Всім привіт!
Сьогодні 17 квітня 2020 року.
Я запрошую до праці 6,9 та 11 класи.
6 клас
Урок № 58
Тема: Природні комплекси ( ландшафти) як наслідок взаємозв'язків компонентів природи.
Друзі! Перш, ніж розпочати наше заняття я отримала таємниче завдання, яке лежить у конверті. Коли вручали цього листа,то просили зачитати його всім учням.
Дорогі друзі!Ніщо так не підносить душу людини, ніщо так не розвиває, як спілкування з природою, спостереження її великих законів.
О.В.Некрасов
Ініціативна група розробила програму «Природні комплекси». Для реалізації даної програми необхідно провести ряд досліджень. Їх виконаєте ви.Під час "експедиції" ви повинні дослідити:
1.Природні компоненти та їх взаємозв’язки.
2.Що таке природній комплекс,або ландшафт.
3.Різноманітність природних комплексів.
4.Вплив людини на природні комплекси.
Пропоную за епіграф нашого уроку взяти слова :
У природі все одне з іншим пов'язано,
і немає в ній нічого випадкового.
І якщо вийде випадкове явище –
шукай в ньому руку людини.
Михайло Пришвін
Які асоціації у вас виникають зі словом «Природне середовище»
У природі спостерігається взаємозв’язок усіх оболонок. Гірські породи, повітря, вода, рослинність і тваринний світ – це складові геосфери.
Поміркуйте і поясніть:
- Чи може людина - творець власного світу – жити незалежно від світу природи?
Завдання. Складіть схему взаємозв’язків різних компонентів:
Гірські породи
Рельєф Грунти
Рослини ЛЮДИНА Повітря
Тварини
1.Чи у центрі схеми повинно бути розміщено людину?
2.Чому стрілки на схемі спрямовані в протилежні сторони?
Запишемо у словничок термінів та понять ( і вивчемо!!!!!):
Природний комплекс — сполучення компонентів (складових частин) природи, які взаємодіють між собою й утворюють єдину систему.
До компонентів природного комплексу належать повітря атмосфери, води гідросфери, рельєф і гірські породи літосфери, ґрунти й живі організми.
У природі все взаємопов’язане. При зміні одного компоненту природного комплексу змінюється весь природний комплекс.
Географічна оболонка — цілісна і безперервна оболонка Землі, що включає в себе нижню частину атмосфери, верхню — літосфери, усю гідросферу і всю біосферу.
Потужність географічної оболонки становить близько 55 км, однак цей найтонший шар (1 % від усього об’єму Землі), на думку вчених, є найбільш складно улаштованою частиною нашої планети.
Складання в зошитах малюнку -схеми
Географічна оболонка - це ...
Усі оболонки взаємодіють між собою та проникають одна в одну, утворюючи географічну оболонку.
Географічна оболонка є найбільшим природним комплексом Землі.
Завдяки чому розвивається географічна оболонка?
Основний чинник – це енергія Сонця і внутрішнє тепло
Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=A-G__BujrO0
Назвіть райони, найбільш сприятливі для існування окремих представників рослинного чи тваринного світу. Для цього дайте відповіді на такі запитання:
1.На якій висоті можна виявити бактерії та пилок рослин?
2.На якій максимальній глибині в океані ще можна зустріти представників ссавців?
3.Які райони океану найбільш освоєні живими організмами?
4.Які райони суходолу найбільш сприятливі для життєдіяльності представників тваринного і рослинного світу.
Будь-яка господарська діяльність людини пов’язана з використанням багатств природи. У сиву давнину зародилися землеробство і скотарство. З часом діяльність людини розширювалася у масштабах. Зараз формуються нові види господарської діяльності. Зі зростанням благ збільшується вплив на природу.
Тому я пропоную вам виявити позитивні і негативні наслідки розвитку господарської діяльності людини та зробити узагальнюючий висновок.
Землеробство:позитивний – рослинна їжа, негативний – зміна видового складу рослинності.
