понеділок, 4 травня 2020 р.

Доброго травневого ранку  всім!
Сьогодні 4 травня 2020 року.
До роботи запрошую 7,8, 9 класи.
7 клас
Урок № 63
 Тема:Індійський океан. Особливості географічного положення.  Дослідження Індійського океану. Рельєф дна. Особливості  природи океану: високі температура і солоність вод, система морських течій. Своєрідність органічного світу. Природні багатства. Вплив океану   на природу материків в прибережній частині. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану.
 Практична робота № 14 " Складання лоції Індійського океану". 
«Просто мандрувати – це нудно. А от мандрувати з метою – це захоплюче і корисно. – Сарджент Шрайвер»

Географія – це наука руху, що кличе в незвідані простори, до подолання перешкод на шляху до відкриттів та нових знань.
      На сьогоднішньому уроці ми теж трошки станемо географами – мандрівниками і помандруємо водами Індійського океану.
Сьогодні ми з вами відправимося в уявну мандрівку 
Індійським океаном.



 В нашій мандрівці будуть зупинки, за допомогою яких ми  спробуємо повторити і закріпити вивчений матеріал  попередніх  уроків з  теми «Океани». А якщо на шляху мандрівки зустрінуться перешкоди і непорозуміння-у вигляді завдань чи запитань, то ми разом спробуємо їх подолати.
   Для гарної мандрівки нам потрібна карти та  хороший настрій.



Використовуючи географічні карти, назвіть географічну номенклатуру океанів, що вже вивчили:
а) найбільші океанічні улоговини Атлантичного океану;
б) материки, береги яких омиває Атлантичний та Тихий океани;
в) глибоководні жолоби Тихого океану;
г) серединно-океанічні хребти Атлантичного океану.

Коли Васко да Гама вперше пропливав водами Індійського океану до берегів Індії, він навіть і не уявляв собі справжні його розміри. У Північній півкулі океан більше схожий на велике море, глибоко врізане в суходіл. Лише наприкінці епохи Великих географічних відкриттів європейці дізналися про величезні простори Індійського океану в Південній півкулі. Така особливість географічного положення океану суттєво впливає на його природу, відрізняючи від Тихого та Атлантичного. Отже,  задача нашої мандрівки — визначити особливості географічного положення та природи Індійського океану, порівнюючи з географічним положенням та природою вже вивчених океанів.     
Отже вирушаємо:
І зупинка. « ПОШУКОВА »
Закінчіть речення:
• Атлантичний океан з’єднується з Індійським океаном протокою…
• Сукупність островів у центральній та південно-західній частинах Тихого океану називають…
• Тихий океан розташований у всіх географічних поясах Землі, крім…
• Найглибший жолоб в Атлантичному океані називається…
• Індійський океан перетинається екватором в…
• Індійський океан сполучається з Тихим та...
ІІ. Зупинка  « КАРТОГРАФІЧНА»
 Особливості географічного положення
Самостійна робота  з картами атласу 
Індійський океан — третій за розмірами басейн Світового океану, більша частина якого розташована в Південній півкулі між берегами Африки, Євразії, Австралії та Антарктиди. 
Площа — близько 76 млн км2. У найширшому місці уздовж паралелі 10° пд. ш. океан простягається із заходу на схід на 11,9 тис.км, а з півночі на південь уздовж меридіану 60° сх. д.— на 10,2 тис. км. У північній півкулі океан повністю лежить у жаркому тепловому поясі. 
Це єдиний океан, який не має прямого зв’язку з Північним Льодовитим океаном. 
Берегова лінія розчленована слабко, в океані вісім морів, є великі затоки. Великі острови Мадаґаскар, Суматра, Шрі-Ланка, величезна кількість дрібних острівців вулканічного походження, оточених коралами
Робота фронтально
Знаходження відмінностей географічного положення Індійського океану порівняно з географічним положенням Атлантичного і Тихого океанів.
  
