пʼятниця, 10 квітня 2020 р.

Доброго дня всім,хто заходить на мій блог і не лише проглядає,а й виконує домашку!
Сьогодні 10 квітня 2020 року.
Запрошую до праці 6, 9 та 11 класи.
6 клас
Урок № 56
Тема: Грунтовий покрив. Карта грунтів.
У житті зробімо  крок,
Розглянемо тему цікаву
Бо для нас все незвичайне.
Щоб відповідь дати ,
Могли на кожному кроці
Поговорімо про ГРУНТИ
Сьогодні на уроці.
                    Що таке? Хто такий?

1.Що таке біосфера?
2. Геродот - це...
3. Ж.Кусто ...
4.В.Вернадський -      

5.Чи змінюється в часі біосфера (відповідь обґрунтуйте)
                      Поміркуйте:
1.Чи правда ,що біосфера тісно пов’язана з іншими оболонками?
2.Чи правда ,що біосфера немає меж?
3.Чи правда що біосфера налічує 2. млн.. видів організмів?
4. Чи вірите ви , що господарська діяльність людини справляє позитивний вплив на біосферу.

Ще в прадавні часи,люди займалися землеробством. Вирощували різні культури. Як і тоді, так і зараз для людини було важливим отримати добрий урожай. А для цього необхідно було дізнатися, як грунти живлять рослини та від яких якостей грунту залежить майбутній урожай.
-Чи доводилося вам працювати на своїй присадибній ділянці?
-Яку роботу ви виконували?
Отже ,я впевнена,що всі ви любите працювати, адже праця звеличує людину.
А як ви розумієте ось таке прислів’я: «Яка Земля, такий хліб».
Ви вже напевно зрозуміли ,що ми сьогодні будемо говорити про грунти.

На минулих уроках ми з вами говорили про літосферу, гідросферу, атмосферу,і недавно вивчали біосферу. Кожен із вас взяв багато для себе цікавого, та корисного.
Літосфера - це тверда оболонка Землі. А грунт - це верхній пухкий шар землі,що має родючість.
А чи замислювалися ви над тим, з чого складається грунт, як він утворився,який грунт є родючим і від чого залежить родючість грунту. На ці запитання та багато інших ми з вами спробуємо дати сьогодні відповідь.

Грунти  почали формуватися на Землі,із початком зародження життя. Процес утворення грунту дуже повільний та довготривалий та складний. Давайте розглянемо схему , як утворюється грунт.


енергія Сонця
                             вода        


                                                    ГРУНТ
                                                                                                 повітря


                 живі організми                         гірські породи




Давайте проведемо дослід.
Візміть грудочку землі та :
а)Розгляньте грудку грунту, за допомогою лупи, потім роздавіть цю грудку. Що ви побачили? (залишки корінців, листочків рослин, частинки тіл комах, піщинки, глину, тощо).
б)до складу грунту входить павітря та вода. Давайте в цьому переконаємось:
у посуд з водою киньте грудку сухої землі - бульбашки, що виділилися, - це і є повітря.
в) у грунті є глина та пісок. У прозору склянку насипати  грунту та залити його водою. Все це перемішати і поставити щоб відстоювалося. Пояснити як будуть осідати на дно частинки грунту.
г)у грунті є гумус. Грунт помістити у жерстяну посудину і прожарити його. Специфічний запах свідчить про вміст гумусу.
 Властивості грунту.
а)родючість грунту. Проведення досліду. 
Підготувати при посудини у одну насипати піску, у другу глину, у третю грунту (чорнозему). У кожну посудину посадити пророщені боби. Поставити горщики на підвіконні та спостерігати що відбувається.
б) водопроникність. Проведення досліду. Горщик із сухим грунтом (горщик повинен мати у дні дирки) поставити у тарілку з водою. Грунт поступово стане вологим.
в) повітропроникність. Розпушити землю під рослиною для того щоб наситити її вологою.

Людина обробляє грунти, зрошує їх, вносить добрива. Все це змінює процес ґрунтоутворення. Через неправильний обробіток грунти зазнають руйнування, а надмірне внесення добрив , отрутохімікатів, забруднює грунти та порушує їх родючість. 
Відкрийте атлас, знайдіть карту " Груни" і за допомогою легенди карти випишіть і вивчіть основні типи грунтів (аналіз карти грунтів)
                  А тепер відгадайте:

1.Як називається верхній пухкий шар землі,що має родючість? 
2.Що визначає родючість грунту? 
3. найбільшою родючістю відрізняються? 
4.Назви грунтів визначає… 
5. Наука ,яка вивчає грунти називається …… 
6.Хто із вчених досліджував грунти на території України? 
7. Чи є у грунті пісок та глина? 
8.Чи правда що надмірне внесення добрив, отрутохімікатів погіршує родючість грунтів? 

Красивий край де ми живем,
Річки, ліси, буяють квіти.
Товтри цвітуть, пахучим цвітом.
Родюча нива нам дає,
Великі урожаї.
І кожен славить рідний край,
За землі незвичайні.