Тваринництво: позитивний - їжа, одяг, взуття; негативний – зникнення багатьох видів тварин.
Транспорт: позитивний- засіб пересування; негативний –вихлопні гази, будівництво шляхів забирає екологічні ніші існування живої природи, зміна ландшафтів.
Промисловість: позитивний-матеріально- технічна база суспільства; негативний-зміна складу атмосферного повітря, вод, виникнення техногенних форм рельєфу, розвиток «міських» видів хвороб населення.
Інформаційне поле: позитивний-засіб передачі, зберігання інформації; негативний – шкідливі звички для здоров’я випромінювання,широке використання рідкісних і дорогоцінних металів.
Освоєння космосу: позитивний- перспективи гарантованого існування людства; негативний –- руйнування та зміна складу атмосфери, небезпека інфікування з космосу.
Висновок: у результаті господарської діяльності виникли глобальні проблеми людства, що становлять загрозу існування на Землі людини.
Мій внесок в подолання проблем, що пов’язані зі зміною природних комплексів.
- А ми можемо якось допомогти вирішити ці проблеми?
Для цього:
Уявіть що ви – Міністр екології та природних ресурсів України і бажаєте зменшити обсяги атмосферного забруднення. Ваші експерти пропонують вам кілька альтернатив. Яку з цих альтернатив ви вважаєте найефективнішою?
Уявіть, що ви обнімаєте посаду керівника місцевого водоканалу. Наявне водопостачання не може задовольнити загальні потреби. Які варіанти ви оберете для подолання цієї проблеми?
Забудовник придбав ділянку лісу, озера та болота поблизу вашого міста. Забудовник осушить озеро та болото й побудує будинки. Ця ділянка є місцем відпочинку мешканців. Ви вирішуєте подати запит в органи місцевого самоврядування щодо законності будівництва. Які аргументи ви використаєте у зверненні.
Проблемі забруднення грунтів та зміні ландшафтів приділяється менше уваги, ніж проблемам води та повітря. На які екологічні проблеми,пов’язані з грунтом, ви звернете увагу, щоб довести актуальність проблеми?
- Як ви розумієте вислів М.Пришвіна «У природі все одне з іншим пов'язано, і немає в ній нічого випадкового. І якщо вийде випадкове явище – шукай в ньому руку людини.»?
- Як цей вислів стосується сьогоднішнього уроку?
Я хочу, щоб ви завжди були ввічливі з лісовими жителями:
1.Не шуміти.
2.Не галасувати.
3.Не співати голосно.
4.Не використовувати вибухові та легкозаймисті речовини.
5.Не полювати на тварин.
6.Не пустувати.
7.Не знищувати рослин.
8.Не руйнувати мурашники, не ловіть комах для створення колекцій.
9.Не збирати незнайомі вам ягоди, гриби.
10. Не руйнувати гнізда пташок.
11.Не розпалювати вогнища та не гратися з відкритим вогнем.
12.Не забруднювати місць відпочинку, не залишати після себе сміття та відходи.
13. Не закопувати металеві, пластикові банки, поліетиленові пакети .
14. У природі поводьте себе як у музеї. Адже за вами слідом пройдуть багато інших людей. Вони мають право не менше, ніж ви, насолоджуйтесь красою й багатством природи.
Вправа «Зворотний Зв'язок»
Домашнє завдання:
1.Опрацювати текст підручника
2.Підготовити відповіді на питання і завдання рубрики «Перевір свої знання»
3. Підготовити міні-проект «Сміття ускладнює життя».
4. Не забуваємо вести календар погоди!!!!!!!!!!!!!!
З прийдешнім святом вас, любі 6- ти класники!
9 клас
Урок № 42
Тема: Світовий ринок товарів і послуг.Основні напрями зовнішньоекономічних зв'язків. Світова організація торгівлі.
Чи всі «майстри» зуміли задовольнити свої потреби?
2.Чому?
3.Чи завжди в житті щастить задовольнити свої потреби за допомогою бартеру? Чи легко це?
