понеділок, 21 листопада 2022 р.

 Добрий день.

Сьогодні 22 листопада 2022 року.

Запрошую на урок ОЗ  учнів 6-7 класів та на урок географії  учнів 10 класів.


ОЗ 6 клас

Тема: Розвиток підлітка. Звички і здоров'я.

Пропоную переглянути:



Як розвивається людина

Деякі істоти народжуються маленькими копіями дорослих і відразу ж дають собі раду: літають, бігають, плавають, повзають, шукають корм. Що примітивнішою є психічна організація тварини, то коротший період її розвитку. І навпаки, високоорганізовані істоти, поведінка яких залежить від набутого досвіду, народжуються немічними і мають тривалий період розвитку.

Людині, щоб стати фізично, психологічно і соціально зрілою, знадобиться аж 18 років. Але й після того, як її починають вважати дорослою, розвиток не припиняється. Адже люди ростуть приблизно до 23—25 років, а їхній психологічний і соціальний розвиток триває усе життя.

Фізичний розвиток підлітка

Фізичний розвиток — це зміни у зрості людини, її вазі, пропорціях та функціях тіла. Період від 10 до 13 років називають раннім підлітковим віком. У хлопчиків він починається на один-два роки пізніше, ніж у дівчаток.

Початок цього періоду характеризується деяким збільшенням маси тіла. Не варто переживати через це — так твій організм готується до «стрибка зросту», під час якого витрачаються накопичені запаси. Адже за рік ти можеш вирости на 8—10 сантиметрів.

На мал. 20 наведено показники фізичного розвитку твоїх однолітків. Порівнюючи їх зі своїми, не переживай, якщо твої показники дещо відрізняються. Адже кожен має власний біологічний «календар розвитку». Його запрограмовано генетично, і цим «календарем» ти більше схожий на своїх батьків, ніж на однокласників чи інших однолітків.




Тіло росте нерівномірно. Не панікуй, якщо в 11 років розмір твого взуття стане майже таким, як у дорослих. Це цілком нормально. Невдовзі стопи перестануть» рости, натомість «стартують» інші частини тіла. Але вони також ростуть нерівномірно.

Зазвичай кінцівки видовжуються швидше за тулуб. Тому у підлітків нерідко непропорційно довгі ноги, дещо порушена координація рухів. Це влучно описано в повісті відомого українського письменника Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки».


Психічний розвиток підлітка

Отже, ти вступаєш у період швидких змін. Змінюються не лише зріст, пропорції та форма твого тіла. Ти відчуєш зміни і свого емоційного стану.

Дехто з підлітків потерпає від тривоги, інші — від перепадів настрою. Більшість твоїх однолітків турбує проблема їхньої «нормальності». Одні думають, що ростуть надто швидко, другі що надто повільно, треті — що в них узагалі все не як у людей.

Пам’ятай, що ці фізіологічні та емоційні зміни є цілком нормальними і природними. А те, що відбуваються вони по-різному, не привід, щоб переживати або насміхатися з тих, хто розвивається швидше чи повільніше за інших.

Твої потреби

Тепер поговоримо про твої потреби. Щоб зрозуміти, про що йдеться, розглянь мал. 22, на якому зображено піраміду потреб.

Для початку зауважимо, що чимало людей і досі переконані, що про власні потреби дбають тільки егоїсти. А добра людина, мовляв, повинна піклуватися лише про інших.

Можливо, так думає і хтось із твоїх знайомих. Але це велика помилка. Адже той, хто нехтує своїми потребами, ніколи не почуватиметься фізично і психологічно благополучним.

Чому важливо дбати про власні потреби

  • Ти навчишся розуміти справжні причини своїх бажань.
  • Зможеш краще пояснити свої почуття.
  • Почнеш краще розуміти почуття і бажання інших.
  • Якщо між тобою та іншою людиною виникне конфлікт, тобі легше буде запропонувати рішення, прийнятне для вас обох.

