Добрий день.
Сьогодні 5 грудня 2022 року.
Запрошую на урок географії учнів 6, 7, 8 та 11 класів.
Географія 6 клас
Тема: Робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.
Пропоную переглянути:
Робота текучих поверхневих і підземних вод.
У результаті дії цих вод гірські породи розмиваються, розчиняються, переносяться й відкладаються. Діяльність води, пов’язана з руйнуванням ґрунтового покриву, називається водною ерозією.
На схилах пагорбів і долин під час дощу й танення снігу часто утворюються вимоїни — невеличкі рівчаки, по яких вода стікає вниз і несе пухкий розмитий ґрунт. З кожним роком вимоїни поглиблюються, поступово перетворюючись на яр. Яроутворення шкодить сільському господарству, оскільки велика кількість родючих земель стає непридатною для використання.
Минають роки, і стінки яру обсипаються, заростають травою, кущами й деревами. Яр перетворюється на балку.
Води річок, озер і морів можуть не лише обточувати каміння, перетворюючи його на гальку й валуни, а й руйнувати береги водойм .
Що таке карст?
Форми поверхні Землі змінює й таке явище природи, як карст. Він виникає в породах, здатних розчинятися у воді: гіпсах, вапняках, кам’яній солі тощо. Під впливом поверхневих й підземних вод у земній корі утворюються різноманітні за формою та розміром пустоти — печери, шахти, улоговини. Дуже цікавими є карстові печери, що простягаються іноді на сотні кілометрів і створюють химерно заплутані лабіринти.
Яр
Береги водойми
Гіпсова печера
Робота вітру
Бархани
У вапнякових породах вода створює своєрідні бурульки на стелі й дні печер. Ті з них, що звисають донизу, називаються сталактитами, а ті, що ростуть із підлоги їм назустріч, — сталагмітами. Вони утворюються внаслідок того, що краплинка води, яка зависла на стелі або впала на підлогу, висихає, а розчинена в ній речовина залишається. Так, мільйони краплинок формують великі «бурульки», які, зливаючись, нерідко створюють у печерах колони.
З печерами пов’язана прадавня історія людства. Здавна їх використовували наші далекі предки як житло й тимчасовий притулок. На території України в Тернопільській області знаходиться найдовша у світі гіпсова печера — Оптимістична . Її довжина — майже 160 км.
Робота вітру.
Ви, мабуть, відчули, як дрібні піщинки, підхоплені вітром, боляче січуть незахищені ділянки шкіри. Подібно до цього вітер впливає й на гірські породи та мінерали.
Піщинки, які несе вітер, вибивають дрібні частинки гірської породи, надаючи скелям химерних форм. Такі процеси називають вітровою ерозією. Переносячи пісок, вітри формують і змінюють рельєф .
До вітрових форм рельєфу належать бархани та дюни. Бархани поширені переважно в піщаних пустелях . Це пологі пагорби, які складаються з дрібного піску й здатні переміщуватися під дією вітру. Вони мають серпоподібну форму, сягають кількох сотень метрів у довжину й до 150 м у висоту. Опуклою пологою частиною вони повернені проти вітру. З цієї частини вітер підхоплює піщинки, частково переносить їх на вершину й скочує крутим підвітряним схилом униз. Так бархан рухається пустелею, долаючи сотні метрів на рік.
Дюни нагадують бархани, але менші за них. Вони утворюються переважно на піщаних узбережжях океанів, морів та озер. Переміщуються значно повільніше, ніж бархани.
Гірський льодовик в Альпах
Бархани й дюни часто шкодять людям — засипають дороги, водойми, споруди, сільськогосподарські поля.
Робота льодовиків. У горах і приполярних районах великої руйнації завдають льодовики. Льодовик нагадує повільну льодову річку, що тече вниз долиною (мал. 63). Він здатний переносити тонни каміння, піску, глини на великі відстані, руйнуючи все на своєму шляху, згладжуючи валуни й скелі та відкладаючи зруйнований матеріал по дорозі та в місцях танення. Льодовикові відкладення називаються мореною. У періоди похолодання на Землі багато тисяч років тому льодовики вкривали величезні площі на території Євразії й Північної Америки. Сліди їх діяльності на території України можна побачити й тепер. На півночі України нерідко трапляються великі валуни та скелі, згладжені льодовиком. Результатом діяльності льодовика є поклади піску на півночі України.