 IІІ. Зупинка  « ДОСЛІДНИЦЬКА»

Індійський океан, особливо його північна частина, був відомий із сивої давнини. Через нього проходили важливі торговельні шляхи, розвивався морський промисел. Але тривалий час Індійський океан залишався одним із найменш досліджених акваторій Землі.
Робота з картою:
Дослідження Бартоломеу Діаша, Васки да Гами, Абеля Тасмана, Джеймса Кука.
Комплексні наукові дослідження океану почалися з 60-х рр. ХХ ст. і тривають дотепер.

Індійський океан почав утворюватися на початку мезозойської ери, після того як розколовся на окремі частини палеозойський материк Ґондвана. Дно Індійського океану — це типова кора океанічного типу, що складається з осадового та базальтового шарів загальною потужністю 6–9 км.
Рельєф дна океану складний і різноманітний. Западина океану має складну тектонічну  будову, бо розташований в межах 3 літосферних плит. Серед підняттів дна виділяється система серединно-океанічних хребтів, що розходяться на північний захід і південний схід. Для хребтів характерні рифти й поперечні розломи, прояви сейсмічності, підводного вулканізму.
Упродовж усієї довжини хребти мають добре виражену рифтову зону з глибокими долинами. Між хребтами пролягають численні улоговини.
Шельф має переважно незначну ширину, материковий схил крутий. 
Максимальна глибина Індійського океану — 7729 м (Зондський жолоб).

Клімат теплий, як ви думаєте-чому? 
Середня температура  повітря над океаном + 25-27
«Мозкова атака»  Як ви думаєте, в чому полягає принцип «Пляшкової пошти»? З давніх часів людей цікавили не тільки форми земної поверхні, а й способи пересування та передавання інформації. Якщо ми викинемо пляшку біля берегів ……що далі з нею буде відбуватися?
Головною особливістю течій-є утворення мусонного кругообігу-Південна Пасатна, Сомалійська та Мусонна змінюють напрям двічі на рік

ІY. ЗУПИНКА « ЗАГАДКОВА» 
Багатий та різноманітний, зустрічаються рідкісні види: летючі риби, гігантські водорості та черепахи. Сприятливі умови для розвитку коралів..



Мінеральні-нафта і газ ( проблеми?)
Рекреаційні – красиві острови 
Органічний світ океану. 
Виконання практичної роботи 14  «Позначення на контурній карті географічної номенклатури Індійського океану». 

• У чому полягають особливості географічного положення Індійського океану? 
Чим відрізняється географічне положення Індійського океану від географічного положення Тихого та Атлантичного океанів?
• Які особливості течій океану? 
Які видатні мореплавці плавали водами Індійського океану?
• Які характерні ознаки має рельєф ложа Індійського океану? 
• Що відрізняє рельєф дна Індійського океану від рельєфу дна Тихого та Атлантичного океанів?

 Чи сподобалося вам мандрувати?Надішліть мені свої враження.

 Домашнє завдання
• Опрацювати параграф з вашого підручника.
• Обчислити, у скільки разів площа Індійського океану менша за площу Тихого.
+ вивчіть географічну номенклатуру Індійського океану.

Чекаю на виконані завдання за електронною адресою: 
vetuschka1106@gmail.com

8 клас
Урок № 64
Тема: Етнічний склад населення.
Існує кілька теорій походження українців.



 Раніше в нашій країні загальноприйнятою була теорія спільного походження (від єдиного кореня), українців, білорусів і росіян від давньоруської народності після занепаду Київської Русі.




