середа, 5 жовтня 2022 р.

 Добрий день.

Сьогодні  6 жовтня 2022 року.

Запрошую на урок географії учнів 6, 8 та 9 класів.

Географія 6 клас

Тема: Масштаб та його види.

У який спосіб картографам удається на невеликому аркуші паперу зобразити відстані в десятки, сотні, тисячі кілометрів? Погляньте на карту півкуль. Якщо вірити її назві, тут помістилась уся наша планета, площа якої дорівнює понад 510 млн км2! Крім того, картографи стверджують, що, розгадавши їхню загадку, ви зможете точно визначати відстань між двома населеними пунктами, не переміщаючись з одного в другий!

Масштаб — це міра зменшення відстаней певної місцевості під час зображення їх на плані та карті.

Масштаб — це відношення довжини відрізка на плані, карті або глобусі до його дійсної довжини на місцевості.

Висновок: Масштаб показує, у скільки разів відстань на плані чи карті менша за відстань на місцевості.

 Види масштабів:

Масштаб на планах та картах звичайно показують у трьох видах: числовому, іменованому та лінійному. 

. Масштаб зазначають на кожному плані, географічній карті та глобусі. Існує декілька способів запису масштабу. Чим більше число у знаменнику числового масштабу, тим масштаб менший.

Пропоную переглянути:



 Переведення масштабів з одного виду в інший:

Приклад 1. Переведіть числовий масштаб 1: 5000 в іменований.

Щоб перевести числовий масштаб в іменований, необхідно знаменник перевести із сантиметрів у метри (якщо в знаменнику число має понад п’ять нулів, слід перевести його в кілометри, пам’ятаючи, що в 1 км 100 000 см):

5000 : 10 = 50.

Відповідь: в 1 см 50 м.

Приклад 2. Переведіть іменований масштаб «в 1 см 250 м» у числовий.

Щоб перевести іменований масштаб у числовий, потрібно метри (кілометри) перевести в сантиметри та записати у вигляді дробу:

250 х 100 = 25 000.

Відповідь: 1 : 25 000.

Висновок: Для переведення числового масштабу в іменований необхідно знаменник перевести із сантиметрів у метри (тобто відняти два нулі). Якщо знаменник є цифрою з п’ятьма й більше нулями, то її можна перевести в кілометри (відняти ще три нулі).

Визначення дійсних відстаней за планом і картою:

Приклад 1. Визначте відстань на плані в атласі від млина до джерела.

Щоб визначити дійсну відстань на місцевості між двома об’єктами потрібно лінійкою виміряти відстань між ними в сантиметрах, помножити на величину масштабу та перевести в метри (або кілометри). Відстань на плані між млином і джерелом становить 3,4 см, а величина масштабу — 10 000 см.

3,4 х 10 000 = 34 000 (см) = 340 (м).

Приклад 2. За фізичною картою України в атласі визначте відстань між Києвом і Харковом.

Відстань на карті між Києвом і Харковом дорівнює 11,7 см. Для обчислення великих відстаней зручно користуватися іменованим масштабом. Масштаб фізичної карти України — у 1 см 35 км.

11,7 х 35 = 409,5 (км).

 

Варіант І

Варіант ІІ

Переведіть числовий масштаб в імено ваний.

Переведіть іменований масштаб у числовий.

а) 1 : 200 000.

б) 1 : 500.

в) 1 : 1 000 000.

г) 1 : 1000.

а) В 1 см 200 м.

б) В 1 см 1 км.

в) В 1 см 5 м.

г) В 1 см 80 км.

 Визначте масштаб карти, якщо відстань на місцевості:

500 км на карті — це відрізок завдовжки 5 см.

Розв’язання

1) 500 км = 50 000 000 см.

2) 50 000 000 : 5 = 10 000 000.

Відповідь: М 1: 10 000 000, або у 1 см 100 км.

100 км на карті — відрізок завдовжки 2 см.

Розв’язання

1) 100 км = 10 000 000 см.

2) 10 000 000 : 2 = 5 000 000.

Відповідь: М 1: 5 000 000, або у 1 см 50 км.

Визначте:

1. Відстань на місцевості становить 500 м.

Зобразіть цю відстань у вигляді відрізків у масштабах

1 : 5000, 1 : 10 000, 1 : 25 000.

Дайте відповіді на запитання:

а) Який із запропонованих масштабів найбільший? Який найдрібніший?

б) У якому масштабі місцевість зображено з більшими подробицями?

Закінчіть формулювання висновку: «Чим більший масштаб, тим місцевість зображена...»

2. Як визначити масштаб глобуса, якщо він не вказаний?

3. Як за допомогою лінійного масштабу та вимірника можна виміряти довжину не лише прямих, але й кривих ліній?

 

Для того щоб зобразити великі території на аркуші паперу, користуються масштабом. Масштаб показує, у скільки разів відстань на плані менша, ніж на місцевості.

Розрізняють числовий, іменований і лінійний масштаб.

За допомогою масштабу, лінійки та вимірника можна визначити дійсну відстань на місцевості.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Опрацювати відповідний текст підручника та мою для вас підбірку.