Діяльність людини. На хід розвитку природних процесів руйнування, перенесення й відкладення гірських порід впливає й діяльність людини. Техногенні, або антропогенні (з грецьк. антропос — людина), процеси — це процеси, пов’язані з господарською діяльністю людини.
Розширюючи видобуток корисних копалин, будуючи гігантські промислові підприємства, прокладаючи дороги й тунелі, людина змінює земну поверхню.
- Текучі поверхневі води розмивають, переносять і відкладають гірські породи.
- Діяльність води, пов’язана з руйнуванням ґрунтового покриву, називається водною ерозією.
- Карст також змінює форми поверхні Землі.
- До вітрових форм рельєфу належать бархани та дюни.
- У горах і приполярних районах велику руйнівну роботу здійснюють льодовики.
- Господарська діяльність людини теж призводить до руйнування гірських порід і формування антропогенних (техногенних) форм рельєфу.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал вашого підручника та мою для вас підбірку.
2. Дайте письмово відповіді на наступні запитання:
- 1. Розкажіть про роботу текучих вод.
- 2. Що називають карстом? Як утворюються печери?
- 3. Що таке сталактити та сталагміти? Як вони утворюються?
- 4. Які процеси називаються вітровою ерозією?
- 5. Що таке бархани й дюни?
- 6. Як змінює земну поверхню льодовик?
- 7. Як ви розумієте прислів’я «Вода камінь точить»?
3.Знайдіть на карті України Оптимістичну печеру.
Відповіді чекаю до наступного уроку географії.
Географія 7 клас
Тема: Води суходолу Південної Амарики. Практична робота №5"в".
Пропоную переглянути:
Тема:Позначення на контурній карті
географічних об’єктів Південної Америки.
Завдання
1. На контурній карті позначте крайні точки Південної
Америки та підпишіть їх назви. Визначте географічні координати крайніх точок:
а) мис
Галлінас -
__________________________________________________
б) мис
Фроуерд -
__________________________________________________
в) мис
Кабу-Бранку -
_______________________________________________
г) мис
Паріньяс - ___________________________________________________
Завдання
2. На контурній карті зазначте назви
основних географічних об’єктів материка:
а) море – Карибське;
затока – Ла-Плата;
протоки – Магелланова, Дрейка;
острови – Вогняна Земля, Фолклендські;
б) рівнини: Амазонська, Оринокська, Ла-Платська – низовини, Гвіанське і Бразильське – плоскогір’я;
гори – Анди (г. Аконкагуа);
вулкани
– Сан-Педро, Котопахі;
в) річки – Амазонка, Парана, Ориноко;
водоспади – Анхель, Ігуасу;
озера
– Тітікака, Маракайбо;
пустеля – Атакама.
Завдання
3. Укажіть закономірності в розміщенні
основних географічних об’єктів Південної Америки.
1. Завдання 4. Відомо, що Південна Америка багата на світові географічні
об’єкти-рекордсмени.
Закінчіть
речення і визначте географічні об’єкти Південної Америки, що є світовими
рекордсменами. Скористайся
словами-підказками
1.
Найдовша гірська система світу … .
2.
Найдовша річка світу … .
3.
Найвищий водоспад світу … .
4. Найменша пташка, що мешкає у вологих екваторіальних лісах Південної Америки …
5.
Найвисокогірніше озеро … .
6.
Найширший водоспад світу … .
7.
Найширша протока світу … .
8.
Найдовша змія світу … .
9.
Найбільша рівнина світу … .
10.Найвологіший
материк … .
Завдання 5. Висновок.
Відповіді чекаю до наступного уроку географії.
Географія 8 клас
Тема: Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія та вплив на клімат України.
Пропоную переглянути:
Останнім часом у засобах масової інформації дедалі частіше говорять про зміну клімату на Землі. А чи міняється клімат в Україні або її окремих регіонах? Якщо це так, то які саме причини формування клімату змінилися? Щоб аналізувати ці питання, треба згадати, що саме формує кліматичні особливості певної території.
Клімат – це явище, що належить до
природних умов, та безпосередньо впливає на життя та здоров’я людей. Тому з
давніх-давен людина приділяла багато уваги спостереженням за погодою та її
змінами. Вивченням клімату займається наука кліматологія, значне місце якої
серед географічних наук затвердив видатний український вчений Олександр
Іванович Воєйков. Клімат – один з найважливіших компонентів природного
комплексу, зміна якого може призвести до зміни всього комплексу.
