середа, 10 вересня 2025 р.

 Доброго дня.

Сьогодні 11 вересня 2025 року.

Запрошую на урок географії учнів 6  - 7 класу та на урок ЗБД учнів 6 класів.

Географія 6 клас

Тема:Яка форма і розміри Землі.Практикум 1.Нанесення на карту маршруту навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана.

Пропоную переглянути:

Як люди уявляли Землю в давнину?

Сьогодні будь-хто зі школярів чи школярок на запитання «Яку форму має Земля?» з упевненістю відповість, що кулясту (або сферичну). Але так вважали не завжди.

Якщо тисячі років тому хтось замислювався про форму Землі, то найпевніше уявляв її у формі великого острова, оточеного зусібіч морем. Інколи ці уявлення доповнювалися фантазіями про китів і черепах, на спинах яких лежав цей острів. Про це розповідають нам міфи й легенди давніх народів. Але вже у IV столітті до н. е. давньогрецький учений Піфагор вважав, що Земля має форму кулі. Через 200 років інший давньогрецький учений Арістотель вказував на те, що під час місячних затемнень тінь Землі на Місяці завжди простежується у вигляді дуги. А ще через 100 років учений-географ Ератосфен зумів обчислити радіус Землі. І хоча результати його розрахунків відрізнялися від справжніх розмірів Землі на 10-15 %, для того часу це були надзвичайно точні дані.

• Слово «горизонт» в українській мові має багато синонімів: обрій, видноколо, небокрай.


Космічне зображення всієї освітленої сторони Землі на відстані 1600 тис. км

 Форма тіні від Землі на Місяці

 Вигляд горизонту. У цьому випадку видно частину споруд над горизонтом, а їх основи «приховані» морем


Остаточну крапку в доведенні кулястої форми Землі поставила навколосвітня іспанська експедиція, якою керував Фернан Магеллан. Вирушивши на захід у 1519 році, флотилія з п’яти кораблів змогла не лише переплисти вже відомий Атлантичний океан, обігнути новий великий материк, але й зуміла здолати ще один, як виявилося, найбільший океан .

Навколосвітня подорож 1519-1522 рр.

Перша навколосвітня подорож

У цьому плаванні загинула більша частина моряків. Та все ж мореплавці змогли дістатися до Азії, довівши, що Земля куляста. Повернувся в рідний порт у 1522 році тільки один невеликий корабель (вже без Магеллана, який теж загинув у сутичці з племенем на одному з островів). Ця експедиція мала величезне значення. Уперше люди обпливли навколо Землі. Було визначено приблизні розміри океанів та й усієї планети, відкрито багато нових земель і островів. Експедиція довела, що океани з’єднані між собою.



Якими є справжні форма і розміри Землі?

На межі XVII—XVIII століть видатний англійський фізик Ісаак Ньютон довів, а нідерландський фізик і математик Християн Гюйгенс підтвердив, що Земля — не ідеальна куля, а дещо сплюснута біля полюсів. Тож форму Землі стали називати еліпсоїдною, або еліпсоїдом обертання .

 Фігура еліпсоїд обертання

Причина відхилення форми планети від кулі — обертання Землі навколо своєї осі. Екваторіальний радіус становить приблизно 6378 км, а полярний — 6357 км (мал. 12). Ця різниця, що становить 21 км, майже непомітна, якщо дивитися на Землю з космосу, але дуже важлива для обчислення відстаней.

Схематичне зображення еліпса з двома значеннями радіусів Землі (полярного і екваторіального)

Науку про методи визначення фігури і розмірів Землі, зображення земної поверхні на планах і картах, про методи точних вимірювань на місцевості називають геодезією.

Насправді поверхня Землі не ідеально рівна і гладка. Адже на суходолі є високі гори і глибокі западини. Поверхня океану також не є рівною. Враховуючи це, вчені-геодезисти вирішили визначати форму Землі у вигляді геоїда (з грецької — «землеподібний»). Таку форму утворила б спокійна поверхня Світового океану. На суші цю поверхню умовно продовжують під континентами.

