понеділок, 17 жовтня 2022 р.

 Добрий день.

Сьогодні 18 жовтня 2022 року.

Запрошую на урок географії учнів 10 класів та на урок ОЗ учнів 7 класів. 

ОЗ 7 клас

Тема: Дорожньо-транспортні пригоди.

Види дорожньо-транспортних пригод

Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) — це подія за участю транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи заподіяно матеріальних збитків.

З появою на дорогах перших автомобілів почали траплятися випадки дорожньо-транспортних пригод. У той час було видано низку спеціальних указів і законів про дорожній рух, які нині здаються дещо смішними. Так, у 1865 році в Англії було прийнято закон про обмеження швидкості руху автомобілів до 5 км/год. Перед автомобілем, що рухався, обов’язково мала йти людина, а коли на його шляху траплявся кінний екіпаж, водій мусив зупинитись і вимкнути двигун. У Німеччині власник автомобіля мав заздалегідь повідомити поліцію про свій маршрут.

За короткий час дорожньо-транспортні пригоди посіли перше місце за кількістю загиблих і друге — за кількістю травмованих осіб. Дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею № 1» у світі.

Види ДТП:

  • зіткнення (зустрічні, побіжні та бічні);
  • наїзд на перешкоду, пішохода, велосипедиста, гужовий транспорт, транспорт, що стоїть;
  • перекидання.


Як розвиваються події у випадку ДТП

Під час зіткнення автомобілів, що рухаються зі швидкістю 80 км/год, виділяється енергія, здатна підкинути машину вагою одну тонну на висоту 30 м, тобто вище від семиповерхового будинку! При цьому маса тіла пасажира сягає 5 тонн .

Щоб дослідити, як розвиваються події під час ДТП та які вони мають наслідки для людей, у спеціальних лабораторіях імітують різні види транспортних аварій з манекенами. Керують такими автомобілями по радіо, а розвиток подій фіксують на плівку. Ось що відбувається, коли автомобіль на швидкості 80 км/год наїжджає на перешкоду, а водій і пасажири не пристебнуті пасами безпеки:

• Через 0,026 секунди після удару вдавлюється бампер; сила, що у 30 разів перевищує вагу автомобіля, зупиняє його рух на лінії передніх сидінь, тоді як водій і пасажири продовжують рухатися в салоні автомобіля зі швидкістю 80 км/год.

• Через 0,044 секунди водій грудною кліткою ламає кермо.

• Через 0,068 секунди пасажир на передньому сидінні вдаряється в панель приладів.

• Через 0,092 секунди водій і пасажир, що сидить поруч, одночасно вдаряються головами в переднє вітрове скло автомобіля й отримують смертельні ушкодження черепа.

• Через 0,110 секунди автомобіль починає відкочуватися назад.

• Через 0,113 секунди пасажир на задньому сидінні отримує смертельні ушкодження.

• Через 0,150 секунди усе закінчується.

Як бачиш, усе триває менш як дві десяті секунди. Кліпни очима — це й буде дві десяті секунди. Тому без необхідних запобіжних заходів людина не має жодних шансів вижити у такій аварії.

Навіть у випадку невеликої аварії тіло людини може скластися навпіл проти її волі, і вона може вдаритися головою у те, що знаходиться попереду.

Триматися руками за сидіння або поручні немає сенсу, адже в момент зіткнення на швидкості більш як 80 км/год маса тіла людини перевищує 5 тонн. Отже, сили м’язів замало, щоб утримати тіло від удару.

Захисні положення пасажирів

Знизити ризик травмування і збільшити свої шанси на виживання під час аварії можна, якщо до моменту ДТП правильно згрупуватись. Люди, які встигли до моменту аварії прийняти захисне положення, переважно отримують менші ушкодження, ніж ті, хто не встиг або не знав, як це зробити.

Як захиститися при наїзді автомобіля ззаду . У цьому випадку найнебезпечнішою є травма шийних хребців через різке відкидання голови назад.

Якщо пасажир не пристебнутий пасами безпеки, він повинен зісковзнути і сісти так, щоб голова і шия були щільно притиснуті до спинки сидіння, а колінами впертись у панель приладів . Пасажирам, що сидять на задньому сидінні, треба впертися колінами у спинки передніх сидінь.

Якщо пасажир пристебнутий пасами безпеки, треба впертися ногами у підлогу і притиснутися спиною до сидіння, руки швидко завести за голову і зімкнути кисті на шиї під потилицею .

Захисні положення під час наїздів і зіткнень . У цьому випадку найнебезпечнішим є удар об вітрове скло, панель приладів чи спинку передніх сидінь.

За допомогою блок-схеми  потренуйтеся приймати захисні положення у таких ситуаціях.

 Захисні положення під час наїздів і зіткнень

Дії свідка ДТП

Якщо ти став свідком дорожньо-транспортної пригоди, знай, що маєш нагоду зробити щось дуже важливе у своєму житті. У ці хвилини від тебе може залежати доля потерпілих. Тому постарайся заспокоїтись і зосередься на тому, що знаєш і вмієш. Скажи собі, що ти зможеш це зробити, і рішуче дій, адже в такій ситуації дорога кожна хвилина .

