

4.Економічні

     До чого призводить невпинне збільшення населення у світі?


·        До збільшення чисельності голодуючих. Вперше з 1970 року кількість людей у світі, які голодують, перевищила один мільярд. За даними ООН, до цього призвела світова економічна криза та труднощі національних економік країн, що розвиваються. Щоб прогодувати таку кількість людей, на думку експертів, у найближчі 40 років необхідно подвоїти, а то й потроїти обсяг виробництва продовольчих товарів.

·        Висока щільність населення веде до руйнування середовища проживання та виснаження природних ресурсів.

·        Також, за оцінками експертів, на планеті намічається певне суперництво за лідерство між країнами. За неофіційними даними, Індія, яка мріє про статус великої держави і суперничає з Китаєм, має намір відстоювати право на “корону”.

До чого призводить стрімке зменшення населення в Україні?

·        До погіршення демографічних характеристик працездатного населення і показників демографічного розвитку і як результат – зменшення величини сукупного національного доходу.

·        До старіння населення, збільшення «навантаження» на працездатну його частину; скорочення тривалості життя як чоловіків, так і жінок; погіршення здоров’я нації; інтенсифікації міграційних процесів, вплив яких на демографічні та соціально-економічні показники суперечливий і нерідко негативний.

·        До зростання кількості бідних та зменшення споживчого попиту, а механічна рухливість та інтенсивний відплив осіб молодого віку зумовлюють деформацію вікової структури працездатних.


·        Засновники української демографії.

 Наука демографія виникла у другій половині XIX ст. Першим, хто займався вивченням кількості населення України, був один із засновників географічного народознавства, автор тексту Державного гімну України Павло Чубинський (1839-1884 рр.). Він очолив експедицію Російського географічного товариства, яка вивчала етнографію та статистику України. На підставі зібраного матеріалу П. Чубинський в 1872-1878 рр. опублікував дослідження у семи книгах «Праці етнографічно-статистичної експедиції в Західно-Руський край».

·        Засновником Інституту демографії Академії наук України став видатний демограф, статистик та економіст Михайло Птуха (1884-1961 рр.), ім’я якого нині має цей заклад. Інститут демографії України він заснував 1918 р., в той час як у Росії такий заклад розпочав роботу лише 1930 р. У 1929 р. М. Птуху було обрано дійсним членом Міжнародного статистичного інституту. В 1930-х рр. ученого кілька разів заарештовували через те, що демографічні дослідження та реальні дані перепису населення в Україні для Сталіна та більшовицького керівництва були небажаними. Вони намагалися приховати катастрофічні наслідки політики голодомору та репресій. У 1938 р. Інститут демографії було ліквідовано, як «шкідливий», а Михайла Птуху перевели у відділ статистики Інституту економіки. Як демограф-практик М. Птуха розробив схему вивчення демографічних процесів і запропонував методику її реалізації. Його висновки під час вивчення шлюбності та смертності населення набули світового визнання. М. Птуха брав участь у роботі органів планування й охорони здоров’я. Видатний учений — автор понад 80 наукових праць із демографії, загальної теорії статистики, історії статистики. Важливого значення мають його праці для вивчення наслідків голоду 1932-1933 рр. і війни 1941-1945 рр.

4) Закріплення вивченого матеріалу

 - Як змінювалась кількість населення України від 15 ст. до наших днів?

 - Поясніть зв'язок народжуваності й смертності із кількістю населення?

 - Назвіть причини у відмінності густоти населення світу?

 - Чому кількість населення в Україні зменшується?

 

Домашнє завдання: 

1. § 49  та мою для вас підбірку.

2. Опрацювати;

 ст. 239 рубрика  "Шукайте в інтернеті". https://countrymeters.info/ru/World .

3. Запитання 1-4 письмово( стор.239).

   

  Географія 11клас.

Тема: Українська держава і територія держави України. Дослідження 17.

Пропоную переглянути:        


Домашнє завдання: 

1. § 27  та мою для вас підбірку.

2. виконати дослідження 17 ( тематика дослідження розміщена на стор. 163 вашого підручника).



























Немає коментарів:

Дописати коментар