четвер, 9 квітня 2020 р.

                    Всім  привіт! 
Доброго та теплого квітневого дня ! 
Будьте здорові, дотримуйтеся  правил карантину і по можливості  перегляньте матеріали з географії для 7, 8 та 10-го класів  ( 6 -і класи - основи здоров'я знаходиться нижче)
на 9 квітня 2020 року.

7 клас
Урок № 55
Тема: Рельєф дна Світового океану - результат переміщення літосферних плит.
Людині властиве прагнення пізнати невідоме. Підкорення полюсів та найвищих вершин, багатоденні переходи через пустелі та непрохідні лісові хащі, вихід у космічний простір — усе це приклади невтомного пошуку відкриття таємниць, які пропонує людству природа.
Однак, незважаючи на високий рівень розвитку людської цивілізації, величезні простори Світового океану, зокрема його дна, ще й сьогодні залишаються недостатньо вивченими.
За допомогою сучасної апаратури вдалося з’ясувати, що рельєф дна Світового океану не менш різноманітний, ніж рельєф суші.
Складові частини в рельєфі дна Світового океану (робота з підручником)
Ехолот — прилад для вимірювання глибин океану.
 Рельєф дна Світового океану характеризується складністю і різноманітністю. Учені виділяють три основні частини в рельєфі дна Світового океану: шельф, материковий схил і ложе океану.
Континентальний шельф — широка смуга дна, що перебуває на глибині до 200 м. Межі шельфу проводять береговою лінією та вздовж перегину поверхні (брівка) шельфу до материкового схилу. Межа лежить на глибині 50–600 м та більше. Якщо чіткого перегину немає, межу проводять ізобатою 200 м. Ширина шельфу різна — від 1 до 1500 км.
Материковий схил — підводний уступ, що відокремлює шельф від глибоководної частини та опускається на глибину 3,5–4 км.
Це затоплена частина континенту із земною корою материкового типу. Материковий схил має нахил від 1 до 10°, характеризується різним розчленуванням рельєфу: наявністю довгих і глибоких каньйонів, терас, зсувів. Окремі каньйони сягають 3–5 км глибини та врізаються в континентальний схил на 1000 м, як наприклад, перед гирлами річок Св. Лаврентія, Парани, Конґо.
 Ложе океану
Основна частина дна Світового океану — ложе із земною корою океанічного типу. На ложі є пасма, плато, височини, які розділяють його на котловини.
У центральних частинах океану пролягають серединно-океанічні хребти з глибокими розколинами завширшки кілька десятків кілометрів, уздовж яких розходяться літосферні плити та піднімається розплавлена речовина мантії. Найглибші місця океані — жолоби, які утворюються там, де одна плита заходить під іншу, поринаючи в мантію.

Які частини виокремлюють у рельєфі дна Світового океану?
Як утворюються глибоководні жолоби?
Яким ділянками земної кори — стійким чи рухомим відповідають серединно-океанічні хребти?
Які форми рельєфу, що властиві дну океанів, відсутні на материках?
 Дайте відповідь на запитання: «Що нового для себе ви дізналися сьогодні на уроці?»
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний текст підручника.
2. Продовжити підготовку міні-проектів про унікальні форми рельєфу Землі .

8 клас
Урок № 57
Тема: Зміна кількості населення в світі та України. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика.

                       Людство не може зупинитися. Воно взяло надто великий розгін, рух для нього — це найвищий закон життя.                                                                                П. Загребельний
 Україна знаходиться на 32 місці за чисельністю населення у світі та 7 в Європі. У Китаї та Індії  живе понад 1/3 всього населення Землі. 
Населення Землі в 5000 році до н.е. становило 5 млн. чоловік Люди жили мало, раніше народжували і раніше вмирали. А середня тривалість життя була 45-50 років. Сьогодні населення світу становить більш як 7 мільярдів чоловік, а середня тривалість життя сучасної людини становить 70-75 років. Щохвилини народжується близько 150 чоловік. Маючи в запасі час, прогресивну медицину і розвинені технології, молоді люди не прагнуть ставати батьками в 20-25 років. Пік народжуваності в розвинених країнах зараз зсувається на позначку 30-35 років. І кількість дітей у сім’ї в переважній більшості рідко перевищує 2-3 малюка. Це призводить до  аріння націй. Цікавим фактом є, приміром, і той момент, що перший свій мільярдний рубіж людство переступило в 1800 році. А за 127 років ця цифра була збільшена вдвічі. 