Як можна було полегшити «майстрам» завдання? (Ввести в гру гроші, що призводить до виникнення торгівлі)
Торгівля — вид економічної діяльності, що забезпечує обіг товарів, тобто їхнє переміщення із сфери виробництва у сферу споживання. Тут відбувається купівля і продаж товарів.
Торгівля виникла в сиву давнину, коли в окремих виробників з’явилося більше продукції, ніж необхідно для власних потреб. Надлишки продукції ставали товаром, тобто річчю, яка отримала вартість: споживчу (завдяки своїм властивостям задовольняла певні потреби споживачів) і мінову (здатність обміну на інші речі-товари). Спочатку це був натуральний. Згодом обмін набув товарно-грошової форми: виник процес купівлі-продажу товару, виражений у грошовому еквіваленті: товар — гроші — товар. Власне, з цього моменту започатковується торгівля і формується ринок, де внаслідок взаємодії продавців та покупців встановлюється ціна на товар і відбувається купівля-продаж товарів у грошовій
формі. Продавцем продукції міг бути як її виробник, так і посередник між виробником і споживачем — купець, що займався торговельною діяльністю.
У ринковій економіці торгівля є однією з найбільш розповсюджених сфер підприємницької діяльності і застосування праці. Вона виконує низку важливих функцій:
1) доставляє товари до споживачів;
2) продовжує процес виробництва у сфері товарного обігу (сортування, комплектування, пакування товарів);
3) змінює форму вартості з товарної на грошову і навпаки;
4) надає торгові послуги населенню в процесі реалізації товарів.
Сучасна торгівля має розгорнуту мережу підприємств із зберігання, транспортування і реалізації товарної продукції. Рівень розвитку торгівлі характеризує обсяг і структуру споживання в країні.
Залежно від того, що реалізовує торговельна діяльність — матеріальні речі чи послуги, її поділяють на торгівлю товарами і послугами. Для конкретної країни торгівля може бути внутрішньою і зовнішньою. За стадіями товарообігу внутрішню торгівлю поділяють на гуртову і роздрібну. Гуртова торгівля охоплює продаж товарів партіями для виробничого споживання (підприємствам) або для їхнього перепродажу (торговим закладам). Її здійснюють великі торговельні компанії, торгові доми, дистриб’юторські фірми тощо. Роздрібна торгівля займається продажом товарів безпосередньо громадянам — кінцевим споживачам. Основну частину роздрібної торгівлі здійснюють у магазинах. Водночас поширені інші її форми: на ярмарках і базарах, у дрібних стаціонарних та пересувних торгових точках, через торгові автомати, посилкова (поштова) й електронна торгівля (через інтернет-магазини), мережевий маркетинг (просування товарів і послуг від виробника до споживача шляхом прямого контакту людей).
Міжнародна торгівля — це обмін товарами і послугами між продавцями та покупцями різних країн. Як результат, відбувається переміщення товарів через митні кордони різних держав, де на товари, які ввозять у країну чи вивозять з неї накладають певні державні податки — мита. Результатом міжнародної торгівлі є виникнення світового ринку товарів і послуг.
Учасниками світового ринку є державні органи різних рівнів (центральні, регіональні, муніципальні), а також підприємства й організації та окремі особи, які мають право на зовнішньоекономічну діяльність. Впливовими гравцями на світовому ринку є ТНК, міжнародні організації та регіональні міждержавні об’єднання.
Основними центрами формування торгових зв’язків на світовому ринку є міжнародні товарні біржі, міжнародні ярмарки, товарні аукціони, торгові доми, торгові виставки.
Зовнішня торгівля (ЗТ) є основним напрямом господарської діяльності суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД). Зовнішньоторговельні операції складають 80% всіх операцій, які включає ЗЕД суб'єктів світового господарства. Це означає, що у зовнішній торгівлі насамперед, і розкривається головний зміст господарської діяльності суб'єктів ЗЕД.
