Добрий день.
Сьогодні 31 березня 2022 року.
Запрошую до співпраці на урок географії учнів 6, 7 та 11 класів.
Географія 6 клас
Тема: Болота. Штучні водойми.
Рекомендую переглянути:
Болото – це надмірно зволожена ділянки земної поверхні. Вода в ньому не тече, а застоюється. На болоті ростуть вологолюбні рослини. В ньому утворюється торф – товща напіврозкладених решток рослин.
Болота виникають при заростанні озер. Спочатку на дні озера осідають пісок, глина, мул, принесені річками і струмками. Нагромаджуючись на дні, вони поступово заповнюють озерні улоговини. Озеро міліє і його розміри зменшуються. На мілинах виростають очерет, рогіз, осока. Згодом рослини поширюються майже на все озеро. Коли вони відмирають, їх рештки відкладаються на дні. З часом вони нагромаджуються, ущільнюються і перетворюються на торф. Так на місці озера з’являється болото . Інший шлях утворення болота – перезволоження суходолу при неглибокому заляганні ґрунтових вод.
Болота займають близько 5 % всього суходолу. Вони поширені майже повсюдно. Більше заболочений суходіл Північної півкулі. Найбільше боліт у районах з надмірним зволоженням і багаторічною мерзлотою, яка слугує водотривким шаром. Багато боліт у лісах помірного і екваторіального поясів. Найбільші за площею болота розташовані Західному Сибіру.
Типи боліт. За характером живлення болота поділяють на верхові і низинні.
Верхові болота отримують вологу зверху – з атмосферних опадів. Зазвичай вони розташовані наверху – на підвищених місцях (вододілах), тому їх і називають верховими. На таких болотах ростуть мох, пухівка, журавлина. Мох швидше наростає в центральній частині болота, ніж на краях. Тому воно має випуклу форму.
Низинні болота зволожується переважно знизу – ґрунтовими водами, а також за рахунок поверхневого стоку. Вони розташовуються у зниженнях рельєфу або на місці колишніх озер. Їх поверхня ввігнута або плоска. Ґрунтові води відносно багаті на мінеральні солі, тому на таких болотах росте різноманітніша рослинність: мох, осока, очерет, хвощ. Трапляються навіть дерева: береза та вільха. Низинні болота широко поширені в Україні на Поліссі.
Використання боліт. Спрадавна болота вважалися символом зла і в прямому, і в переносному значеннях. Займаючи великі площі, вони заважають використовувати землі в господарстві. Проте в природі від них велика користь. Болота нагромаджують вологу і тим підтримують рівень води в озерах, ставках і криницях. Болота – складні природні лабораторії, природні фільтри. Із боліт з каламутною рідиною вода витікає чистою і дає початок струмкам і річкам. Болота зменшують посухи у прилеглій місцевості. Вони є раєм для своєрідних болотних рослин і тварин. Там ростуть ягідні та лікарські рослин, живуть цінні хутрові звірі – бобри, ондатри, нутрії, гніздяться сотні видів птахів. У болотах утворюється цінна корисна копалина – торф, яка має широке застосування. Найперше, його використовують як паливо. Шляхом хімічної переробки з торфу виробляють добрива, барвники, целюлозу і навіть ліки.
Тривалий час люди намагалися осушувати болота. Проте це нерідко призводить до негативних наслідків: знижується рівень ґрунтових вод, виникають пилові бурі, зникають болотні рослини і тварини, перестає утворюватися торф. Тому осушення боліт і використання їх під посіви сільськогосподарських культу не завжди є виправданим.
Штучні річки і водойми. Річки й озера розміщуються на Землі нерівномірно, в не завжди зручних для використання місцях. Тому люди з давніх часів створюють штучні водойми – канали, водосховища, ставки.
Канали – штучні річки – люди вміли створювати ще до нашої ери. У стародавніх Єгипті та Китаї їх будували для зрошення полів. Канали називають рукотворними річками, тому що їх русло створює людина. Робить вона це для того, щоб річкові води потекли в потрібному напрямку в потрібні місця. Є канали зрошувальні, спрямовані в посушливі райони. Водою, яку вони доставляють, зрошують поля. В районах, де води багато і поверхня заболочена, будують осушувальні канали. Щоб створити нові більш зручні водні шляхи створюють суднохідні канали, з’єднавши кілька річок або озер. Велике значення мають суднохідні канали, що скорочують морський шлях. Так, Суецький канал завдовжки 160 км з’єднує Середземне море з Червоним і дозволяє скоротити шлях з Європи в Азію на 10 тис. км у порівнянні зі шляхом довкола Африки. Так само Панамський канал з’єднав Атлантичний і Тихий океани, що розділені вузькою смужкою суходолу між Північною і Південною Америкою. В Україні побудовано декілька каналів. Одним з найдовших є Північнокримський. Від Каховського водосховища він несе води Дніпра протягом 400 км аж до Керченського півострова. Вода каналу здебільшого йде на зрошення.