Домашнє завдання. Скласти кросворд. 
Провести дослід.
Попрацюйте з тематичною картою.
Вивчіть термін.

Допомагайте батькам. Дотримуйтеся правил карантину і все буде добре!


9 клас

Урок №40
Тема: Транспорт світу. 

Для початку давайте пригадаємо:

Транспорт це…
Назвіть чотири основні види транспорту…
На які види поділяють водний транспорт? … 
На які види поділяють сухопутний транспорт?... 
Які види транспорту відносяться до пасажирського міського?... На які види поділяють трубопровідний транспорт?... 
Транспортна магістраль – це … 
Транспортний вузол – це… 
Транзит – це … 
Каботаж – це… 
Вантажообіг – це …
Пасажирообіг - …

Транспорт - одна з головних галузей господарства, яка здійснює перевезення пасажирів і вантажів. Дуже часто транспорт називають «кровоносною системою світу».
 Як ви думаєте, чому? (транспорт об'єднує територію окремої країни в єдине господарське ціле, а національні господарства - в єдине світове господарство. Без транспорту був би неможливий сам процес сучасного виробництва, для якого необхідні зв'язки щодо постачання сировини і продукції).. Світовий транспорт нині - це понад 42 млн км різних шляхів сполучення (без морських шляхів).

Всі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських та авіатрас) складає 36 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозить ся понад 100 млрд т вантажів і понад 1 трлн пасажирів.
Основними техніко-економічними показниками роботи тран спорту є обсяг перевезень, вантажообіг, пасажирообіг, густота транспортної інфраструктури, собівартість перевезень, швидкість, залежність від погодних та сезонних змін, маневреність. Різні види транспорту мають свої переваги та недоліки, тому їх використову ють залежно від конкретних умов.
Розрізняють транспортні системи економічно розвинених кра їн та країн, що розвиваються.
Найбільш розвинена транспортна система країн Європи та Пів нічної Америки, де зосереджено більш ніж половину залізничних ліній, рухомого складу, шосейних доріг, автопарку тощо. У цих країнах досягнуто високого технічного рівня розвитку транспорту (великі швидкості, регулярність сполучення, відносна дешевизна, масові перевезення вантажів та пасажирів, відносна безпека, постійне оновлення засобів транспорту та ін.). Країнам, що розвиваються, властивий низький рівень розвитку видів транспорту: застарілий різнотипний склад, малопотужний парк локомотивів, вагонів, автомобілів, непридатне обладнання. У багатьох країнах Азії, Африки та Латинської Америки користуються послугами таких архаїчних видів транспорту, як в’ючний та гужовий, працюють носильники та рикші.
Поряд з розподілом світової транспортної системи на два типи за рівнем розвитку, існують підрозділи регіональних транспортних систем:
• європейського типу (Західна і Центральна Європа, Японія);
• північноамериканського типу (США, Канада, Австралія);
• латиноамериканського типу;
• азіатського типу;
• система країн СНД;
• африканського типу.

Завдання.
1. Опрацюйте матеріал параграфа 40 ст 238 пункт «Залізничний транспорт».
2.  Дайте відповіді на запитання:
3. В яких країнах відсутні залізниці?
4. Дайте відповіді на запитання:
- Довжина автодоріг світу та тенденції у їх розвитку.
- Країни, які мають найбільшу довжину автодоріг.
- Регіони світу з густою автомагістраллю.
5. Назвіть і покажіть на карті найвідоміші транспортні коридори світу.
6.Який відсоток вантажообігу світу припадає на морський транспорт?
7.Наведіть  приклади країн, які «продають свій прапор».
8.Які вантажі перевозять морським транспортом.
9. Назвіть і покажіть найбільші морські порти та транспортні коридори світу.
10. Який транспорт відноситься до внутрішнього водного?
11. Країни, які мають найбільший річковий і озерний флот.
12. Головні райони внутрішнього судноплавства.
13. Вплив НТР на розвиток внутрішнього водного транспорту.
14. Продукти, які транспортують трубопроводами.
15.Найбільші аеропорти світу.
Звітування груп

 Чим обумовлено формування різних типів регіональних транспортних систем у світі?
 Яка різниця між північноамериканською та західноєвропейською транспортними системами? 
Між транспортною системою країн СНД та західноєвропейською транспортною системою?
 До якої транспортної системи належить транспортна система України?
 Чому транспортну систему країн СНГ виділяють окремо?

 Домашнє завдання
Параграф 40 (опрацювати)
Індив. завд . № 6 ст 244


11 клас

Урок №28
Тема: НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА №9. «АНАЛІЗ
КАРТОГРАМ НАРОДЖУВАНОСТІ, СМЕРТНОСТІ, ПРИРОДНОГО
ПРИРОСТУ, ГУСТОТИ НАСЕЛЕННЯ, УРБАНІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ»


Зверніть увагу на опорні та базові поняття: природний рух (відтворення) населення, міграції, статево-віковий склад, тривалість життя, демографічна криза, демографічна політика, система розселення.

