пʼятниця, 22 квітня 2022 р.

 Добрий день.

Сьогодні 22 квітня 2022 року.

Запрошую на урок географії учнів 6 класу та на урок ОЗ 5 - 6 класи.

Нагадую, що матеріал в лєнті - після географії - ОЗ 5 клас, а після нього 6 клас.

То ж почнемо.

Географія 6 клас

Тема: Природні зони Землі.

Пропоную переглянути:


Тривалий час людина не могла прогнозувати наслідки свого втручання в природу. Чому, наприклад, знищення вовків, шкідливих і непотрібних на перший погляд хижаків, призводило до скорочення поголів’я оленячих стад? У період Радянського Союзу розробляли проект перекиду річищ потужних північних річок — Обі, Єнісею, Лени — у райони, що потерпають від нестачі води. На щастя, через величезні фінансові витрати проект не було здійснено. Уявляєте, до яких серйозних наслідків могло б призвести його успішне втілення в життя? Вивчення природних комплексів відкриває перед людством можливість обміркованої взаємодії з природою. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про інші закономірності географічної оболонки, навчитеся характеризувати та пояснювати виникнення зональних та азональних природних комплексів.

Зональність — закономірна зміна природних компонентів і природних комплексів, що обумовлена неоднаковою кількістю сонячного тепла. Горизонтальна, або широтна, зональність зумовлена нерівномірним розподілом енергії Сонця по широтах через кулястість Землі. Зональності підпорядкований розподіл температур, опадів, атмосферного тиску, рослинності, ґрунтів, тваринного світу та багато природних процесів. Найбільше широтна зональність виявляється на великих просторах внутрішньоконтинентальних рівнин. Висотна поясність (вертикальна зональність) — закономірна зміна природних комплексів, пов’язана зі зміною висоти над рівнем моря, характерна для гірської місцевості. Вона зумовлена насамперед зміною кліматичних умов із висотою (зниженням температури й тиску, збільшенням (до певної висоти) кількості опадів). 

 Головна причина широтної зональності — зміна співвідношення тепла й вологи від екватора до полюсів. У горах співвідношення тепла й вологи змінюється з висотою. Такі зміни викликають формування висотної поясності.

В основі виділення зональних природних комплексів лежить закономірна зміна природних компонентів від екватора до полюсів (аналіз карти «Географічні пояси та природні зони світу).

  Географічні пояси — найбільші зональні природні комплекси, що закономірно змінюються від екватора до полюсів.

 Природні зони — це великі частини географічних поясів із подібними кліматичними умовами, однорідними ґрунтами, рослинним і тваринним світом. Азональні природні комплекси виникають у зв’язку з порушеннями зональності, обумовленої відмінностями будови земної кори, рельєфу, близькістю до океанів.

 Висотні пояси — це своєрідні природні зони, що закономірно змінюються в горах з висотою. 

У межах географічної оболонки виокремлюють зональні й азональні природні комплекси. Найбільші зональні природні комплекси — географічні пояси. Великі частини географічних поясів — природні зони, що відрізняються кліматичними умовами, ґрунтами, рослинним і тваринним світом. У горах природні комплекси змінюються з висотою.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

1. Опрацюйте матеріал вашого підруяника та мою підбірку для вас. 

2. Намалювати одну з природних зон (за вибором). Стрілками показати взаємозв’язки між її природними компонентами. 3. Навести приклади зміни природних комплексів людиною у вашій місцевості.

3. Поміркувати, яких змін, на вашу думку, можна було б уникнути? 

4. Випереджальне завдання: 1) на сайті http://www.ukrstat.gov.ua/ знайти дані про чисельність населення України на поточний час, свого населеного пункту.

5.Підготувати короткі повідомлення про дослідження М. Миклухо-Маклая.

До зустрічі.


ОЗ 5 клас

Тема:Земля - наш спільний дім.

На сьогоднішньому уроці ознайомимося з чинниками природи, їх впливом на здоров’я людей, яким небезпечним для довкілля може бути необережне поводження з природою. 

Головна цінність суспільства – життя і здоров’я людини. Щороку збільшується кількість чинників, які негативно впливають на наше життя та здоров’я. У більшості випадків їхня поява пов’язана з діяльністю людини й науково-технічним прогресом.

Людину природа забезпечила всім необхідним для життя: сонячним світлом і теплом, чистим повітрям, здоровою їжею, питною водою. Але людина прагне поліпшити, удосконалити довкілля, в якому живе, зробити своє життя безпечним та комфортним. Для цього вона змінює навколишнє середовище.

Щоб прокласти автомобільні дороги та залізниці, люди руйнують гори. Греблями перегороджують річки. Створюють штучні водойми для зрошувальних систем. Осушують болота, на їх місці будують міста. Порушуючи рівновагу, що існує в природі, людина шкодить і собі.

Негативно впливають на здоров’я:

- Створення двигунів внутрішнього згоряння (вирішення проблеми швидкого пересування, але це призвело до підвищення травматизму на дорогах, токсичними автомобільними вихлопами забруднюється довкілля).

- Застосування добрив і отрутохімікатів (підвищили врожайність, знешкоджуємо паразитів, гризунів, але це шкодить здоров’ю людини, викликає захворювання).

- Добування нафти та використання нафтопродуктів (розвиток енергетики й транспорту, але порушується природна рівновага шкідливими викидами в повітря та воду забруднюється оточуюче середовище).

Виробництво пластикових пляшок і упаковок (вирішення проблеми пакування, зручність у користуванні, але ці упаковки не переробляються, вони токсичні, забруднюється оточуюче середовище).

Правила обережного поводження з природою:

1.Споживати багатства Землі раціонально.

2.Відновлювати багатства Землі.

3.Не ставити себе над іншими живими істотами і поводитись так, щоб вони не зникали.

Пропоную переглянути:




 Домашнє завдання:

1. Опрацювати матеріал вашого підручника, мою підбірку для вас.

2. Намалюйте малюнок піл гаслом: 

- “Я люблю своє планету, тому що вона особлива.”

- “Мене турбує доля всього живого на Землі.”

- “Найголовніший обов’язок людства – зберегти Землю придатною для життя.” На вибір.

3. Дайте відповіді на запитання:

- Які небезпеки найбільше загрожували людям у середні віки? (епідемії інфекційних хвороб)

- Чим пояснити, що середня тривалість життя людей у наш час набагато більша, ніж у давнину?

- Що допомогло людям здолати більшість небезпечних епідемій? (гігієна, ліки, вакцини)

- Які епідемії інфекційних хвороб тривають в Україні? (туберкульоз і ВІЛ/СНІД)


До зустрічі.


ОЗ 6  клас

Тема: Ти велосипедист.

Пропоную переглянути:







Д.З.

1. Перегляньте мою підбірку та матеріали вашого підручника.

2. Складіть міні - розповідь " Яким я бачу велосипедиста  22 сторіччя".

До зустрічі.


























Немає коментарів:

Дописати коментар