середа, 19 квітня 2023 р.

Добрий день.

Сьогодні 20 квітня 2023 року.

Запрошую на урок ОЗ учнів 5 класу та на урок географії учнів 6, 8, 9 класів.

ОЗ 5 клас

Тема:Відпочинок на пророді.

Пропоную переглянути: 

Біля води

Закінчується навчальний рік, попереду довгі літні канікули. Береги річок, морів, озер, ставків — чудові місця для відпочинку, а плавання — один із найкорисніших видів руху. Однак не забувай, що відпочинок біля води потребує особливої обережності.

Напередодні літа ми зосередимося на тому, як передбачати небезпеки й уникати їх на берегах водойм, як не розгубитися і надати першу допомогу тому, хто перегрівся чи обпікся на сонці, переоцінив свої сили і кличе на допомогу.

Кожний четвертий потерпілий на воді — це хлопець чи дівчина віком до 16 років.

Безпечний пляж

Передусім слід обрати безпечне місце для купання. Адже не кожна водойма чи ділянка берега підійде для цього.

Назви ознаки а) безпечного і б) небезпечного пляжу:

1) знак «Купатися заборонено»;

2) розлитий бензин, бите скло, інше побутове сміття;

3) тваринницька ферма, вигін для випасання худоби;

4) чистий берег (пісок, галька);

5) корчі у воді;

6) рятувальна служба, буйки, що обмежують акваторію для купання;

7) береги, укріплені бетонними плитами;

8) міст, причал, інші гідротехнічні споруди;

9) обривистий берег, стрімка течія;

10) замулене дно, зарості очерету.

До уваги любителів засмагати

Повітряні й сонячні ванни — найпопулярніші види загартовування, а легка засмага свідчить про те, що влітку ти чудово відпочив. Але засмагати треба обережно! Передусім пам’ятай про це, коли збираєшся до моря. Дехто першого ж дня перебуває на сонці забагато часу і цим псує собі решту відпочинку.

Опіки, теплові та сонячні удари — не дивина серед відпочивальників, які нехтують порадою лікарів не ходити на пляж з 10-ї до 16-ї години і збільшувати час перебування на сонці поступово, починаючи з 5—10 хвилин.

Останніми роками лікарі частіше попереджують про небезпеку сонячних променів і радять любителям засмагати користуватися сонцезахисними кремами та спреями. Вони й від опіків захистять, і засмага буде рівномірнішою (мал. 96). Сонцезахисні креми та спреї мають різні ступені захисту. У перші дні відпочинку користуйся тими, які мають ступінь захисту вище 20.

Якщо не вдалося уникнути опіку, шкіра почервоніла і болить, оброби уражені ділянки засобом для лікування поверхневих опіків і кілька днів захищай їх від сонця. У разі сильних опіків, коли плечі, спина, живіт, руки, ноги вкрилися пухирями, слід звернутися до лікаря. Проколювати ці пухирі у жодному разі не можна.

Ще один обов’язковий атрибут на пляжі — головний убір: капелюх, панама, бейсболка чи бандана. Він вбереже тебе від теплового і сонячного удару. Пам’ятай: голову треба неодмінно захистити!

Потренуйтеся надавати домедичну допомогу у разі теплового чи сонячного удару. Якщо хтось відчув слабкість, сонливість, головний біль, спрагу, нудоту, дій так, як показано на мал. 97:

• відведи потерпілого у затінок;

• розстебни йому комірець, зніми з нього взуття;

• змочи обличчя і голову холодною водою або поклади на голову щось мокре й холодне;

• обмахуй його рушником чи газетою;

• дай випити мінеральної води;

• повідом медичному працівнику.

Чотири «надто небезпечно»

Ось чотири «надто небезпечно», які міжнародна організація Червоний Хрест радить добре пам’ятати всім, хто збирається купатись. Небезпечно плавати, коли:

• ти надто втомлений;

• ти надто далеко від друзів чи від берега;

• тобі надто холодно;

• тобі надто жарко.

Коли діти не вміють добре плавати, вони використовують надувні круги, матраци та автомобільні камери. Але вітер, хвилі і течія можуть підхопити надувний матрац і віднести далеко від берега, а відтак перекинути його.

Не купайся без нагляду дорослих!

Перші уроки плавання

Перші уроки плавання завжди присвячують умінню триматися і відпочивати на воді.

Найлегше відпочивати в положенні «медуза» . Це під силу навіть тим, хто не вміє плавати. На невеликій глибині набери в легені (не у живіт, це важливо!) повітря і затримай дихання. Лягай на воду, розслабивши руки і ноги. Тіло спочатку почне занурюватись, але за кілька секунд неодмінно спливе на поверхню.

Після цього спробуй положення «зірочка» . Лягаючи на воду, набери в легені повітря, широко розведи руки і ноги, щоб твоє тіло нагадувало форму зірки. Це збільшить його плавучість, воно менше занурюватиметься.