Водосховища – це великі штучні водойми, створені для накопичення і зберігання води. Зазвичай їх створюють на річках. Для цього долину річки перегороджують греблею. Перед греблею вода нагромаджується, заливає великі площі земель і утворює водосховище. Під час розливу річок водосховища приймають надлишок води, а потім протягом року рівномірно вода з них витрачається на потреби населення і промисловості, зрошення полів. Найбільше водосховище в світі – Братське – завдовжки 500 км і завглибшки 100 м створене на річці Ангарі в Росії. Найбільше водосховище в Україні – Кременчуцьке – завдовжки 150 км глибиною 28 м споруджене на Дніпрі.
Створення водосховищ має велике значення для регулювання стоку річок і упередження повеней. З їх допомогою на ГЕС отримують електроенергію. Береги водосховищ є прекрасними місцями відпочинку. Проте водосховища здійснюють і негативний вплив на природу і умови життя людей. Вони затоплюють великі площі сільськогосподарських угідь, підвищують рівень ґрунтових вод, що призводить до заболочування земель. Тому перш, ніж створювати водосховища необхідно ретельно вивчити можливі наслідки. В Україні в низку водосховищ перетворено річку Дніпро. Є вони й на Дністрі та інших річках.
Ставки – це маленькі водосховища (завдовжки не більше 1,5 км). Їх створюють в руслах струмків, балках або спеціально викопаних заглибленнях. Вода з них йде на зрошення полів і садів. У ставках розводять рибу та водоплавних птахів. Створюються ставки і в парках та зонах відпочинку для окраси краєвиду.
Домашнє завдання:
А. Опрацюйте матеріал з вашого підручника.
Б. Випишіть та вивчіть терміни.
В.Дайте відповіді на запитання:
1. Як утворю ються болота? В яких районах земної кулі вони поширенні?
2. Як поділяють болота за характером живлення і рослинності?
3. Яка користь від боліт? Чи потрібно їх повсюдно осушувати?
4. Які штучні водойми створює людина? Які з них є у вашій місцевості?
5. Чим канал відрізняється від річки? Як канали служать людям?
6. На яких річках в Україні створено водосховища?
7. Чому болото називають “коморою Сонця”? Що Сонце туди “наскладало”?
Словник термінів та понять, конспект, відповіді на запитання чекаю лише СЬОГОДНІ.
До зустрічі.
Географія 7 клас
Тема:КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ Й ТИПИ КЛІМАТУ ЄВРАЗІЇ.
Євразія — це материк не тільки кліматичних контрастів, а й материк кліматичних рекордів. Полюс холоду Північної півкулі розташований не на Північному полюсі, й не в крижаній Ґренландії, а на північному сході Євразії, на Оймяконському нагір’ї. Коливання температури у внутрішніх частинах континенту можуть перевищувати протягом доби 40 °С, а протягом року навіть 100 °С! Понад 1/4 території на півночі континенту займають області багаторічної мерзлоти та приблизно стільки ж — спекотні пустелі та полупустелі в центральній та південно-західній частинах. Євразія — це єдиний материк, який розташований у всіх кліматичних поясах Північної півкулі — від арктичного до екваторіального. Помірний пояс в Євразії займає найбільшу площі порівняно з іншими материками. Територія нашої держави майже повністю розташована у помірному поясі. Продовжимо роботу над з’ясуванням кліматичних особливостей материка та спробуємо дослідити особливості помірного поясу.
Завдяки великій протяжності з півночі на південь Євразія розташована у всіх кліматичних поясах Північної півкулі, у межах яких виділяються всі типи кліматів Землі. Найбільш широка й масивна частина Євразії лежить у межах помірного кліматичного поясу, в якому виділяють чотири кліматичні області.
Область помірного морського клімату включає крайній захід Євразії уздовж берегів Атлантичного океану. Тут протягом усього року клімат формується під впливом повітряних мас із Атлантичного океану. Літо прохолодне, зима відносно тепла. Опади випадають протягом усього року. Під час проходження циклонів погода швидко змінюється, улітку можуть бути похолодання, узимку — відлиги.
На схід, до Уральських гір, розташована область помірно-континентального клімату, яка переходить від морського до континентального. За умови віддалення від океану різниця літніх і зимових температур зростає, зима стає холоднішою, опадів меншає, а випадають вони здебільшого влітку. Значна частина Азії за Уралом — Сибір і Центральна Азія — лежать в області континентального клімату, де весь рік панують континентальні повітряні маси. Протягом тривалої зими поверхня суходолу сильно переохолоджується, а влітку перегрівається, створюючи великі температурні контрасти між порами року. Опадів випадає мало. Через відсутність снігу узимку поверхня промерзає на велику глибину.
