Добрий день.
Сьогодні 9 лютого 2024 року.
Запрошую на урок ЗБД учнів 5 класів та на урок географії учнів 6 класу.
ЗБД 5 клас
Тема: Суспільні норми.Створення міні-проекту.
Для створення міні-проекту уважно виконуємо наступні завдання:
1. Перегляньте ролик:
2. Поміркуйте над наступними запитаннями:
а)ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ ПРАВИЛА
Навіщо, на вашу думку, люди створюють різні правила, норми, закони? Чому б кожному не чинити так, як йому заманеться? Щоб відповісти на ці запитання, уявімо деякі можливі наслідки життя без правил.
б) ЩО ТАКЕ ПРАВО
Право — це система суспільних норм (правил), які регулюють життя і поведінку людей у певній країні. В Україні норми права записані в Конституції України та законах, які ухвалює Верховна Рада України.
Ті, хто поважають закони та дотримуються їх, є законослухняними громадянами. А ті, хто їх порушує, — правопорушниками або навіть злочинцями.
Існує багато професій, пов’язаних із правом. Прочитайте інформацію про деякі з них.
3. Ознайомтеся з наступними професіями:
Правник (юрист) / Правниця (юристка)
Це фахівець, який (яка) має професійні знання у галузі права. У правових відносинах розрізняють професії прокурора, адвоката, судді.
Прокурор представляє в суді докази проти людини, яка скоїла правопорушення.
Адвокат захищає обвинувачуваного, допомагає обстоювати його права у суді.
Суддя чинить суд згідно із законом, тобто висловлює обов'язкову для інших людей думку щодо цього правопорушення.
4. Уважно прочитайте і запишіть в зошит головне ( на вашу думку) з прочитаного:
а) ПРАВА ДИТИНИ
У демократичних країнах найважливішими є закони, які захищають права людини, зокрема права дитини.
У 1989 році Організація Об’єднаних Націй (ООН) прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті, в яких детально розписано всі права дітей. Текст Конвенції зайняв би 40 сторінок цього підручника.
Конвенція сповістила світові, що кожна дитина, хоч би в якій країні вона народилася, якої національності була, має невід’ємне право на піклування і захист, навчання і розвиток своїх здібностей, тобто на щасливе дитинство. Україна також приєдналася до цієї Конвенції.
б) ЩО ТАКЕ ОБОВ'ЯЗКИ
Норми суспільного життя передбачають не лише права, а й обов’язки. Обов’язок — це зобов’язання людини перед собою, іншими людьми, державою. Дотримання взятих на себе зобов’язань і спільно прийнятих правил полегшує взаємодію у суспільстві й робить усіх щасливішими.
в) МОРАЛЬНІ НОРМИ
Життя людей упорядковується не тільки за офіційно затвердженими законами, а й за іншими — неписаними. Їх ще називають нормами моралі або моральними заповідями.
Змалку вас учили говорити правду, не кривдити інших. Це були ваші перші моральні уроки. Дорослішаючи, людина опановує їх глибше й повніше. «Шануй батька і матір. Не вбивай. Не бери чужого. Не зраджуй друзів. Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе» — цих та інших моральних заповідей дотримувалися ще наші далекі предки.
Ці моральні норми мають усі народи світу. Це означає, що ці норми справді важливі, їхня цінність доведена історією людства. Тих, хто керується моральними заповідями, вважають порядними (тобто нездатними на погані, нечесні вчинки) людьми. А порушення цих заповідей називають аморальними вчинками й засуджують.
5. Тільки тепер створюємо міні-проект:
1. Назвіть приклади правил класу , футбольних правил і правил дорожнього руху .
- А) говорити по черзі
- Б) переходити дорогу на зелений сигнал світлофора
- В) матч проводиться за участю двох команд
- Г) підтримувати чистоту на робочому місці
- Ґ) пішоходи повинні рухатися тротуарами
- Д) один гравець із команди — воротар
2. Визначте, які твердження є правами, а які — обов'язками.
• Усі діти мають дбати про своє здоров'я.
• Усі діти мають вчитися.
• Усі діти мають право на вільне спілкування.
• Усі діти мають право на повноцінне харчування.
• Усі діти мають право на ім'я і громадянство.
3. Оцініть свої досягнення.
4. Для чого потрібні правила.
У роботі наведіть приклади, зробіть малюнки,поділіться власним досвідом.
Оформлення роботи в довільній формі.
Виконану роботу чекаю на наступний урок.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал п. 19 та мою для вас підбірку.
2. Виконайте міні-проект.
Географія 6 клас
Тема: Що таке Світовий океан.
Пропоную переглянути:
Гідросфера — водна оболонка Землі. Вода, як і повітря, є основою життя на Землі. Вона впливає на всі процеси, які відбуваються на Землі. Це найпоширеніша речовина в природі. Тіло людини на 65 % складається з води, а водорості — на 95-99 %. Вода є активним учасником творення рельєфу та клімату нашої планети.
