неділя, 7 вересня 2025 р.

 Доброго дня.

Сьогодні 8 вересня 2025 року.

Запрошую на урок географії учнів 6-7 класів та на урок ЗБД учнів 7 класів.

Географія 6 клас

Тема:Урок-практикум. Як організувати власне спостереження. Практична робота 1.

Перед виконанням роботи уважно прочитайте наступне:

Як відомо з довідників, кут висоти Сонця над горизонтом визначається за формулою A=(90o-G)+(або-)23,5о, де G – географічна широта місцевості.

За цією формулою точно визначаються кути висоти Cонця о 1200 для березня, червня, вересня, грудня. Решту кутів визначаємо  арифметично приблизно пропорційно через 7,8о або 7,9о та вносимо в таблицю по місяцям року. Тоді довжина тіні дорівнює висоті гномона, помноженому на котангенс кута А:

(Тінь)=(Гномон) x ctg A

Довжиною тіні в метрах від гномона висотою  є практично котангенс відповідного кута, який можна визначити за таблицями Брадіса чи таблицями в математичних довідниках (наприклад, автора Вигодського М.Я., які видавалися десятки разів мільйонними тиражами). Для Миколаєва G=47о (широту знаходять по атласу).

4-та та 5-та колонки приведені для приблизних відповідей по іншим завданням практичної роботи відповідно до місцевого клімату.

Дата

Довжина тіні від гномона, м

Кут висоти Сонця

Сезонні зміни у

живій природі

Сезонні зміни у

неживій природі

23 вересня

1,036

43о

Частина листя жовтіє, опадають окремі листки

Середньодобова температура повітря різко знижується

23 жовтня

1,382

35,1о=35о06/

Листя жовтіє

З’являються нічні заморозки

23 листопада

1,905

27,3о=27о18/

Масовий листопад, відліт перелітних птахів

Нічні заморозки, інколи мороз

22 грудня

2,824

19,5о=19о30/

Завершення листопаду, зміна хутра тварин

Нестійка холодна погода зі зниженням середньомісячної приблизно до 0оС

22 січня

1,905

27,3о=27о18/

Рослини в стані спокою, тварини пристосувалися до морозів

Стійкий льодостав на водоймах

22 лютого

1,382

35,1о=35о06/

В кінці місяця з’являються весняні ознаки в житті організмів

В кінці місяця температура повітря починає підвищуватися

21 березня

1,036

43о

Рух соку в рослинах, поява першоцвітів

Руйнується крига на водоймах, тане сніг

21 квітня

0,833

50,8 о=50о48/

Прилітають перелітні птахи

Крига  і сніг повністю тануть. Середньодобова температура вище  0оС

21 травня

0,615

58,6 о=58о36/

Інтенсивний ріст рослин, розмноження тварин

Заморозки можливі лишена початку місяця

22 червня

0,435

66,5 о=66о30/

Інтенсивний ріст і розмноження організмів

Сонце на небі і тривалість

дня максимально високі

22 липня

0,615

58,6 о=58о36/

Дозрівання певних видів рослин, масова поява нового покоління у різних видів тварин

Суходіл і вода максимально прогріваються, на початку місяця в період збору перших зернових часто зливи

22 серпня

0,833

50,8 о=50о48/

Масове дозрівання овочевих і баштанних культур

В другій половині місяця ночі стають більш прохолодними



Спостереження – один із найважливіших методів географічних досліджень. Протягом багатьох десятиліть люди ведуть спостереження за процесами, що відбуваються в природі, зокрема за погодою. Виникнення календарів погоди пов'язане з першими спробами людей систематизувати результати своїх спостережень за погодою та її змінами. Ще в V ст. до н. є. грецький астроном Метон увів звичай виставляти на міських площах мармурові таблиці, на яких відзначалися найістотніші явища погоди й дати їх спостереження. Календарі погоди існували в Давньому Римі та Індії (тут велике значення надавалося початку й інтенсивності сезону мусонних дощів). Розквіт захоплення календарями погоди припадає на середні віки, велика увага в них приділялася передбаченню погоди за місцевими ознаками, адже, тоді не було приладів, які допомогли б скласти правильний прогноз.


Тема: Практична робота 1.

Тема: Спостереження за висотою Сонця над горизонтом.

Завдання:

Дайте письмову відповідь на наступні запитання:


1. Як користуватися термометром?

2. Які одиниці використовуються для вимірювання температури?

3. Чому термометр установлюють у місці, закритому від прямого сонячного випромінювання?


4. Як змінюється висота Сонця в різний час доби?

5. Чому висота Сонця змінюється?

6. Які пори року ви знаєте? Чим вони відрізняються?

7. Як і чому змінюється стан рослинності протягом року?

8. Як люди доглядають за сільськогосподарськими культурами (у тому числі за деревами) у різні пори року, щоб одержати високий урожай?


9. Якими одиницями вимірюються різні показники погоди?

