неділя, 17 травня 2020 р.

Доброго ранку(дня, вечора) шановні учасники дистанційного навчання.
До кінця ІІ семестру залишилося зовсім трішки, тому прошу зібрати в кулак всі сили і показати що ми можемо.
Сьогодні 18 травня 2020 року.
Запрошую до співпраці 7, 8, 9 класи.

7 клас
Урок №68
Тема: Наслідки природокористування: порушення природної рівноваги,створення антропогенних ландшафтів.
Давайте пригадаємо:
Що таке природний комплекс?
З яких природних компонентів він складається?
Яке місце людини у природному комплексі?
Чи може людство розвиватися ізольовано від природи та природних багатств?
Як , на вашу думку:

 Для чого людям потрібно знати особливості природних умов тієї чи іншої місцевості?

Людина змінює планету. Нам потрібен життєвий простір та ресурси. Озброївшись вогнем, сокирою і оралом, ми клаптик за клаптиком руйнуємо власну ж домівку, заганяючи інших жителів Землі, тварин, в глухий кут виживання. Зараз важко уявити, але колись українські простори не поступалися багатством фауни африканській савані. За тисячі років з наших терен зникло немало дивовижних тварин.

 Цар звірів ЛЕВ ще блукав степами України в нашій ері, а можливо навіть ще за київських князів.
   Зараз ми сприймаємо лева як екзотичну тварину з тропічних саван, яка, певно, не змогла б пережити європейські зими. Та цікавий факт: всі кішки є дуже витривалими та стійкими до перепадів температури. На території України водяться рисі та дикі коти. Амурські тигри живуть в помірних широтах, а сніжні барси – ну їхня назва говорить сама за себе. Хоча б подивіться на домашнього кота: хіба він боїться гуляти взимку?
   Фізико-географічні умови проживання левів це, перш за все, трав’янисті рівнини з видовим різноманіттям копитних. Савани та степи є спорідненими природними комплексами, тож не дивно, що ареал лева навіть у Середні віки охоплював гігантські простори Африки та Євразії. Згадайте античного героя Геракла та його перемогу над левом – Грецію відділяють від України якихось кількасот кілометрів.
ТУР  Згадку про турів ви зустрічали в повісті Івана Франка “Захар Беркут”. Події, описані в творі, розгортаються в XIII столітті. Тоді дикі бики були цінним трофеєм, що і стало їх вироком. Вже через 300 років тури зникли з українського Полісся, а остання особина виду була вбита у XVII столітті.
      Тур є предком усіх європейських порід корів. Найближчими родичами вимерлої тварини є іспанські бики, які беруть участь в славнозвісних корридах, а також індійські бики – об’єкт поклоніння на півострові.
       Більш далекими родичами тура є зубри та бізони, які, доречі, ледь не повторили його долю. На початку ХХ століття їх чисельність обмежувалася ліченими стадами, але зусиллями американських та європейських біологів бізони та зубри були врятовані. Зараз в Україні зубри водяться в кількох заповідниках Карпат та Полісся, і їм вже нічого не загрожує.
ТАРПАН  Людина безжально знищувала і продовжує знищувати природу, все більше тварин зникає з лиця Землі. Так само як і тур, цілком вимер й предок іншої свійської тварини – дикий кінь тарпан. Є припущення, що на теренах Центральної Європи, України зокрема, і був приручений кінь. За іронією долі, саме тут були знищені останні особини диких скакунів.
    Степові тарпани були повністю винищені на півдні України до кінця XIX століття, лиш трохи не дочекавшись спасіння в “Асканії-Нові”. Лісовий підвид коня зник на початку XX століття, а останні особини були схрещені зі свійськими конями польськими та білоруськими селянами. Саме на основі відбору якомога чистіших екземплярів і був виведений польський коник – порода, що найбільше нагадує зниклого дикого предка.
    Родичем тарпана в дикій природі є кінь Пржевальського, який зараз на грані зникнення. Він є інтродукований в Україні з монгольських степів. У нас табуни останніх диких коней на планеті бігають полями Асканії-Нови, Бирючого острова та Чорнобильської зони відчуження.
 РОСОМАХА   Кожен чув про Росомаху – героя коміксів та фільмів. Його персонаж у виконанні Хью Джекмана відразу закарбовується в пам’яті – сильний, нахабний, цупкий. Всім цим якостям він завдячує своєму прообразу з дикої природи – автори Марвела дуже вдало перенесли характер тварини на вигаданого мутанта.
   Росомаха – хижак, яким водиться по всій крайній Півночі Євразії та Америки. Його природне середовище – хвойні та мішані ліси. Ззовні він схожий як щось середнє між ведмедем та борсуком, хоч сам він є родичем куниці.
ТЮЛЕНЬ-МОНАХ  Стада тюленів-монахів були звичним явищем на чорноморському узбережжі ще в XIX столітті. Цих миролюбивих тварин активно знищували звіробої, що майже призвело до їх повного зникнення. Тим не менш, малочисельні популяції подекуди ще збереглися на скелях Болгарії та Туреччини.
    В шкільному атласі з фізичної географії України ви можете знайти тюленя-монаха серед червонокнижних тварин. Останні достовірні свідчення про тюленів на українських берегах відносяться до середини XX століття. Тому, фактично, його можна вважати зниклим з території/акваторії України.
     Ці тварини полюбляють усамітнені кам’яні пляжі. Таких, особливо з розвитком туризму, у нас обмаль, тож на повернення монахів на вітчизняні береги можна не розраховувати.
     Подібна доля спіткала й степового орла, який вільно літав над Диким полем сотні років. Разом із суцільним освоєнням степу зруйнувалося й середовище для цих птахів. Тюлень-монах та степовий орел – тварини, які зникли з території України зовсім нещодавно. Сподіваємося, що цього більше не трапиться з жодним іншим представником фауни України.