І нарешті, навчись відпочивати, лежачи на спині. Для цього набери в легені повітря, розведи руки в сторони і лягай головою на воду так, щоб у воді були й вуха. Не лякайся, якщо спочатку тіло занурюватиметься. Ця поза потребує тренування. Ти триматимешся на воді лише тоді, коли зможеш повністю розслабитись і почнеш вільно дихати.

Небезпечні ситуації на воді

На воді трапляються ситуації, з якими непросто впоратися і досвідченому плавцеві. Особливо небезпечна судома. Якщо зсудомило ногу, треба на кілька секунд зануритися з головою у воду, випрямити ногу й сильно потягнути рукою ступню за великий палець на себе.

У водоймах, де багато рослин, пливи на самій поверхні води, намагаючись не робити різких рухів . Коли руки або ноги заплутались у водоростях, прийми положення «медуза» і звільнися.

Допомога тому, хто тоне

На жаль, тонуть не лише плавці-початківці. Найбільший ворог того, хто почав тонути, — паніка. Тому думай про те, що боятися пізно, треба діяти. Поклич на допомогу.

Намагайся не піднімати голову і руки над водою. Пам’ятай, що вага тіла у воді набагато менша, ніж у повітрі. Не бійся занурити голову — з’явиться додаткова сила, що виштовхуватиме тебе з води. Подивись на вправних плавців: вони пливуть, тримаючи голову у воді, і лише на мить повертають її вбік, щоб зробити вдих. Верблюд не такий вправний плавець, але коли йому доводиться перепливати річку, він лягає на бік, щоб «потопити» свої горби й набути додаткової плавучості.


Домашнє завдання:

1. Опрацювати п. 29 та мою для вас підбірку.

2. Вивчити терміни.

3. Знати правила поведінки у випадку теплового удару.

4. Дати письмову відповідь на настуні запитання:

1. Чому небезпечно запливати за обмежувальні буйки?

2. У чому небезпека підводного каміння?

3. До чого можуть призвести жарти у воді, наприклад, якщо хтось без потреби кличе на допомогу або нишком підпливає під когось і хапає його за ноги?


Географія 6 клас

Тема: Грунтовий покрив земної кулі. Людина і біосфера.

Пропоную переглянути:



Домашнє завдання:

1. Опрацювати матеріали теми з вашого підручника  та мою для вас підбірку.

2. Вивчити терміни.

3. Дати письмову відповідь на настуні запитання:

- Що таке «ґрунт»? Як він утворюється?

- Що таке «родючість ґрунту»? Від чого вона залежить?

- Чому на Землі утворюються різні типи ґрунтів?

- Які ґрунти поширені в вашій місцевості? Чи родючі вони?

- Назвіть наслідки ерозії ґрунту?

- У чому виявляється негативний вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив?

- Як можна вберегти ґрунти від руйнування та виснаження?


Географія 8 клас

Тема: Міські та сільські населені пункти.

Пропоную переглянути:


Домашнє завдання:

1. Опрацювати матеріали теми з вашого підручника п. 53  та мою для вас підбірку.

2. Вивчити терміни.

3. Дати письмову відповідь на запитання на стор. 256-257.


Географія 9 клас

Тема: Міські та сільські населені пункти.

Пропоную переглянути:


Транспорт — одна із найважливіших галузей виробництва, яка забезпечує виробничі й невиробничі потреби господарства та населення в усіх видах перевезень.

1.    Загальна характеристика світової транспортної системи

Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн. людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських та авіатрас) складає близько 40 млн. км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 100 млрд. т вантажів і понад 1 трлн. пасажирів.

Основними техніко-економічними показниками роботи транспорту є обсяг перевезень, вантажообіг, пасажирообіг, густота транспортної інфраструктури, собівартість перевезень, швидкість, залежність від погодних та сезонних змін, маневреність. Різні види транспорту мають свої переваги та недоліки, тому їх використовують залежно від конкретних умов

        3.Типи транспортних систем світу (таблиця). Розрізняють транспортні системи економічно розвинених країн та країн, що розвиваються.

 

Транспортні системи

Економічно розвинені країни

(розвинені всі види транспорту)

Країни, що розвиваються

(переважання розвитку певного виду транспорту)

- Північноамериканський тип (США, Канада, Австралія)

- Західноєвропейський тип

(країни Західної і Центральної Європи, Японія)

- 3 переважанням залізничного транспорту (Індія, Пакистан, Бразилія, Алжир, Туніс, Марокко та ін.)

- 3 переважанням автомобільного (Саудівська Аравія, Ефіопія та ін.) або річкового (Судан, Конґо, Парагвай та ін.)

