четвер, 1 квітня 2021 р.

 Доброго дня, учасники дистанційного навчання.

Сьогодні 1 квітня 2021 року.

До роботи запрошую 6, 7 та 10 класи.

Географія 6 клас

Урок № 32

Тема: Підземні води.


Вода під землею. Величезна кількість води знаходиться у нас під ногами – під землею. Її майже в 40 разів більше, ніж в усіх річках, озерах і болотах світу. Вода, яка знаходиться у верхній частині земної кори, називається підземною. В надра вода надходить переважно з атмосферних опадів. Дощові і талі води просочуються в глиб земної кори. Там вони нагромаджуються в порах і тріщинах порід. Гірські породи можуть пропускати або не пропускати воду. Залежно від цього розрізняють водопроникні і водонепроникні (водотривкі) шари гірських порід.

Водопроникні породи здатні пропускати воду, тому що в них є пустоти – пори і тріщини. Чим крупніші частинки породи, тим більші пори і тим легше проходить вода. Добре пропускають воду пісок, гравій, галька, вапняк з тріщинами. Так, через товщі гальки вода за добу просочується на 100 м, через пісок – на 10 м, через глину – на 1 мм.

Водотривкі породи майже не пропускають воду. Такими є глина, пісковик, граніт, якщо в них немає тріщин. Вода, що просочилася,  на таких породах затримується. Вона заповнює проміжки між частинками водопроникної породи, що залягає вище, нагромаджується і утворює водоносний шар.

Ґрунтові й міжпластові води. В земній корі пласти водопроникних і водотривких порід чергуються. Тому водоносні шари лежать на різній глибині. Залежно від глибини їх залягання розрізняють ґрунтові та міжпластові води.

Ґрунтові води утворюють верхній водоносний шар, який залягає на першому від поверхні водотривкому пласті. Ці води не перекриті зверху водотривким шаром, тому поповнюються водою, яка просочується з усієї поверхні, що розташована над ними. Рівень ґрунтових вод змінюється залежно від кількості води, що просочилася. Так, навесні, після танення снігу, він підвищується, наприкінці сухого літа – знижується. Зміна рівня ґрунтових вод помітна в колодязях, з яких беруть питну воду. Якщо водоносний шар розміщується під нахилом, то ґрунтові води в ньому повільно (наприклад, в пісках зі швидкістю 1–2 м за добу) течуть у бік нахилу. В балках, ярах і річкових долинах вони виходять на земну поверхню і утворюють джерела. Своєрідними джерелами є гарячі джерела (термальні) та гейзери, які періодично викидають воду і пару на висоту.

Міжпластові води залягають у водоносному шарі, який лежить між двома водотривкими пластами. Вода може потрапити в цей шар тільки там, де над ним відсутній водотривкий шар. Тому міжпластові води поповнюються дуже повільно. Якщо водотривкі пласти залягають чашоподібно, а водоносний шар між ними повністю заповнений водою, то міжпластові води перебувають під тиском і називаються напірними. Якщо до них пробурити свердловину, то вода під напором підніметься і вдарить фонтаном. За здатність підніматися під напором свердловиною і фонтанувати міжпластові води називають артезіанськими. Така назва походить від назви провінції Артуа у Франції, де в ХІІ ст. вперше їх добули.

Водоносних шарів в одній місцевості може бути декілька. Вони залягають на різній глибині залежно від кліматичних умов: в посушливих умовах степів і пустель – значно глибше, ніж в достатньо зволоженому помірному кліматі.

Робота підземних вод. Підземні води, як і поверхневі, здійснюють певну роботу в товщі земної кори. Проникаючи в гірські породи, вода може їх розмивати і розчиняти. В легкорозчинних породах, якими є солі, гіпси, вапняки, виникають порожнини – печери. В Україні вони поширені в Кримських горах, на Поділлі. Найбільшою печерою в світі є Флінт-Мамонтова (США) завдовжки 361 км. В Україні найбільші печери є на Поділлі – Оптимістична (201 км) та Кримських горах – Червона (14 км).