Нині в цивілізованих країнах переконані, що найбільша цінність – людина. Країна може бути багатою і розвиненою коли вона має інтелектуально розвинених і творчих людей, які є головний ресурсом країни. Тому знання про населення на території кожної країни, є дуже важливими. Ці та інші питання ми розглянемо сьогодні на уроці, тема якого «Зміна кількості населення».
Вправа «Що я знаю? Про що хочу дізнатися?»
Що я знаю про населення світу?
Про що хочу дізнатися?
   Населення – сукупність людей, які мешкають на певній території.
   Кількість населення – це кількість мешканців у певній країні в певний момент часу.
   Демографія – наука, що вивчає склад і рух населення та закономірності його розвитку. - терміни випишіть в словник термінів та понять і ВИВЧІТЬ.
Самостійно:
 1.Проаналізуйте графік і зробіть висновок про те, як змінювалась кількість населення в Україні.
  
2 Проаналізуйте графік і зробіть висновок про те, як змінювалась кількість населення в світі.

3 Користуючись таблицею 8 на ст. 237 підручника та мал. 188 на ст. 238 назвіть регіони та країни, які є лідерами по кількості населення. Покажіть їх на карті.

В робочому зошиті запишіть:
Кількість населення світу невпинно зростає;
Кількість населення в Україні стрімко зменшується;
Проблемне запитання. Метод «Прес».
Щорічно населення Землі збільшується на 80 мільйонів людей. Якщо темпи приросту населення залишаться на такому ж рівні, то до 2050 року на Землі житимуть близько 9-10мільярдів. Які проблеми породжує збільшення чисельності населення?
 Щоб прогодувати таку кількість людей, на думку експертів, у найближчі 40 років необхідно подвоїти, а то й потроїти обсяг виробництва продовольчих товарів;
 Висока щільність населення веде до руйнування середовища проживання та виснаження природних ресурсів.
Також, за оцінками експертів, на планеті намічається певне суперництво за лідерство між країнами. За неофіційними даними, Індія, яка мріє про статус великої держави і суперничає з Китаєм, має намір відстоювати право на "корону". 
Які проблеми породжує зменшення кількості населення в Україні?
Вставте пропущене:
Я вважаю, що ... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).
...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).
... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).
Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).

Чинники, що впливають на кількість населення.
Природній рух населення – зміна кількості населення внаслідок процесів народжуваності та смертності
Відтворення –безперервний, постійно повторюваний процес зміни поколінь через народження і смерть
Механічний рух – переселення населення між територіями.
Демографічний вибух – різке збільшення кількості населення. 
Самостійно:
 - Порівняйте показники народжуваності, смертності та природного приросту в різних областях України. 
- Чи є розходження між західними і східними областями?
-  Які причини зумовлюють такі розходження?
- Користуючись атласом порівняйте показники народжуваності, смертності та природного приросту в різних країнах.
Точну  інформацію  про кількість населення дозволяє нам отримати перепис населення. 
У 1874 році під керівництвом П. Чубинського було здійснено перший перепис населення у Києві.  Останній Всеукраїнський перепис населення проведено в 2001 році. Його результати -   48 млн. 923 тис. осіб. Але це застарілі дані. На початок 2016 року ця цифра становить442.8 млн.чол.
                              ОТЖЕ:

Які причини зменшення кількості населення в Україні ?
Які причини збільшення кількості населення в світі?
З якою метою проводиться перепис населення?
Як відрізняється природній приріст різних за економічним розвитком країн світу?
Цікава інформація з сайту http://mors.in.ua/
 1.Для простого заміщення покоління потрібно щоб коефіцієнт сумарної народжуваності був рівним 2,1 народження на одну жінку. Сьогодні коефіцієнт сумарної народжуваності в середньому по світу дорівнює 2,42  
2. Найвищий коефіцієнт сумарної народжуваності у африканської країни Нігер (6,62), а найнижчий у азіатської держави Сінгапур (0,82)
  3. Епіцентр світового демографічного "вибуху" сьогодні - це Африка 
 4. У списку 20 найбільш населених країн представлені тільки дві європейські країни, хоча 10 років тому їх було більше
  5. У 28 країнах світу спостерігається природне зменшення населення 
 6. Найвищий спад населення зафіксовано у європейській країни Болгарії (-5,7 на 1000 осіб)
  7. Найвищий приріст населення на сьогодні у африканської країни Ефіопії (36,2 на 1000 чоловік)
  8. Але найвищий чисельний приріст населення залишається за Індією (15 млн на рік) 
 9. Щохвилини населення Землі збільшується на 154 людини  10. З початку цього року і до сьогоднішнього дня народилося 106 млн чоловік, померло ж за цей час 46 млн осіб.
Закінчіть думку:
- Сьогодні на уроці мене особливо здивувало те, що ...
- На уроці я дізналася(дізнався) нового про…
-  Було б добре, якби ...
Домашнє завдання 
1.Вивчити матеріал підручника§49
На вибір:
2.Міні твір. Якою має бути демографічна політика в Україні, щоб демографічна ситуація покращилася?
3.Підготувати інформацію «Рекорди України в демографії».

10 клас
Урок № 45
Тема: Африка - регіон контрастів. Практична робота №7. Дослідження 24.
Поміркуйте:
 - Як особливості ЕГП окремих субрегіонів Африки впливають на розвиток їх господарства?
– Який з етапів дослідження території Африки відзначений найбільшими змінами її політичної карти?
– Чим пояснюється нерівномірне розміщене населення Африки? Чому етнічний склад населення більшості африканських країн є неоднорідним?
– Які факти свідчать про економічну відсталість африканських країн?
Країни Африки за основними показниками соціально-економічного розвитку помітно відстають від інших регіонів світу. Причини бідності африканських країн є об’єктом дослідження спеціалістів ООН. З кінця 90-х років минулого століття діє Спеціальна програма ООН в Африці. Вона допомагає країнам регіону у визначенні їх головних цілей, стратегії і політики в галузі розвитку та винайдення ресурсів для їх реалізації.
За цією програмою також передбачена цільова гуманітарна допомога найбільш відсталим країнам.
Серед країн регіону особливе місце посідає Південна Африка. Це єдина на континенті розвинена країна. За всіма показниками соціально-економічного розвитку їй належить першість.
Порівнюючи певні соціально-економічні характеристики Південної Африки та інших країн регіону, можна дізнатися їх ступінь відставання від розвиненої країни та, можливо, знайти причини, що обумовлюють це відставання.
Давайте уявімо себе спеціалістами ООН з питань розвитку країн Африки, проведемо дослідження окремих країн та спробуємо визначити головні проблеми їх розвитку

Назва «Африка» з’явилася в ІІ ст. до н. е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 році до н. е. римляни захопили землі на території сучасного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім’ям племені африків, африканців.  У перекладі з латинської мови «Африкус» – без морозний, той, що не знає холоду.
Африка – другий за пощею материк після Євразії. Її площа разом з островами – 30,3 млн.км.кв. Географічне положення визначає особливості природи материка. Зараз ми ознайомимося з особливостями ФГП Африки, які встановили вчені, і спробуємо перевірити їх і прослідкувати логічний ланцюжок.
Робота з підручником
Відкрийте підручники додаток 1 і ознайомтесь з планом характеристики географічного положення материка.
Чи знайомі вам деякі пункти цього плану? 
Отже, дайте відповіді на наступне запитання:
- Що є наслідком такого положення?
Проаналізуйте результати роботи та визначте, які країни мають:
– найбільш вигідне ЕГП;
– найбільш сприятливі природні умови та найкраще забезпечені мінеральною сировиною;
– розвинені галузі оброблювальної промисловості;
– багатогалузеве сільське господарство;
– розвинену транспортну систему.
Висновок:
– які чинники сприяли економічному розвитку Південної Африки;
– чим пояснюється економічна відсталість більшості країн Африки.
 Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника.
Працюйте з тематичними картами!!!!!!!!!!!!!!!

                        Успіху і до зустрічі!
















Немає коментарів:

Дописати коментар