неділя, 9 квітня 2023 р.

 Добрий день.

Сьогодні 10 квітня 2023 року.

Запрошую на урок географії учнів 6,7, 8 та 11 класів.

Географія 6 клас

Тема: Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Землі.

Пропоную переглянути:

Якби раптом зникла вода, то загинуло б усе живе на нашій планеті, змінився б клімат і рельєф, ґрунти і повітря. Порушився б хід усіх природних процесів.

Води суходолу - джерело питної води. Більшу частину прісної води планети утримують у собі льодовики. Однак вода в льодовиках заморожена і важкодоступна. Отже, головним джерелом прісної води є річки й озера.

Чимало питної води є також під землею. Нині на всіх материках розвідано великі водоносні горизонти, що стали для 1,5-2 млрд людей всієї планети головним джерелом не лише питної води, а й води господарського призначення. У деяких країнах світу підземні води становлять від 70-95% води, яка споживається з природних водних джерел. Водопостачання багатьох великих міст Землі, приміром Джакарти, Ліми, Мехіко, практично повністю залежить від підземних вод. Завдяки підземним джерелам повністю забезпечено водою майже дві третини міст України. Водопостачання, наприклад, Києва частково здійснюється за рахунок підземних (артезіанських) вод. На території міста є кілька сотень артезіанських свердловин. У кожному районі Києва побудовано бювети - місця, де можна набрати питної підземної води

Води суходолу - джерела зрошення сільськогосподарських земель. Пити потрібно не тільки людині. Усе живе, у тому числі й сільськогосподарські культури, потребує води. Однак на великих площах прісної води для рослин не вистачає. Ось тут на допомогу й приходять річки й озера, звідки беруть воду для зрошення. Пригадаймо, що найдавніша цивілізація світу - Месопотамська - виникла саме завдяки штучному зрошенню.

У посушливих районах планети воду на зрошення «запозичують» у підземних джерел. Саме підземні води по-справжньому зрошують територію. Адже, на відміну від поверхневих вод, вони течуть у верхніх шарах земної кори, де приховані від надмірного випаровування.

Води суходолу - шляхи сполучення. У багатьох регіонах світу річки використовують як сталі шляхи сполучення . Часто для зручності різні річки з’єднують між собою штучними судноплавними каналами. І тоді «блакитні шляхи» стають ще довшими, як-от на заході Європи.

Води суходолу - джерела енергії. «Білим вугіллям» називають інколи воду річок, що приховують потужну і дешеву електроенергію. Для одержання її на річках споруджують численні електростанції. А допомагають їм виробляти енергію природні або штучні водосховища.

По всьому світові успішно використовують енергію не тільки поверхневих, а й підземних вод.

Води суходолу — джерела біологічних і мінеральних ресурсів. У річках і озерах, водосховищах і ставках мешкає велика кількість риби, а також інших водяних тварин. Крім того, у солоних озерах видобувають сіль та іншу цінну сировину.

Чи варто охороняти води Світового океану і суходолу.

 Проблеми вод суходолу - нестача і забруднення їх. Як твердить східна приказка: «Де кінчається вода, там закінчується земля». Сьогодні в цьому переконуються вже не тільки мешканці посушливих регіонів, а й мешканці помірного поясу. Адже населення планети постійно зростає, і на всі його потреби води не вистачає.

Нині людство використовує понад половину доступного річного об’єму прісної води (2/3 цієї кількості йде на потреби сільського господарства). Здавалося б, на Землі ще чимало води. Однак унаслідок природного зростання чисельності населення через двадцять років земляни будуть споживати вже 70-90 % загального об’єму води. А багато країн уже тепер потерпають від нестачі води. Ще кілька років тому гостру нестачу води відчувало понад 0,5 млрд мешканців планети в 31 країні. А на 2025 рік проблеми з водою матимуть 3 млрд жителів 48 держав. На жаль, у більшості країн світу прісну воду й дотепер використовують недбало.

Недбале ставлення до вод суходолу - скидання промислових відходів і нечистот з каналізації без належного очищення - призвело до сильного забруднення їх. У наш час 1,1 млрд осіб (1/6 населення планети) не мають можливості вживати чисту питну воду.

Через те що ріки та озера стали бруднішими, люди почали дедалі більше використовувати підземні води для пиття та господарських потреб. Як наслідок, почали забруднюватися підземні водоносні шари, особливо поблизу тваринницьких ферм, підприємств та міст.

Забруднення підземних вод надзвичайно небезпечне. 