Підземні води забезпечують рослини вологою і розчиненими в них поживними речовинами. Вони є важливим джерелом живлення річок і озер.

Використання підземних вод. Для людини підземні води – це справжнє багатство. Такі води, просочуючись у глиб, проходять через низку природних фільтрів – шарів гірських порід різної щільності і тим самим чудово очищуються. Підземна вода є найчистішою, найкращою питною водою. Тому з давніх-давен люди її добувають, влаштовуючи колодязі. В Україні пробурені тисячі артезіанських свердловин для забезпечення питною водою населення міст, зрошення полів у районах, бідних на поверхневі води.

Підземні води, що містять підвищену кількість розчинених солей і газів, називають мінеральними. Вони використовуються з лікувальною метою. Біля мінеральних джерел будуються санаторії. В Україні багато джерел з мінеральними водами. На їх базі виникли курорти Моршина, Трускавця, Хмільника, Миргорода та інших міст.

Термальні підземні води з температурою понад +20 0С використовують для опалення житлових будинків, теплиць, для виробництва електроенергії. Гарячі води широко використовують в Ісландії, Росії, Японії та інших країнах.

Охорона підземних вод. Запаси підземних вод, як і поверхневих, не є невичерпними. Нині на земній кулі пробурені мільйони свердловин, через які дістають підземні води. А поповнення їх, особливо між пластових, відбувається дуже повільно. Тому витрачати їх потрібно економно.

Як і поверхневі, підземні води можуть забруднюватися. Забруднюють їх стічні води підприємств, міст, що просочуються з поверхні. Підземні води забруднюються і при внесенні в грунт мінеральних добрив. В міжпластові води може потрапляти нафта із свердловин при її видобуванні. Щоб зберегти підземні води чистими, потрібно очищувати стічні води і суворо слідкувати, щоб забруднюючі речовини не потрапляли під землю.

Домашнє завдання

1. Чому одні гірські породи пропускають воду, а інші – ні?

2. Чим ґрунтові води відрізняються від між пластових?

3. Якщо на поверхні немає джерела, чи означає це, що в даній місцевості немає підземних вод?

4. Яку роботу в природі виконують підземні води?

5. Як люди використовують підземні води? Як вони використовуються у вашій місцевості?

6. Як ви розумієте вислів: “Де пробереться, того й набереться”? Як люди використовують таку здатність води?

 7. Я думаю , зрозуміло, що також необхідно прочитати матеріал вашого підручника.


Дотримуйтеся правил карантину і будьте здорові.


Географія 7 клас

Урок № 51

Тема:Природні зони Євразії.


Оскільки Євразія лежить в усіх кліматичних поясах північної півкулі, тут представлені всі природні зони земної кулі.
  • Арктичні пустелі, тундра і лісотундра
  • Тайга
  • Мішані ліси
  • Напівпустелі і пустелі помірного поясу
  • Субтропічні і тропічні напівпустелі і пустелі
  • Савани і субекваторіальні ліси
  • Висотна поясність




Пригадайте:
- Що таке природна зона? 
- Як простягаються природні зони на материках? Від чого це залежить? 
- Що може порушувати зональне простягання природних зон? 
- Пригадайте природні зони, які займають найбільші площі на материках.
- Назвіть природні зони, розміщені в помірному поясі. 
- У межах яких природних зон розташована наша країна?

Прочитайте вірш Ліни Костенко: 
Цей ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять вітри у нього в голові.
Старезні пні, кошлаті поторочі
Літопис тиші пишуть у траві.
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці
На білі вальси радісних беріз.
І сонний гриб в смарагдовій куфайці
Дощу напився і за день підріс.
Багряне сонце сутінню лісною
У просвіт хмар показує кіно,
І десь на пні під сивою сосною
Ведмеді забивають доміно.
Малі озерця блискають незлісно,
Колише хмара втомлені громи.
Поїдемо поговорити з лісом,
А вже тоді я можу і з людьми.


Яку природну зону описує поетеса?
За якими ознаками ви змогли визначити природну зону?
Які компоненти природи характеризують природну зону?