По критерію суб'єктів, що здійснюють зовнішньоторговельні операції можна виділити:
1. Зовнішня торгівля держави - це сукупність експортно-імпортних операцій окремої країни.
2. Зовнішня торгівля окремих суб'єктів ЗЕД - це сукупність експортно-імпортних операцій, який здійснює кожний з них окремо.
Зовнішня торгівля ЗЕД характеризується такими показниками:
1. По критерію обсягу зовнішньої торгівлі суб'єктів ЗЕД виділяють:
1. Експорт суб'єктів ЗЕД - це продаж товарів іноземним суб'єктам ЗЕД та їх переміщення через митний кордон країни місцезнаходження суб'єкта ЗЕД експортера.
2. Реекспорт суб'єктів ЗЕД - це продаж іноземним суб'єктам ЗЕД та вивіз за межі країни товарів, які раніше були ввезені на її територію.
3. Імпорт суб'єктів ЗЕД - це купівля товарів у іноземних суб'єктів ЗЕД та їх введення на територію країни, включаючи закупку товарів, які призначаються для особистого споживання національними організаціями та відомствами що знаходяться за кордоном.
4. Реімпорт суб'єктів ЗЕД - це імпорт товарів, які раніше вивозилися із країни і не підлягали переробці.
2. По критерію результативності зовнішньої торгівлі суб'єктів ЗЕД виділяють такі показники:
1.Сальдо торговельного балансу суб'єктів ЗЕД - це співвідношення вартості експорту і імпорту товарів за певний проміжок часу (як правило за місяць, квартал, рік). Конкретна величина сальдо торговельного балансу суб'єктів ЗЕД становить різницю між вартістю їх експорту і імпорту.
Е - І = сальдо
В зв'язку з цим виділяють:
а) позитивне сальдо торговельного балансу суб'єктів ЗЕД. Це означає, що вартість експорту перевищує вартість імпорту;
б)негативне сальдо торговельного балансу суб'єктів ЗЕД - вартість імпорту більше вартості експорту
На початковому етапі розвитку світової торгівлі в ній переважав вивіз із аграрних країн сировини і продовольства і зворотні поставки в ці країни з індустріальних країн готової продукції. В середині ХХ ст. на частку сировинних товарів припадало 2/3 експорту, на готові вироби - 1/3.
У міру розвитку дедалі більшого значення набував експорт обладнання. Значним поштовхом до зміни структури експорту стала науково-технічна революція, яка вплинула на характер вивезення капіталу і обумовила зростання частки продукції обробних галузей промисловості і зменшення - добувних.
На сучасному етапі характерними стали випереджаючі темпи зростання міжнародної торгівлі готовими промисловими виробами, а в них - машинами та обладнанням. Ще більш високі темпи зростання торгівлі продукцією засобів зв'язку, електро- та електронної техніки, комп'ютерами тощо. Внаслідок розвитку промислової кооперації в межах ТНК інтенсивно розширюється обмін комплектуючими, вузлами до агрегатів та ін. Частка готових виробів складає більше 70% світової торгівлі товарами.
Сектором торгівлі, що найбільш динамічно розвивається, є торгівля наукоємними товарами. У цьому зв'язку різко зріс обмін науково-технічними, виробничими, фінансово-кредитними послугами, а також з'явились їх нові види: інжиніринг, лізинг, консалтинг, інформаційно-обчислювальні послуги.
Отже, ще один феномен динаміки світового товарообігу - прискорене зростання міжнародної торгівлі послугами: послуги зростають більш високими темпами, ніж зовнішня торгівлі в цілому. Причини такого зростання дуже різноманітні. Це і різке зменшення транспортних витрат, яке підвищило мобільність товаровиробників і споживачів послуг; і виникнення нових форм і засобів супутникового зв'язку та відеотехніки, які дозволяють відмовитись від особистого контакту продавця з покупцем; і вплив технічного прогресу, який підвищив попит на послуги, які раніше мали товарну форму (фінансові, банківські, страхові тощо).
