середа, 11 травня 2022 р.

 Добрий день.

Сьогодні 11 травня 2022 року.

Запрошую на урок географії учнів 8 - 9 класів та на урок ОЗ учнів 7 класів.


Географія 8 клас.

Тема: Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні.

Пропоную переглянути:


Релігія — це віра людини в те, що її життя на Землі не є випадковим. Воно має певний сенс і визначається надприродними силами. Багато людей відчуває свою незахищеність перед долею і намагається отримати цей захист від Бога. Найпоширенішими у світі є три релігії: християнство, іслам (друга за чисельність прихильників релігія світу) і буддизм, які хоча й нерівномірно, але поширені по всій планеті (мал. 178). Найбільшими християнськими регіонами є Європа, Америка, Австралія і Нова Зеландія, а також деякі африканські країни.

Релігія — це сукупність вірувань і віровчень, наявних у суспільстві, що складається із сукупності звичаїв, обрядів, правил життя і поведінки людей тощо.

а) католицький собор у м. Шартр (Франція); б) мусульманська мечеть у м. Мармарис (Туреччина); в) буддійські ченці в храмі Смарагдового будди в м. Банґкок (Таїланд)

Багато вірян сповідують індуїзм (панівна релігія Індії), конфуціанство (Китай) і синтоїзм (Японія). Панівна релігія Ізраїлю та загалом євреїв усього світу — іудаїзм .

Релігійний склад населення в багатьох країнах доволі строкатий. Так, Німеччина — протестантсько-католицька держава зі значною мусульманською громадою, Індія — індуїстсько-мусульманська зі значною кількістю буддистів, Росія — православно-мусульманська, Україна — православно-католицько-протестантська тощо. Напевно, найстрокатішими в релігійному відношенні є Сполучені Штати Америки. А скільком богам моляться в Індії, не знають самі мешканці цієї країни.

З розвитком людства в одних країнах релігійність населення падає, в інших, навпаки, зростає. Європейські країни, США, Канада, Австралія характеризуються поширенням атеїзму і формальним сповідуванням тієї чи іншої релігії. Реально віруючих людей тут небагато через високий рівень освіти, розвиток науки та медицини, високу технічну озброєність населення тощо. Люди в цих країнах дуже зайняті матеріальною стороною життя, отриманням якомога більшої кількості життєвих благ, вони соціально захищені і більше покладаються не на Бога, а на свій розум і освіченість, а також на підтримку держави.

Буддизм («Вчення Просвітленого») — релігійно-філософське вчення про духовне пробудження (виникло близько VI ст. до н. е. в Давній Індії). Засновником вважається Сіддхартха Гаутама (отримав ім'я Будда Шак'ямуні).

Християнство («помазанник», «Месія») — один з напрямків єдинобожжя, що від інших відрізняється вірою в Ісуса Христа як втілення Бога заради спасіння людства. Зародилося в I ст. на сході Римської імперії (Ізраїль, Палестина). Розкол на Східну (православ'я) та Західну (католицизм) гілки відбувся у 1054 р., а в 1517 р. виник протестантизм.

Іслам («сумирність», «покірність») — сформувався в VII ст. в Аравії, у VIII ст. через ідейні розбіжності утворилося 5 основних релігійно-політичних угруповань, найбільші з яких Сунізм (близько 85 % прихильників) і Шиїзм (15 %). Засновником вважається пророк Магомет (570632 рр.), через якого як посланця Всевишнього людям було передано текст Корану (араб. «аль-кур'ан» — «читання»).

 Єрусалим — місто трьох релігій

Синтоїзм («шлях божеств») — політеїстична язичницька релігія японців, що на відміну від світових релігій не має засновника і єдиного святого письма. Оформилася в релігійну систему під впливом буддизму, даосизму і конфуціанства.

Юдаїзм («єврейська релігія») — одна зі стародавніх етнічних релігій давніх юдеїв та сучасних віруючих євреїв, заснована відповідно до ТаНаХу (Старого Заповіту), на заповітах Бога праотця Авраама близько 1750 р. до н. е. і доповнена заповітами Мойсея близько 1300 р. до н. е.

Індуїзм («вічна релігія», «вічний шлях») — стародавня національна релігія, корені якої ведуть до ведичної цивілізації — культури Індії, що асоціюється з найстарішими священними текстами аріїв та їх нащадків-індоаріїв — Ведами. Заснована, на думку фахівців між 2 тис. до н. е. — VI-V ст. до н. е.