Працюємо з картами:
Знайдіть та покажіть на карті райони океанів, найбільш освоєні людиною (антропогенні ландшафти).
Знайдіть та покажіть на карті частини материків:
Найбільш багаті різними видами мінеральних ресурсів;
Найкраще забезпечені водними ресурсами;
Найбільш придатні для сільського господарства;
Найбільш багаті  лісові ресурси.
   Продовжіть логічний ланцюжок.
а) видобування та переробка корисних копалин.
б) використання земельних ресурсів.
в) вирубування лісів.

 Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.
Підготувати повідомлення на теми «Міжнародне співробітництво в розв’язанні екологічних проблем», «Заповідники світу».
Не забуваємо систематично працювати з картами атласу.

Виконані завдання чекаю на електронну адресу:
vetuschka1106@gmail.com



8 клас
Урок 68
Тема: Населення Кіровоградщини.

Пропоную  дуже цікаву тему, бо вона стосується кожного з нас. Населення рідної області. За цим простим, маловиразним словом криються долі багатьох мільйонів людей, що жили тисячі років тому, живуть зараз і будуть жити в майбутньому.
Пригадаємо, що на планеті проживає майже 7.7 млрд осіб. Числа швидко змінюються.  Населення Землі в 5000 році до н.е. становило 5 млн. чоловік Люди жили мало, раніше народжували і раніше вмирали. А середня тривалість життя була 45-50 років. Середня тривалість життя сучасної людини становить 70-75 років. Щохвилини народжується близько 150 чоловік. Цікавим фактом є, приміром, і той момент, що перший свій мільярдний рубіж людство переступило в 1800 році. А за 127 років ця цифра була збільшена вдвічі.

Задайте на сайті у пошуку країни  -Україна, знайдемо Кіровоградську область  та визначимо її чисельність. Порівняйте із даними, що надаються у підручнику.  Сьогодні на уроці ми дізнаємося про кількість  населення, чинники, що впливають на них: природний рух, міграції. 

