Добрий день учасники дистанційного навчання.
Сьогодні 19 квітня 2021 року.
Запрошую до співпраці 6 та 9 географія та 5 ОЗ.
Географія 6 клас
Урок № 57
Тема: Природні зони Землі. Практична робота № 8.
Пригадайте з курсу природознавства, що таке природна зона. Які природні зони ви знаєте? Назвіть їх.
Широтна зональність. Ще в глибоку давнину люди помітили, що природні умови на Землі закономірно змінюються з географічною широтою. У напрямку від полюсів до екватора на суходолі послідовно розміщуються різні природні зони: арктичні пустелі, тундра, лісотундра, хвойні ліси (тайга), змішані ліси, широколистяні ліси, лісостеп, степ, напівпустелі, пустелі, савани. сезонно-вологі ліси, екваторіальні ліси.
Природна зона — один із великих природних комплексів Землі, основним чинником формування якого є клімат (співвідношення тепла й вологи), що закономірно змінюється від екватора до полюсів і від океанів у глиб континентів.
Головні причини широтної зональності — зміна співвідношення тепла та вологи від екватора до полюсів і від океанів у глиб континентів.
Широтна зональність проявляється й у Світовому океані.
Зміна природних зон. Найпівнічніша природна зона розміщена в умовах надзвичайно сурового клімату. Це — арктична пустеля. У Південній півкулі ця природна зона називається антарктичною пустелею. У таких кліматичних умовах майже неможливе існування рослин і формування грунтів. Як не дивно, у цій пустелі є тварини, але їх небагато. Усі вони хижаки, їх життя пов’язане з морем. Море охолоджується повільніше від суходолу, тому в цьому холодному краї воно є єдиним джерелом тепла. Тут живуть морські птахи, тюлені, моржі й білі ведмеді.
Південніше арктичних пустель знаходиться зона тундри . Зима тут дуже холодна, а літо достатньо тепле. щоб могли жити рослини. Це невисокі трав'янисті рослини, які впродовж зими здатні зберігатися під шаром снігу. Великі стада північних оленів постійно кочують по тундрі в пошуках пасовищ. Ці стада супроводжують хижаки — полярні вовки. Є тут і травоїдні тварини та гризуни. На них полюють дрібні полярні лисички — песці.
Далі на південь клімат стає більш теплим. В умовах такого клімату вже ростуть дерева. Це початок лісової зони . Ліси бувають листяними та хвойними. У лісах достатньо їжі для травоїдних тварин, тому їх дуже багато. Частина з них живе на деревах (куниці, соболі). Водяться тут зайці, кабани, олені, на деревах — білки, велика кількість птахів. Наземні хижаки лісів: лиси, вовки, ведмеді.
Південніше лісової зони стає ще тепліше. але сухіше. Вологи вже недостатньо для росту дерев. Тут переважають трави. Це — степова зона.
Тварин тут значно менше, ніж у лісах. Вони в основному невеликі за величиною. Це польові миші, бабаки, ховрахи. Більшу частину доби тварини проводять у норах, на поверхню виходять тільки поживитися, а тут на них чекають хижаки: маленька степова лисиця — корсак і багато хижих птахів. Трапляються в степах і великі тварини.
У степах сформувалися найродючіші грунти планети. Тому майже всі степи розорані. Справжні дикі степи збереглися тільки в заповідниках.
На південь від степів вологи стає ще менше. У результаті степи змінюються пустелями. Рослинний і тваринний світ зони пустель дуже своєрідний. Рослини не мають листя, з поверхні якого могла б випаровуватися волога. У них є довге міцне коріння, що досягає глибокорозміщених підземних вод. Деякі рослини, наприклад кактуси, здатні накопичувати воду в рослинних тканинах. Тут живуть ящірки, змії, комахи. Вони не потребують великої кількості води. Є також великі витривалі тварини, які здатні долати значні відстані в пошуках їжі й води (антилопи, верблюди).
Ближче до екватора клімат дуже жаркий, але кількість опадів помітно зростає. Це зона тропічних степів — савана . Тут живе надзвичайно багато різноманітних тварин. Зебри, антилопи, слони, жирафи утворюють великі стада й постійно кочують у пошуках їжі та води. Водяться тут і леви, леопарди, гієни, антилопи. У савані живе найшвидший хижак планети — гепард, який здатний розвивати швидкість до 100 км/год.