Відносно низька питома вага на світовому ринку сільськогосподарської продукції та продуктів харчування значною мірою пояснюється розширенням його виробництва в промислово розвинених країнах, а отже, і зниженням попиту на світовому ринку. У тих країнах світу, де проблема самозабезпечення продовольством не вирішена, як правило, відсутні необхідні фінансові можливості для імпорту продукції сільського господарства. Проте на початку ХХІ століття спостерігається зростання цін на сировину в цілому та на сільськогосподарську зокрема.
До тенденції розвитку сучасної світової торгівлі можна також віднести розширення товарообміну між розвинутими країнами. В цілому останні двадцять років частки основних груп країн в зовнішньоторговельному обороті змінились незначним чином: розвинені країни - 70-76%, країни, що розвиваються - 20-24%, колишні соціалістичні країни - 6-8%. Розвинені країни забезпечують більше 80% експорту машинотехнічної продукції, основний обмін якою здійснюється в межах цієї групи країн. Утримання позицій країн, що розвиваються, здійснюється за рахунок нових індустріальних країн Південно-Східної Азії.
Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків
Країни, які домінують у світовій торгівлі і міжнародних фінансах, передусім США, Велика Британія, Японія, Швейцарія, є одночасно країнами базування транснаціонального капіталу. Саме цим зумовлена відносно висока узгодженість геополітичних інтересів їх національної еліти і світової олігархії.
Нині істотно змінилася товарна структура міжнародної торгівлі. Зросла купівля та продаж готових товарів, скорочуються - сировини та продовольства. Виникла нова форма торгівлі - технологіями: ліцензіями, патентами, технічним досвідом. Головним продавцем технологій на світовому ринку є США, а покупцем - Японія.
У наш час суттєво зростає роль міжнародної торгівлі послугами. Раніше це були переважно транспортні послуги. Під впливом науково-технічного прогресу зросла роль експертно-консультативних послуг (інжинірингу). Це стосується передусім таких видів діяльності, як проектування та будівництво, модернізація промислових підприємств, геологічні розробки тощо. Послуги можуть бути: фінансові, рекламні, готельні, охоронні, медичні, роялті (періодичні виплати як компенсація за використання патентів, авторських прав, природних ресурсів тощо) а також пов’язані з використанням інтелектуальної власності.
Для цього має бути мережа установ на території інших держав. 90 % світового експорту послуг і 80 % його імпорту припадають на високо-розвинуті країни. Перші місця у торгівлі послугами посідають Японія, США та Німеччина. Японія відома експортом банківських послуг, США -інжинірингових, рекламних, готельних та страхових.
Світова організація торгівлі (СОТ). Вам вже відомо, що провідною у сфері зовнішніх економічних зв’язків є Світова організація торгівлі (СОТ), членами якої є 164 учасники (у тому числі й Україна), частка яких становить понад 96 % обсягів світової торгівлі. Головна функція СОТ - це встановлення правил міжнародної системи торгівлі. За останні роки значно розширилася сфера діяльності СОТ, яка на сьогодні виходить за рамки
торговельних стосунків. Членство в СОТ стало обов’язковою умовою для будь-якої країни, що прагне інтегруватися у світове господарство. Штаб-квартира СОТ розміщується у Женеві (Швейцарія). Цілі організації визначено в преамбулі Марракеської угоди про її утворення. Основними з них є підвищення життєвого рівня країн-учасниць, забезпечення повної зайнятості громадян, постійне зростання доходів і ефективного попиту, розширення виробництва товарів і послуг та торгівлі ними, оптимальне використання світових ресурсів, захист і збереження навколишнього середовища, забезпечення для країн, що розвиваються, такої участі в міжнародній торгівлі, яка відповідала б потребам їх економічного розвитку.
Головні регіони світової торгівлі. Головний обсяг товарообігу припадає на високорозвинуті країни. Головний її осередок - Європейський Союз. Основними його цілями є: по-перше, створення економічного союзу, що передбачає спільну зовнішню економічну політику, спільний ринок послуг, матеріальних благ, капіталу та праці; по-друге, створення монетарного союзу з єдиною валютою євро; по-третє, створення політичного союзу зі спільною зовнішньою політикою, а також впровадженням спільного громадянства.