Існує слов'янська теорія, згідно з якою предками українців є ранні слов'яни (праслов'яни). Вони є також предками усіх слов'ян. Праслов'яни проживали у передгір'ях  Карпат, долинах Дністра, Західного Бугу ще у І тисячолітті до Христа і розселились вже у VI—VII ст., а звідти на південь, захід і схід. Східні слов'яни (уличі,дуліби, тиверці, поляни, древляни), що населяли Україну, займались землеробством і стали основою (етнічним субстратом) українського народу.Частина східних слов'ян переселилась на північ і змішалась із балтами (білоруський етнос), а частина — на північний схід і змішалась з угрофінськими і тюркськими племенами (росіяни).
В Україні також багато прихильників теорії, згідно з якою всі люди індоєвропейської мовної сім'ї походять із України.
Поширеною є також теорія давнього походження українців. За нею предками українців є трипільські племена, які населяли територію басейнів Дністра, Південного Бугу, пізніше — також Дніпра (3,5—2,0 тис. років до Христа). Ці племена під натиском кочівників зі сходу були частково відтиснуті на північ (Полісся), а на думку деяких вчених, вони асимілювались із цими племенами (кіммерійцями, скіфами, сарматами. 
Етнічний склад населення України формувався впродовж тривалого історичного часу. Цей процес відбувався з різною інтенсивністю під впливом різних чинників (соціально- економічних, політичних, військових, релігійних та ін.).
Зараз у світі проживає близько 48 млн українців, з яких 37,5 млн – у своїй національній державі. З відродженням України виникла проблема творення нової української політичної нації з корінного етносу та представників інших національностей, що проживають на території держави.
Які нації та народи проживають на території нашої держави, яку частку серед них займають українці, ми дізнаємося сьогодні на уроці.


Сучасна Україна — багатонаціональна держава, де прожи вають більше 100 націй та народностей. Усі вони складають український народ.
-Робота з підручником: записати нові поняття в зошит.
Вивченням культури, побуту, походження та розселення на родів займається етнографія (грец. ethnos — «народ», grapho — «пишу»).
В етнографії прийнято виділяти три стадії формування етносу: плем’я, народність, нація.
Етнос — це група людей, яка історично склалася на певній території і характеризується спільністю мови, культури, побуту, звичаїв, традицій, способу життя та самосвідомістю (тобто особистим відчуттям «національної ідентичності», колективним усвідомленням своєї єдності та відмінності від інших).
Першою формою етносу, що історично формувалася, було плем’я. З часом між племенами виникали господарські та культурні зв’язки, що привело до змішування племен. Кровна спорідненість поступово замінялася територіальною спільністю проживання. Так виникла народність. Вона складалася з близьких за походженням та мовою племен. Під час формування народностей мова одного з племен ставала спільною для всіх.
З часом спільні риси, такі, як мова, культура, єдність території, набувають стійкого характеру, народність перетворюється на націю.
Нація — це вища форма етносу. Приналежність людей до певної нації або народності отримала назву «національність».

Україна має унікальне географічне положення, тому здавна разом з корінним етносом — українцями — тут жили представники інших народів. Вони створювали матеріальні багатства: будували міста, розорювали цілинні землі, втілювали в життя наукові проекти.
Рекомендую переглянути:
https://www.youtube.com/watch?v=wq_r4-7wEJU