Еліпсоїд обертання і геоїд — це швидше математично «підігнані» геометричні форми для нашої планети. Еліпсоїд обертання використовують для створення карт усієї поверхні Землі та її частин, а геоїд — для астрономічних досліджень Землі в Космосі. Картографи всього світу застосовують кілька еліпсоїдів обертання, які мало відрізняються між собою за розмірами.

                                               Вигляд земного еліпсоїда і геоїда

Практикум 1.Нанесення на карту маршруту навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана.

Завдання:

1. Як різні давньогрецькі вчені довели сферичну форму Землі?

2. Нанесіть на карту маршруту навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана, використовуючи атлас.

3.Яке значення мала навколосвітня подорож Магеллана для географічної науки?

4. Зробіть відповідний висновок.

Географія 7 клас

Тема: Градусна сітка на карті.

Пропоную переглянути:


Меридіани — це умовні лінії на поверхні Землі, що з’єднують по найкоротшій відстані Північний і Південний полюси Землі.

Паралелі — умовні лінії на поверхні Землі, паралельні до екватора.

Перетинаючись, паралелі й меридіани утворюють градусну сітку, що дозволяє визначати географічні координати (широту й довготу) точок на земній поверхні.

Географічна широта — найкоротша відстань у градусах від екватора до певної точки на земній поверхні.

Географічна довгота — найкоротша відстань у градусах від початкового меридіана до певної точки на земній поверхні.

З 1634 р. нульовий меридіан проводили через острів Ферро —острів Старого Світу, розташований найдалі на захід. Виходило, що початковий меридіан поділяв на дві півкулі країни Старого і Нового Світу.

Тривалий час кожна країна проводила відлік довготи від свого початкового меридіана:

Франція — від Паризького,

Англія — від Ґринвіцького,

Росія — від меридіана, що проходив через обсерваторію в м. Пулково в околицях Санкт-Петербурґа,— Пулковського.

Це було незручно. З 1884 р. більшість країн домовилися вважати початковим меридіаном Ґринвіцький.

Поняття «меридіан» і «паралель» увів грецький учений Ератосфен, який, обчислюючи розміри Землі, зрозумів, що для визначення точних відстаней на карті та орієнтування за нею потрібні спеціальні лінії.

На карті Ератосфена (див. рис.) таких ліній було небагато і наносили їх на різних відстанях одна від одної. Ця градусна сітка мало схожа на градусну сітку сучасних карт. Однак її поява дала можливість набагато точніше розміщати географічні об’єкти на карті.

Перетинаючись, паралелі й меридіани утворюють градусну сітку, що дозволяє визначати географічні координати (широту й довготу) точок на земній поверхні.

Меридіани — це умовні лінії на поверхні Землі, що з’єднують по найкоротшій відстані Північний і Південний полюси Землі.

Паралелі — умовні лінії на поверхні Землі, паралельні до екватора.

Географічна широта — найкоротша відстань у градусах від екватора до певної точки на земній поверхні.

Географічна довгота — найкоротша відстань у градусах від початкового меридіана до певної точки на земній поверхні.

  Домашнє завдання:

1. Опрацювати п.4 та мою для підбірку.

2. Виконайте наступні завдання письмово ( на перевірку не надсилайте) , поспілкуємося на наступному уроці.

Завдання:

1.Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику таблиці порядковий номер характеристики.

Паралелі

Меридіани

Екватор

Початковий меридіан

 

 

 

 

1) Його іноді називають Гринвіцьким, або нульовим.

2) Він проходить на однаковій відстані від полюсів Землі.

3) Він поділяє Землю на Східну й Західну півкулі.

4) Вони проходять паралельно до екватора.

5) Він поділяє Землю на Північну й Південну півкулі.

6) Вони сходяться в точках полюсів.

7) Вони вказують напрямок «північ–південь».