-
Окремі напрямки:
кліматологія і метеорологія.
-
Неконтрольована людська діяльність веде до
глобальних не тільки кліматичних змін, а й в цілому географічної оболонки.
Кожного
дня ми звертаємо увагу, яка на вулиці погода. У будь
– якому куточку нашої планети вона різна і змінюється протягом року, сезону,
певного часу. Спостерігаючи за змінами у будь – якій місцевості протягом
десятки років, можна помітити основні її риси для кожної пори року.
Найголовніший
чинник, що впливає на клімат України – Сонячна радіація.
Сонячна радіація є основним рушієм природних процесів, що
відбуваються в географічній оболонці. Її кількість, яка надходить на земну поверхню, залежить від
географічної широти, а отже від висоти Сонця над горизонтом, хмарності,
прозорості атмосфери. Тому протягом доби, року, кількість та розподіл сонячної
радіації змінюється.
Сонячна радіація – тепло і світло, що випромінюється
Сонцем і потрапляє на Землю.
З сонячною радіацією пов’язані такі поняття, як радіаційний
баланс, пряма радіація, розсіяна,
Радіаційний баланс – різниця між сумарною і відбитою
сонячною радіацією.
Пряма радіація – сонячне випромінювання, що
надходить прямо на земну поверхню.
Розсіяна радіація – сонячне випромінювання . що
розсіюється в атмосфері в результаті відбиття та вбирання тепла і світла.
Альбедо – показник відбитої сонячної
радіації.
Підстила́юча пове́рхня, підст́ильна
пов́ерхня —
сукупність природних і перетворених (змінених та створених людиною) ландшафтів на земній поверхні, що знаходяться у взаємодії з атмосферою в процесі обміну теплом і вологою.
На території України переважає західне перенесення помірних
повітряних мас з океану. Восени і взимку це зумовлює похмуру погоду зі снігом і
туманами, відлигами або дощем. Континентальні повітряні маси з Азії приносять
суху погоду: спекотну влітку і морозну взимку. Тропічні повітряні маси
формуються над Середземним морем (морські) та Азією (континентальні). Морські зумовлюють
теплу дощову погоду влітку і потепління взимку. Арктичні повітряні маси холодні, з низькими температурами.
Переміщуючись повітряні маси трансформуються: змінюють свою
вологість, температуру, насиченість, прозорість утворюючі атмосферні фронти.
Холодна повітряна маса, що рухається на теплу, формує холодний фронт. Влітку він
зумовлює дощі з грозами, градом, узимку – інтенсивні снігопади. Тепла повітряна маса, що переміщується на охолоджену
територію, формує теплий фронт, зумовлює потепління.
Характер атмосферної циркуляції на території України визначається частою зміною циклонів та антициклонів. Циклони надходять на територію України протягом року з заходу. Завдяки їм взимку настає відлига, випадає сніг, а влітку – дощ. Вторгнення антициклонів з Азії зумовлює взимку різке похолодання, а влітку – посушливу погоду. У середньому за рік в Україні буває 63% днів з антициклонами і 37% - з циклонами.
Підстилаюча поверхня впливає на всі кліматичні показники. Наприклад,
гірські хребти Карпат і Криму захищають відповідно Закарпаття і Чорноморське
узбережжя від холодних арктичних повітряних мас. Підстилаюча земна поверхня має
значний вплив на погодні процеси і на клімат. Гори, височини затримують вітри,
впливають на розподіл опадів. Ліси сповільнюють рух повітря в нижніх шарах
атмосфери; в степу, навпаки, повітряні маси рухаються з великою швидкістю. Сніговий
покрив відбиває до 94 % сонячної радіації, внаслідок чого взимку поверхня
України ще більше охолоджується. Трава, грунт відбиває 26 % сонячної радіації.