 

Найбільш розвинена транспортна система країн Європи та Північної Америки, де зосереджено більш ніж половину залізничних ліній, рухомого складу, шосейних доріг, автопарку тощо. У цих країнах досягнуто високого технічного рівня розвитку транспорту (великі швидкості, регулярність сполучення, відносна дешевизна, масові перевезення вантажів та пасажирів, відносна безпека, постійне оновлення засобів транспорту тощо. Країнам, що розвиваються, властивий низький рівень розвитку видів транспорту: застарілий різнотипний склад, малопотужний парк локомотивів, вагонів, автомобілів, непридатне обладнання. У багатьох країнах Азії, Африки та Латинської Америки користуються послугами таких архаїчних видів транспорту, як в’ючний та гужовий, працюють носильники та рикші.

Поряд з розподілом світової транспортної системи на два типи за рівнем розвитку, існують підрозділи регіональних транспортних систем:

                 європейського типу (Західна і Центральна Європа, Японія);

                 північноамериканського типу (США, Канада, Австралія);

                 латиноамериканського типу;

                 азіатського типу;

                 система країн СНД;

                 африканського типу.

4.    Характеристика основних видів транспорту


Транспорт

 

 

Наземний

 

Водний

 

ІНШІ

Залізничний

 

Морський

 

Трубопровідний

Є у 140 країнах світу

Загальна протяжність залізниць світу зменшується

Найвища густота

залізниць у Європі (понад 100 км/тис. км2)

і Японії (64 км/тис. км2)

• 80 % міжнародних

вантажоперевезень

і 70 % товарообігу

• Близько 2 тис. морських портів

• Найбільші порти — Роттердам, Сінґапур, Новий Орлеан

99 % переміщення газу, 95 % нафти

Протяжність перевищує

1,7 млн. км

Основна частина світової

мережі трубопроводів розташована в Північній Америці, Західній Європі, Південно-Західній Азії, Росії

 

Автомобільний

 

Річковий, озерний

 

Повітряний

Світовий автомобільний парк нараховує понад 600 млн. машин, більшість зосереджена в США, Західній Європі, Японії.

У розвинених країнах автомобілі мають 30-50% залучення населення, у слаборозвинених - лише 1%.

• Загальна протяжність світової мережі річкового транспорту -понад 550 тис. км

• Лідери за вантажо-обігом річкового транспорту - США, Китай, Росія, ФРН, Канада, Нідерланди, Франція, Бельґія.

Світова мережа авіаліній

складає понад 8 млн км

Близько 1 тис. аеропортів,

найбільші у Чикаґо, Далласі,

Лос-Анджелесі, Лондоні,

Токіо, Нью-Йорку та ін.

Електронний

Лінії електромереж

Інтернет

 

5.    Проблеми та перспективи розвитку світової транспортної системи

Ідеї про створення нових видів транспорту з’явилися вже давно, проте на сучасній технічній основі реалізуються вони лише зараз. До таких видів транспорту належать системи, які відрізняються від традиційних принципом дії, конструкцією двигуна: пневмоконтейнерний транспорт, трубопровідний гідротранспорт, монорельсові шляхи, судна на повітряній подушці, поїзди на магнітному підвісі та інші.

В епоху НТР світова транспортна система постійно удосконалюється не тільки технічно, але й організаційно. У країнах з розвиненою транспортною системою окремі види тісно взаємопов’язані між собою. Завдяки цьому успіхом користуються нові форми співпраці та кооперації різних видів транспорту, у деяких країнах створено об’єднані міністерства транспорту.

Однією з найважливіших тенденцій у розвитку світового вантажного транспорту є формування контейнерної системи. У контейнерах перевозиться близько 40% генеральних вантажів. Складаються трансконтинентальні контейнерні «мости» — комбінація морського транспорту, маршрутних залізничних складів і авто- поїздів-контейнеровозів. Найбільшими контейнерними портами світу є Сінгапур і Сянган (Китай).

У Європі ведеться робота зі створення транс’європейської транспортно-енергетичної мережі. Діє концепція у відпрацюванні чіткого механізму координації роботи різних видів транспорту, зокрема в організації комбінованих (змішаних) перевезень. Розроблено 10 схем доставки вантажів комбінованими перевезеннями.

- Транспорт об’єднує світове господарство і є матеріальною основою територіального поділу праці.

- Транспортна мережа на земній кулі розвинена нерівномірно.

- За об’ємом і структурою транспортних перевезень визначають рівень розвитку й особливості структури господарства країни або регіону, а за конфігурацією транспортної мережі — особливості розміщення господарської діяльності.

- Розвиток світової транспортної системи характеризується збільшенням шляхів сполучення і вантажних та пасажирських перевезень. При цьому темпи зростання перевезень перевищують темпи збільшення довжини транспортної мережі.

 

Домашнє завдання

1.Опрацюйте § 37 та мою для вас підбірку.

2. Позначте на контурній карті найбільш інтенсивні морські шляхи міжнародних перевезень.

3.Спробуйте підрахувати, у скільки разів скорочується довжина водного шляху між Лондоном і Токіо при використанні Суецького каналу.

















Немає коментарів:

Дописати коментар