Розвиток потреб

Потреби людини змінюються з віком, оскільки на різних етапах свого життя вона потребує різного харчування, відпочинку, іграшок, знарядь праці тощо. Змінюються і її соціальні потреби.

У певні періоди життя деякі потреби слід задовольняти у першу чергу. Так, для немовляти важливо, щоб його добре годували і доглядали, любили. Тоді воно почувається у безпеці й розвивається нормально.

Згодом дитину починає цікавити навколишній світ, вона досліджує дім, іграшки й те, що з ними можна робити.

Приблизно у 6 років діти вже мають потребу навчатися цікавляться книжками, олівцями та іншим шкільним приладдям, хочуть до школи. У школі прагнуть досягти успіху, отримати хорошу оцінку, похвалу вчителя.

У підлітковому віці навчання, як і раніше, є важливим, але з’являється ще одна потреба — мати друзів, спілкуватися з ними, заслужити їхню повагу і визнання.

Підлітковий вік починається зі швидкого «стрибка зросту», під час якого змінюються пропорції тіла, стан шкіри і волосся.

Відбуваються зміни емоційного стану, з’являються нові потреби, зокрема потреба у спілкуванні з друзями.

Усі фізіологічні та психологічні зміни, що відбуваються з тобою, є цілком природними і нормальними.


Домашнє завдання: 

1. Опрацюйте п. 10-11, мою для вас підбірку.

2. Вивчіть базові людські потреби.


ОЗ 7 клас

Тема: Індивідуальний розвиток підлітка.


Підлітковий вік

Дітей віком від 11 до 18 років називають підлітками. Однак ще 100—200 років тому поняття підліткового віку не існувало. Приблизно з 11—13 років дітей вже залучали до праці. Вони заробляли на життя, працюючи на фабриках, фермах чи вдома, залежно від того, що вимагали від них у сім’ї. Перехід від дитинства до дорослого життя відбувався в момент одруження.

Підлітків уперше було визнано окремою соціальною групою під час Великої депресії у США. В 30-ті роки XX століття економіка США опинилася в жахливому стані, кількість робочих місць суттєво скоротилася, а на тих, що залишалися, працювали дорослі.

Відчуваючи себе тягарем для родин, молоді люди вирушали з дому в пошуках роботи. Вони подорожували товарними потягами, спали на вулицях, харчувалися, збираючи милостиню. Коли стало очевидно, що ватаги юних утікачів становлять реальну загрозу, дорослі замислилися над їхніми проблемами.

Адміністрація президента Рузвельта вирішила повернути розчаровану молодь до школи, надавши їй можливість здобути середню освіту. Завдяки відкриттю громадських середніх шкіл у 1939 році 75% безробітної молоді віком 14—17 років продовжили навчання (у 1900 році таку можливість мали лише 6%).

Уже не діти, але ще й не дорослі, підлітки почали творити власний стиль життя і субкультуру — насамперед чудернацьку мову, молодіжну моду, музику, танці. Спочатку їх називали teeners, а відтак — teenagers (тинейджери; від англ. teen — підліток та age — вік).

Час змін

Прийнято вважати, що підлітковий вік — складний і навіть небезпечний. Однак дослідження доводять, що це нерідко перебільшення. Справді, це період багатьох змін — фізіологічних, які відбуваються у твоєму тілі, психологічних — у твоїх думках, почуттях і потребах, а також у твоїх стосунках з іншими людьми — батьками, друзями і протилежною статтю. Та ці зміни є позитивними, бажаними й очікуваними.

Підлітковий вік — це також пора духовного зростання, формування особистісної системи цінностей, набуття життєвих навичок і планування майбутнього. Отже, цей період справді відповідальний. Від того, як людина впорається з його проблемами, значною мірою залежить її подальша доля, життя і здоров’я її майбутніх дітей.