У багатонаціональних державах (до яких, безсумнівно, на лежить і Україна) завжди в національному питанні присутні різновекторні процеси: з одного боку, злиття, певна асиміляція (приміром, за рахунок змішаних шлюбів, однакової системи освіти тощо) народів, а з іншого — зміцнення внутрішньої самосвідомості, гордість за належність до певної нації, почуття національної гідності.
 Корінною нацією є українці. Їхня частка в кількості населення становить 77,8 %. Практично в усіх областях більша частина жителів — представники українського етносу (виняток становить Автономна Республіка Крим). Розміщення українців по областях нерівномірне: українці становлять більшу частку в складі населення на заході і в центральних регіонах; у Донбасі, Криму та Одеській області — меншу.
Національний склад — співвідношення кількості осіб різних національностей, які проживають на території країни.
 Українці — це одна зі східних гілок слов’янських народів. Українці мають багату матеріальну і духовну культуру.
 Мелодійна і виразна мова, що успадкувала всі особливості давньослов’янської, розвинулась і вдосконалилася протягом сторіч, українська писемність сформувалася на базі кирилиці. У духовній культурі українського народу провідне місце належить звичаям, обрядам, народній творчості, мистецтву, що своїми коренями сягають давніх часів. Значну роль у житті українців відіграє релігія. Виникнення Київської Русі привело до прийняття українцями християнства, яке й нині залишається найбільш поширеною релігією. Ментальність українців характеризується відсутністю агресивності (ніколи не зазіхали на землі інших народів), терпимістю до інших народів, працьовитістю, акуратністю, почуттям гумору.
 Другою за кількістю населення національною групою є росіяни, які становлять понад 17 % населення. Росіяни разом з українцями в попередні століття освоювали східні і південно-східні райони країни. Наприкінці XVII ст. чверть жителів Слобожанщини були росіянами. У XX ст., в роки проведення політики індустріалізації в СРСР та в повоєнний період, коли високими темпами будувалися заводи, фабрики і шахти, виникла велика потреба в робочій силі. Вона реалізовувалася в основному за рахунок російського населення, тому за 1930–1959 рр. кількість росіян в Україні зросла у 2,1 разу (а українців майже не змінилася). Основними районами розміщення росіян є: південь України — Одеська (27 %), Запорізька (32 %) області, Крим (67 %); східні області: Дніпропетровська (24 %), Харківська (33 %), Луганська (45 %), Донецька (44 %); місто Київ (21 %).
 У роки між Першою і Другою світовими війнами на території України проживало близько 3 млн євреїв. Ще урядом царської Росії було організовано так звані смуги осілості євреїв. Це райони Правобережної України, а в XIX столітті в смуги осілості євреїв включено Чернігівську і Полтавську губернії. У межах цих смуг євреям заборонялося жити в селах і деяких великих містах. Високий відсоток єврейського населення був у маленьких містечках на захід від Дніпра («містечкові євреї»), а також в Одесі (36,5 % від загальної кількості населення міста), Чернівцях (33,5 %), Львові (31,9 %) і деяких інших містах. З 1930 по 1989 р. кількість євреїв зменшилася з 2,7 млн чоловік до 486 тис. Причини цього різні: геноцид під час окупації фашистів, евакуація під час війни, еміграція до Ізраїлю, Канади (у 1999 р. 16 тис. чоловік виїхало до Ізраїлю, а на початку 90-х рр. ця цифра становила 30–40 тис. чоловік на рік). Зараз 97 % євреїв живе у великих містах країни (Київ — 100 тис. чоловік, Одеса — приблизно 69 тис., Дніпропетровська область — приблизно 50 тис. чоловік). 
 З 60-х рр. XVIII ст. царська влада почала заселяти землі зруйнованої Запорозької Січі. Катерина II запросила німців з наданням їм пільгових умов для ведення сільського господарства. Перед Першою світовою війною налічувалося понад 1 тис. німецьких колоній (поселень). Вони були зосереджені на півдні України: Херсонська, Миколаївська, Одеська області, Крим, район Мелітополя. У 30-х роках налічувалося понад 500 тис. німців, у 1989 р. — 38 тис. Основна причина зменшення кількості — депортація на схід у передвоєнні і воєнні роки. У 1948 році заслання німців було оголошено вічним, у 1964 р. — обвинувачення в пособництві фашистам знято, але повертатися на Україну їм не дозволили. 
 Цілком природним є той факт, що на території України проживають етноси сусідніх держав. Кордон України багаторазово змінював свої обриси, у прикордонних районах населення практично завжди змішане. Так, 95 % угорців України проживає в Закарпатті, що межує з Угорщиною; болгари — у південних районах України (Одеська, Запорізька області). Багато молдаван в Одеській і Чернівецькій областях. Румуни компактно розселені в Чернівецькій і Закарпатській областях (після Першої світової війни Північна Буковина була частиною Румунії). Уздовж північних і західних кордонів України проживають поляки (найбільше — у Житомирській області). Полонізація західноукраїнських земель почалася з XIV ст., часом влада Польщі поширювалася до Дніпра. Як наслідок цих процесів на території України в 30-ті рр. проживало понад 2 млн поляків, нині — трохи більше 200 тис. Причини зменшення кількості поляків: депортація 1939–1941 рр., утрати під час окупації і внаслідок польсько-українських міжнаціональних конфліктів, обмін українсько-польським населенням у перші післявоєнні роки. Дещо не вписується у вищезазначену тенденцію розміщення білорусів, які проживають у південних і східних районах України, чимало на Донбасі (вони переїхали в післявоєнні роки на підприємства і шахти Донбасу). 
 Духовна культура народу- це комплекс найрізноманітніших життєвих уявлень, вірувань, обрядів, ідей, міфів, які сформувалися в ході історичного розвитку.
Релігія— одна з форм культури, світогляд, що полягає в поклонінні вищим силам, а також освяченні норм моралі.
Релігійний склад населення України:
-православні-50,8%, протестанти-24%, іслам- 1%, іудаїзм-0,6%, інші релігії-23,4%.
Державна мова-українська, кожна нація має свою мову спілкування.
Національний одяг різних народів-театралізоване дійство.