2. Заповніть таблицю «Меридіани й паралелі».

Характеристика

Меридіани

Паралелі

Як виглядають на карті півкуль

 

 

Як виглядають на глобусі

 

 

Максимальне й мінімальне значенняв градусах

 

 

Довжина в кілометрах частини довжиною в один градус

 

 

Які напрямки вказують

 

 

Яка з географічних координат визначається з їхньою допомогою

 

 

3. Дайте відповідь:

1.Що таке градусна сітка?

2.Що таке меридіани?

3.Що таке паралелі?

4.Що дозволяє визначити градусна сітка?

5.Що таке географічна широта?

6.Що таке географічна довгота?


ЗБД 6 клас

Тема: Безпека та режим людини.

 Виправданий чи невиравданий:

1. Ризикувати своїм життям і здоров'ям, захищаючи свою країну від ворога.

2. Переходити дорогу на червоне світло, щоб не запізнитися на автобус.

3. Вживати алкоголь, щоб не бути білою вороною у компанії.

4. Захистити молодшого учня від старшокласників, які його ображають.

5. Зробити фото, знайденої вами міни, щоб викласти в інтернет.

6. Відмовитися від пропозиції спробувати наркотик і бути висміяним у своїй компанії.

7. Знімати і викладати в інтернет переміщення українських військових заради вподобайок.

8. Не ховатися в укриття під час повітряної тривоги.

9. Витягти пораненого з поля бою.

10. Їздити з друзями на високій швидкості на мотоциклах.

- Відповідальність за розповсюдження у соціальних мережах роликів/повідомлень ризикованої поведінки та інформації, що може загрожувати національній безпеці.

В Україні запровадили кримінальну відповідальність за поширення даних, фото- та відеоматеріалів про переміщення української техніки, військових та зброї.

Категорично заборонено публікувати в соцмережах інформацію/фото/відео про:

✖Ракети, які летять або кудись влучили.

✖Назви вулиць, зупинок транспорту, магазинів, заводів, де сталася ситуація.

✖Переміщення українських військових, військові об'єкти.

✖Роботу протиповітряної оборони. 

✖Місце обстрілу або влучання снаряда.

✖Адреси, візуальні прив'язки або координати боїв.

✖Номери автомобілів, бронетехніки.

✖Потерпілих або загиблих (крім офіційних даних).

Поширення такої інформації у різному вигляді до того, як про це повідомили офіційні джерела, вважається допомогою ворогові і передбачає кримінальну відповідальність:

- покарання у вигляді позбавлення волі на строк від 3 до 5 років за поширення інформації про переправлення чи переміщення зброї, озброєння та боєприпасів територією України, якщо така інформація не розміщувалася у відкритому доступі Генеральним штабом Збройних Сил України чи Міністерством оборони України або у офіційних джерелах відповідних відомств країн-партнерів, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану;

- позбавлення волі на строк від 5 до 8 років за поширення інформації про переміщення, рух або розташування Збройних Сил України чи військових

формувань, за можливості їх ідентифікації на місцевості, якщо така інформація не розміщувалася у відкритому доступі Генеральним штабом Збройних Сил України, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану;

- позбавленням волі на строк від 8 до 12 років карають людей, які вище зазначені дії, вчинили за попередньою змовою або з метою надання такої інформації державі-агресору, або якщо дії спричинили тяжкі наслідки.

Не ставайте помічниками ворога. Жодна сенсація не варта людських жертв.

Психологічна хвилинка

Вправа « П’ять пальців»

Учні обводять свою долоньку, над кожним пальцем фіксують такі вислови й доповнюють їх:

Учням пропонується зробити висновок уроку.

Домашнє завдання:

- Опрацювати відповідний параграф у підручнику та мою для вас підбірку.

- Убезпеч своє життя. Проаналізуйте свій день. Назвіть приклади ризиків повсякденного життя учня 6 класу.








Немає коментарів:

Дописати коментар