На сході Євразії лежить область мусонного клімату, яка характеризується різкими відмінностями температур, опадів і показників зволоження влітку й узимку. Літній мусон приносить з Тихого океану вологе повітря, літо тепле й дощове. Зимовий мусон несе холодне континентальне повітря із внутрішньої сильно охолодженої частини материка, де узимку утворюється область високого тиску. Унаслідок цього зима суха й морозна, із сильними вітрами.
Розміщення тропічного поясу в Євразії має певну особливість. Тільки в Євразії тропічний кліматичний пояс не утворює суцільної смуги.
Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал з вашого підручника та мою підбірку для вас.
2. На к.к. нанесіть кліматичні пояси Євразії.
3. Дайте відповіді на запитання:
А. Назвати причини, які пояснюють відмінності кліматичних показників і зумовили відділення кліматичних областей у помірному кліматичному поясі.
Б. Порівняти набір і розміщення кліматичних областей помірного поясу Північної Америки і Євразії, виявивши спільні й відмінні ознаки.
4. Спрогнозувати, які зміни клімату відбулися б в окремих частинах Євразії, якби: а) гори Гімалаї були розташовані на півночі Західносибірської низовини;
б) на сході Євразії розташовувалися великі низовини;
в) гори Альпи мали не широтне, а меридіональне простягання;
г) Африка була розташована на такому ж віддаленні від Європи, як Австралія від Азії.
Словник термінів та понять, конспект, відповіді на запитання та к.к. чекаю до наступного уроку.
До зустрічі.
Географія 11 клас
Тема:Населення України. Практична робота 9. Аналіз картограм народжуваності, смертності, природного приросту, густоти населення, урбанізації в Україні. Дослідження 1-2.
Сьогодні вам пропонується дуже цікава тема, бо вона стосується кожного з нас. Населення… За цим простим, маловиразним словом криються долі багатьох мільйонів людей, що жили тисячі років тому, живуть зараз і будуть жити в майбутньому.
Пропоную переглянути відеоурок:
Пригадайте:
• Які існують типи відтворення населення та які їхні характерні ознаки?
• Що можна визначити за статево-віковою пірамідою?
• Що таке демографічна політика?
• Якими ознаками відрізняється міське поселення від сільського?
Виконаємо пр.р. №9.
Для тих, у кого немає зошита для практичних робіт я вставляю зміст:
Тема. Аналіз картограм народжуваності, смертності, природного приросту, густоти населення, урбанізації в Україні
Мета: навчитися аналізувати картографічні джерела про населення, добирати статистичні матеріали на сайті Державної служби статистики для встановлення територіальних відмінностей перебігу демографічних процесів та розселення в Україні; сприяти формуванню навичок роботи з тематичними картами; формувати вміння одержувати інформацію.
Обладнання: тематичні карти «Народжуваність населення», «Смертність населення», «Природний приріст населення», «Загальна густота населення», «Урбанізація».
Завдання 1. За даними тематичних карт атласу (11 клас): «Народжуваність населення», «Смертність населення», «Природний приріст населення», «Загальна густота населення» та «Урбанізація» https://drive.google.com/file/d/1dBa_CVSWffzUAmJBd8Wm2QwNUuXk8kiZ/view, а також матеріалами на сайті Державної служби статистики http://database.ukrcensus.gov.ua/PXWEB2007/згрупуйте області України й запишіть їхні назви у відповідні комірки таблиці.
Таблиця. Просторові відмінності демографічних процесів та розселення в Україні. (Таблиця додається)
Завдання 2. За статево-віковою пірамідою України 2017 року простежте тенденції щодо зміни народжуваності, смертності та характеру зміни поколінь в нашій державі протягом останніх десятиліть. (Статево-вікова піраміда додається)
Тенденції зміни демографічних показників:
рівень народжуваності …:
рівень смертності …:
тип статево-вікової піраміди: зростаючий, омолоджувальний, скорочувальний (необхідне підкреслити)
швидкість зміни поколінь …:
плавність зміни поколінь …:
Зробіть висновок: за даними таблиці у висновку схарактеризуйте відмінності перебігу демографічних процесів та розселення в різних регіонах України. Поясніть причини даних явищ.
Дослідження1.
Сучасна географія трудової еміграції з України.
Дослідження 2.
Соціальні проблеми монофунціональних міст.
Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф 28 підручника та мою підбірку для вас.
2. Проведіть дослідження на вибір:
1) Сучасна географія трудової еміграції з України.
2) Соціальні проблеми монофункціональних міст.
3. Виконайте пр.р. та дослідження.
4. Конспект.
Конспект, пр.р. 9, дослідження 1,2 чекаю до наступного уроку.
До зустрічі.
Немає коментарів:
Дописати коментар