Другим за товарообігом є Східноазійський регіон. Головними суб’єктами міжнародної торгівлі там є Китай, Японія, Індія, нові індустріальні країни (зокрема Республіка Корея, Сінгапур, Сянган, Тайвань) та нафтодобувні держави Перської затоки. Потужним регіоном світової торгівлі стає Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН). Країни-учасниці цієї організації проголосили своєю метою створення внутрішнього ринку, сприяння економічному, соціальному та культурному розвитку регіону.
Третє місце за обсягами зовнішньої торгівлі посідає Північна Америка з національними господарствами США, Канади та Мексики, які створили торговельну організацію НАФТА (Північноамериканська угода про вільну торгівлю). Організація має континентальні масштаби. Вона об’єднує лише три, але досить великі за територією, людськими ресурсами та економічним потенціалом країни й має всебічний характер. Метою НАФТА є запровадження ефективного механізму співпраці між країнами-учасницями, розвиток тристоронньої, регіональної та багатосторонньої економічної співпраці, створення умов для справедливої конкуренції, збільшення доцільності інвестування.
Також помітним є значення у світовому товарообігу Росії, Австралії, Бразилії та Південної Африки. Роль інших регіонів у світовій торгівлі значно менша.
Домашнє завдання:
Опрацюйте матеріал підручника
Випишіть та вивчіть терміни
Запропонуйте власні напрямки ЗЕТ
Нанесіть на к.к. регіональні зони вільної торгівлі NAFTA , ASEAN.
З прийдешнім святом вас, любі 9- ти класники!
11 клас
Урок №29
Тема: Сучасні ринки національної економіки України.Практична робота № 10 . Аналіз секторної структури економіки України.
Які види господарської діяльності людей вам відомі?
З якою метою люди здійснюють господарську діяльність?
Ми часто використовуємо поняття «економіка» або «господарство».
А чи знаєте ви, що воно означає?
Подивіться навколо себе. Ваш одяг, ваша їжа, школа, місто чи село — це продукт діяльності певних підприємств та організацій, які щось виготовили, побудували, привезли. Та й послуги, що надає вам школа, навчаючи вас, також є господарськими. Відпочиваючи, або лікуючись, ви також користуєтесь послугами різних підрозділів господарства. Усі підприємства, які є в межах країни, прямо або опосередковано пов’язані між собою та утворюють національну економіку. Від того, як працює цей складний механізм, залежить рівень економічного розвитку країни й наше з вами життя.
Національна економіка — це історично складена система всіх видів господарської діяльності в межах певної країни.
Національна економіка країни є цілісним організмом, що складається з різних підприємств, галузей і територіальних комплексів.
Найменшою ланкою національної економіки є підприємство — самостійна господарська одиниця, що спеціалізується на виготовленні певної продукції — товарів або послуг. Підприємства поєднуються в галузі.
Галузь господарства — це сукупність підприємств чи закладів, які виробляють якісно однорідну продукцію чи надають однотипні послуги. Підприємства кожної галузі займаються певним видом економічної діяльності.
Економічний розвиток — це зміни національної економіки, що забезпечують зростання добробуту та доходів населення; поліпшення якості життя, підвищення ступеня задоволеності головних потреб усіх членів суспільства.
Кожна країна має певні умови для свого економічного розвитку, які станов лять її економічний потенціал: природні та трудові ресурси, матеріальні, духовні і культурні цінності. Рівень розвитку національної економіки визначає її положення у світовій економічній системі.
Для визначення ступеня розвитку національної економіки використовують спеціальні показники:
1) Валовий внутрішній продукт (ВВП) — сукупна ринкова вартість кінцевих товарівта послуг підприємств, вироблених за рік на території країни. Під час обчислення ВВП враховують економічну результативність всіх підприємств на території країни — як національних, так і іноземних. Для оцінки економічного розвитку країни обчислюють загальний ВВП та ВВП на душу населення. Різновидом ВВП є ВНП (пояснити різницю).
