середа, 22 лютого 2023 р.

 Добрий день.

Сьогодні 23 лютого 2023 року.

Запрошую на урок ОЗ учнів 5 класу та на урок географії учнів 6, 8 та 9 класів. 

ОЗ 5 клас

Тема: Спілкування з дорослими.

Пропоную переглянути:


Батько й мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образ, прикрощів, страждань. Усе, що тобі дають батько й мати, — це їхня праця, піт, утома. Умій поважати працю батьків. Найбільше щастя для матері й батька — твоє життя, працьовитість, любов до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною — це велике горе для твоєї матері й батька. По-справжньому любити їх — означає приносити в дім мир і спокій.

Твоя сім’я — це не тільки батько й мати. Це й ви, діти. Це твоя поведінка, твої вчинки. Запитуй у батька й матері дозволу на те, що без них тобі робити не можна або ж нетактовно. Справжня свобода сина й дочки — бути слухняними дітьми. Підкорення волі батьків — перша школа громадського виховання, перша дисципліна твоєї совісті. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим трудівником, вірним батьком своїх дітей.

Бути хорошими дітьми — означає не допустити, щоб старість батька й матері була отруєна твоїми поганими вчинками. Умій відчути найважчі душевні муки матері й батька. їхня хвороба — твоє горе. їхні невдачі й неприємності на роботі — твоя біда. Умій бути добрим у думках і почуттях. Бережи здоров’я батьків. Пам’ятай, що ранню старість і хвороби батькам приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривоги, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними своїх батьків!

Уявімо:

У п’ятницю батьки наполягають на тому, щоб Славко виконав усі домашні завдання. Хлопчик не погоджується, бо навчальний тиждень був важким і він дуже втомився. Славко хоче приєднатися до друзів, які грають у футбол. Між батьками та Славком виникла суперечка. Хлопчик плакав і кричав, що йому не дозволяють товаришувати із хлопцями.

Що є причиною непорозуміння між Славком і батьками?

Що ти порадиш хлопчику та його батькам?

Домашнє завдання:

1. Опрацюйте п. 22 та мою для вас підбірку.

2. Проаналізуйте мал. 72. вашого підручника.

3. Виконайте практичне завдання:

1. Візьми інтерв’ю у когось із своїх рідних.

Розпитай, чому він/вона обрали певну професію . Що в ній їх приваблює?

Що він/вона вважають найскладнішим у цій професії?


Географія 6 клас

Тема: Тематична робота з теми " Атмосфера".

1. Як називається найщільніший шар атмосфери, що прилягає до поверхні Землі?

А) Тропосфера;

Б) Стратосфера;

В) Мезосфера;

Г) Термосфера.

 2. Визначте шар атмосфери за описом: «Повітря в цьому шарі розріджене і сухе, зі зростанням висоти його температура підвищується. На висоті 20-25 км розташовується озоновий шар».

А) Тропосфера;

Б) Стратосфера;

В) Мезосфера;

Г) Термосфера.

 3. Амплітуду добових температур визначають за:

А) середнім арифметичним значенням визначених температур;

Б) різницею між максимальним і мінімальним показником температури;

В) термометром;

Г) відчуттям.

 4. Від якого чинника залежить величина температури повітря?

А) Кут падіння сонячних променів;

Б) вітер;

В) атмосферний тиск;

Г) немає правильної відповіді.

 5. Теплові пояси – це…

А) Паралелі, що віддалені на 23°27' на північ і на південь від екватора;

Б) паралелі в північні і південній півкулях із широтою 66°33';

В) умовні глобальні області Землі, що виділяються за ознакою розподілу середньорічних температур повітря;

Г) лінії на картах, що сполучають точки з однаковою кількістю опадів.

 6. За нормальний атмосферний тиск вважають значення:

А) 800 мм рт. ст.;

Б) 650 мм рт. ст.;

В) 760 мм рт. ст.;

Г) 915 мм рт. ст.

7. Установіть відповідність між приладами і їх визначеннями:

1. Термометр

2. Барометр

3. Флюгер

4. Анемометр

 А) прилад для вимірювання температури;

Б) прилад для вимірювання атмосферного тиску;

В) прилад для визначення напрямку і сили вітру.

Г) прилад для визначення швидкості вітру;

Д) прилад для вимірювання товщини снігу.

9. Визначте тип хмар за характеристикою: «Вони формуються на висоті 2–5 км, мають чудернацьку форму, схожі на гори, вежі, тварин тощо. Якщо темнішають це є ознакою наближення грози».