Адже вода просочується крізь землю дуже повільно, середній час перебування води в підземних сховищах становить 1400 років проти всього лише 16 днів для річкової води. Тому у водоносних горизонтах забруднювальні речовини накопичуються десятиліттями, замість того, щоб змиватися в море чи розбавлятися постійним припливом прісної води.


Домашнє завдання:

1. Опрацювати п. 48, повторити п. 38-48.

2. Переглянути мою для вас підбірку.

3. Дайте письмову відповідь на наступні запитання:

1. Як людина використовує води Землі?

2. Де в природі зосереджено найбільші запаси питної води на Землі?


Географія 7 клас

Тема: Природні зони Євразії.

Тестовий контроль « ПРИРОДНІ ЗОНИ ЄВРАЗІЇ »:

1. Яка з природних зон Євразії охоплює острови Північного Льодовитого океану і частину північного узбережжя Євразії ?

а) тундра

б) тайга

в) зона арктичних пустель

г) зона мішаних і широколистяних лісів.

2. Яка з природних зон характеризується суворою зимою, невеликою кількістю опадів у поєднанні з високою відносною вологістю , багаторічною мерзлотою, з рослин – мохи й лишайники?

а) тундра

б) тайга

в) зона арктичних пустель

г) лісотундра.

3.Для цієї зони характерні грунти тундрові, тундрово-глейові , велика кількість озер ,боліт, рослини є ,але вони сильно пригнічені:

 а) тундра

б) тайга

в) лісотундра

г) зона мішаних і широколистяних лісів.

4. Про яку зону йде мова : "Тут під хвойними лісами сформувалися підзолисті грунти, у пониззях часто заболочені ,з рослин – сосна кедрова, модрина ,ялина " ?

а) тундра

б) тайга

в) лісотундра

г) зона мішаних і широколистяних лісів.

5. Для цієї природної зони характерні: грунти дерново _ підзолисті, сірі лісові,   ялина звичайна з домішкою дуба,бука, граба,клена,липи:

а) тайга

б) лісостеп

в) зона мішаних і широколистяних лісів

г) степ.

6. Ця природна зона характеризується вологим і жарким кліматом,дуже багатим видовим складом рослин і тварин серед них чимало цінних і екзотичних:

а) тайга

б) степ

в) вологі екваторіальні ліси

г) вічнозелені твердолисті ліси.

7. Мала суцільний покрив з ковили ,типчака,тонконога,але майже зовсім змінилась завдяки господарській діяльністі людини :

а) тайга

б) степ

в) лісостеп

г) вологі екваторіальні ліси.

8.Жарке і вологе літо, жарка і суха зима, травяний покрив з поодинокими деревами й чагарниками:

 а) тайга

б) степ

в) напівпустелі

г) саванни і рідколісся..

9. Жарке літо , прохолодна зима, випадає невелика кількість опадів ,грунти пустельні піщані , сильно розріджений рослинний покрив:

 а) степ

б) пустелі

в) напівпустелі

г) лісостеп.

10. Рівнинний рельєф,лесоподібні суглинки ,леси, грунти сірі, опадів випадає 400-500 мм , степова рослинність в перемішку з широколистяними лісами:

 а) степ

б) пустелі

в) напівпустелі

г) лісостеп.

11. Ця зона має найбідніший рослинний світ і найбільшу кількість плазунів:

а) степ

б) лісостеп

в) пустелі

г) напівпустелі.

12. Для цієї зони характерний такий тваринний світ: бамбуковий ведмідь, велика панда,жовтий леопард, в джунглях збереглися пантери,слони,тигри,носороги:

а) напівпустелі

б) перемінно- вологі ліси

в) екваторіальні вологі ліси

г) мішані і широколистяні ліси.

Домашнє завдання:

1. Виконати і надіслати на перевірку тестовий контроль.

2. Підготувати інформацію на тему " Зміни природи материка людиною".


Географія 8 клас

Тема: Практична робота №11.

Тема: Аналіз статево - вікових пірамід України та окремих країн світу.

Завдання розміщені на стор. 245 вашого підручника.

Роботу чекаю до наступного уроку.


Географія 11 клас

Тема: Кількість населення України. Відтворення населення.

Практична робота №9. Дослідження 18-19.


Практична робота №9.

Тема: Аналіз картограм народжуваності, смертності, природного  приросту, густоти населення, урбанізації в Україн.

Завдання розміщені на стор.171 вашого підручника.

Дослідження 18-19.

Тематика досліджень розміщена на стор. 171. Виконання в довільній формі.



Немає коментарів:

Дописати коментар