понеділок, 6 лютого 2023 р.

 Добрий день.

Сьогодні 7 лютого 2023 року.

Запрошую на урок ОЗ учнів 6 - 7 класів та на урок географії учнів 10 класів.

ОЗ 6 клас

Тема: Стосунки і здоров'я.

Пропоную переглянути:


Коли люди знайомляться, спілкуються, разом живуть або навчаються, між ними виникають стосунки. Є стосунки родинні, дружні, ділові, романтичні. Одні стосунки формуються за нашим бажанням, інші — незалежно від нас. Приклади стосунків — стосунки батька і сина, брата і сестри, тітки і племінниці, бабусі й онука, тренера і спортсмена, учителя і учня.

Стосунки — це зв’язок між людьми, які добре знають одне одного.

Якщо між людьми склалися здорові стосунки, вони відчувають потребу у спілкуванні й сумують, коли змушені розлучатися. Нездорові стосунки характеризуються підозрами, егоїзмом, бажанням контролювати і підкоряти.

Здорові стосунки є запорукою щасливого і успішного життя. Вчені дослідили, що вони сприяють зменшенню кількості стресів і хвороб, зростанню популярності й упевненості в собі. У дорослому житті такі стосунки сприяють підвищенню авторитету, вищому рівню фінансового добробуту, стабільності в подружньому житті.

Як стати командою

Пам’ятаєш історію про те, як батько звелів своїм синам завжди триматися разом і продемонстрував необхідність цього за допомогою простого віника? Адже цілий віник важко зламати, а розібравши його на окремі прутики, зробити це дуже легко.

Як діяти в команді, ми можемо повчитись і у тварин. Прочитайте «Уроки гусей» і наведіть приклади, коли люди чинили так, як це роблять дикі гуси.

Уроки гусей

1. Махаючи крилами, гуси, які летять на чолі зграї, створюють підйомний потік для тих птахів, що летять за ними. V-подібна будова зграї приблизно на 70 відсотків зменшує зусилля під час польоту порівняно з тим, якби гуси летіли поодинці.

Урок: той, хто рухається в одному напрямку з іншими, досягає бажаного швидше і легше, тому що інші члени команди створюють для нього сприятливі умови.

2. Якщо птах випадає зі зграї і починає летіти сам по собі, він одразу відчуває опір вітру і сповільнює рух. Тому намагається якнайшвидше повернутись у зграю.

Урок: краще залишатися в команді з тими, хто рухається у тому ж напрямку, бути готовим приймати допомогу і самому надавати її іншим членам команди.

3. Коли птах, що летить попереду, втомлюється, він повертається у зграю, а на його місце стає інший.

Урок: якщо учасники команди по черзі виконуватимуть найскладнішу роботу, це піде на користь усій команді.

4. Якщо гуску підстрелили або вона захворіла, зграю залишають ще два птахи. Вони летять за нею, допомагають і захищають її, аж поки вона одужає або помре.

Урок: треба підтримувати одне одного і в радості, і в горі.

Як досягти порозуміння з близькими дорослими

Батьки або дорослі, які опікуються тобою, — найрідніші для тебе люди. Теплі і щирі стосунки з ними важливі у будь-якому віці, тим більше у підлітковому, коли ти ще не готовий до самостійного життя.

Однак ти дорослішаєш, стаєш самостійнішим, і стосунки з ними також потребують змін.

Як краще переконати батьків або близьких дорослих, що ти став дорослішим і потребуєш більшої свободи, дізнайся з короткого крос-тесту.

1. Тобі здається, що дорослі недостатньо поважають тебе і не дають тієї свободи, яку мають твої друзі. Ти:

  • нічого їм не скажеш, вважатимеш, що ти гірший за інших і не заслуговуєш на те, що мають твої однолітки ;
  • скажеш батькам, що вони безнадійно відстали від життя і не розуміють потреб сучасної молоді ;
  • спробуєш довести їм, що вже достатньо дорослий?

2. Така поведінка позбавляє тебе шансу змінити ситуацію на краще. Близькі дорослі можуть навіть не здогадуватися, що тебе турбує, а ти почуватимешся приниженим і нещасним .