Розрізняють східну та західну українські діаспори. Майже дві третини східної діаспори складають українці, які проживають у Росії.
Найчисленніша західна українська діаспора — у США та Канаді.
Вагомим чинником консолідації різних гілок української нації стали Всесвітні Форуми українців.
Україна-багатонаціональна держава. В ній проживає багато людей різних національностей, які мають свої традиції, звички, обряди, релігію. Усі вони являються громадянами України, мають рівні права і обов'язки. Ми-українці.
Завдання 1:

1.Які народи належать до східних слов`ян? Скласти схему.
2. Використовуючи дані таблиці побудуйте секторні та стовпчикові діаграми національного складу населення України.
Завдання 2:
Користуючись легендою карти «Етнічний склад населення» визначте:
-Які народи мовних сімей проживають на території України?
-Які народи мовної сім'ї є найбільш численними на території України?
- До якої мовної сім'ї вони належать?
- Які нації належать до слов'янської мовної групи?
-Яка з них є найчисленнішою на території України?Користуючись легендою карти «Етнічний склад населення», з'ясуйте:
представники яких ще мовних груп, крім слов'янської, живуть на території України, які національності до них відносяться.

Україна належить до тих країн світу, яка має чи не найстрокатішу в етнічному плані палітру населення. Сьогодні на її території мешкають представники понад 127 етносів.

 поясніть:
 причини строкатості національного складу населення України.

Домашнє завдання.

Опрацювати параграф підручника .
Складіть схему етнічної родовідної своєї родини.
 Вкажіть прізвище, ім’я, по батькові і обов’язково національність. 
Традицій яких етносів дотримуються у вашій родині?
 Чи знаєте ви свята свого народу? мову? 
Чи пов’язане прізвище вашої родини з етнічною родовідною
 Що сподобалось? Що запам'яталось?Чому навчились на уроці?

Хочу відмітити  активну добросовісну роботу Бабанського Н. та Поплавську К.,а також , до нас приєдналися : Скаковець В., Пеліпас К.,Великий Є.,Бідна І.,Подуст М. - молодці!

Чекаю на виконані завдання за електронною адресою: 
vetuschka1106@gmail.com


9 клас 
Урок № 46
Тема:Охорона здоров'я. Найвідоміші центри охорони здоров'я в Україні та світі.


Чим відрізняється освіта від науки?
Які ви знаєте заклади освіти, науки та охорони здоров’я? 
Які вам відомі заклади освіти і науки в Кіровоградській області?
Як організована система охорони здоров’я   на Кіровоградщині?