Завдання 1. «Географічна лабораторія»: використовуючи атлас (карта «Природні зони Євразії»), дайте відповіді на запитання: 
Яке простягання мають природні зони Євразії? 
Де в Євразії порушується зональне розміщення природних зон?
Назвіть природні зони, розміщені в помірному поясі. 
Яка із природних зон материка займає найбільшу площу?
У межах яких природних зон розташована наша країна?

Завдання 2. «Географічний практикум»: Використовуючи текст підручника, атлас, відеофільм (https://www.youtube.com/watch?v=VnI71k8acOY )  створіть коротенький конспект.

Завдання 3. Проблемне питання:
Які природні зони, на вашу думку, найбільше змінені людиною? Як це можна пояснити? 



Опрацюйте відповідний параграф у підручнику, перегляньте відеопрезентацію: https://www.youtube.com/watch?v=AVgDD_bbJpk  

Пригадайте: 
Як рослини і тварини пристосувалися до життя в тундрі та лісотундрі?
Чому в пустелях і напівпустелях видовий склад рослин і тварин бідний?
*Ніде на Землі, крім Європи, деревна рослинність не доходить до 700 північної широти. Чим ви поясните цей факт?

Домашнє завдання 

Оформіть письмово відповіді на запитання рубрики «Пригадайте» та надішліть скрін учителю. 
Створіть міні - конспект , надішліть скрін учителю.
Дайте відповіді на запитання наприкінці параграфа (усно).

Бажаю успіхів!
До зустрічі на наступному дистанційному уроці!
Бережіть себе, дотримуйтеся правил гігієни!


Географія 10 клас

Урок № 41

Тема:Бразилія. ПР.Р.№ 6

Пригадайте: 1) на які природні ресурси багаті країни Південної Америки; 2) якформувалося населення Південної Америки; 3) які ознаки економіки властиві новим індустріальним країнам Азії.

Коли мова заходить про Бразилію, то першіасоціації у нас, українців, пов’язанііз запашною бразильськоюкавою, яскравими карнавалами та найкращимифутболістами. Крім того, сучаснаБразиліявідома в світі як країна, яка динамічно розвивається та досягла помітних успіхів в економічному розвитку.

1. Загальне

Офіційнаназва — ФедеративнаРеспублікаБразилія. Площа — 8,5 млн км².Населення — 213 млн осіб (2018 р.). Столиця — Бразиліа. Індустріально-аграрнакраїна. Федеративнапрезидентськареспубліка (26 штатівтастоличний округ).


2. ЕГП

Головніознаки: займаєцентральну та східнучастинуПівденної Америки; омивається водами Атлантичного океану (береговалінія — 7,5 тис. км); багатосусідів(Гвіана, Суринам, Гаяна, Венесуела, Колумбія, Перу, Болівія, Парагвай, Аргентина, Уругвай) — країни, щорозвиваються; розташування в одному регіонізі США.


3. Природно-ресурснийпотенціал

Переважаннярівнин (Амазонськанизовина, Бразильське та Гвіанськеплоскогір’я), кліматвідвологогоекваторіального до сезонно-вологогосубтропічного. Густа річкова мережа (Амазонка, Сан-Франсіску, Парана, Уругвай, Парагвай), внутрішніводні шляхи, великий гідропотенціал. Лісистість 62 %, цінні породи дерев.Значніплощі, вкритіродючимиґрунтами (червоно-жовтілатеритні). Мінеральні:кам’яневугілля, горючісланці, залізні, марганцеві, алюмінієві, мідні, вольфрамові, нікелеві, титанові, хромовіруди, золото, алмази. Багатийрекреаційнийпотенціал, 18 об’єктівСпадщини ЮНЕСКО.