 10. Визначте вид атмосферних опадів за характеристикою: «Тонкий шар крижаних кристалів, що утворюється на ґрунті, траві, наземних предметах. Виникає у весняно-зимовий період».

 11. Визначте вид місцевого вітру за характеристикою: «Має добову періодичність: уночі дме з суходолу на воду, вдень – навпаки. Швидкість невелика – до 4 м/с».

 12. Знайдіть зайве поняття та поясніть свій вибір: роса, дощ, сніг, злива.

13. Перелічіть основні і перехідні кліматичні пояси від екватора до Північного полюсу.

14. Побудуйте розу вітрів за даними:

Напрямок вітру

Пн

Пн-Сх

Сх

Пд-Сх

Пд

Пд-Зх

Зх

Пн-Зх

Кількість днів

5

4

5

2

2

4

5

0

15. Дайте відповідь: «Які наслідки глобального потепління?

Відповіді чекаю СЬОГОДНІ і лише сьогодні.


Географія 8 клас

Тема: Степова зона. Практична робота №9.

Пропоную переглянути:


Практична робота №9.

Тема: СКЛАДАННЯ ПОРІВНЯЛЬНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРИРОДНИХ ЗОН УКРАЇНИ.

Завдання:

1. Порівняйте особливості природних компонентів природних зон Східноєвропейської рівнини в межах України.

2. Запишіть визначення понять

Фізико-географічне районування- 

Природна зона -

3. Користуючись картами атласу та іншими джерелами інформації, складіть порівняльну характеристику двох природних зон (на вибір)

План характеристики

                               Природні комплекси

 

назва природної зони

назва природної зони

Географічне положення

 

 

Площа у межах України %

 

 

Основні форми рельєфу

 

 

Корисні копалини

 

 

Середня температура січня

 липня

 

 

Опади, мм/рік

 

 

 

Коефіцієнт зволоження

 

 

Внутрішні води

 

 

Ґрунтовий покрив

 

 

Рослинний світ

 

 

Тваринний світ

 

 

Господарська діяльність

 

 

Природоохоронні об’єкти

 

 

4. Використовуючи дані таблиці, укажіть спільні і відмінні риси природних комплексів, що порівнюються

Спільні риси_______________________________________________________

Відмінні риси______________________________________________________

5.Зробіть висновок заповнивши пропуски у реченні

Природні зони належать до ______________________природних комплексів.

Найбільшу роль у формуванні природи природних зон відіграє ___________.

Найбільшу площу України займає природна зона ___________________, її частина становить ________________%. Більше тепла отримує ____________

зона. Рівень зволоження вищий у ______________________зоні. Природні зони України мають ______________________рельєф. Краще забезпечена корисними копалинами ___________________зона. У ___________________зоні сформувалися найродючіші ґрунти - _________. Природні зони дуже змінені у процесі господарської діяльності. Так сільськогосподарські угіддя Полісся складають _______________%, лісостепу ___________%, степу _________________%. Для відновлення та збереження ландшафтів створюються природоохоронні території, наприклад на Поліссі _________________________національний природний  парк, у лісостепу ____________________________________________природний заповідник , у степу  - найвідоміший біосферний заповідник _________________________________

6. Висновок.

Домашнє завдання:

1. Опрацюйте п. 40 вашого підручника та мою для вас підбірку.

2. Виконайте та надішліть на перевірку практичну роботу №9.



Географія 9 клас

Тема: Металургійне виробництво світу.

Пропоную переглянути:


Металургія переживала різні періоди. Були часи бурхливого розвитку чорної металургії, коли вона забезпечувала індустріалізацію: будівництво залізниць, виробництво машин та верстатів тощо. Був період скорочення виробництва через збільшення цін на енергоносії, зменшення матеріаломісткості продукції машинобудування, появу нових конструкційних матеріалів (у першу чергу пластмас). Був час нарощування виробництва кольорових металів та стрімкого збільшення обсягів виплавки сталі в державах Азії (спочатку в Японії, потім у Південній Кореї та останнім часом — стрімке зростання в Китаї).

1. Розміщення виробництва чорних металів у світі.

Чорна металургія залишається важливою складовою світового господарства, а загальне виробництво сталі неухильно зростає. Так, якщо в 1990 р. було вироблено 770 млн т сталі, то у 2015 р. цей показник уже склав 1623 млн т. За цей час було здійснено технічну модернізацію, і зараз понад 70% сталі виплавляється киснево-конверторним способом.