Прочитайте жартівливу оповідку про гусениць і метелика . Поміркуйте:

  • Чи може гусениця уникнути перетворення на метелика?
  • Чи можуть діти уникнути процесу дорослішання?
  • Чи завжди вони з радістю сприймають зміни, що відбуваються у підлітковому віці?
  • Що може їх лякати?

Дозрівання

Підлітковий вік — це період біологічного, психічного, соціального і духовного дозрівання людини.

Біологічне дозрівання — сукупність змін, що відбуваються в організмі дитини, який перетворюється на дорослий. Цей період завершується з припиненням росту та розвитку всіх систем організму, в тому числі й репродуктивної (статеве дозрівання). У наших широтах середній термін біологічного дозрівання — 20 років.

Останнім часом спостерігається прискорення фізичного розвитку підлітків, а також загальне збільшення середнього зросту, маси та фізичної сили наступних поколінь. Це явище називають акселерацією.

Чи знаєш ти, що...

Середньовічні рицарські лати, які носили дорослі чоловіки, нині підходять 10—12-річним хлопчикам.

100 років тому статеве дозрівання починалось у середньому в 15 років, а нині — в 13 років.

Упродовж XX ст. середній зріст людей кожних десять років збільшувався на 1 см.

Доказом акселерації є цікавий факт: якщо на початку XIX ст. відстань між рядами в театрі була 45 см, то нині — не менш як 60 см.

Психічне дозрівання завершується з досягненням емоційної та інтелектуальної зрілості.

Маленька дитина висловлює емоції усім своїм тілом, бурхливо реагуючи на те, що їх викликає. Емоційно зріла людина вміє контролювати вияви емоцій, правильно висловлювати свої почуття, долати тривогу, щоденні стреси і життєві потрясіння.

Інтелектуальна зрілість настає тоді, коли людина починає логічно мислити, чітко усвідомлювати причини і наслідки, робити правильні висновки, приймати виважені рішення, дискутувати за допомогою аргументів.

Соціальної зрілості людина досягає, коли здатна самостійно утримувати себе, створити і забезпечити сім’ю. Соціальна зрілість — це також здатність не лише діяти у власних інтересах, а й налагоджувати і підтримувати стосунки, конструктивно розв’язувати конфлікти, відповідати за свою поведінку.

Духовна зрілість характеризується умінням відрізняти добро від зла, створенням особистої системи цінностей, усвідомленням важливих принципів і сенсу життя.

Ознаки статевого дозрівання

Статеве дозрівання є складовою біологічного дозрівання. Воно починається із значним виробленням в організмі статевих гормонів.

У статевому дозріванні дівчинки вирішальну роль відіграють гормони естроген і прогестерон; хлопця — тестостерон.

Першою фізичною ознакою статевого дозрівання є швидкий ріст, який називають «стрибком росту». Дитина, яка до цього щорічно виростала на кілька сантиметрів, тепер за рік може витягнутися на кільканадцять.

Першими починають видовжуватися кістки: спочатку в долонях і стопах, а згодом у кінцівках. Цим пояснюється деяка незграбність, з якою підлітки тримають предмети, а також їхня «журавлина» хода і те, що вони нерідко перечіпляються за свої ноги. Один хлопець якось поскаржився, що це наче підбирати монети бейсбольною рукавичкою і ходити в ластах.

Батькам також не позаздриш — доводиться постійно купувати нове взуття. А потім починають «вкорочуватися» джинси та рукави сорочок і светрів.

Змінюється й форма обличчя — воно втрачає дитячу пухкість, збільшується чоло, загострюються вилиці та підборіддя.

З’являються вторинні статеві ознаки. Загалом статура хлопців розвивається за чоловічим, а дівчат — за жіночим типом.

  • У хлопців ширшають плечі, грубшає голос — настає мутація, коли кажуть, що голос «ламається», на шиї з’являється кадик, починає рости волосся на обличчі.
  • У дівчат тоншає талія, окреслюється лінія стегон, статура стає гнучкішою і жіночнішою.