Населення — беззаперечно суть і головне багатство будь-якої країни. А багатство потребує постійного контролю, умов збереження та розподілу.

Як ви вважаєте:
- Від яких демографічних процесів залежить кількість населення?
- Що означає вираз «природний приріст в Україні становить –3,9 ‰»?
 Як розраховують природний приріст?
- Назвіть фактори, що сприяють підвищенню/зниженню народжуваності, підвищенню/зниженню смертності.

Кількість населення України.
 Відтворення населення: показники та природні, соціальні, економічні чинники народжуваності й смертності, їх просторові відмінності
За оцінками Державної служби статистики, населення України на кінець 2018 р. становить 42,2 млн осіб (без урахування тимчасово окупованого Криму й Севастополя); з них міського населення 69,3 %, у сільській місцевості мешкає 30,7 %. 
Характерне звужене відтворення (депопуляція). 2017 р. природний приріст = −5,1 ‰, народжуваність = 9,4 ‰, смертність = −14,5 ‰. Рівень природного скорочення населення у сільській місцевості (7,4‰) удвічі перевищує рівень природного скорочення населення у міських поселеннях (3,8‰).
Серед причин смерті населення перше місце посідали хвороби системи кровообігу (67,0% загальної кількості померлих), друге — новоутворення (13,6%), третє — зовнішні причини смерті (5,4%).
В Україні на початок 2018 р. (без урахування тимчасово окупованого Криму й Севастополя, частин Донецької та Луганської обл.) найнижчі показники приросту були у Дніпропетровські обл., найвищі — у м. Київ (додатні) та Рівненській обл.
 Особливості вікового і статевого складу населення України
На 1 січня 2018 року чисельність осіб у віці 0–15 років становила 16,3 % загальної чисельності постійного населення, у віці 60 років і старше — 22,9 %, у віці 16–59 років — 60,8 %. Середній вік населення України становив 41,3 року (чоловіків — 38,5, жінок — 43,8). Загальний коефіцієнт демографічного навантаження на 1000 осіб у віці 16–59 років — 647 осіб.
Склад населення України характеризується суттєвою гендерною диспропорцією. Чисельна перевага жінок над чоловіками у складі населення України спостерігається із 36 років і з віком збільшується. Чисельність чоловіків на 1 січня 2018 року становила 19 558,2 тис. осіб, а жінок — 22 658,6 тис.; у розрахунку на 1000 чоловіків припадає 1159 жінок (у міських поселеннях — 1180, у сільській місцевості — 1112).

Міграційні процеси в Україні. Українці на світовому і регіональному ринку праці
У 2017 році міграційний приріст населення становив 12,02 тис. осіб, а його рівень — 15,31 особи на 10 тис. населення. Найбільше прибуттів до Київської обл. та м. Київ, найбільший відтік — з Донецької обл. Рівень безробіття — 9 % населення працездатного віку. Найбільша кількість населення зайнята у сільському та лісовому господарстві (17,7 %), промисловості (15,1 %), торгівлі та ремонті (21,8 %).
За межами України працює понад 3,5 млн грoмадян. Найбiльшими центрами oфiцiйнoгo працевлаштування грoмадян України у Захiднiй Єврoпi є Нiмеччина, Францiя, Велика Британiя, Грецiя, Iталiя, Пoртугалiя, Iспанiя (близькo 30% легальних мiгрантiв); у Схiднiй Єврoпi — ближнє зарубiжжя. Збільшується потік до США, Канади.
 
Перехід у середньому по країні хоча б на просте відтворення (одна сім’я — двоє дітей); зменшення кількості розлучень шляхом підтримки молодих сімей; зменшення дитячої та неприродної смертності; зменшення трудової міграції; піднесення сільської місцевості.

Система розселення. Міські агломерації, урбанізація, субурбанізація і джентрифікація. Особливості сільських населених пунктів
2017 р. в країні було 460 міст (з них 189 спеціального статусу, республіканського та обласного значення), 885 смт і 28 377 сільських населених пунктів. Нараховують 69,3 % міського і 30,7 % сільського населення.
Субурбанізація характеризується вищими темпами збільшення кількості жителів приміських поселень і міст-супутників порівняно з центрами агломерацій. Рівень розвитку передмістя безпосередньо залежить від економіки самого міста, тому найбільшого розвитку процес отримав у передмісті Києва.
Джентрифікація — реконструкція і оновлення міського середовища та переїзд до району багатших мешканців. В Україні немає стратегічно керованої міською владою дотаційної джентрифікації.
Відбувається процес стихійної комерційно доцільної джентрифікації, що не вирішує соціальних проблем, а лише їх «переїзд».
Сільські населені пункти занепадають.


Виконання Практичної роботи № 9.
Знайдіть в Інтернеті завдання, виберіть самостійно 1-2 і виконайте , а також :

опрацюйте § 28.
проведіть дослідження:
1. Сучасна географія трудової еміграції з України
2. Соціальні проблеми монофункціональних міст.

Бажаю успіху та  гарного імунітету!
















Немає коментарів:

Дописати коментар