3. Агресивна поведінка лише загострить стосунки між вами, віддалить вас одне від одного. І як наслідок — ти не отримаєш того, чого прагнеш .

4. Цей варіант — найкращий. Однак вимагає від тебе додаткових зусиль, адже ніщо важливе у житті не дається легко. Можливо, для цього доведеться взяти на себе виконання деяких домашніх обов’язків. Але коли дорослі наполягатимуть на своєму, ти сприймеш це спокійно, як таке, що зараз змінити неможливо. Згодом спробуєш поговорити з ними ще раз.

Домашнє завдання:

1. Опрацюйте п. 22 та мою для вас підбірку.

2. Дайте письмово  відповіді на  запитання:

  • розглянь мал. 44 вашого підручника  про стосунки з різними людьми.
  • порівняй свої стосунки з батьками, іншими членами родини, вчителями і друзями. Що спільного у цих стосунках? Чим вони різняться?

ОЗ 7 клас

Тема: Культура почуттів.

Пропоную переглянути:


Відчуття, емоції, почуття

Відчуття:

  • біль;
  • голод;
  • спека.

Емоції:

  • страх;
  • радість;
  • гнів.

Почуття:

  • любов;
  • повага;
  • симпатія.

Відчуття — найпростіші психічні явища, що виникають у результаті подразнення органів чуттів та збудження відповідних центрів мозку. Відчуття повідомляють про властивості навколишнього світу і внутрішній стан організму.

Емоції — швидкоплинні переживання, підсвідома експрес-оцінка відчуттів. Ця оцінка не завжди правильна і потребує перевірки. Наприклад, можна злякатися тіні на стіні, а потім збагнути, що це лише тінь від жакета. Емоції можуть бути викликані не лише реальними, а й уявними подіями. Той, хто побував у ДТП, ще довго переживає неприємні емоції, згадуючи про це.

Почуття — стійкі емоційні ставлення. Формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Можна образитися на друга, що він не зателефонував (емоція), але не перестати любити його (почуття).

Почуття і здоров’я

Щодня у житті відбувається чимало подій, які не залишають тебе байдужим і викликають різні емоції і почуття. Небезпечні події зазвичай породжують неприємні емоції — страх, гнів, образу. І навпаки, добрі новини й події викликають задоволення, вдячність, цікавість.

На перший погляд здається, що неприємні емоції — це вади, і їх треба долати. Та хіба не почуття страху час від часу попереджає нас про небезпеку, втримує від необачних кроків або змушує швидко діяти? Від того, що такі емоції неприємно переживати, вони не втрачають цінності. Емоції — неначе пристрій, який повідомляє: «Все гаразд, тобі нічого не загрожує» або: «Обережно! Це небезпечно!».

Ще Чарльз Дарвін довів, що страх є реакцією організму, яка допомагає виживати в умовах конкуренції. Ті, хто відчуває страх, виживають, а безстрашні — вмирають. Однак страх може й зашкодити здоров’ю. Він породжує відчуття безпорадності, незахищеності, паралізує інтелект, волю, перенапружує м’язи або розслаблює їх (коли від страху «підкошуються» ноги). Тривалий страх виснажує психічні резерви організму і спричиняє небезпечний для здоров’я стрес.

Тривога — це передчуття страху, стан збудження, нервозності, який посилює стрес, позбавляє впевненості, змушує уникати людей і ситуацій, що породжують це почуття. Гнів знижує здатність логічно мислити і приймати рішення, розпалює конфлікти і руйнує стосунки. Він негативно позначається на здоров’ї того, хто його відчуває, і тих, на кого спрямований.

Приємні емоції і почуття — корисні для здоров’я людини. Життєрадісність, повага до себе, задоволення своїм життям, оптимістичний погляд у майбутнє збільшують резерви загального благополуччя, забезпечують триваліше і продуктивніше життя, більшу популярність і впливовість, підвищують стійкість у час випробувань, посилюють креативність і ефективність процесу прийняття рішень.