2) Структура ВВП — співвідношення між основними секторами господар ької діяльності в країні, їхній внесок у накопечення ВВП. У системі національної економіки є галузі, які виробляють товари (виробнича сфера — промисловість, сільське господарство, будівництво) і галузі, що надають послуги (невиробнича сфера — транспорт, зв’язок, торгівля, освіта, фінанси, охорона здоров’я та ін.). Співвідношення зазначених сфер і галузей та їх рівень розвитку визначають й певний економічний розвиток країни.
Існує кілька методик підрахунку ВВП, тому в міжнародній статистиці значення можуть не збігатися, але вони є співставними.
Для того щоб порівняти ВВП різних країн, простежити динаміку ВВП країни протягом якогось періоду, його розраховують у співставних цінах базисного року.
Як ви вважаєте, що означає співставні ціни? Наприклад, як порівняти ціну молока в ЄС, Україні, Росії, США?
Так, можна обчислити за валютним курсом, а чи завжди він є реальним? В Україні на один долар можна купити 2 л молока, в Росії — 1 л, в Європі й того менше. Таке порівняння називають паритетом купівельної спроможності. Тому ВВП обчислюють у цінах США (найбільша економіка світу, на ринку якої представлено понад 90 % товарів світу). Тобто кількість виробленого в Україні молока ми помножуємо на його ціну в США і додаємо до вартості іншої продукції. За базисний рік приймають 0-й чи 5-й рік десятиріччя, таким чином, можна зіставляти ВВП, незважаючи на інфляцію, стрибки курсів валют тощо.?
На тіньову економіку в Україні, за оцінками окремих експертів, припадає понад 40 % господарської діяльності. Виведення з такого положення дасть нам змогу не тільки збільшити прибутки, але й на рівних співпрацювати з реальними економіками передових країн.
Для визначення ступеня економічного розвитку держави, що ми будемо вивчати пізніше, важливою є структура ВВП, тобто з’ясування, які виробництва яку частку приносять у загальний обсяг. Про це поговоримо на наступному уроці.
Важливим показником є національний дохід (НД) — це чистий прибуток. Його розраховують як ВНП без відрахувань на зношення основних засобів виробництва. НД є більш наочним для відображення реального рівня життя громадян країни в певний час. З точки зору країни важливими є амортизаційні відрахування, оскільки вони є фондом для ремонту старих та закупівлі нових знарядь праці, що в майбутньому дадуть прибуток. Тобто ВВП, ВНП — більш показні для країни в цілому.
Індекс людського розвитку (ІЛР) — інтегрований (тобто враховує не один, а декілька значень) показник, що використовується для міждержавного порівняння і вимірювання людського потенціалу досліджуваної території. ІЛР містить очікувану тривалість життя, рівень грамотності населення, рівень життя (за ВНП на одну особу), індекс соціально-економічної нерівності, індекс гендерної нерівності, індекс багатовимірної бідності. За показником ІЛР виділяють 4 групи країн.
Що таке національна економіка?
Назвіть її основні ознаки.
Як ви розумієте зміст поняття «економічний розвиток»? Назвіть показники, що застосовують для визначення рівня економічного розвитку країни.
Коротко розкрийте зміст основних показників економічного розвитку.
Закінчіть речення:
- Національна економіка синонімічна до поняття….
- Містить матеріальне, ….
- Економічне зростання відображує…
- Головним показником економічного розвитку є…
- Для оцінювання рівня життя людей у певній країні розраховують…
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати матеріал.
2. Дізнатися, які підприємства працюють у вашому населеному пункті, яку продукцію вони виготовляють. Установити, чи існують зв’язки між даними підприємствами, навести приклади .
З прийдешнім святом вас, любий 11 клас!
Немає коментарів:
Дописати коментар