Добрий день.
Сьогодні 23 лютого 2024 року.
Запрошую на урок географії учнів 6 класу та на урок ЗБД учнів 5 класів.
ЗБД 5 клас
Тема: Спілкування з дорослими.
Міні-проект.
Пропоную переглянути:
Перегляньте матеріал і створіть міні-проект.
Батько й мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образ, прикрощів, страждань. Усе, що тобі дають батько й мати, — це їхня праця, піт, утома. Умій поважати працю батьків. Найбільше щастя для матері й батька — твоє життя, працьовитість, любов до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною — це велике горе для твоєї матері й батька. По-справжньому любити їх — означає приносити в дім мир і спокій.
Твоя сім’я — це не тільки батько й мати. Це й ви, діти. Це твоя поведінка, твої вчинки. Запитуй у батька й матері дозволу на те, що без них тобі робити не можна або ж нетактовно. Справжня свобода сина й дочки — бути слухняними дітьми. Підкорення волі батьків — перша школа громадського виховання, перша дисципліна твоєї совісті. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим трудівником, вірним батьком своїх дітей.
Бути хорошими дітьми — означає не допустити, щоб старість батька й матері була отруєна твоїми поганими вчинками. Умій відчути найважчі душевні муки матері й батька. їхня хвороба — твоє горе. їхні невдачі й неприємності на роботі — твоя біда. Умій бути добрим у думках і почуттях. Бережи здоров’я батьків. Пам’ятай, що ранню старість і хвороби батькам приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривоги, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними своїх батьків!
Уявімо:
У п’ятницю батьки наполягають на тому, щоб Славко виконав усі домашні завдання. Хлопчик не погоджується, бо навчальний тиждень був важким і він дуже втомився. Славко хоче приєднатися до друзів, які грають у футбол. Між батьками та Славком виникла суперечка. Хлопчик плакав і кричав, що йому не дозволяють товаришувати із хлопцями.
Що є причиною непорозуміння між Славком і батьками?
Що ти порадиш хлопчику та його батькам?
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте п. 22 та мою для вас підбірку.
2. Проаналізуйте мал. 72. вашого підручника.
3. Міні-проект:
1. Візьми інтерв’ю у когось із своїх рідних.
Розпитай, чому він/вона обрали певну професію . Що в ній їх приваблює?
Що він/вона вважають найскладнішим у цій професії?
Зробіть відповідні висновки.
Географія 6 клас
Тема: Що ми знаємо про життя річки. Дослідження 7.
Пропоную переглянути:
Води суходолу включають поверхневі води (річки, озера, болота, льодовики, штучні водойми та канали) та підземні. Поверхневі води складають незначну частку гідросфери Землі – приблизно 0,02 %. Проте ці води найбільш активно використовуються людиною.
Що таке річка. Звісно ж, річку – малу чи велику – бачив кожний. Невеликі річки називаються струмками. Кожна річка, кожний струмок мають витік – місце, звідки вони починаються. Витоком може бути джерело, болото, озеро і навіть льодовик, край якого розтає. Так, Дніпро починається з болота на Валдайській височині в Росії. Ангара витікає з озера Байкал. Терек бере початок у льодовиках Кавказу. Місце, де річка закінчується, тобто впадає в іншу річку, озеро, море або океан, називається гирлом. Відстань між витоком і гирлом становить довжину річки. Найдовшою річкою світу є Ніл (6 671 км), Європи – Волга (3 530 км), України – Дніпро (2 201 км). Найбільші річки світу впадають в океан або море. Так, Ніл впадає в Середземне море, Амазонка – в Атлантичний океан.
Всяка річка тече у зниженні, яке тягнеться від витоку до її гирла, – це річкова долина. Заглиблення в річковій долині, яким постійно тече вода, називається руслом (річищем). З обох боків річкову долину обмежують схили. Кожна річка має правий і лівий береги. Котрий з них який визначають за течією: якщо стати обличчям туди, куди тече річка – за течією, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Як правило річки течуть постійно. Але бувають і такі, що тимчасово пересихають. Отже, річка – це потік води, який тече по виробленому ним самим заглибленню.
Річкова система і річковий басейн. Кожна річка має притоки – річки, що впадають в неї. І де б річка не починалася, завдяки притокам вона стає ширшою і повноводнішою. Так, права притока Дніпра – Прип’ять майже подвоює кількість води в ньому. Притоки зазвичай коротші, за головну річку. Головна річка з усіма притоками називається річковою системою.
