четвер, 17 березня 2022 р.

 Доброго березневого ранку.

Стогодні 18 березня 2022 року. 

Запрошую до співпраці на географію учнів 6 класів та на ОЗ 5-6 класи.

Нагадую, що матеріал в лєнті йтиме наступним чином:

спочатку географія 6 клас, потім ОЗ 5 клас, а за ним 6 клас.

То ж до роботи.


Географія 6 клас

Тема:Води суходолу:поверхневі та підземні. Річка.

Сьогодні на уроці ми будемо вивчати один із видів вод суходолу, це перше слово, що належить до поверхневих.  Річки називають «блакитними артеріями планети», що нагадують кровоносні судини людського організму. Дуже різні та не схожі одна на одну, всі вони – великі працівниці: вони транспортують воду на величезні відстані, зрошують земельні угіддя, постачають воду в  населенні пункти, беруть участь у створенні нових форм рельєфу та мають величезні запаси енергії. Їх можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, подеколи норовистий.

Богиню води і річок, дарувальницю дощу прадавні українці називали Даною. Її зображення вішали над криницями, оскільки вірили, що богиня оберігатиме їх від пересихання. Слово Да-На означає Да- вода, На- мати. Мати, яка творить ріку. Від імені Дана походять назви рік : Дніпро, Дністер, Дунай. Давайте з'ясуємо, з яких елементів складається річка.

Знайдіть в тексті як називається місце, де річка починається. Витік.
Витоком може бути джерело, болото, озеро. Наприклад,  Дніпро бере початок з болота. Міссіпі - з озера. Інд - у льодовиках.
Якщо річка має початок, то повинна мати і кінець. Знайдіть, як називається місце, де закінчується річка. Гирло. 
Гирло - це місце де річка впадає в іншу річку, озеро, болото, море чи океан. Відстань між витоком і гирлом становить довжину річки. Наприклад, довжина Амазонки - 6992 км.,  Дніпра – 2201 км., в межах України – 981 км. 
На карті річки потрібно показувати від витоку до гирла.
Кожна річка тече в зниженні, яке простягається від витоку до її гирла - це річкова долина.  А як називається заглиблення в річковій долині, яким постійно тече вода? Русло (річище). 
А скільки берегів має річка? Річка має два береги. 
Правий і лівий береги визначаються за напрямом течії. Якщо стати обличчям в напрямку її руху то праворуч буду правий берег, а ліворуч лівий. 
А як же визначити на карті де витік, а де гирло? За шириною річки. Біля витоку вона вузька, а в гирлі вона широка.
 Витік вище, оскільки вода тече до гирла, а не навпаки. 
Абсолютна висота витоку є більшою від абсолютної висоти гирла. Різницю між висотою витоку і гирла називають падінням річки. Більшим падіння є в гірських річок і меншим у тих, що течуть на рівнинах.
Кожна річка має притоки – це річки, які впадають в неї. І де річка не починалася б, завдяки притокам вона стає ширшою і повноводнішою. Наприклад, права притока Дніпра - Прип'ять. Майже подвоює об'єм води в ньому. 
Притоки зазвичай коротші за головну річку. Головна річка з усіма притоками утворює - річкову систему. Запишемо в зошити такий приклад: річка + притоки = річкова система.
Місцевість, з якої вся вода стікає до річки - називається річковим басейном. Межа, що розділяє сусідні річкові басейни - називається вододілом (природнє підвищення місцевості, що є бар’єром). 

Живлення річок:
Льодовикове живлення характерне для тих річок, що беруть свій початок в горах. В таких річках найвищий рівень води спостерігається влітку, коли починають танути льодовики. До такого типу відносяться річки Амудар’я, Кубань. 
Але більшість річок мають змішаний тип живлення. Як ви думаєте, що таке змішаний тип живлення? За цього типу домінуючого живлення  не можливо визначити. В 
різний період року річки поповнюють свої води дощовими, сніговими, льодовиковими і підземними водами. 
Взимку – підземними водами, навесні – за рахунок танення снігу, влітку, коли встановлюються високі температури повітря, дощова вода випаровується, і живлення відбувається за рахунок підземних вод. Восени, коли йдуть рясні дощі, річки поповнюються дощовими водами. Для України характерний змішаний тип живлення.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
1. Опрацювати текс параграфа вашого підручника та моєї підбірки матеріалу.
2. На к.к. нанесіть найбільші ріки світу.
3. Вивчіть терміни.
4. Творче завдання. Описати річку за планом  ( яку ви самі виберете)

План характеристики річки
 1.Назва річки
 2.В якій частині якого материка протікає
 3.До басейну якого океану належить
 4.Місце витоку
 5.Куди впадає
 6.Напрямок течії
 7.Основні притоки (праві і ліві)
 8.Живлення

Виконану роботу чекаю на Viber



ОЗ   5 клас

Тема:"Трикутник вогню"



 Ви вже знаєш, що таке трикутник. А чи відомо тобі, що таке «трикутник вогню»? Цей термін запропонував французький хімік Лавуазьє, щоб легше було запам’ятати три умови виникнення горіння .