  • 1. Передусім виклич «швидку допомогу» і повідом у відділення міліції про ДТП та кількість потерпілих.
  • 2. Познач місце аварії спеціальним знаком, а за його відсутності — будь-якими предметами, наприклад гілками. Це для того, щоб попередити інших водіїв і запобігти новим ДТП.
  • 3. Коли приїдуть рятувальники, допоможи їм з’ясувати всі обставини ДТП.

Автомобіль у воді

Трапляється, що внаслідок ДТП автомобіль падає у воду. За допомогою блок-схеми склади пам’ятку, як треба діяти у такій ситуації.



ДТП — це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи заподіяно матеріальних збитків.

Через велику кількість потерпілих ДТП називають «убивцею № 1» у світі.

Люди, які встигли до моменту аварії прийняти захисне положення, переважно отримують менші ушкодження, ніж ті, хто не встиг або не знав, як це зробити.

Якщо ти став свідком ДТП, постарайся пригадати все, що знаєш і вмієш, виклич «швидку допомогу», міліцію, познач місце аварії та допоможи рятувальникам з’ясувати всі обставини ДТП.

Іноді трапляються випадки падіння автомобіля у водойму. Якщо не розгубитись і правильно діяти, можна врятуватись і в такій небезпечній ситуації.


Д.З.

1. Опрацюйте п.7, стор.45 мал.18.

2.Вивчіть заходи.


Географія 10 клас

Тема: Велика Британія. Дослідження 5 " Лондон, Берлін, Париж, Київ: схожість і відмінність сучасного розвитку міст".

Сьогодні на уроці мова йтиме про європейську країну, дуже до бре знайому вам з уроків історії, світової літератури, англійської мови. Ця країна дала світу Вільяма Шекспіра та Чарльза Діккенса, легендарних Робіна Гуда та Шерлока Холмса, загадковий Стоун хендж та прославлений «Бітлз». Як ви вже здогадалися, наш урок присвячений Великій Британії. 

Перед очима мандрівників Велика Британія піднімається з мор ських хвиль, ніби вкрита загадковим серпанком блідо-зелена лінія на горизонті. Такою вона колись постала перед завойовниками.

Са ме крейдяні урвища спонукали легіонерів Юлія Цезаря дати остро ву назву Альбіон, тобто Білий. Римлян, які прийшли з півдня, вра зила щедрість рослинного світу острова, й пізніше вони дали йому ще одну назву — «країна зелених луків». 

Офіційна назва — Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії. Площа — 244,1 тис. км2. Населення — 61,6 млн осіб (2009 р.). Столиця — Лондон. Тип країни — економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки». Державний устрій — конституційна монархія, унітарна держава. 

Позитивні ознаки: 
• острівне розташування сприяє розвиту міжнародних торговельно-економічних зв’язків, оскільки тут перетинаються між народні морські та повітряні шляхи; 
• високий економічний рівень розвитку сусідських держав, які є партнерами по ЄС; 
• наближення до важливих мінерально-сировинних баз Європи: залізорудних басейнів Швеції, родовищ природного газу Норвеґії, нафти в Північному морі, джерел лісу в Скандинав ських країнах; 
• наявність тісного зв’язку з материковою частиною Європи не лише морським, а й залізничним і автомобільним транспортом (через підводний тунель);
• налагоджені зв’язки з країнами Британської Співдружності націй. Негативні ознаки: 
• природно-географічні: близькість  до океану обумовлює вологий та відносно прохолодний клімат, що обмежує сільськогосподар ські можливості; 
• політико-географічні: проблеми Ольстеру ( Північної Ірландії). 
Природні умови Великої Британії в цілому сприятливі для роз витку господарства. На південному сході переважають рівнини (Лондонська, Мідленд), на північному заході — старі зруйновані гори (Північно-Шотландське нагір’я, Пеннінські та Кембрійські гори). 
Ліси займають близько 8 % території країни. поширені лісові й паркові штучні насадження. Клімат м’який, вологий, океа нічний. Велика Британія багата на водні ресурси. Більшість річок є суд ноплавними та з’єднані системою каналів. Серед найбільших — Темза, Северн, Трент. Естуарії найбільших річок — це широкі, штучно поглиблені й випрямлені бухти. У них розміщуються най більші морські порти. На півночі багато озер. Ґрунти — бурі лісові, підзолисті, не дуже родючі, але за умов продуманої меліорації дають високі врожаї. 
Основними мінеральними ресурсами є нафта та природний газ Північного моря. Видобуток залізної руди та кам’яного вугілля по ступово втрачає своє значення. Досить істотними є запаси неруд них корисних копалин — кухонної та калійної солей, каоліну.
Велика Британія — одна з найбільш густонаселених і високо урбанізованих (89 %) країн світу. 
По території країни населення розміщується дуже нерівномірно. Основна частина жителів Вели кої Британії сконцентрована в Англії, яка має найзручніше геогра фічне положення, сприятливі природні умови й відіграє провідну економічну роль протягом усієї історії Британських островів. 
Незважаючи на низьку народжуваність (1,3 ‰), населення країни повільно збільшується за рахунок позитивного сальдо мі грації. Велика Британія — багатонаціональна країна, населення скла дається з англійців (81 %), шотландців (15 %), валлійців та ірланд ців (4,6 %), а також арабів, китайців, індусів, африканців. 
Загалом у Великій Британії налічується близько тисячі міст. Найбільшими міськими аґломераціями є Великий Лондон (13,9 млн осіб), Бірмінґем (2,6 млн осіб), Ґлазґо (2 млн осіб). Близько полови ни жителів країни сконцентровано в Англійському мегаполісі.