4.Населення

Природнийприріст 7,4 ‰, молодістьнаселення: середнійвік 31,6 років, часткадітей та підлітків 23 %. Середня густота населення 24 особи/км², нерівномірнийрозподіл: майже половина проживає на вузькійсмузіприатлантичногоузбережжя.Етнічні групи: європейці (португальці, іспанці, німці, італійці) — 48 %, представники мішаних рас (метиси, мулати, самбо) — 43 %, темношкіре населення — 7,6 %,корінні жителі (індіанці) — 0,4 %. Католики — 65 %, протестанти — 22,2 %. Рівеньурбанізації — 86,2 % (2017 р.). Найбільшіміста — Сан-Паулу (11,9 млн), Ріо-де-Жанейро (6,4 млн), Белу-Орізонті (5,7 млн), Сальвадор (3 млн осіб). Робоча сила —111,6 млн. Структура зайнятості: сільськегосподарство — 10 %, промисловість —40 %, сферіпослуг — 50 %, зростаннячасткисферипослуг (50 %) та промисловості.


5.Господарство

Належить до групикраїн, щорозвиваються, підтип — нова індустріальнакраїна. Загальний ВВП (за ПКС) — 3,2 трлн $ (2017) — 8-ме місце в світі, ВВП на душунаселення — 15,5 тис. $ — 105 місце. Структура ВВП: сільськегосподарство —6,2 %, промисловість — 21 %, сфера послуг — 72,8 %. Чинники, щозабезпечилиекономічнезростання: 

1) унікальна природно-сировинна база; 

2) імміграція та демографічні процеси, які сприяли забезпеченню дешевою, але відносно кваліфікованою робочою силою; 

3) політика «відчинених дверей» для іноземних компаній;

4) створення пільгових умов для розвитку підприємництва.

Промисловість. Видобувнапромисловість (залізніруди, боксити, золото, графіт, нафта та ін.). Концентраціяпідприємствобробноїпромисловостіпівденномусході, у трикутнику Сан-Паулу, Ріо-де-Жанейро, Белу-Орізонті. Провіднівиробництва: машинобудування (автомобілебудування — представництваіноземнихкомпаній, суднобудування, літакобудування, сільськогосподарськемашинобудування,виробництвоелектронно-обчислювальноїтехніки); чорнаметалургія (8-ме місце завиробництвомсталі), кольороваметалургія (провіднімісця за виробництвомалюмінію, міді, цинку); хімічна (нафтохімія, виробництвомінеральних добрив, пластмас, лаків, фарб); лісова та деревообробна; легка та харчова.

Сільськегосподарство. Повністюзабезпечує себе продовольством, експортнезначення. Рослинництво (60 %): цукрова тростина, зерновікультури (кукурудза,рис), соя, квасоля, кава, тропічніфрукти. Тваринництво: скотарством’ясногонапрямку, свинарство, птахівництво.

Третинний сектор. Провідніскладові: торгівля, банківсько-фінансовадіяльність, туризм (6 млн туристівщорічно). Відносно добре розвиненатранспортна мережа. У внутрішніхперевезенняхпровідна роль автомобільного транспорту. Трансамазонськешосе. 

Найбільші морські порти: Ріо-де-Жанейро, Сантус, РIV-Гранді,Паранагуа, Порту-Алегрі, Белен, Сальвадор, Манаус); аеропорти: Гуарульос у Сан-Паулу та Галеано в Ріо-де-Жанейро.


6. Зовнішньоекономічні зв’язки

Експорт: автомобілі, транспортне обладнання, залізна руда, соя, взуття, кава,фрукти. 

Імпорт: електричне та транспортне обладнання, електроніка, хімічніпродукти, нафта. Головніпартнери — Китай, США, Аргентина, Німеччина, Нідерланди. 3-й за обсягамиторгівельний партнер Українисередкраїн Америки. Експортта імпорт становить сільськогосподарськапродукція. Співробітництво у сферіпромисловихтехнологій.


Практична робота №6«Порівняльна характеристика машинобудування США,Канади та Бразилії


 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати відповідний параграф.

2. Підготуватися до письмового контрою знань за темами

«Океанія», «Америка».

3. Виконати пр.р. та надіслати на перевірку.


Бажаю успіхів!
До зустрічі на наступному дистанційному уроці!
Бережіть себе, дотримуйтеся правил гігієни!








Немає коментарів:

Дописати коментар