У районі екватора дуже жарко й волого. Це — зона вологих екваторіальних лісів . Тут ростуть найбільші дерева, переплетені ліанами. Майже всі тварини живуть на деревах. Це мавпи й різноманітні птахи. Хижаки — великі змії, різні види диких кішок (леопарди, ягуари). Екваторіальні ліси — найбагатша життям природна зона. Більше 3/4 усіх видів тварин і рослин планети мешкає в цих лісах.
Висотна поясність. Природні зони спостерігаються не тільки на рівнинах. У горах співвідношення тепла й вологи змінюється з висотою: чим вище підніматися в гори, тим нижча температура й більше опадів. Зміна висотних поясів від підніжжя до вершини гір відбувається так само, як природних зон на рівнинах у напрямку від екватора до полюсів.
Нижній пояс завжди відповідає тій зоні, у якій знаходиться даний гірський масив. З висотою зміни температури відбуваються швидше, ніж на рівнинах; змінюється також освітлення, тиск, кількість опадів, вологість повітря, сила вітру. Висотні пояси займають меншу площу, ніж природні зони. Найвиразніше висотна поясність виявляється в горах неподалік від екватора. Так, на широті екватора на значнійвисоті можна спостерігати рослинність, подібну до рослинності в зоні тундри.
Вплив людини на географічну оболонку. Унаслідок господарської діяльності людини природний стан географічної оболонки значно змінився й спотворився. На планеті майже не залишилося природних комплексів, не змінених діяльністю людини. Непродумане використання дарів природи призводить до порушення рівноваги в природних комплексах, знищення рослин і тварин, водойм, руйнування ґрунтового покриву, забруднення атмосфери. Лише при дбайливому ставленні до дарів нашої планети можна зберегти красу та багатство природи для наступних поколінь.
Для правильного використання природних багатств потрібні ґрунтовні знання про взаємозв'язки природних комплексів, глибоке розуміння їх єдності та взаємовпливів.
Практична робота 8
Ознайомлення з одним із природних комплексів (ландшафтів) вашої місцевості (яр, річка, ліс, парк тощо), виявлення взаємозв’язків між його компонентами
Здійсніть разом з учителем екскурсію на природу.
Уважно огляньте й опишіть основні елементи рельєфу, охарактеризуйте особливості клімату, тип водойм, склад та умови існування рослинності й тваринного світу.
Поясніть, як кожен із компонентів впливає один на одного (рельєф — на характер водойм, водойми — на формування рельєфу), який характер живлення водойм, які особливості грунтового покриву, як ці елементи використовуються живими організмами.
Повторимо головне
• Природна зона — один із великих природних комплексів Землі, основним чинником формування якого є клімат (співвідношення тепла й вологи), що закономірно змінюється від екватора до полюсів і від океанів у глиб континентів.
• Головна причина широтної зональності — зміна співвідношення тепла й вологи від екватора до полюсів.
У гірських районах температура й волога, а отже, і рослинність змінюються не в широтному, а у висотному напрямку. Таку зміну називають висотною поясністю.
• Широтна зональність проявляється і у Світовому океані.
• Основними природними зонами, які змінюються від полюсів до екватора, є: арктична (антарктична) пустеля, тундра, лісова зона, степи, пустеля, савани й вологі екваторіальні ліси.
Ключові терміни і поняття
- Природна зона, широтна зональність, висотна поясність.
Запитання та завдання додому:
1. Що таке природна зона? За якими ознаками виокремлюють природні зони?
2. Назвіть природні зони від екватора до полюсів.
3. Що таке висотна поясність?
4. Що таке зональність?
5. Для чого потрібні знання про взаємозв’язки природних комплексів?
6. Покажіть на прикладі природних зон взаємозв'язки природних компонентів.
7. У якій природній зоні розміщений ваш населений пункт?
Дотримуйтеся правил карантину і будьте здорові.
До зустрічі.
Географія 9 клас
Урок №38
Тема: Транспорт
В Україні транспорт також має велике значення, адже в її економіці значну роль відіграють такі матеріаломісткі галузі, як чорна металургія, видобувна промисловість, сільське господарство.
Україна характеризується досить густою транспортною мережею, цьому сприяє рівнинність території. За транспортно-географічним положенням Україна знаходиться в надзвичайно вигідних умовах, що позитивно впливає на розвиток її господарства. Це особливо стосується напрямків захід — схід і північ — південь. Розглянемо основні особливості транспортної мережі України.