2. Побудувати план своєї кімнати та записати послідовність своїх дій.

3. Скласти власне завдання на використання масштабів.

 

Географія 8 клас

Тема: Фізико-географічне положення   України. Дослідження №2.

Верховна Рада України 24 серпня 1991 року проголосила незалежність України і утворення самостійної держави. Всі ми знаємо, що живемо на материку Євразія. Ми часто чули, що Україна лежить на перетині шляхів із заходу на схід, із варяг – у греки. Отже, яке положення України у світі ми ознайомимось на сьогоднішньому уроці. 

 Це треба знати:

Ознаки для характерстики

Особливості геогр.положення

1. На якому материку розміщена?

Євразія

2. В якій частині світу знаходиться?

Європа

3. Площа території.

603.7 тис.км2

4. Крайні точки.

пн – с.Грем’яч (52° 22’ пн. ш. 33° 11’сх. д.)

пд – м. Сарич (44° 23’пн.ш. 33° 44’ сх.д.)

зх – м. Чоп (48°05’ пн.ш 22°08’сх. д.)

сх. – с.Рання Зоря  (49°15’пн.ш 40°13’сх.д.)

5. Протяжність території.

з півночі на південь – 893 км

з заходу на схід – 1316 км

6.Країни, з якими межує.

Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова

7. Якими морями омивається?

Чорним та Азовським

8. На якій тектонічній структурі розміщена?

Східноєвропейська платформа і Альпійсько-Гімалайський пояс

9. На якій формі рельєфу знаходиться?

Східноєвропейська рівнина

10. В якому кліматичному поясі розташована?

Помірний, субтропічний

11. В якій природній зоні?

Мішані ліси, лісостеп і степ

12. Які шляхи сполучення з іншими країнами?

Сухопутні, морські, річкові


 Політичне значення утворення незалежної Української держави для Європи дуже велике. З’явилась ще одна держава у цій частині світу. Величезний людський і економічний потенціал, науково-технічні можливості, працьовитий і освічений народ, значні природні багатства тощо – все це висуває Україну у потенційні лідери європейської спільноти держав.

Пропоную переглянути:


Дослідження №2.
Тема: Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу.
Завдання:
1. Виберіть 2-3 країни всіту, з якими будете порівнювати.
2. Складіть порівняльну оцінку за наступними критеріями:
 а) фізико - географічне положення;
 б)  економіко - географічне положення;
 в) політико - географічне положення;
3. Виявіть спільні та відмінні риси у географічному положенні України та обраних вами країн.
4. Висновок.

Д.З.
1.Опрацюйте п. 10 та мою для вас підбірку.
2. Випишіть та вивчіть терміни.
3. Продовжте речення:

- Площа України...
- Крайня північна точка України розміщена в...
- Крайня західна точка України розміщена в....
- с.
Рання Зоря  – це крайня...
- Географічний центр України розміщений в....
- Україна безпосередньо межує з....
- На сході та північному сході сусідами України є ....
- Територія України лежить в ... кліматичному поясі.
- Україна знаходиться в межах тектонічних структур...
- На клімат території України впливають повітряні маси з....

4.Дайте відповідь на наступні запитання:

- Які позитивні сторони фізико-географічного положення України?

- Що негативного у фізико-географічному положенні України?

- Як впливає фізико-географічне положення на економіку країни, життя населення?
- Чи ефективно використовує Україна своє фізико-географічне положення?

5. Виконати та здати на перевірку дослідження №2.

Географія 9 клас

Тема: Економічні системи та їх типи. Пр. р №2.

Економічне життя будь-якої країни має певні організаційні особливості. Спосіб цієї організації називають економічною системою. Кожна економічна система по-своєму вирішує економічні питання: які товари виробляти, як організувати їх виробництво, розподіл, обмін, споживання. Залежно від того, як суспільство вирішує ці питання, формується певний тип економічної системи.

У традиційній економічній системі основну роль відіграють традиції, звичаї та обряди. Її переваги — стабільність та передбачуваність. Способи обробітку землі, вирощування культур, виготовлення знарядь праці — усе це тривалий час може зберігатися незмінним.

 Традиційна економічна система панувала за давніх часів. Згодом вона втратила ключові позиції в більшості країн світу. Однак і сьогодні деякі риси традиційного господарювання зустрічаються в найбідніших країнах Африки  та Азії. Ознакою традиційної економічної системи є наявність багатьох дрібних ремісничих і селянських господарств, які побудовані на переважанні ручної праці та застарілих технологіях виробництва. Традиційні технології передаються від покоління до покоління і змінюються дуже повільно, а тому не сприяють збільшенню обсягів продукції та економічному розвитку.

 Технічний прогрес та будь-які інновації тут обмежені, тому що вони суперечать звичаям і є загрозою стабільності суспільства.

Із часом, у міру того як ускладнювалося господарство країн, змінювалися й основи господарювання. У процесі свого розвитку людство використовувало два принципово відмінні механізми організації економіки та управління нею: централізований (плановий, державний, командний) та децентралізований (ринковий). Кожний із них має свої переваги і недоліки.

