Тема: План, його основні ознаки. Умовні знаки плану.
Топографія (від давньогр. слів «місце» і «пишу») — наукова дисципліна, що вивчає методи зображення географічних і геометрич них елементів місцевості на основі знімальних робіт (наземних, з повітря або космосу) і створення на їх основі топографічні карти і плани. Топографія може розглядатися і як самостійний розділ картографії, що вивчає проблеми картографування територій, і як розділ геоде-зії, присвячений питанням проведення вимірів для визначення геометричних характеристик об’єктів на земній поверхні. До сфери інтересів топографії належать питання змісту топогра-фічних карт, методики їх складання і оновлення, питання їхньої точності і класифікації, а також використання інформації про місцевість, що міститься в них.
Уперше наземні знімальні роботи для виготовлення топографічних карт почали здійснюватися в XVI ст., хоча поширення такого виду зйомок на суто науковій підставі почалося у XVIII ст. Перші зйомки з повітря (аерофототопографічні зйомки) були виконані на початку ХХ ст. в ході Першої світової війни. Початок космічного етапу зйомок припав на кінець 60-х рр. ХХ ст.
Ви вже знаєте, що найточніше нашу Землю зображено на глобусі. Але зрозуміло, що ним незручно користуватися, наприклад у полі чи лісі. І щоб зобразити невеликі ділянки нашої планети з подробицями, потрібні величезні глобуси. Тому місце глобуса — у шкільних класах і географічних кабінетах. Часто глобус використовують у ство-ренні якихось пам’ятних знаків, монументів.
У польових умовах набагато зручніше користуватися планом і картою. Розгорнув їх, переглянув, а потім склав — і в кишеню, портфель чи рюкзак. Зручно і географам, і геологам, і військовим, і туристам,а фотографії і малюнку зображено в натуральному вигляді всі дійсні об’єкти місцевості, які на ній розташовані. На плані ж ми зображуємо всі предмети умовними знаками, наприклад: школа — прямокутник, церква — хрест, дерева — маленькі кола тощо. На відміну від фотознімка, на плані ми не зображуємо рухомих об’єктів — машин, людей, собак, птахів. Крім того, на плані й на карті ми не позначаємо і де-які другорядні предмети, які нас не цікавлять, скажімо урну для сміття.
План і карта — це зменшене й узагальнене зображен-ня земної поверхні умовними знаками на площині, виконане в масштабі.
Умовні знаки показують, чим зайняті ділянки місцевості, які об’єкти на них розміщені. Умовні знаки, що зображують на плані місцевості географічні об’єкти, об’єднано у три групи: контурні, значкові та лінійні.
Умовні знаки – різні об’єкти, якими позначаються географічні об’єкти:
1)Масштабні (контур лісу, болота, озера, позначаються контурами та кольорами);
2)Позамасштабні (геометричні фігури, буквенні символи, схематичні малюнки – населені пункти, родовища корисних копалин, електростанції);
3)Лінійні (річки, дороги, кордони);
4)Пояснювальні (стрілки, що вказують напрямок течії, річки, вітру).
Існують різні види географічних карт. Вони об'єднуються за різним ознаками. Як ви думаєте, якими саме?
За масштабом, змістом, призначенням.
Пропоную переглянути:
Д.З.
1. Опрацюйте матеріал вашого підручника та мою для вас підбірку.
2. Вивчіть умовні топографічні позначення плану місцевості.
Географія 7 клас
Тема:Практична робота №3.
Темароботи: ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ КООРДИНАТ КРАЙНІХ ТОЧОК ТА ПРОТЯЖНОСТІ МАТЕРИКА З ПІВНОЧІ НА ПІВДЕНЬ ТА ІЗ ЗАХОДУ НА СХІД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 3 (ПОЧАТОК). ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ НАЗВ ОСНОВНИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ'ЄКТІВ АФРИКИ.
Завдання:
1.Визначте положення відносно інших материків, морів та океанів, особливості берегової лінії.
2.Позначте на контурній карти об’єкти материка:
- гори;
- рівнини;
- низовини;
- плоскогіря;
- нагіря;
- пустелі;
- ріки;
- озера;
- крайні точки;
- затоки;
- протоки;
- водоспади;
- пустелі.
3. Висновок.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
✵ Опрацюйте матеріал вашого підрцчника ( повторіть).
✵ Детально ознайомтеся з фізичною та тектонічною картами Африки. Нанесіть на контурну карту елементи берегової лінії.
✵ Повторіть поняття літосферна плита, платформа, плита, щит.
Виконайте та надішліть на перевірку практичну роботу.
Географія 8 клас
Тема:Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий, поясний та літній час. Особливості регулювання системи часу в країнах світу. Час в Україні.
Пропоную переглянути:
Формування території України процес недовготривалий. 1929 р. було підписано Акт злуки ЗУНР і УНР. У 1922 році територія УРСР увійшла до складу Польщі. У 1954 р. до території України було повернуто Бессарабію. Сучасний адміністративно-територіальний устрій України це – 24 областей, АРК, 3 міста державного підпорядкування: Харків, Львів і Київ.
Сонце послідовно освітлює всю поверхню земної кулі. Куляста форма Землі та її обертання навколо своєї осі зумовлюють у кожний момент однаковий час доби для всіх точках, що розташовані на одному меридіані від Північного полюса до Південного.
Місцевий час — це час меридіана даного місця, що визначається положенням Сонця.
У 1878 році канадський інженер С. Флемінг запропонував поділити Землю на 24 годинні пояси (від 0 до 23). У межах одного поясу люди користуватимуться однаковим часом. Такий час назвали поясним. Як же визначити цей час?
Поясний час – це місцевий сонячний час середнього основного географічного меридіана даного годинного поясу.
Лінія зміни дат проходить по найменш заселених територіях Землі.
В деяких країнах світу з метою кращого використання світлової частини доби впроваджують літній час. З кінця березня по кінець жовтня стрілки годинників переводять на одну годину вперед.
Домашнє завдання:
1.Опрацюйте матеріал вашого підручника та мою для вас підбірку.
2. Випишіть і вивчіть терміни.
Географія 11 клас
Тема:Геоїд. Показники руху Землі навколо своєї осі.
Перегдяньте презентацію і виконайте дослідження 1-2.
Дослідження 1.
Тема:Моделювання природних явищ на Землі в дні рівнодень та сонцестоянь.
Завдання:
1. Пригадайте, коли і з якої причини відбуваються дні рівнодень і сонцестоянь.
2. Опишіть природні явища, що відбуваються в ці дні.
3. Проаналізуйте наслідки природи в ці дні.
4. Висновок: вкажіть, які природні явища можна спостерігати на Землі у дні рівнодень і сонцестоянь.
Дослідження 2.
Тема: Прояви сили Коріоліса на річках своєї місцевості.
Завдання:
1. Як виникає сила Коріоліса.
2. Як сила Коріоліса впливає на рух води в річках і річкових долинах в цілому і рідного краю.
3. Висновок ( вкажіть, як і чому сила Коріоліса проявляється на ріках своєї місцевості).
Немає коментарів:
Дописати коментар