Які види транспорту розвинені в Україні?
Який вид транспорту залишився поза нашою увагою?
Так, це електронний транспорт. Завданням електронного транспорту є транспортування електричної енергії від місць її виробництва до споживачів. Система електричної мережі України охоплює всю її територію. Також до електронного транспорту відноситься комп’ютерна мережа, передача інформації комп’ютерною мережею.
А ще мені хочеться звернути вашу увагу на міський транспорт – його основне призначення – перевезення пасажирів.
«Інформаційний довідник із історії»
Трамвайне сполучення виникло в Україні ще наприкінці ХІХ ст. Перший трамвай у Російській імперії було введено в експлуатацію в 1892 році в Києві. Нині в 24 містах України працює трамвайне сполучення.
Перший тролейбус в Україні було введено в дію в Києві у 1935 році. Зараз тролейбуси перевозять пасажирів у 46 містах України.
Більшість міст України має автобусне сполучення. Першу регулярну автомобільну лінію було відкрито в Києві у 1925 році.
Найбільш прогресивний і зручний вид міського транспорту – метрополітен. Уперше його було збудовано в Києві. Будівництво розпочалося з 1949 року, першу дільницю відкрито у 1960 році. З 1978 року працює метрополітен у Харкові, а з 1995 року – у Дніпропетровську.
Розглядаючи різні види транспорту ми акцентували увагу на економічній доцільності транспортної системи, її позитивному впливі на розвиток господарства. А чи є негативна сторона стрімкого розвитку транспорту?
Ми бачимо, що транспорт відіграє дуже важливу роль в народному господарстві, в зовнішньоекономічних зв’язках України , в зв’язках між містом і селом, між окремими районами країни. В сучасному житті без транспорт неможливо уявити виробництво, розподіл обмін та споживання матеріальних благ та послуг населення. Транспорт формує економічні, культурні, рекреаційні та інші зв’язки, а також прискорює соціально-економічний розвиток суспільства.
Соціогеографічний практикум
— Які види транспорту зустрічаються в нашому населеному пункті?
— За допомогою яких видів транспорту здійснюється зв’язок нашого населеного пункту з іншими селами, містами, районами?
— Чи задовольняє вас обслуговування транспортом?
Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника .
Нанести на контурну карту найважливіші транспортні магістралі й транспортні вузли, що згадуються в матеріалі підручника.
Підготувати повідомленя за темою «Проблеми розробки екологічно чистих видів транспорту».
Дотримуйтеся правил карантину і будьте здорові.
До зустрічі.
ОЗ 5 клас
Урок № 26
Тема: Сам надворі
Як і переважна більшість п’ятикласників, ти вже сам, без дорослих, гуляєш надворі, ходиш до школи і до магазину. Однак якщо батьки не дозволяють відходити далеко від дому, ти не повинен ображатися. Вони краще знають ситуацію у вашому населеному пункті, мікрорайоні і дбають про твою безпеку.
На випадок, коли буваєш на вулиці сам, дотримуйся правила
п’яти «НЕ», складеного для дітей.
Н Е розмовляй із незнайомцями.
Н Е сідай у машину до незнайомців.
Н Е бери нічого у незнайомців.
Н Е звертай з дороги від школи до дому.
Н Е гуляй надворі після того, як стемніло.
Запам’ятай!
1. Незнайомець — це будь-хто, з ким тебе не познайомили батьки, вчителі.
2. Гуляючи надворі, поводься спокійно і впевнено.
3. Не бери з дому дорогих речей, які можуть спровокувати зловмисників.
4. Увечері уникай безлюдних дворів, парків і пустирів.
Домашнє завдання:
Опрацювати матеріал з вашого підручника.
Поміркуй над екстремальними ситуаціями 6 з незнайомцями
Розташуй свої дії за рівнем безпеки, починаючи з найбезпечнішої.
Ти підеш зі школи:
а) з батьками; б) з тим, хто скаже, що прийшов за дорученням батьків; в) з другом; г) з тим, хто запропонує покатати тебе на мотоциклі?
Ти передусім звернешся по допомогу до:
а) випадкового перехожого; б) міліціонера; в) продавця чи іншої людини на робочому місці?
Дотримуйтеся правил карантину і будьте здорові.
До зустрічі.
Немає коментарів:
Дописати коментар