Індивідуальний розвиток: переваги і проблеми

Строки і темпи статевого дозрівання можуть і надати деяких переваг, і спричинити проблеми у хлопців і дівчат.

Хлопці, які дозрівають раніше за своїх однолітків, отримують несподівані переваги у зрості та фізичній силі. Це певний час найбільше цінується у підлітковому середовищі й допомагає їм стати лідерами. Та згодом починають цінувати інші особисті якості, наприклад, уміння спілкуватися. Тому ті, хто у своєму житті керувався гаслом: «Як сила є, то розуму не треба», незабаром можуть втратити популярність і авторитет.

Хлопці, які дозрівають пізніше, можуть певний час почуватись аутсайдерами, але це навчає їх жити в умовах конкуренції і спонукає до розвитку характеру та особистісних якостей, які не раз допоможуть у житті.

У дівчат дещо інша ситуація. Ті з них, хто розвивається раніше, випереджають у розвитку не лише хлопців, а й більшість своїх подруг. Це іноді породжує відчуття самотності.

Якщо це твоя ситуація, не переживай, адже це тимчасово. Досліджено, що дівчатка, які починають розвиватися пізніше, згодом виростають вищими за тих, у кого статеве дозрівання почалося раніше. Тому ті, хто сьогодні дивується з твого зросту, через кілька років можуть стати вищими за тебе.

Скористайся з переваг свого становища, адже саме тепер ти здатна досягти неабияких успіхів у спорті та навчанні.

Насправді кожен має свій біологічний «календар розвитку». Він запрограмований генетично, і цим «календарем» ти більше схожий на своїх батьків, ніж на однокласників чи інших однолітків.

Підлітковим називають вік від 11 до 18 років. Щоб стати повноцінним членом суспільства, підліткам необхідно здобути ґрунтовну освіту і набути життєвого досвіду.

Усі фізіологічні та психологічні зміни, що відбуваються з тобою у підлітковому віці, є цілком природними і нормальними.

У наших широтах середній строк біологічного дозрівання — 20 років. Статеве дозрівання складова біологічного дозрівання. Воно відбувається під впливом статевих гормонів.

У середньому статеве дозрівання починається у дівчат на один-два роки раніше, ніж у хлопців.

Порівнюючи строки і темпи свого дозрівання зі строками і темпами однолітків, не переживай, якщо розвиваєшся швидше або повільніше за інших. Насправді кожен має свій біологічний «календар розвитку». Він запрограмований спадково, і в цьому ти більше схожий на своїх батьків, ніж на однокласників чи інших однолітків.

Домашнє завдання: 

1. Опрацюйте п. 10, мою для вас підбірку.

2. Стор. 70 запитання 1-2 усно.

3. Перегляньте відео і дайте відповідь на запитання:

- чи зробив головний герой висновки для себе? Які саме? :





Географія  10 клас

Тема: Природні умови та ресурси Азії.Населення. Дослідження 8.

Пропоную переглянути:


 Природні умови і ресурси Азії. 

Азія - найконтрастніша за абсолютними значеннями висот частина світу. На її території розташовані найвища вершина світу Джомолунгма (Еверест, або Сагарматха) в Гімалаях (8845 м - після землетрусу в Непалі 2015 р. гора стала нижчою на 2,54 см і зрушилась на 3 см в бік південного заходу); найглибші рифтові западини, які зайняті озерами (оз. Мертве море, рівень якого знаходиться на 392 м нижче рівня Світового океану).

В Азії дуже строкатий рельєф, у якому переважають гори і плоскогір’я (займають близько 3/4 від усієї площі), найвищі з яких зосереджені у Центральній та Південній Азії. Основні гірські системи: Гімалаї , Каракорум, Памір, Тянь-Шань, Гіндукуш, Кунь-Лунь, Кавказ тощо. Близько 25 % площі займають рівнини (Велика Китайська, Месопотамська, Індо-Гангська тощо).