Зазнала змін і географія промисловості. Це пов’язано з тим, що розвинені країни пройшли період значного зростання обсягів виробництва продукції чорної металургії. Наприклад, виробництво сталі у Великій Британії в 1970-х рр. становило близько 30 млн т, у наступні три десятиліття воно скоротилося більш ніж у 2 рази — до 13,5 млн т, а зараз країна перебуває в кінці другої десятки (у 2015 р. — 11 млн т). У той самий час в останні десятиліття постійно нарощують виробництво країни Азії (у першу чергу Китай, Індія, Південна Корея, Туреччина) та Латинської Америки (у першу чергу Бразилія та Мексика).

Особливо вражаючими були досягнення Китаю: у 1990 р. тут виплавили лише 66 млн т сталі, а у 2015 р. ця цифра дорівнювала 803 млн т. У 2015 р. частка країни у світовому виробництві сталі становила 49,5% проти 49,3% роком раніше. Китай є і найбільшим споживачем сталі.

Хоча майже 85 % виробництва сталі належить першій десятці країн-виробників, його розвиток відбувається на тлі «розповзання» по різних регіонах світу. Зараз виплавка сталі здійснюється в понад 100 країнах.

Виробництво високоякісних, спеціальних, а тому дорогих видів сталі здійснюють розвинені країни. Також вони намагаються позбавитися найбільш брудних початкових стадій виробництва. Це дає можливість зменшити вплив на навколишнє середовище, зберегти власну сировину й при цьому отримати максимальний прибуток. Частина цих країн є не тільки великими споживачами сталі, а і її експортерами. У першу чергу це стосується країн ЄС та Японії.

Загалом споживання сталі в розвинених країнах у період із 2011 до 2015 р. залишається на рівні 390—400 млн т на рік. Найбільші показники мають США (країна є імпортером сталі), Японія (країна є експортером сталі) та Німеччина (країна є експортером та імпортером сталі). Споживання сталі зростає в країнах Азії (Китай, Індія, Туреччина) та Латинської Америки (Бразилія, Мексика).

Географія чорної металургії є наслідком різних періодів її розвитку. На початковому етапі вона обумовлювалася розміщенням родовищ залізної і марганцевої руд, а також коксівного вугілля (хоча є багато прикладів формування металургійних районів лише на базі залізних руд). їх територіальне поєднання сприяло виникненню потужних районів чорної металургії у Великій Британії, Франції, Німеччині, США, Україні, Росії (мал. 1).

На сьогодні в частині європейських країн родовища вже виснажені, а видобуток сировини або скоротився в багато разів (наприклад у Франції), або майже припинився (Німеччина, Велика Британія). Поєднання залежності від імпортної сировини та орієнтації на продаж частини високоякісної продукції за кордон зумовило будівництво великих підприємств у портових містах (Італія, нові заводи Франції, Німеччини та Великої Британії) або в районах вугільних басейнів, пов’язаних зручними шляхами з морем (Німеччина).

Таблиця 1

КРАЇНИ — НАЙБІЛЬШІ ВИРОБНИКИ СТАЛІ 

Країна

Обсяг виробництва, млн т

Обсяг виробництва на одну особу, т

Китай

803

584

Японія

105

831

Індія

90

68

США

79

245

Росія

71

486

Південна Корея

70

1385

Німеччина

43

529

Бразилія

33

160

Туреччина

31

401

Україна

23

535

Таблиця 2

КРАЇНИ — НАЙБІЛЬШІ ЕКСПОРТЕРИ СТАЛІ 

Країна

Обсяг продажу, млн т

Китай

93

Японія

41

Південна Корея

31

Росія

28

Німеччина

24

Україна

21

Італія

17

Туреччина

16

Франція

15

Бельгія

14

Переважна частина металургійних підприємств Японії зосереджена в смузі, що простягнулася вздовж узбережжя Внутрішнього Японського моря та Токійської затоки.

У США більше половини заводів, як і раніше, розміщуються всередині країни. Значною мірою це комбінати повного циклу, які зорієнтовані на місцеву сировину (у першу чергу залізні руди в районі озера Верхнє, коксівне вугілля Аппалацького басейну).

У той самий час близько половини сталі в США виробляється не із чавуну, а з вторинної сировини (здебільшого ці підприємства працюють на півдні й заході). Такі процеси охопили весь світ, у ряді країн імпорт брухту замінив початкові стадії металургії. Особливо це характерно для нових індустріальних країн Азії .

Найбільший центр чорної металургії склався на північному сході Китаю в місті Таншань (провінція Хебей). За останні два десятиліття він пережив небачене зростання, і зараз на його майже 25 заводах виплавляється до 90 млн т сталі (це вдвічі більше, ніж виробляють усі підприємства Німеччини). У місті загострилася екологічна ситуація і вирішується питання щодо скорочення виробництва.

2. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі кольорових металів у світі.

В останні десятиліття в кольоровій металургії відбулися зміни. Дещо зменшилося значення традиційних кольорових металів — міді, свинцю, цинку, зросло — алюмінію, титану, магнію. Саме отримання алюмінію стало головним завданням кольорової металургії. Виробництво цього металу у світі досягло майже 45 млн т на рік, тоді як міді — лише 20 млн т, цинку — 13 млн т, свинцю — 10 млн т. Інших кольорових металів отримують значно менше.

* За даними Міжнародного інституту заліза і сталі (IISI).

Ви вже знаєте, що виробництво кольорових металів передбачає кілька стадій. Початкові, наприклад виробництво глинозему, часто розміщують у країнах, багатих на сировину (у цьому випадку — бокситів). Це такі країни, як Австралія, Китай, Бразилія (мал. 3), Ямайка, Індія. Алюміній виготовляють як із власного глинозему (Китай — безперечний лідер із виробництва металу, Австралія, Бразилія, Індія), так і з імпортного (США, Японія, Франція, Росія). Найбільшими споживачами металу є розвинені країни та Китай.

У виробництві міді також існує розрив між початковими та кінцевими стадіями виробництва. У першу чергу він пояснюється недоцільністю транспортування бідної на основний метал мідної руди. Тому мідні концентрати виробляють у країнах, де є значні її запаси. Серед таких країн — Чилі (безперечний лідер), Китай, Перу, США, Австралія, Росія, Індонезія. Явні лідери з виробництва чорнової та рафінованої міді — Чилі, Китай, США, Японія, на які припадає більше половини виробництва металу. Оскільки в Чилі споживання міді незначне, ця країна є її провідним експортером. Китай, США та Японія — найбільші споживачі.

Світовим лідером із виробництва та споживання свинцю є Китай, на який припадає близько 50% виробленого металу. Поряд з Австралією ця країна має й найбільші запаси сировини. Значні обсяги виробництва та споживання свинцю — у США, Німеччині, Японії, Південній Кореї. У цих країнах понад 60% металу є продуктом вторинної переробки (використовуються відходи та брухт).

Найбільші запаси сировини для виробництва цинку зосереджені в Австралії, Китаї, Перу, Мексиці та Індії. Лідерами з виробництва цинку у світі є Австралія, Канада й Китай, ці ж країни є основними експортерами цинку.

Значні зміни відбулися серед провідних виробників золота. Китай та Австралія випередили багаторічного лідера — ПАР. Великі обсяги виробництва цього благородного металу мають США, Росія, Канада, Перу, Австралія.

У цілому в країнах, що розвиваються, розташовані переважно добувні виробництва та початкові стадії. У розвинених, середньорозвинених країнах та Китаї представлені як видобуток руд, так і виплавка готової продукції (у тому числі із чорнових металів, які доставляють сюди з країн, що розвиваються).

Ще одна характерна риса металургійної промисловості — зростання частки кольорових металів, які отримують із відходів та металобрухту. Таке виробництво обходиться дешевше, до того ж воно менше забруднює навколишнє середовище.

Головне:

• Лідером виробництва сталі у світі є Китай.

• На розміщення підприємств чорної металургії різних країн світу найбільше впливають сировинний, транспортний, споживчий чинники.

• Серед кольорових металів найбільшими є обсяги виробництва алюмінію, міді, цинку, свинцю.

• Провідними виробниками кольорових металів є Китай, США, Японія, Австралія.

• У світі зростає частка кольорових металів, які отримують із відходів та металобрухту.


Домашнє завдання:

1. Опрацюйте тему за матеріалом, що я для вас підготувала.

2. Дайте письмову відповідь на наступні запитання і завдання:

1. Яких змін зазнала географія чорної металурги? 

2. Що характерно для географії чорної металургії Західної Європи? 

3. Використовуючи карти атласу, розкажіть про географію виробництва алюмінію. 

4. Визначте спільні й відмінні риси в географії видобутку мідної руди та виробництві рафінованої міді. Чим їх можна пояснити?

5.  Визначте за картою  країни з найбільшим виробництвом сталі на одну особу. Доведіть, що серед найбільших виробників сталі є країни, які не мають значних обсягів видобутку залізної руди.

6. Визначте за картою країни з найбільшим виробництвом кольорових металів на одну особу (у дол. США). Поясніть цей факт.

7.Чим пояснюється небачене зростання виробництва сталі в Китаї?

8. З'ясуйте, із якою метою золото використовують у промисловості. Завдяки яким властивостям цього благородного металу це можливо?









Немає коментарів:

Дописати коментар