Емоції та інтелект

Усе своє життя ми перебуваємо під впливом того, що думаємо і відчуваємо. Раніше ці дві сфери чітко розмежовували. Давні вчені вважали, що думки — результат діяльності мозку, а емоції і почуття — серця.

Нині вже не викликає сумніву той факт, що саме мозок відповідає і за емоційну, і за інтелектуальну діяльність. Лімбічна система мозку відповідає за емоції, а кора головного мозку — за сприйняття, логічне й абстрактне мислення, запам’ятовування.

Коли людина відчуває сильний страх, гнів, її здатність вчитись і раціонально мислити знижується, а дії стають переважно інстинктивними, виникає реакція «боротися чи тікати», про яку йтиметься у наступних параграфах.

У стані «розслабленої готовності» та емоційного піднесення мозок виділяє речовини, що стимулюють інтелектуальні здібності. Їх ще називають «мастилом для пам’яті». Від нестачі цього «мастила» виникає хвороба Альцгеймера: спочатку забувають те, що сталося нещодавно, а потім і події, що відбувалися раніше.

Емоції та уміння приймати рішення

У попередньому параграфі ти пригадав «Правило світлофора», яке допомагає приймати рішення. Однак для прийняття найвиваженіших рішень недостатньо лише логічного аналізу. Аналізуючи кожне можливе рішення, слід зважати на почуття, які це рішення може викликати у тебе та інших людей, яких це стосується.

Уяви, як розвиватимуться події і що ти відчуватимеш. Якщо ці почуття неприємні, треба спробувати інший варіант.

Але уявляти власні почуття недостатньо. Постав себе на місце тих, на кого вплине твоє рішення. Вміння співпереживати допоможе уникати слів і вчинків, що ображають людей, віддаляють їх від тебе.

Оксана знайшла в школі на підвіконні мобільний телефон. Вона знає, що треба знайти власника і повернути, однак вагається, чи не взяти телефон собі. Допоможи дівчині прийняти правильне рішення за допомогою «Правила світлофора»  і наведеної нижче блок-схеми.

Невербальні вияви емоцій

Людина може виявляти і розуміти почуття без слів — невербально. Коли вона радіє, це видно з блиску в її очах, задоволеного виразу обличчя, усмішки, навіть з радісного голосу по телефону.

В усіх куточках світу люди у подібний спосіб виявляють свої емоції: радості й суму, цікавості й гніву. Це дає змогу порозумітися тим, хто розмовляє різними мовами. Більше того, ми здатні розуміти емоції деяких тварин: «зчитуємо» міміку мавп, вияви радості, агресії і страху в собак. Тварини також вгадують наші емоції, наприклад, з інтонації.

Чи помітили ви, як імітація емоцій впливає на настрій? Коли ви усміхаєтесь і зображуєте радість, він мимоволі поліпшується. Радимо користуватися цим нескладним прийомом. Адже доведено, що імітація емоцій змінює навіть фізіологічні показники, зокрема частоту пульсу і кров’яний тиск.

Культура вияву почуттів

Стриманість у почуттях донедавна вважалася чи не головною ознакою вихованості. Непристойно було на людях виявляти свій страх, гнів, сум і навіть радість. Тепер лікарі з’ясували, що холодні, стримані люди частіше хворіють і мають більше психологічних проблем. Тому вони радять відкрито виявляти свої почуття .

А як бути з вихованістю? Хіба це чемно — кричати на того, хто тебе розсердив? Адже в такий спосіб не владнати суперечку. Тому люди змалечку повинні вчитися виявляти свої почуття так, щоб нікого не ображати.

Передусім слід навчитися висловлювати свої почуття, поки вони ще не набрали сили. Ти можеш запитати: чому? Уяви, що у твій черевик потрапив камінчик. Спершу ти його майже не відчуваєш і, не звертаючи уваги, йдеш далі. Потім він починає муляти, а відтак біль посилюється, стає нестерпним. Ти скидаєш черевик і витрушуєш камінчик. Однак, може, ти терпів занадто довго і тому поранив ногу?