Сучасне зледеніння характерне для багатьох гір (Памір, Тянь-Шань, Гіндукуш, Гімалаї) значно більше, ніж в інших частинах світу. Значна роль вулканізму, який створив великі лавові плато, ланцюги молодих вулканічних конусів. Потужні вулкани поширені на Філіппінських і Зондських островах, Кавказі, Іранському нагір’ї тощо. Найвищий вулкан Азії - Демавенд (5610 м) на півночі Ірану в хребті Ельбурс, другий - Арарат (5166 м) на Вірменському нагір’ї, а вулкан Кракатау в Зондській протоці належить до категорії найкатастрофічніших (під час виверження в 1883 р. випало понад 18 км2 попелу, а морські хвилі висотою до 20 м призвели до загибелі понад 40 тис. осіб на сусідніх островах). В Азії висока сейсмічність.

Мінеральні ресурси Азії багаті й різноманітні.

Особливо відзначаються поклади паливних ресурсів:

Нафтогазові басейни країн Перської затоки («50 % сумарних світових запасів), Середньоазійський (родовища природного газу Узбекистану і Туркменістану), Зондський. Великі запаси нафти розвідані в Північно-Західному Китаї (провінція Ганьсу), Індії, Азербайджані тощо;

Вугільні басейни: Північно-Східний в Китаї (І місце у світі), Карагандинський у Казахстані, Східний в Індії.

Рудні ресурси (Китай, Індія, Казахстан, Іран, Монголія), а саме:

• поклади залізних руд є в Казахстані, Китаї, КНДР та Індії;

• у Грузії та Індії - родовища марганцю;

• у північно-західній частині Казахстану, Туреччині, на Філіппінах і в Ірані зосереджені родовища хромових руд;

• з Тихоокеанським олов’яним поясом пов’язані родовища марганцю, вольфраму, молібдену, олова, сурми, ртуті й інших металів. Найбільші їх запаси - в Китаї, Північній Кореї, Монголії, М’янмі, Таїланді, Індонезії;

• на мідні руди багатий Казахстан;

• великі родовища бокситів розташовані в Китаї, Індії, Індонезії;

• золота - в Китаї, Центральній Азії.

Значні запаси калійної солі наявні в Ізраїлі та Йорданії (Мертве море).

Величезна протяжність суходолу, безліч бар’єрів і замкнутих западин створюють велике розмаїття кліматичних умов. З півночі на південь в Азії (без Росії) представлені кліматичні пояси: від помірного до екваторіального. На південь і південний схід проникає літній мусон, що дуже зволожує Індостан, південні Гімалаї та Індокитай. Завдяки теплій течії Куросіо літній мусон на береги Японії приносить затяжні дощі й велику вологість за високих температур повітря. Восени поблизу східно-азійських берегів нерідко проходять тропічні циклони (тайфуни), що супроводжуються ураганними вітрами і зливами.

Азія має потужні річкові системи. До Тихого океану течуть Янцзи (найдовша в Азії - 5800 км), Амур, Хуанхе, Сіцзян, Меконг, Менам; до Індійського океану - Інд, Ганг, Салуїн, Іраваді, Брахмапутра, а також Шатт-ель-Араб, що утворюється злиттям Тигру і Євфрату. До внутрішніх безстічних басейнів Каспійського й Аральського морів, а також оз. Балхаш належать річки Кура, Амудар’я, Сирдар’я, Ілі. У річок районів мусонного клімату максимум витрат води припадає на літо; річки середземноморських субтропіків, якщо вони не мають снігового живлення у горах, влітку міліють, а іноді навіть пересихають; в екваторіальних широтах річки повноводні впродовж року. Серед озер найбільші - Каспійське море (368 тис. км2) і Аральське море, яке зараз здебільшого пересохло і його рівень сильно знизився (зона екологічного лиха), оскільки Сирдар’я і періодично Амудар’я не впадають в озеро.