Перегляньте:





Велика Британія — високорозвинена постіндустріальна країна, її економічна роль в сучасному світі визначається промисловою, банківською, страховою, судофрахтовою та іншою комерційною ді яльністю. Близько 28 % її валового національного продукту скла дає промисловість, 70 % — сфера обслуговування; 2 % — сільське господарство. 
За обсягом промислового виробництва країна входить до пер шої десятки у світі. Промисловість використовує в основному при візну сировину й усе більше орієнтується на зовнішній ринок. 
Головною галуззю британської промисловості є машинобуду вання, де зайнято 1/4 усіх працюючих в обробній промисловості. Переважає транспортне (літакобудування, ракетобудування, авто мобілебудування) й точне машинобудування. Основні центри: Бір мінґем, Великий Лондон, Ковентрі, Брістоль, Дербі. 
Важливу роль відіграє верстатобудування. В електроенергетиці провідну роль відіграють ТЕС, значна частина яких працює на природному газі (76 % виробленої енергії), АЕС дають 23 % електроенергії. 
Країна повністю забезпечує себе електроенергією. Велика Британія входить у десятку країн світу — лідерів із ви плавлення чавуну й сталі. Основні центри чорної металургії зосереджені в прибережних районах (Кардіфф, Ньюпорт, Мідлсбро). Бри танська кольорова металургія — одна з найпотужніших галузейу Європі. 
Вона працює майже повністю на привізній сировині, тому теж тяжіє до портових міст. До галузей, які швидко розвиваються, належать також новітні виробництва хімічної промисловості. Най старіша традиційна галузь Великої Британії — текстильна про мисловість. 
Країна — другий у світі постачальник і експортер каоліну (білої глини, із якої виготовляють порцеляну).
У сільському господарстві Великої Британії зайнято лише близько 2 % працюючого населення країни. У країні виробляється більше половини сільськогосподарських продуктів, які споживає її населення. 
Основна галузь — тваринництво (70 %). Розводять пе реважно велику рогату худобу молочного напряму. Розвинуто та кож свинарство, птахівництво та традиційне вівчарство. У рослин ництві вирощують здебільшого кормові культури (2/3 посівних площ) і картоплю. Із зернових культивують ячмінь, пшеницю, овес, з технічних — цукровий буряк. 
Розвинуто садівництво та ово чівництво. Сільське господарство повністю забезпечує потреби кра їни в ячмені, вівсі, картоплі, домашній птиці, свинині, яйцях і сві жому молоці.

Визначте національні особливості транспортної системи та економічних зв’язків Великої Британії. Оскільки Велика Британія — держава острівна, усі її зовнішні перевезення й торгівля пов’язані з морським і повітряним тран спортом. 

Близько 9/10 загального вантажообігу припадає на мор ський транспорт, у тому числі 1/4 — на каботаж. Велика Британія активно підтримує всі форми зовнішніх еко номічних зв’язків з багатьма країнами світу. 

Основними торговель ними партнерами є члени ЄС (54 %) та США. Країна експортує ма шини і устаткування, нафту і нафтопродукти, автомобілі, озброєння, хімічні продукти, медичні препарати, продовольство. Водночас ввозяться мінеральна сировина, ліс, машини і устатку вання, продукти харчування. 

Особливості острівного положення Великої Британії з давніх часів були вигідними й впливали на розселення й міграцію, збройні завоювання й політичні союзи. Вони також визначили територіальну структуру галузей промисловості, транспортних систем і комунікацій. 

• Велика Британія — високорозвинена постіндустріальна держа ва Європи. Головними галузями її економіки є сфера послуг та промисловість. 

Провідне місце серед галузей промисловості по сідають машинобудування, електроенергетика, хімічна. Сіль ське господарство частково забезпечує потреби країни. 

 Домашнє завдання :

1. Підручник, опрацювати §13 та мою для вас підбірку. 

2. Скласти в зошитах схему зовнішніх економічних зв’язків Ве ликої Британії: Імпорт Експорт ⇒ Велика Британія ⇒

3. Виконати дослідження 5, зміст якого ви знайдете на стор.80 вашого підручника.

Результати дослідження чекаю до наступного уроку.












Немає коментарів:

Дописати коментар