10. Які умовні позначення використовуються в календарі? Які з них найбільше нагадують зображуване явище?

Домашнє завдання:

1. Прочитати текст підручника § 3.

2. Закінчити оформлення практичної роботи, виконати завдання і надіслати мені на перевірку на  Viber.


Географія 7 клас

Тема:Масштабні і позамасштабні  умовні знаки на картах. Дослідження№1.

Рада вітати вас, любі друзі! 

Ми підкорили вершину Мрія, але склалася нестандартна ситуація, злива знищила наші карти. Часу в нас обмаль, наближується ураган. Звертаємося до вас по допомогу. Розпочніть збір інформації про класифікацію карт для наступної експедиції та надішліть шифровану доповідь за зразком: назва карти, головні особливості карт позначити трьома прикметниками: зразок шифровки -  Фізична карта півкуль – дрібномасштабна, світова, фізична. Потрібна інформація про карту «Світовий океан», «Атлантичний океан», «Природні багатства океанів», карта вашої області . Пам’ятайте, що кожен має свій стиль, своє місце. Ви творчі натури, які налаштовані на фонтан думок, ідей, пропозицій. Доведіть, що Ви дійсно можете зібрати інформацію про карти та скласти зашифроване повідомлення.

З повагою- капітани Флінт та Немо.

 

ШАБЛОН ШИФРОВКИ

 

 


 ПРИГОДИ КАРТИ

 У дрімучому лісі загубилася хатинка, у якій живе не проста старенька, а Баба Яга. Сідає вона в ступу, літає над лісом і уявляє, що краще усіх знає географію, бо дивиться на Землю зверху. Завітала до неї мудра дівчинка Маруся.

 Виникла в них наукова дискусія про карти. Баба Яга говорить, що на карті необхідно витримувати розміри територій у масштабі, щоб сховати спотворення.

Мудра дівчинка Маруся не погоджується. Докоряє Бабі Язі, що вона відстала від життя. Баба Яга не здається і запевнює, що підібрала для семикласників питання , хоч і давні, але сумнівається, що отримає на них правильні відповіді. «Питання до учнів є і в мене», - обурюється розумна дівчинка Маруся й пропонує більше читати книг з географії.

Запитання від мудрої дівчинки Марусі

«...Шерлок Холмс розмовляє з доктором Ватсоном.

 - Як  ви думаєте, де був я?

- Цілий день просидів ?

 - Так, я відправив до Стенфорду за картою дартмурських боліт, і мої думки блукали по них цілий день. Тішу себе надією, що тепер добре знаю ці місця.

 – Карта великого масштабу?

- Так, дуже великого.

 Він розгорнув  частину карти і поклав її на коліна.

 – Ось ця ділянка, яка нас цікавить...

 Далі Шерлок Холмс по карті точно описує ландшафт і пояснює, як відбулася баскервільська трагедія...» А. Конан Дойл «Собака Баскервілі».


 Дослідження№1.


Завдання1.

Продовжте речення:

Чим більший розмір території, тим масштаб…

Чим дрібніший масштаб, тим детальність зображення…

Чим більший масштаб, тим спотворення …

Зі зменшенням масштабу карти зменшується… збільшується …

Зі збільшенням розміру території зменшується …збільшується …

Детальність зображення залежить від …

Спотворення на картах залежать від…

Масштаб буде дрібнішим …..на карті області… на карті світу

Контурні карти за змістом належать ..

Топографічні карти за змістом належать …

Більш детальними є   середньомасштабні карти…топографічні

Карти материків в атласі складені в масштабі…


Завдання 2.

Заповніть таблицю:


ТАБЛИЦЯ АРГУМЕНТІВ

 

Теза

Чому я вважаю, що теза є правильною

Аргумент 1

ТОМУ ЩО

Аргумент 2

ТОМУ ЩО

Тематичні карти не є найкращими для вивчення географічного положення материка

Не показують крайні точки материка

Не показують деталі берегової лінії

Течіїї в океані позамасштабний знак

 

 

Червоне мореЧервоне море на карті - масштабний знак

 

 

Гренландія на карті світуПівнічний Льодовитий океан — ВікіпедіяНа всіх картах є спотворення

 

 

Фізична карта України - GO Travelhttps://fs02.vseosvita.ua/020090ak-aa6a-378x198.jpg

На тематичній та фізичній картах України різна кількість річок. Відповідь у підрозділі 3 «Спотворення на географичних картах»

 

 


 

Завдання 3.
Зробіть висновок про значення карт а житті людини, наведіть конкретні приклади.

Домашнє завдання:

1. Опрацювати матеріал п. 2.
2. Знати класифікацію карт за мал. 5 ( в підручнику).
3. Виконати і надіслати на перевірку дослідження 1.


ЗБД 7 клас

Тема:  Надзвичайні ситуації воєнного характеру.

НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ

Щодня у світі відбуваються тисячі подій, які порушують спокій людей, призводять до їх загибелі або значних матеріальних утрат. Такі події називають надзвичайними ситуаціями (НС).

За офіційною класифікацією надзвичайних ситуацій в Україні визначають чотири їх види й чотири рівні.


ВОЄННИЙ СТАН В УКРАЇНІ

24 лютого 2022 року РФ здійснила повномасштабне вторгнення на територію України, й цього самого дня у нас було оголошено воєнний стан. У законі України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан визначено як особливий правовий режим, що вводиться в Україні в разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.



НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ ВОЄННОГО ХАРАКТЕРУ

Унаслідок бойових дій завжди виникають загрози для життя і здоров’я людей та стану довкілля. Найнебезпечнішим джерелом цих загроз є різні види зброї: ракети, бомби, артилерійські снаряди, міни тощо. Вони руйнують промислові підприємства, об’єкти енергетичної інфраструктури, склади та сховища токсичних речовин і відходів. Нерідко снаряди влучають у житлові будинки, торгові центри, школи, лікарні, дитячі садочки.

За даними ООН, з 24.02.2022 року по 11.01.2024 року підтверджена кількість загиблих в Україні цивільних осіб перевищила 10 200 людей, з них 575 — діти. Кількість поранених — понад 19 300 осіб.


ЕКОЛОГІЧНІ НАСЛІДКИ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Під час війни руйнується довкілля — повітря, вода, земля, страждають рослини та тварини.

Від початку повномасштабного вторгнення РФ намагається зруйнувати інфраструктуру України, обстрілюючи нафтобази, електростанції та великі промислові підприємства. Це призводить до забруднення повітря, ґрунтів, поверхневих та підземних вод. Унаслідок обстрілів виникають лісові та степові пожежі, які знищують середовище проживання рослин і тварин. Важкі метали зі снарядів також потрапляють у ґрунт і підземні води. Усе це спричиняє шкоду і величезні збитки довкіллю .


ХІМІЧНА НЕБЕЗПЕКА

Хімічні небезпеки загрожують усьому живому: людям, тваринам, рослинам.

Аварії на хімічних підприємствах можуть супроводжуватися викидами таких небезпечних речовин, як аміак, хлор, фосген, синильна кислота.

Під час воєнних дій може бути застосовано хімічну зброю. Внаслідок цього заражене повітря вражає органи дихання, а також очі, шкіру, інші органи. Особливо небезпечним є отруєння хлором або аміаком .



ОПОВІЩЕННЯ ПРО ЗАГРОЗИ

Оповіщення про загрози надзвичайного характеру здійснюється сигналами оповіщення населення. Зокрема, такими:

«Увага всім!»

«Повітряна тривога!»

«Хімічна небезпека!»

Розгляньте мал. і з’ясуйте, що означає кожен сигнал.


ПРАВИЛА ЕВАКУАЦІЇ

Дотримання правил евакуації — одна з найважливіших умов збереження життя у разі отримання сигналів оповіщення про загрози .


ВИДИ УКРИТТІВ

Коли лунають сирени, треба переходити в безпечне місце — укриття. Найкраще укриття — це спеціально облаштоване сховище. Напрямок до укриттів вказують стрілки або написи на будівлях. Вхідні двері до укриття позначаються написом «Місце для укриття».

За відсутності офіційного сховища для укриття можна використовувати підземні станції метрополітену, цокольні та підвальні приміщення будинків, підземні паркінги та підземні переходи.

У житлових приміщеннях можна обрати умовно найбезпечніше місце, користуючись правилом двох стін.

Найбезпечнішими є сховища та укриття, які мають два виходи, один із них — за межами будівлі .


Дослідження1.

Тема:Надзвичайні ситуації воєнного характеру.

Завдання:

1. Додайте свої  наслідки війни для життя і здоров'я людей .

Руйнування будівель

Заміновані території

2. Оберіть правильні дії для наведеної ситуації.

Катя проходила повз торговий центр, коли почула оголошення сигналу «Хімічна небезпека». Вона відчула запах нашатирного спирту в повітрі.

А Катя побігла на зупинку громадського транспорту, щоб швидше доїхати додому.

Б Катя затулила рот і ніс шарфом, забігла в торговий центр і спустилася в підвал. Вона зателефонувала батькам, щоб повідомити про своє місцезнаходження.

3. Оберіть правильну відповідь.

• Загроза потрапляння під обстріли, бомбардування виникає внаслідок надзвичайної ситуації (воєнного/природного) характеру.

• Про аварію на хімічному підприємстві повідомляє сигнал («Повітряна тривога» / «Хімічна небезпека»).

• Укриття, яке має тільки один вихід, є (надійним/ненадійним).

• В екстрений рюкзак складають (речі, які можуть колись знадобитися/речі першої необхідності).

4. Я знаю, які загрози можуть бути у воєнний час.




















Немає коментарів:

Дописати коментар