 Науково-технічний прогрес у виробництві зумовив необхідність здобуття загальної освіти більшістю громадян як основи для досконалого опанування нових професій, що виникли з переходом до машинного виробництва. Тому наука та освіта поступово ставали все важливішими чинниками соціально- економічного розвитку людської цивілізації. Надзвичайно важливо розуміти особливості геопросторової організації наукової діяльності, освіти, охорони здоров’я.



Яка роль науки і освіти в суспільстві?
Як змінилась роль науки і освіти в суспільстві в різних історичних проміжках?
Наука — це вид людської діяльності, спрямований на пізнання світу, здобуття нових знань про природу й суспільство. У давнину переважав релігійний світогляд, який ґрунтувався на вірі в надприродне походження світу. Шляхом міркувань і нагромадження щоденного досвіду стародавні мислителі поступово заклали основи раціонального сприйняття світу.



      Із винаходом писемності з’явилася можливість передавати від покоління до покоління щоразу більше точних знань про навколишній світ, способи боротьби із хворобами, господарювання, мистецтво управління державами та регіонами тощо. Основну роль у збереженні та поширенні знань серед громадян держав узяла на себе освіта. Вона стала способом входження людини у світ науки й культури.

Наука в сучасному її розумінні почала формуватися в період XVII — початку XIX ст. Науково-технічний прогрес у виробництві зумовив необхідність здобуття більшістю громадян загальної освіти як основи для досконалого опанування нових професій, що виникли з переходом до машинного виробництва. Тому наука та освіта поступово ставали все важливішими чинниками соціально-економічного розвитку людської цивілізації. Відповідно зріс авторитет вчених та викладачів, учителів. Поява освітніх закладів — шкіл, академій та університетів — сприяла накопиченню, створенню й поширенню знань.








Сьогодні неможливо уявити сучасну людську цивілізацію з її технологіями без наукової діяльності. Саме тому рівень розвитку науки в країні визначає рівень її економіки, лідерство та авторитет у світі. Із кожним роком щораз більше поглядів у всьому світі прикуті до церемонії вручення Нобелівських премій у Стокгольмі (Швеція). Ці почесні нагороди вчені отримують за видатні наукові досягнення, що свідчить про визнання ролі науки й освіти в розвитку людської цивілізації .



Пропоную виконати наступні завдання:
Завдання 1 . Опрацювати матеріал підручника ст. 263 «Українські ВНЗ» та скласти колективну імпровізовану карту навчальних закладів України.

Завдання 2. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику науковій діяльності світу та України (ст. 264).

Завдання 3. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику всесвітньовідомим технополісам світу (ст. 264).

Завдання 4. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику охорони здоров’я у світі ( ст. 265).

Завдання 5. За матеріалом підручника та системи інтернет дайте характеристику розвитку медичній справі в Україні та особливостям фінансування закладів охорони здоров’я в Україні та світу. 


1. Якою є роль науки й освіти в суспільстві?
 2. Які складові необхідні для потреб науки? 
3. Яким чином можуть фінансуватися наука й освіта в державі? 
4. Що таке технополіси? За рахунок чого вони є найефективнішими в сучасній науково-освітній діяльності? 
5. Назвіть найвищі за рейтингом світові та українські вищі навчальні заклади. 
6. Які ви знаєте найвизначніші оздоровчі заклади в Україні та світі?
Самостійна робота з картою 
1. Нанесіть на контурну карту основні світові технополіси
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
1) Опрацювати матеріал підручника (§45). 
2) Знайти в мережі Інтернет інформацію про наукові журнали, присвячені географічним наукам.
3)Підготувати коротке повідомлення на основі однієї зі статей, що вас зацікавила.


Хочу відмітити  активну добросовісну роботу Гончарук О. та Опанасевич Т. систематично, добросовісно виконані ВСІ завдання - МОЛОДЦІ!
Чекаю на виконані завдання за електронною адресою: 
vetuschka1106@gmail.com













Немає коментарів:

Дописати коментар