Добрий день.
Сьогодні 2 лютого 2023 року.
Запрошую на урок ОЗ учнів 5 класу та на урок географії учнів 6, 8 та 9 класів.
ОЗ 5 клас
Тема: Суспільні норми.
Пропоную переглянути:
ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ ПРАВИЛА
Навіщо, на вашу думку, люди створюють різні правила, норми, закони? Чому б кожному не чинити так, як йому заманеться? Щоб відповісти на ці запитання, уявімо деякі можливі наслідки життя без правил.
ЩО ТАКЕ ПРАВО
Право — це система суспільних норм (правил), які регулюють життя і поведінку людей у певній країні. В Україні норми права записані в Конституції України та законах, які ухвалює Верховна Рада України.
Ті, хто поважають закони та дотримуються їх, є законослухняними громадянами. А ті, хто їх порушує, — правопорушниками або навіть злочинцями.
Існує багато професій, пов’язаних із правом. Прочитайте інформацію про деякі з них.
Є ТАКА ПРОФЕСІЯ
Правник (юрист) / Правниця (юристка)
Це фахівець, який (яка) має професійні знання у галузі права. У правових відносинах розрізняють професії прокурора, адвоката, судді.
Прокурор представляє в суді докази проти людини, яка скоїла правопорушення.
Адвокат захищає обвинувачуваного, допомагає обстоювати його права у суді.
Суддя чинить суд згідно із законом, тобто висловлює обов'язкову для інших людей думку щодо цього правопорушення.
ПРАВА ДИТИНИ
У демократичних країнах найважливішими є закони, які захищають права людини, зокрема права дитини.
У 1989 році Організація Об’єднаних Націй (ООН) прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті, в яких детально розписано всі права дітей. Текст Конвенції зайняв би 40 сторінок цього підручника.
Конвенція сповістила світові, що кожна дитина, хоч би в якій країні вона народилася, якої національності була, має невід’ємне право на піклування і захист, навчання і розвиток своїх здібностей, тобто на щасливе дитинство. Україна також приєдналася до цієї Конвенції.
ЩО ТАКЕ ОБОВ'ЯЗКИ
Норми суспільного життя передбачають не лише права, а й обов’язки. Обов’язок — це зобов’язання людини перед собою, іншими людьми, державою. Дотримання взятих на себе зобов’язань і спільно прийнятих правил полегшує взаємодію у суспільстві й робить усіх щасливішими.
МОРАЛЬНІ НОРМИ
Життя людей упорядковується не тільки за офіційно затвердженими законами, а й за іншими — неписаними. Їх ще називають нормами моралі або моральними заповідями.
Змалку вас учили говорити правду, не кривдити інших. Це були ваші перші моральні уроки. Дорослішаючи, людина опановує їх глибше й повніше. «Шануй батька і матір. Не вбивай. Не бери чужого. Не зраджуй друзів. Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе» — цих та інших моральних заповідей дотримувалися ще наші далекі предки.
Ці моральні норми мають усі народи світу. Це означає, що ці норми справді важливі, їхня цінність доведена історією людства. Тих, хто керується моральними заповідями, вважають порядними (тобто нездатними на погані, нечесні вчинки) людьми. А порушення цих заповідей називають аморальними вчинками й засуджують.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал п. 19 та мою для вас підбірку.
2. Назвіть приклади правил класу , футбольних правил і правил дорожнього руху .
- А) говорити по черзі
- Б) переходити дорогу на зелений сигнал світлофора
- В) матч проводиться за участю двох команд
- Г) підтримувати чистоту на робочому місці
- Ґ) пішоходи повинні рухатися тротуарами
- Д) один гравець із команди — воротар
3. Визначте, які твердження є правами, а які — обов'язками.
• Усі діти мають дбати про своє здоров'я.
• Усі діти мають вчитися.
• Усі діти мають право на вільне спілкування.
• Усі діти мають право на повноцінне харчування.
• Усі діти мають право на ім'я і громадянство.
4. Оцініть свої досягнення.
5. Для чого потрібні правила.
Географія 6 клас
Тема: Хмари і туман.
Пропоную переглянути:
Чим відрізняються між собою хмари і туман.