Так і з почуттями. Коли вони ще не набрали сили, ти спокійно можеш пояснити їх і попросити людей зважати на них. А якщо довго терпів, то, можливо, не втримаєшся і посваришся з тим, хто ненавмисно образив тебе.

Найкращий спосіб повідомити про свої почуття — використати «Я-повідомлення». Це речення, яке містить слова «я», «мені», «мене» і повідомляє про твою проблему і твої почуття.

Наприклад, ви з другом домовилися зустрітись о п’ятій, а він запізнився на тридцять хвилин. Якщо ти почнеш його звинувачувати: «ТИ не вмієш дотримувати слова. ТИ поганий друг. ТИ думаєш тільки про себе», то викличеш у нього бажання захищатись і нападати у відповідь. Він, наприклад, може сказати: «Сам такий», і ви посваритесь.

Та чи варто сваритися? Є кращий спосіб висловити свої почуття, не зіпсувавши стосунків. Якщо ти скажеш: «МЕНІ було дуже прикро. Я думав, що ти забув про нашу зустріч», твій друг постарається запевнити, що це вийшло випадково, і він не хотів тебе образити. Отже, треба домовитись, як діяти у майбутньому, щоб такого більше не траплялося. Наприклад, телефонувати на мобільний, якщо запізнюєшся.

Пригадайте подібну ситуацію зі свого життя і розіграйте варіант з використанням «Я-повідомлення».

Прості поради для самоконтролю

А як діяти, коли бурхливі емоції, наприклад гнів, захопили тебе зненацька? Скажімо, хтось пройшов перед тобою без черги, молодший братик узяв без дозволу твою річ і зламав її, друг загубив твій улюблений диск тощо. У таких випадках допоможуть приборкати гнів і запобігти взаємним образам певні навички самоконтролю.

Установи попереджувальну сигналізацію

  • Уяви, що у тебе в голові світлофор.
  • Його червоне світло вмикатиметься, коли треба зупинитись і подумати.
  • Не забувай перевіряти свій світлофор у ситуаціях, що викликають у тебе злість.

Полічи до десяти (або далі)

  • Починай глибоко дихати і повільно лічити про себе.
  • Не провокуй співрозмовника, показуючи, що лічиш.
  • Продовжуй слухати опонента.
  • Дивись йому в очі.

Практикуй самопереконання

Іноді, щоб заспокоїтися, достатньо сказати собі:

«Це не впливає на мене».

«Я можу це владнати».

«Мені приємно, що я тримаю себе в руках».

Зміни точку зору, поглянь на ситуацію очима стороннього спостерігача. Подумай:

  • Чи варто гніватися через це?
  • Чи справді ця людина хоче тобі зашкодити?
  • Чи є інший спосіб отримати те, що хочеш?

Усі відчуття, емоції та почуття є важливими. Вони допомагають сприймати та оцінювати інформацію з навколишнього світу і краще пристосовуватися до нього.

Однак тривалий сильний страх, тривога і гнів шкодять здоров’ю, а позитивні емоції збільшують резерви загального благополуччя.

Емоційний стан впливає на інтелектуальні здібності людини та її здатність приймати виважені рішення. Стриманість у почуттях донедавна вважали чи не головною ознакою вихованості. Тепер лікарі з’ясували, що холодні, стримані люди частіше хворіють і мають більше психологічних проблем. Тому вони радять відкрито виявляти свої почуття, але у такий спосіб, щоб нікому не зашкодити.

Уміння долати гнів допомагає прийняти виважені рішення, запобігати розпалюванню конфліктів і стресам.

Домашнє завдання:

1. Опрацюйте п. 17 та мою для вас підбірку.

2. Виписати і вивчити терміни.

3. Запропонуйте власні прикладти запобігання конфліктів ( надішліть на перевірку).


Географія 10 клас

Тема:Природні умови і ресурси регіону. Населення Америки.

Пропоную переглянути: 


Вам відомо, що значну роль в економічному розвитку країн та їх міжнародній спеціалізації відіграють особливості їх природних умов, забезпеченість різними видами природних ресурсів, кількість та якість трудових ресурсів. Ви досліджували зазначені складові регіонів Європи та Азії. Тепер настав час дізнатися про природні та соціально-демографічні передумови розвитку американського регіону.