Чимало річок мають величезні запаси гідроенергії, яка у великих масштабах використовується в Японії, КНДР, Китаї. При будівництві ГЕС в Азії створені великі водосховища (Китай, Індія, Центральна Азія). Річки й озера - важливі транспортні шляхи.

Ліси охоплюють порівняно невелику площу (лісистість 20 %), тому за показником забезпеченості лісами (0,2 га/людину) Азія посідає останнє місце у світі. Ліси належать до Південного лісового поясу і зосереджені переважно у вологій екваторіальній зоні Південно-Східної Азії . На Азію припадає понад 1/2 світового виробництва деревини твердих порід. Малопродуктивні землі становлять близько 40 % азійської площі, переважно це пустелі й напівпустелі.

Демографічна ситуація в Азії. 

В Азії мешкає понад 60 % населення Землі. Для більшості азійських країн характерні високі показники народжуваності і смертності, а отже, низький природний приріст. Епідемії та стихійні лиха ще більше погіршують ситуацію. З початком певних соціально-економічних реформ поліпшується якість життя й медичного обслуговування, і це сприяє істотному зниженню показників смертності. З розвитком процесів індустріалізації та урбанізації у розвинутих країнах Азії починають зменшуватися і показники народжуваності. Найвищі темпи приросту населення спостерігаються традиційно в країнах Західної та Південно-Східної Азії .

Хоча тривалість життя щороку поступово збільшується в країнах Азії, на сьогодні спостерігаються дуже широкі розбіжності в цих показниках. Найдовше живуть у Східній Азії (Японія, Гонконг, Південна Корея), найменше - в економічно відсталих азійських країнах (табл. 2). Для статевої структури населення Азії характерне традиційне переважання чоловіків, яких на 75 млн більше, ніж жінок. У середньому на 1000 жінок в Азії припадає 1049 чоловіків.

Щодо впровадження заходів демографічної політики, то всі азійські країни можна поділити на три групи: 

1) країни, що активно проводять політику планування родини і досягли певних результатів у ній (Китай, Індія, В’єтнам, Південна Корея, Сінгапур, Малайзія);

 2) країни, які проводять демографічну політику дуже повільно (Туреччина, Філіппіни);

 3) країни, у яких практично відсутні заходи планування родини (переважна частина мусульманських країн).

• Етнічний і релігійний склад населення Азія надзвичайно різноманітна за національним складом населення. Тут розселено кілька сотень народів, що належать до багатьох мовних сімей і груп:

> народи, що розмовляють на мовах індоєвропейської сім’ї, представлені індоарійською (хіндустанці, бенгальці, біхарці, пенджабці), іранською (перси, афганці, курди, осетини), вірменською, грецькою групами;

> кавказьку мовну сім’ю представляють грузини, абхази, чеченці, інгуші й ін.;

> до семіто-хамітської (афразійської) сім’ї належать араби, євреї Ізраїлю, ассирійці;

> народи алтайської мовної сім’ї розселені на величезних просторах Азії від Туреччини до Тихого океану (турки, азербайджанці, узбеки, казахи, туркмени, якути тощо);

> народи китайсько-тибетської (сино-тибетської) мовної сім’ї заселяють велику частину території Китаю і західної частини Індокитаю;

> народи австронезійської (малайсько-полінезійської) сім’ї мешкають на островах Південно-Східної Азії, півострові Малакка й у деяких районах Індокитаю (близько 200 народів).