Протилежним процесом до випаровування є згущення водяної пари. Коли повітря стає перенасиченим, водяна пара переходить у рідкий або твердий стан. Унаслідок згущення водяної пари в приземних шарах повітря утворюються тумани, а на певній висоті від поверхні Землі - хмари.
В ясні безхмарні ночі, коли земна поверхня охолоджується, охолоджується й нижній, прилеглий до неї шар повітря. Водяна пара, що міститься в ньому, згущується, маленькі краплинки злипаються у великі, і їх стає помітно неозброєним оком. Такі приземні тумани утворюються і над суходолом, і над водною поверхнею . Тумани ускладнюють роботу наземного транспорту та авіації.
Туман над суходолом (а) і над морем (б)
На відміну від туманів, хмари утворюються тоді, коли водяна пара переходить у рідкий чи твердий стан на значній висоті над Землею. Основними компонентами хмар є краплинки води і кристалики льоду. Залежно від переважання тих чи інших хмари бувають водяні, льодяні та змішані.
Чому бувають хмари різної форми.
Хмари дуже різноманітні й мінливі за своєю формою, розташовуються на різних висотах або ярусах від земної поверхні . Перисті хмари мають вигляд білих смужок або жмута волосся. Вони легкі й прозорі, оскільки складаються переважно з кристаликів льоду. Ці хмари утворюють високий ярус хмар у тропосфері. Їх можна спостерігати на висоті понад 6000 метрів, а тому опади з них на Землю не потрапляють.
Різноманітність хмар: перисті (1), шарувато дощові (2), купчасті (3)
Розподіл хмарності на земній кулі
Хмари бувають також шаруватими та шарувато-дощовими. Вони низькі (утворюють нижній ярус хмар), потужні, часто мають сіре чи темне забарвлення і нагадують туман. Ці хмари є змішаними і складаються як з краплинок води, так і з кристаликів льоду. З них випадають затяжні дощі, мряка, сніг.
Улітку серед ясного дня на небі з’являються білі хмари, які поступово ростуть угору, темніють і можуть розрядитися зливою. Це купчасті і купчасто-дощові хмари. Вони можуть нагадувати баранців, коней, вози, човни, рослини. Такі хмари дуже потужні: їхній нижній край може опускатися майже до земної поверхні і складається переважно з краплинок води, а верхній містить вже кристалики льоду, оскільки розташований на висоті понад 4000 м. У зв’язку з цим купчасті й купчасто-дощові хмари називають ще вертикальними, або хмарами вертикального розвитку.
Що таке хмарність.
Кількість хмар на небі постійно змінюється. Ми часто спостерігаємо небо усе затягнуте хмарами чи з просвітленнями. Ступінь покриття неба хмарами називають хмарністю. Її оцінюють за десятибальною шкалою чи у відсотках. Кожен бал дорівнює 1/10 частини неба, або 10 %.
У розподілі хмарності є певні географічні особливості. Так, у поясах високого тиску хмар завжди менше або навіть зовсім немає. Там, де переважає низький тиск, хмарність значна (мал. 106). Наприклад, в екваторіальних широтах хмарність значна протягом усього року з переважанням високих купчастих і купчасто-дощових хмар. У тропічних широтах протягом року хмарність незначна. У помірних широтах хмарність буває протягом усього року, хоча і коливається за сезонами. Незначну хмарність спостерігають біля полюсів (особливо в Антарктиді).
Хмари: купчасто-дощові (1), висококупчасті (2), високошаруваті (3).
За характером хмар можна передбачити погоду на найближчий час. Наприклад, якщо високо в небі з'явились перисті хмари, а потім хмари почали затягувати небо, незабаром буде дощ. Купчасті хмари швидко рухаються, клубочаться, зростають і темнішають - буде злива з градом.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал з теми " Хмари.Хмарність".
2. випишіть та вивчіть терміни.
3. Поясніть, чому з хмар верхнього ярусу опади на земну поверхню не випадають?
4.За власними спостереженнями визначте, які хмари бувають у нашій місцевості.
5. Підберіть прислів’я та загадки про хмари, поясніть їх.
Географія 8 клас
Тема: Тваринний світ України.