За умов планової економіки всі напрямки і координація економічної діяльності здійснюються у вигляді централізованого (державного) планування, управління й контролю. Головною особливістю такої економічної системи є відсутність у виробників свободи вибору, що позбавляє їх зацікавленості виробляти кращі товари, розширювати їх асортимент. Це призводить до низької якості продукції, повільного впровадження нових технологій, марнотратного ставлення до ресурсів.

Водночас усебічне державне планування забезпечує відносно сталий (хоча й повільний) економічний розвиток, гарантує всім громадянам мінімум життєвих благ, відсутність проблеми працевлаштування тощо.

Ця система була характерною для Радянського Союзу та інших країн соціалістичної співдружності (Польщі, Болгарії, Угорщини, Чехословаччини та ін.). Створені механізми державного управління І планування згодом стали неефективними. Після розпаду Радянського Союзу колишні соціалістичні країни та радянські республіки, у тому числі ЙУкраїна, обрали шлях реформування своєї економічної системи до ринкової. Економічні системи країн у період проведення економічних реформ називають перехідними. Нині типовим прикладом країни з плановою економічною системою є Корейська Народно-Демократична Республіка (КНДР, або Північна Корея)

Ринкова економічна система характеризується пануванням приватної власності, передбачає свободу вибору виробників та споживачів, конкуренцію та саморегулювання. За цієї економічної системи роль держави зведена до мінімуму. Конкурентне середовище ринку скеровує ресурси у виробництво тих товарів і послуг, у яких суспільство має нагальну потребу, чим забезпечує максимальну економічну ефективність.

Ринкова економіка демонструє високу здатність швидко та постійно змінюватися, сприяє оновленню й запровадженню досягнень науково-технічного прогресу. Однак ринкова система також далека від ідеальної. Насамперед економіка вільного ринку нестабільна. Для неї характерні часті кризи, що призводить до безробіття та поглиблення соціальної нерівності. Незважаючи на переваги ринкової економічної системи, існує необхідність державного регулювання її механізмів із метою подолання негативних наслідків.

У сучасних умовах майже в усіх країнах світу жодна з розглянутих економічних систем не існує в чистому вигляді. Пошук найбільш ефективного поєднання переваг різних економічних систем приводить до формування так званої мішаної економічної системи. ЇЇ цілі спрямовані на створення умов для ефективного виробництва, зайнятості населення, забезпечення високих стандартів життя.

Сучасна мішана економічна система містить і ринок, і конкуренцію, і різноманітне регулювання — як державне, так і недержавне. 

У цій системі значна роль належить державі, діяльність якої спрямована на пом’якшення негативних наслідків ринкової економіки. Таким чином, мішана економічна система може забезпечити й економічну стабільність, і соціальні гарантії. Однак знайти оптимальний баланс між вільними засадами ринку та державним регулюванням дуже непросто. Тому в різних країнах і регіонах світу формуються різні національні моделі мішаної економіки, як, наприклад, американська, шведська, німецька, японська тощо. Вони відрізняються між собою насамперед методами та ступенем державного регулювання економіки. Так, характерною рисою американської моделі мішаної економіки є мінімальна участь держави в регулюванні економічних процесів. Натомість у японській моделі, навпаки, державі належить провідна роль у забезпеченні стратегії економічного зростання 

  Залежно від того, як суспільство вирішує економічні питання, формується певний тип економічної системи: традиційна, планова, ринкова, мішана. У давні часи панувала традиційна економічна система, коли всі господарські питання вирішувалися на основі традицій.

♦ Планова й ринкова економіки мають свої переваги й недоліки. Планова викликає дефіцит продукції та позбавляє свободи вибору, проте не допускає соціального розшарування суспільства. Ринкова економіка дає свободу вибору й можливість великих прибутків, однак породжує соціальну нерівність, постійну боротьбу між конкурентами.

♦ Зараз у світі існує чимало мішаних національних моделей господарювання, що поєднують переваги ринкової системи господарювання з державним регулюванням.

Перегляньте:

Пр.р. №2.

Тема: Позначення на к.к. країн " Великої двадцятки" і визначення їх місця у сучасній типізації за рівнем економічного розвитку.

Завдання розміщені на стор. 66 вашого підручника.


Д.З.

1. Опрацюйте п.8 та мою для вас підбірку.

2. Виконайте та надішліть на перевірку пр. р. №2.

3. Дайте письмову відповідь на наступні запитання:

а)Які типи економічних систем лежать в основі господарського життя країн? 

б)Назвіть характерні риси традиційної економічної системи. 

в)Укажіть переваги та недоліки планової та ринкової економічних систем. 

г)Чому в плановій економіці якість товарів є однією з головних проблем? 

д)Якими причинами обумовлена необхідність державного регулювання економічного життя в країні?

 е) Які цілі має мішана економічна система?

4. Поміркуйте:

1. Чому економічна система планової економіки в Радянському союзі та інших соціалістичних країнах зазнала краху?

2. Як можна назвати економічну систему, за якою ми зараз живемо в Україні?

3. Чи можна створити модель мішаної економічної системи, яка б забезпечила економічне зростання та добробут у всіх країнах світу? 



 

 

 







Немає коментарів:

Дописати коментар