Значний вплив на клімат узбережної частини країни мають
Чорне та Азовське моря. Вони викликають підвищення вологи в повітрі, зменшують
коливання температури, знижують спеку влітку і морози взимку. Великі
водосховища й озера, заболочені масиви, річки впливають на кліматичні умови
прибережних територій. Рослинність і ґрунтовий покрив впливають на величину
альбедо і поглиненої сонячної радіації. Свіжий сніг має відбивну здатність
80-90 %, а ліси, чорноземні ґрунти — лише 5-15 %. Наявність різних угідь
(лісів, лук, орних земель), водойм, населених пунктів зумовлюють неоднорідності
в розподілі сонячної радіації, радіаційного балансу, впливають на місцеву
циркуляцію повітря. У прибережних районах на погоду впливають вітри, які дмуть
з моря на суходіл і навпаки – бризова циркуляція.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте п. 23 та мою для вас підбірку.
2. Випишіть і вивчіть терміни.
3. Дайте розгорнуту відповідь на наступне питання:
«Що очікує Україну в результаті глобального потепління».
Відповіді чекаю до наступного уроку географії.
Географія 11 клас
Тема: Тропосфера. Практична робота №5.
Пропоную переглянути:
Практична робота №5.
Тема:Визначення середніх
температур та амплітуди їх коливань за добу, місяць, рік. Аналіз рози вітрів.
Завдання:
1. За даними власних спостережень побудуйте графіки ходу температури повітря за кілька місяців (лініями різного кольору).
Для побудови графіка температур задамо таблицю.
День |
Січень, °С |
Березень, °С |
Липень, °С |
1 |
-6 |
8 |
26 |
2 |
-12 |
3 |
22 |
3 |
-13 |
4 |
26 |
4 |
-10 |
7 |
28 |
5 |
-8 |
5 |
28 |
6 |
-7 |
4 |
26 |
7 |
-4 |
6 |
28 |
8 |
-2 |
9 |
27 |
9 |
-2 |
13 |
26 |
10 |
2 |
15 |
22 |
11 |
3 |
14 |
17 |
12 |
6 |
11 |
20 |
13 |
4 |
5 |
23 |
14 |
0 |
6 |
23 |
15 |
2 |
7 |
23 |
16 |
2 |
11 |
24 |
День |
Січень, °С |
Березень, °С |
Липень, °С |
17 |
3 |
8 |
26 |
18 |
0 |
7 |
24 |
19 |
4 |
9 |
24 |
20 |
0 |
10 |
27 |
21 |
-8 |
11 |
28 |
22 |
2 |
8 |
27 |
23 |
2 |
4 |
28 |
24 |
3 |
12 |
26 |
25 |
7 |
14 |
27 |
26 |
4 |
13 |
28 |
27 |
-1 |
14 |
23 |
28 |
-8 |
15 |
23 |
29 |
-6 |
3 |
26 |
30 |
-5 |
8 |
24 |
31 |
-2 |
8 |
25 |
2. Визачте середню температуру січня, березня, липня. Позначте їх окремим кольором:
Місяць |
Колір лінії |
січень |
|
березень |
|
липень |
|
3. Місяць, у якому була найвища температура повітря та її величина у градусах:________
4. Місяць, у якому була найнижча температура повітря та її величина у градусах:_______
5. За даними таблиці, побудуйте діаграму опадів за рік:
Середньомісячна кількість опадів у
мм :
Січень |
38 |
Лютий |
37 |
Березень |
43 |
Квітень |
49 |
Травень |
56 |
Червень |
80 |
Липень |
76 |
Серпень |
61 |
Вересень |
49 |
Жовтень |
44 |
Листопад |
47 |
Грудень |
42 |
6. За даними власних спостережень хмарності за один місяць (на вибір).
7. За даними календаря погоди поаналізуйте розу вітрів за один місяць. Для цього запишіть в таблицю кількість днів, коли був вітер певного напряму. Відзначте на лінії певного напряму кількість днів і зафарбуйте отриманий восьмикутник.
Напрям вітру |
Пн. |
Пн.-сх. |
Сх. |
Пд.-сх. |
Пд. |
Пд.-зх. |
Зх. |
Пн.-зх. |
Кількість днів: |
8. Уважно розгляньте розу вітрів та запишіть:
а. напрям вітрів, який переважав цього місяця;
б. напрям вітрів, якого було найменше число днів.
9. За даними власних спостережень та аналізом показників погоди у завданнях 2 та 7, вкажіть, яку погоду приносять переважаючі вітри у нашій місцевості.
10. Висновок.
Відповіді чекаю до наступного уроку географії.
Немає коментарів:
Дописати коментар