Струмки, річечки і річки несуть свої води до головної річки. А в них стікають дощові, талі і підземні води з величезної території. Місцевість, з якої вся вода стікає до річки, називається річковим басейном. Басейн головної річки включає басейни всіх її приток, тобто охоплює площу суходолу, зайняту річковою системою. Найбільший річковий басейн у світі має Амазонка. Його площа – 7 млн. км2, що майже дорівнює площі материка Австралія. Межа, що розділяє сусідні річкові басейни, називається вододілом. В горах вододіл проходить по гребенях хребтів, на рівнинах – по найвищих їх ділянках. Так, по один бік вододілу вода стікає в одну річку, по інший – в іншу.
Живлення річок. Річки живляться дощовими, талими сніговими і льодовиковими та підземними водами. Від джерела живлення залежить кількість води і зміна її рівня в річці. Переважно дощовими водами живляться річки в районах із жарким і вологим кліматом. Таке живлення мають найбільш повноводні річки земної кулі – Амазонка і Конго. Рівень води в них майже не змінюється, оскільки рясні дощі випадають в їх басейнах цілий рік. Талими сніговими і льодовиковими водами живляться річки, витоки яких знаходяться високо в горах, де вершини вкриті льодовиками. Найвищий рівень води в цих річках – влітку, коли тануть льодовики. Таке живлення має Амудар’я. Є річки, що мають мішане живлення: і дощовими, і талими сніговими, і підземними водами. Таке живлення мають річки помірних широт. Взимку, коли вони вкриті кригою, єдине джерело живлення – виходи підземних вод в їх руслах. Навесні вони поповнюються талими сніговими водами, а влітку – дощовими і підземними. Отже, живлення річок залежить від клімату територій, якими вони течуть. Найповноводнішою річкою на Землі є Амазонка, яка має переважно дощове живлення. Щосекунди вона виносить в Атлантичний океан 120 тис. м3 води. Така кількість води вмістилася б у 1500 залізничних цистерн.
Рівень води в річках протягом року змінюється. В Україні, наприклад, рівень води в річках підвищується навесні, коли в них стікають талі снігові води. Тоді вода переповнює русло і заливає дно долини. Настає весняна повінь. Ділянка дна річкової долини, яка щорічно затоплюється під час розливу, називається заплавою. Влітку, коли відбувається сильне випаровування, рівень води падає. Настає межень – найнижчий рівень води в річці. Восени випаровування зменшується, але завдяки дощам вода в річці прибуває і її рівень підвищується. Взимку дощів майже немає, і річки живляться лише підземними водами. Тому, як і влітку, рівень води знижується і знову настає межень. У цей час настає льодостав – річки вкриваються нерухомим льодовим покривом. У будь-яку пору року сильні дощі можуть спричинити паводок – раптове підняття рівня води. Такі регулярні зміни рівня води протягом року називають водним режимом річки.
Дослідження 7.
Тема: Позначення на к.к. річок.
Завдання:
1. За фізичною картою визначте, яка річка – Дніпро, Амазонка чи Конго – має більшу річкову систему.
2. Визначте за картою географічне положення однієї з річок (за вибором):
а) на якому материку і в якій його частині протікає;
б) де розташована щодо великих форм рельєфу;
в) де починається, в якому напрямку тече і куди впадає;
г) яка приблизно довжина; д) які має найбільші притоки.
3. Охарактеризуйте одну з річок своєї місцевості за планом:
1) де починається, в якому напрямку тече і куди впадає;
2) до басейну якої річки (озера, моря) належить;
3) довжина і ширина, середня глибина;
4) як залежить характер течії від рельєфу (рівнинна чи гірська, наявність порогів і водоспадів);
5) яка річкова долина (широка чи вузька, глибока чи неглибока);
6) види живлення;
7) особливості режиму;
8) найбільші праві й ліві притоки;
9) як використовується людиною;
10) які заходи вживаються для охорони.
4. Висновок.
Домашнє завдання:
1. Прочитайте і випишіть головне з п. 41 та моєї для вас підбірки.
2. Уважно перегляньте мал. 158, 159, 160
3. Виконайте дослідження.
Немає коментарів:
Дописати коментар