Горіння виникає за наявності горючих матеріалів, джерела запалювання і кисню.

Джерело запалювання

Першою умовою виникнення горіння є наявність джерела запалювання. Усе, що породжує вогонь, іскри або високу температуру, може призвести до загоряння.

Доповніть перелік можливих джерел запалювання: сірник, бенгальський вогонь, сигарета, несправний електроприлад, лупа.

орючі речовини

Другою умовою виникнення горіння є наявність горючих речовин. Усі речовини за ознакою горючості поділяють на горючі, важкогорючі і негорючі.

Горючі — ті, що загоряються від джерела запалювання і продовжують горіти, коли це джерело зникає. Найнебезпечнішими серед них є легкозаймисті рідини і гази. Вони можуть спалахнути чи вибухнути від найменшої іскри, як, наприклад, бензин або природний газ.

Важкогорючі — ті, що загоряються, тліють чи обвуглюються під дією вогню, проте без джерела запалювання їхнє горіння припиняється (як, наприклад, деякі пластмаси, гума). Сучасні оздоблювальні матеріали — лінолеум, пластикові стелі й панелі — зовні дуже привабливі. Однак під час пожежі вони небезпечні, тому що виділяють отруйні гази.

Негорючі — ті, що не горять за будь-яких умов. До них належать вода, пісок, каміння, цегла. Їх застосовують для гасіння пожеж.

Кисень

Третьою умовою горіння є наявність кисню — газу, що міститься в повітрі.

Проведіть у класі такий дослід. Насипте у склянку пісок, встроміть у нього недогарок свічки і запаліть. Потім накрийте склянку блюдцем. Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню.

Якщо вогонь виникає у замкненому приміщенні, вміст кисню у повітрі зменшується, і горіння може припинитися само собою. А найшвидше вогонь розгоряється там, де необмежена кількість кисню і горючих матеріалів, наприклад у лісі.

Пропоную переглянути:

https://www.youtube.com/watch?v=V6bHPPXqfyE


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
1. Опрацювати текс параграфа вашого підручника та моєї підбірки матеріалу.
2. Вивчіть терміни.
3. Складіть план - дій  при пожежі.

Виконану роботу чекаю на Viber

ОЗ   6 клас

Тема:Самостійна робота по темі: " Соціальна складова здоровя"

1. Позначте правильну відповідь :

Відсутність загрози життю та здоров’ю людини називається:

 а) безпекою 

б) небезпекою 

в) катастрофою

 г) хворобою

 2. Доповніть перелік:

 Природні чинники, які впливають на здоров’я людини – це ______________ 3.

 Позначте кілька правильних відповідей:

 Екологічними проблемами довкілля є:

 а) забруднення атмосферного повітря

 б) вирубування лісів 

в) пожежа в житловому будинку

 г) дорожньо – транспортна пригода 

ІІ рівень

1.Оберіть правильні відповіді: 

Життєві навички, сприятливі для здоров’я:

 а) дотримуватися режиму дня

 б) завжди задовольняти власні бажання

 в) керувати своїми почуттями

 г) завжди поводитися так, як пропонують друзі

 д) вміти відмовитися від небажаних пропозицій

2. Позначте кілька правильних відповідей:

 Складові соціального середовища – це 

а) атмосферне повітря 

б) школа

 в) транспорт

 г) родина 

д) друзі

 ІІІ рівень

 1. Поділіть ризики на три групи:

 Переохолодження, пропуски уроків без поважних причин, відмова від огляду лікаря, конфлікт з другом, паління, комп’ютерні ігри, знайомство з друзями в мережі Інтернет, порушення правил дорожнього рух.

ІV рівень

 1. В літній спекотний день друзі збираються в туристичний похід по морському узбережжю. Складіть перелік одягу і речей , які необхідно вдягнути і взяти з собою, щоб уникнути перегрівання._______________________________________________________ ________________________________________________________________ 

2. Продовжіть фразу: Навіть якщо небо затягнуте хмарами, шкіра людини може «обгоріти», тому що__________________________________________________________


Виконану роботу чекаю на Viber лише сьогодні.



Немає коментарів:

Дописати коментар