Пропоную переглянути:
В Україні налічується близько 700 видів хребетних тварин. Із них 17 видів земноводних (5 — хвостатих, 12 — безхвостих), 21 вид плазунів (10 видів ящірок, 10 видів змій, 1 вид черепах), 360 видів птахів (у тому числі перелітні та зимуючі), 108 видів ссавців (12 — комахоїдних, 41 — гризунів, 24 — рукокрилих, 2 — зайцеподібних, 18 — хижаків, 6 — копитних), близько 200 видів риб.
Рослини є їжею і середовищем існування багатьох тварин і тому рослинний покрив певною мірою визначає видовий склад тварин.
Тваринний світ із певними рослинними угруповуваннями утворює фауністичні комплекси: лісові, степові, лучні, болотні прісних водойм, тощо.
Мішані і широколистяні ліси північної частини України:
- ссавці: лось, козуля, дикий кабан, олень, білка, соня лісова, полівки, кріт, буро зубка, борсук, лисиця, куниця лісова, тхір чорний.
- птахи: тетерук, глухар, рябчик, пугач, яструби, сови, дятли.
- плазуни: звичайна гадюка, вуж, веретенця, мідянка, ящірка
прудка,
- Земноводні: квакша звичайна.
Гірські ліси:
- ссавці: сарна, карпатський благородний олень, бурий ведмідь, рись.
- птахи: чорний шишкар, сокіл-сапсан, орел-беркут.
- земноводні: саламандра плямиста, карпатський тритон.
Кримські гори: чорний гриф, білоголовий сип, стерв’ятник, орел-могильник, жовточеревий полоз, леопардовий полоз, кримський гекон.
Степ є дуже розораним і більша частина території зайнята під сільське господарство.
Степ: в минулому, дикий бик тур,
Кінь тарпан, кулан, сайгак, степовий зубр; ховрах, хом’як, байбак, миші, дрохва, стрепет, куріпка сіра, перепел, жайворонок, тощо.
Наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ.
Наслідками впливу людської діяльності на тваринний світ є повне зникнення з території України деяких видів тварин унаслідок змін умов існування (тарпан, тур, кулан, сайгак, лев, степовий зубр, росомаха, заєць-біляк, білка-летяга).
Щонайменше 382 види тварин, кількість яких зменшується, або ті, що перебувають під загрозою зникнення, занесені до тому «Тваринний світ» Червоної книги України.
Зміни умов існування часто призводять до надмірного розмноження видів шкідників, а також видів, які пристосувалися до життя поблизу людського житла (пацюк рудий, миша хатня, горобець, горлиця кільчаста, таргани тощо). Людина переселяє нові для певної місцевості види (плямистий олень, єнотоподібний собака, ондатра, нутрія, фазан, товстолобик, білий амур тощо) або відновлює види тварин, що жили тут раніше, але були знищені (лось, дикий кабан, зубр, бобер, байбак, благородний олень тощо).
Тваринний світ з рослинними угруповуваннями утворює різні фауністичні комплекси, а саме: лісові, степові, лучні, болотні прісних водойм, тощо. В наслідок інтенсивної діяльності людини велика частина тварин зникла, значна частина знаходиться на межі зникнення. Для збереження цих видів була створена Червона книга України.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал п. 35 та мою для вас підбірку.
2. Дайте письмову відповідь на наступні запитання:
1. Чому тваринний світ вивчають останнім серед всіх природних компонентів?
2.Які фауністичні комплекси ви знаєте?
3. Назвіть основних представників кожного з фауністичних комплексів.
4. Чому на території степу майже не зберігся тваринний світ?
5. Що послужило причиною створення Червоної книги України?
6. Яких ви знаєте тварин занесених до Червоної книги і де вони зустрічаються.
Географія 9 клас
Тема: Електроенергетика. Практична робота 5.1.
Пропоную переглянути:
Електроенергетика – це галузь промисловості, яка займається виробництвом електроенергії та її постачанням до споживачів та входить до складу паливно-енергетичного комплексу. Вона впливає на розвиток усіх галузей господарства та на умови життя населення. У господарстві будь-якої країни електроенергетика має дуже важливе значення. Тому що, усі галузі господарства використовують електроенергію для виробництва товарів та послуг, а також вона потрібна всім побутовим споживачем.