Хто ще не записав - запишіть, а решта відновіть в пам'яті:

Демографія (з грецьк. народоопис) – наука про склад і рух населення та закономірності його розвитку.
Населення – сукупність людей, які постійно проживають на певній території.
Природній рух населення – зміна кількості населення внаслідок процесів народжуваності та смертності.
Природний приріст – різниця між показниками народжуваності і смертності.
Відтворення населення – безперервний, постійно повторюваний процес зміни поколінь через народження і смерть.
Механічний рух – переселення населення між територіями.
Демографічний вибух – різке збільшення кількості населення внаслідок стрибкоподібного зростання його природного приросту.
Старіння населення – зростання частки людей похилого віку у віковій структурі населення.
Депопуляція – зменшення кількості населення внаслідок від’ємного природного приросту.

До чого призводить невпинне збільшення населення у світі і стрімке зменшення населення в Україні?
Пропоную переглянути:
Порівняйте останні дані сайту і інформацію підручника (Мал. 190. Зміна кількості населення України у ХХ-ХХІ ст.). Яка спостерігається картина? З 1897 р. до 1993 р. від 28.8 млн осіб до 52.2 млн осіб. А вже від 1993 р. до 2014 р. чисельність населення зменшилась майже на 7 млн осіб.
Які ж чинники впливають на кількість населення?
На карті «Природний рух населення. Україна» визначте всі характеристики населення  Кіровоградської області. Чи допомагають вони схарактеризувати чисельність населення?
Порівняйте показники народжуваності, смертності та природного приросту 
Кіровоградщини з різними областями України. Чи є розходження між західними і східними областями? Які причини зумовлюють такі розходження?
Користуючись картою «Природний рух населення. Світ» порівняйте показники народжуваностісмертності та природного приросту з іншими областями .
Точну  інформацію  про кількість населення дозволяє нам отримати перепис населення. У 1874 році під керівництвом П. Чубинського було здійснено перший перепис населення у Києві.  Останній Всеукраїнський перепис населення проведено в 2001 році. Його результати – 48 млн 923 тис. осіб. Але це застарілі дані. На 1 січня 2019 р. ця цифра становила 42 млн 153 тис. 656 осіб. Наступний перепис населення очікується у 2020 р. Але щороку здійснюється поточний облік населення, хоча у ньому не враховують багатьох показників. Ним займаються декілька організацій.
Перегляньте:
Домашнє завдання
  1. Опрацювати §49, вміти читати діаграми, схеми, таблиці, прочитати додаткові рубрики «Україна дивовижна», «Рекорди України».
  2. Попрацювати із сайтами Головного управління статистики у Миколаївській області – http://mk.ukrstat.gov.ua/ і сайт «Население Земли – счетчик населения мира» – https://countrymeters.info/ru/World. Використовуючі згадані сайти (за бажанням) створити власний медіапродукт з будь-якої запропонованої чи іншої теми:
  • темпи зростання чисельності світу, чи України (за хвилину, за годину);
  • можна обчислити за зразком народжуваність чи смертність світу і України;
  1. Вивчити всі нові поняття.
  2. Скласти три різнорівневі цифрові тести за новим матеріалом.
Не забуваємо систематично працювати з картами атласу.

Виконані завдання чекаю на електронну адресу:
vetuschka1106@gmail.com

Цікава інформація:
 1.Рейтингове положення  змінилося - найактивнішою за минулий тиждень була Кударенко К., друге місце Паталаха Т. - МОЛОДЦІ дівчатка!
2. Ви не повірите, але до нас , нарешті, вийшовши з глибочайшого підпілля, приєднався Гущин Б.

9 клас
Урок №50
Тема: Взаємозв'язок глобальних проблем.

Проблематика:

Пропоную переглянути:

Поміркуйте та запропонуйте своє:
Пропоную переглянути:
Домашнє  завдання:
  1. Опрацюйте матеріал з вашого підручника.
  2. Вивчіть терміни.
  3. Перегляньте мультики за з'ясуйте, в чому ж екопроблема.





Не забуваємо систематично працювати з картами атласу.

Виконані завдання чекаю на електронну адресу:
vetuschka1106@gmail.com

Цікава інформація:
 1.Рейтингове положення  змінилося - найактивнішою за минулий тиждень була Адам Є., друге місце Гончарук О., на третьому Опанасевич Т. - МОЛОДЦІ дівчатка!

Немає коментарів:

Дописати коментар