Вода на Землі перебуває в трьох станах. Найпоширенішою є вода в рідкому стані, значно менше її перебуває у твердому стані (лід. сніг) і ще менше — у газоподібному стані, водяній парі. Вода є в кожному куточку нашої планети, навіть у пустелі в повітрі є водяна пара. Вода утворює одну з потужних земних оболонок. Гідросфера — це водна оболонка Землі, яку утворюють Світовий океан. води суходолу, вода в атмосфері.
Гідросфера займає 71% поверхні Землі. Вона сформувалася майже 4 млрд років тому. Вода в гідросфері Землі розподілена дуже нерівномірно. Більшу частину її становить солона вода океанів і морів. Лише 2,6 % припадає на прісну воду суходолі, й атмосфери (мал. 100). Частина запасів прісної води сконцентрована в льодовиках у твердому стані, частина перебуває в порах і порожнинах гірських порід, іншу частину становлять поверхневі води озер, боліт і річок. В атмосфері містяться водяна пара, крапельки води та кристалики льоду.Кругообіг води в природі. Під впливом енергії Сонця вода легко переходить з одного стану в інший і постійно переміщується по планеті. Завдяки цій особливості в природі відбувається світовий кругообіг води.
З поверхні С бітового океану вода безперервно випаровується. В атмосфері водяна пара перетворюється на крапельки прісної води (конденсується). Так виникають хмари. Під дією вітру хмари переносять вологу на суходіл у вигляді дощу чи снігу. Частина води відразу повертається у Світовий океан. Інша частина мандрує суходолом, живлячи річки, болота, льодовики, підземні води, і знову потрапляє у Світовий океан, випаровується й випадає у вигляді дощів і снігу на суходолі.Отже, безперервний процес переміщення води із Світового океану на суходіл через атмосферу та із суходолу знову у Світовий океан називають світовим кругообігом води.
Розрізняють малий (океан — атмосфера — океан) і великий (океан — атмосфера — суходіл — океан) кругообіг води
Кругообіг води об’єднує всі частини гідросфери, пов’язує між собою оболонки Землі — атмосферу, літосферу, біосферу та гідросферу, забезпечує перенесення тепла й вологи на планеті. Основними чинниками, що зумовлюють цей процес, є сонячна енергія й сила тяжіння Землі.
Елементами кругообігу є випаровування води, перенесення водяної пари на відстань, конденсація водяної пари, утворення крапель. випадання опадів, просочування води в грунт і стікання води.
Значення світового кругообігу води на Землі дуже велике. Завдяки кругообігу вода постачається в усі куточки планети.
Значення гідросфери.
Роль води в житті нашої планети, окремих компонентів природи, кожної живої істоти дуже велика. Вона входить до складу всіх організмів. Багатство та різноманітність природи безпосередньо залежить від наявності води. Через відсутність води, придатної для пиття, дуже бідний рослинний і тваринний світ пустель. Саме тому так складно живеться там людям.
Способи зображення вод суходолу на плані місцевості та карті. Гідрографічні об'єкти (океани, моря, озера, річки, водосховища, ставки, струмки, канали, джерела та ін.) є дуже важливими елементами будь-якого плану чи карти.
Такі елементи гідросфери, як моря, океани, озера, на картах зображуються у вигляді чітко обмеженого контуру. зафарбованого в блакитний колір.
Позначені на картах річки та їх притоки утворюють своєрідний малюнок, подібний до сітки, тому водні об’єкти суходолу називають гідрографічною сіткою (мал. 102). На картах і планах їх позначають синім або блакитним кольором. На дрібномасштабних картах річки зображуються однією лінією. На планах місцевості й топографічних картах у широких місцях річки — двома лініями. Місце між лініями зафарбовується синім кольором. У таких ділянках ширину річки можна виміряти за допомогою масштабу.
• Вода є основою життя на Землі. Багатство та різноманітність природи пов'язані з водою.
• Гідросфера — це водна оболонка Землі, яку утворюють Світовий океан, води суходолу, вода в атмосфері.
• Безперервний процес переміщення води зі Світового океану на суходіл через атмосферу та із суходолу знову у Світовий океан називають світовим кругообігом води.
• Завдяки кругообігу вода постачається в усі куточки планети.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте параграф 37 9 початок на сторінці 156) та мою для вас підбірку.
2. Дайте письмову відповідь на наступні запитання:
1. Що таке гідросфера?
2. Що таке світовий кругообіг води? Що є рушієм цього кругообігу?
3. Назвіть основні елементи кругообігу води. Чим відрізняються великий і малий кругообіги води?
4. Яке значення кругообігу води для існування живих організмів на Землі?
5. Наведіть приклад прояву різних властивостей води в природі й у нашому житті.
6. Доведіть, що гідросфера утворює суцільну оболонку Землі. Покажіть схематично на рисунку.
7. Доведіть чи спростуйте : "Вода — невипадкова речовина на Землі, вона була активним творцем планети. Існує кілька гіпотез походження води на Землі. Однією з відомих є теорія утворення Землі з холодної газопилової хмари галактичної речовини російського академіка О. Шмідта. Він стверджував і математично обґрунтував, що в цій хмарі була й вода, переважно у вигляді льодовикового пилу".
Виконану домашню роботу чекаю на наступний урок ( в школі).
Немає коментарів:
Дописати коментар