В Азії виникли всі світові релігії - буддизм, християнство й іслам. Буддизм домінує в країнах Індокитаю (без Малакки) і на Шрі-Ланці. У країнах Східної Азії він співіснує і перетинається з національними конфесіями: конфуціанством і даосизмом в Китаї, конфуціанством у Кореї, синтоїзмом у Японії. Християнства додержується основна частина населення Філіппін, Кіпру, Грузії, Вірменії і більше половини населення Лівану. Іслам сповідує більшість населення країн Близького Сходу, Центральної Азії, Пакистану, Індонезії, близько 1/2 населення Малайзії, значна група мусульман мешкає в Лівані, на Кіпрі (турки-кіпріоти), в Індії, у північно-західній частині Китаю, на Філіппінах тощо. Іудаїзм сповідають євреї Ізраїлю. Послідовники індуїзму мешкають в Індії, Непалі, Шрі-Ланці, Пакистані, на о. Балі в Індонезії. Племінні релігії збереглися переважно у внутрішніх гірських районах Індії, Китаю і країнах Південно-Східної Азії.

• Розселення населення. 

Населення по території Азії розміщено вкрай нерівномірно. Середня густота - 100 осіб/км , найбільша - характерна для Сінгапуру (7797 осіб/км2), Гонконгу (6480 осіб/км2), Бахрейну, Мальдів, Бангладеш, Тайваню, Південної Кореї. Густо заселені (місцями до 1000-1500 осіб/км2) райони стародавнього інтенсивного богарного землеробства з вирощуванням рису - прибережні області й долини великих рік Південного і Центрального Китаю, південного району Японії, долини Гангу, Меконгу і нижньої Брахмапутри, східне узбережжя півострова Індостан, о. Ява. У той же час Центральна Азія та більшість районів Аравійського півострова малозаселені (густота населення Монголії становить 1,9 особи/км2 - абсолютний мінімум для країн світу; Казахстану - 6,6 осіб/км2, Саудівської Аравії - 12 осіб/км2), а великі території, що зайняті пустелями (Руб-ель-Халі, Такла-Макан, Гобі, Каракуми, Кизилкум) і найвищі ділянки Тибету, Гімалаїв, Гіндукушу зовсім позбавлені постійного населення. Чисельність кочового населення в Азії постійно скорочується.

Азія є однією з найменні урбанізованих частин світу, в містах мешкає до 30 % населення. З іншого боку, через визначну чисельність населення в Китаї та Індії в Азії зосереджена /4 міських мешканців Землі. Визначальною особливістю урбанізації азійських країн є зосередження основної частки городян у великих містах (100 тис. осіб і більше), яка оцінюється в понад 60 %. Більше ніж 200 міст Азії належать до групи міст-мільйонерів, особливо в Китаї (102), Індії (54), Індонезії (14), Японії (12), Південній Кореї (10). Довкола великих міст утворюються агломерації, що зливаються в найбільші мегалополіси світу .

Деякі міста-мільйонники є передмістями інших міст-мільйонників, наприклад: Газіабад і Фарідабад є передмістями Делі; Інчхон, Сувон і Коян - Сеула; Бекасі, Депок, Тангеранг-Джакарти; Калоокан і Кесон-Сіті - Маніли.

Дослідження 8.

Тема: Екологічні виміри економічного зростання в країнах Азії.

Завдання:

1. Доведіть тезу, що Азія - найбагатша за природно-ресурсним потенціалом частина світу.

2. Назвіть основні райони видобування мінеральних ресурсів (нафтогазові, вугільні басейни, країни зі значним видобутком руд чорних і кольорових металів). Оцініть ресурсозабезпеченість кожного із субрегіонів Азії.

3. Порівняйте особливості демографічних, урбанізаційних процесів і розміщення населення за субрегіонами Азії.

4. Поясніть прізвисько Азії «світове село».

5. Як ви поясните такі великі контрасти в параметрах населення: найбільша чисельність у світі та найнижча густота населення; перший у світі гігалополіс та один з найнижчих рівнів урбанізації?

6. Висновок.

Домашнє завдання: 

1. Опрацюйте п. 19 та мою для вас підбірку.

2. Виконайте дослідження 8.

Роботу чекаю до наступного уроку географії.









Немає коментарів:

Дописати коментар