1. Природні умови

Поєднання гірських та рівнинних територій: Кордильєри — Анди (18 тис. км), Аппалачі, Великі та Центральні рівнини, Амазонська та Ла-Платська низовини, Бразильське та Гвіанське плоскогір’я. Сприятливі умови для сільськогосподарського освоєння. Розмаїття типів клімату.

 2. Природні ресурси

Багаті та різноманітні мінеральні ресурси: руди чорних та кольорових металів (рудний пояс Кордильєр — Анд, Карибський басейн), нафта та природний газ (узбережжя й шельф Мексиканської затоки, затока Маракайбо), кам’яне вугілля (Аппалацький у США та Західний у Канаді); фосфорити (Флорида, США), алмази (Бразилія), смарагди (Колумбія), селітри (Чилі), графіт (Мексика).

Водні ресурси світового значення: річки Амазонка, Парана, Оріноко, Міссісіпі з Міссурі, Маккензі, Святого Лаврентія, Юкон, Колумбія, Колорадо тощо. Найбільша внутрішня водна система світу — Великі озера: Верхнє, Гурон, Мічиган, Ері та Онтаріо.

Багаті лісові ресурси: ліси Північної Америки та Амазонії. Сприятливі агрокліматичні ресурси, особливо виділяють північноамериканські прерії (США) та південноамериканська пампа (Аргентина).

Рекреаційні ресурси: 170 об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО. Найбільше їх у Мексиці (29), США (24), Канаді (18) та Бразилії (17).

 3. Населення.

Близько 1 млрд осіб. Найбільш багатонаселені країни — США (328 млн), Бразилія (213 млн), Мексика (131 млн). Етнічні групи: корінне населення (індіанці, ескімоси), нащадки європейських завойовників та переселенців, вихідці з Європи та Азії, афроамериканці. У Північній Америці, Аргентині, Уругваї, Чилі більшість становлять представники європеоїдної раси. У країнах в інших країнах переважають представники мішаних рас — метиси, мулати, самбо. Мови: англійська, французька, іспанська, португальська. Релігії: католицизм, протестантизм, серед індіанського населення — традиційні культи.

Демографічні процеси. В США, Канаді низький природний приріст (2–4 ‰), міграційний приріст, старіння населення, висока тривалість життя. Середній природний приріст в інших субрегіонах 13 ‰.

Розселення нерівномірне, найбільш висока густота в Центральній Америці та країнах Карибського басейну. У Північній Америці рівень урбанізації понад 80 % (США, Канада), в інших субрегіонах — від 60 % до 80 %. Найвища частка міських жителів в Аргентині (понад 90 %), найнижча (менше 20 %) — в окремих острівних країнах Карибського басейну. Хибна урбанізація. Найбільші міські агломерації: Нью-Йорк (21,4 млн), Сан-Паулу (20,9 млн), Мехіко (20, 4 млн), Лос-Анджелес (15,5 млн), Буенос-Айрес (15,3 млн), Ріо-де-Жанейро (11,3 млн).

Мегалополіси: Приатлантичний (від Бостона до Вашингтона — Босваш), Приозерний (від Чикаго до Піттсбурга — Чипітс) у районі Великих озер, Каліфорнійський (від Сан-Франциско до Сан-Дієго — Сан-Сан) на західному узбережжі США.

Потужний працересурсний потенціал. Трудові ресурси США та Канади відрізняються високим рівнем кваліфікації та освіченості.

Домашнє завдання:

1. Опрацювати матеріали п. 30( зверніть увагу на таблиці).

2. Виконайте письмово наступні завдання:


Завдання1. Пригадайте головні ознаки рельєфу та клімату материків Північна та Південна Америка. Оцініть їх з точки зору господарського використання.

Завдання2. За картами атласу охарактеризуйте природні ресурси Америки. Зробіть припущення щодо можливої спеціалізації субрегіонів Америки.

Завдання3. Проаналізуйте статистичні матеріали, діаграми та графіки в підручнику, що характеризують населення Америки.




Немає коментарів:

Дописати коментар