Енергетичне господарство України належить до найстаріших у країні ,перше згадування про використання енергії річок датується : «1292 рік – згадка про водяний млин та використання енергії на річках. Найдавніший випадок застосування електрики в Україні , як вважається , належить до 1878 року коли відомий російський інженер О.П. Бородін обладнав токарний цех Київських залізничних майстерень чотирма електричними ліхтарями. У 1888 рік електричне освітлення було встановлено в саду Шато-де – Флер (тепер стадіон «Динамо» в Києві). А у1890 році почала працювати перша електрична станція загального користування ,що освітлювала міський театр і Хрещатик.
Електроенергетика як складова частини ПЕК країни поєднує всі процеси виробництва , передачі й трансформації електроенергії. Вона є головною у матеріально –технічній базі країни.
Одна із специфічних особливостей електроенергетики полягає в тому , що її продукція на відміну від продукції інших галузей промисловості не може накопичуватися для наступного використання: виробництво електроенергії в кожен момент часу повинне відповідати розмірам споживання.
Розміщення електроенергетики в цілому залежить від двох чинників: паливно-енергетичних ресурсів і споживачів електроенергії.Залежно від способу одержання електроенергії електроенергетика поділяється на галузі.
ТЕС
Вуглегірська - Донецька область
Старобешівська – Донецька область
Слов’янська – Донецька область
Зуївська –Донецька область
Зміївська – Харківська область
Запорізька – Запорізька область
Криворізька – Дпіпропетровська область
Ладижинська – Вінницька область
Бурштинська –Івано-Франківська область
Трипільська – Київська область
АЕС
Рівненська – Рівненська область
Хмельницька – Хмельницька область
Південноукраїнська – Миколаївська область
Запорізька – Запорізька область
ГЕС
Київська – Київська область
Канівська - Черкаська область
Кременчуцька - Кіровоградська область
Дніпрогес – Запорізька область
Каховська - Херсонська область
Дніпродзержинська – Дніпропетровська область
Дністровська – Чернівецька область
Теребле – Ріцька - Закарпатська область
Електроенергія здебільшого виробляється за рахунок не відновлюваних мінеральних ресурсів : вугілля ,нафта, природний газ. Відновлювальним джерелом енергії користується гідроенергетика ,а до невичерпуваних джерел належить енергія Сонця та вітру.
ГЕС виробляють електроенергію, що в 5 разів дешевша, ніж на ТЕС, а кількість персоналу тут у 20 разів менша, ніж на АЕС. Коефіцієнт корисної дії ГЕС становить понад 80%. Однак їхнє розміщення повністю залежить від річкового стоку, а виробництво електроенергії має сезонний характер, знижуючись у зимовий період. Основу галузі становить каскад ГЕС на Дніпрі.
Важливою тенденцією в розвитку галузі є об’єднання електростанцій в енергосистеми ,які здійснюються не тільки виробництвом , а й транспортування та розподіл електроенергії. Охоплюючи великі території,енергосистеми дають можливість маневрувати постачанням електроенергії в часі й просторі.
На території країни функціонують районні енергосистеми ,які утворюють єдину державну енергосистему (до неї входять усі великі електростанції). Потужна лінія електропередачі (ЛЕП) Донбас - Західна Україна – Альбертірша (Угорщина) поєднує її з країнами Центральної Європи. Друга ЛЕП з’єднує Чорнобильську та Хмельницьку АЕС ,а потім проходить через Львівську область до Польщі.
Зусилля вчених спрямовані на пошук альтернативних джерел енергії. Місцеве значення можуть мати вітрові (найбільш перспективні райони – узбережжя морів, Керченський і Тарханкутський півострови, гірські райони) та сонячні електростанції (південний берег Криму). Почали працювати в Україні на початку 90-х років серед них: Донузлавська, Трускавецька, Асканійська, невеликі ВЕС можуть використовуватися в сільській місцевості та на об’єктах, які періодично відключаються від загальної енергомережі. До недоліків вітрових електростанцій відносять малу потужність, постійний шум і вітер.
Практична робота 5.1.
Тема: Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.
Завдання:
1. Поясніть досить високий відсоток виробництва електроенергії на АЕС.
2.Нанесіть на к.к. електростанції України.
3. Висновок.
Домашнє завдання:
1. Перегляньте відеопідбірку на моєму блозі.
2. Виконайте практичну роботу 5.1.
Немає коментарів:
Дописати коментар