Конфуціанство — китайська етично-філософська школа, заснована філософом Кунфу-цзи (Конфуцій 551-479 рр. до н. е.), який, спираючись на давні традиції, розробив концепцію способу життя ідеальної гуманної, скромної, стриманої, справедливої людини та принципи організації суспільства китайців: влада правителя священна, мета державного управління — інтереси народу, основа соціального устрою — моральне самовдосконалення індивіда, який дотримується норм етикету.

 Як Ви вже знаєте, Україна є багатоконфесійною державою. Усього в нашій державі зареєстровано понад 34 500 релігійних громад. Сьогодні найбільше вірян в Української православної церкви Київського патріархату.

Україна — багатоконфесійна держава, більшість віруючих якої сповідують православну релігію, але належать до різних конфесій: Української православної церкви Київського патріархату, Української греко-католицької церкви, Української автокефальної православної церкви. На другому місці за кількістю в Україні перебувають протестантські релігійні громади.

Географічне положення України на порубіжжі двох світових цивілізацій, християнської та мусульманської, привело до появи на південних її землях прибічників мусульманства.

Д.З.

1. Опрацюйте матеріал вашого підручника та мою підбірку для вас.

2. Дайте відповіді на запитання:

  • 1. Поясніть відмінності «світових» і «національних» релігій.
  • 2. Назвіть світові релігії, а також країни та регіони, де вони є домінуючими. Покажіть на карті ці регіони.
  • 3. Знайдіть у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремої країни, України та її областей.
  • 4. Схарактеризуйте регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні. Поясніть, чому вони існують.
  • 5. Поясніть, чому толерантне ставлення до різних релігійних вірувань і громад є сьогодні дуже важливим.


До зустрічі.


Географія 9 клас.

Тема:  Роль науки й  освіти в  суспільстві. Найвідоміші центри науки та охорони здоров’я в  Україні й  світі 

Пропоную переглянути:



Науково-технічний прогрес у виробництві зумовив необхідність здобуття загальної освіти більшістю громадян як основи для досконалого опанування нових професій, що виникли з переходом до машинного виробництва. Тому наука та освіта поступово ставали все важливішими чинниками соціально- економічного розвитку людської цивілізації. Надзвичайно важливо розуміти особливості геопросторової організації наукової діяльності, освіти, охорони здоров’я.

Наука — це вид людської діяльності, спрямований на пізнання світу, здобуття нових знань про природу й суспільство. У давнину переважав релігійний світогляд, який ґрунтувався на вірі в надприродне походження світу. Шляхом міркувань і нагромадження щоденного досвіду стародавні мислителі поступово заклали основи раціонального сприйняття світу.

      Із винаходом писемності з’явилася можливість передавати від покоління до покоління щоразу більше точних знань про навколишній світ, способи боротьби із хворобами, господарювання, мистецтво управління державами та регіонами тощо. Основну роль у збереженні та поширенні знань серед громадян держав узяла на себе освіта. Вона стала способом входження людини у світ науки й культури.

Наука в сучасному її розумінні почала формуватися в період XVII — початку XIX ст. Науково-технічний прогрес у виробництві зумовив необхідність здобуття більшістю громадян загальної освіти як основи для досконалого опанування нових професій, що виникли з переходом до машинного виробництва. Тому наука та освіта поступово ставали все важливішими чинниками соціально-економічного розвитку людської цивілізації. Відповідно зріс авторитет вчених та викладачів, учителів. Поява освітніх закладів — шкіл, академій та університетів — сприяла накопиченню, створенню й поширенню знань.

Сьогодні неможливо уявити сучасну людську цивілізацію з її технологіями без наукової діяльності. Саме тому рівень розвитку науки в країні визначає рівень її економіки, лідерство та авторитет у світі. Із кожним роком щораз більше поглядів у всьому світі прикуті до церемонії вручення Нобелівських премій у Стокгольмі (Швеція). Ці почесні нагороди вчені отримують за видатні наукові досягнення, що свідчить про визнання ролі науки й освіти в розвитку людської цивілізації .

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 

1) Опрацювати матеріал підручника  та мою підбірку.

2) Знайти в мережі Інтернет інформацію про наукові журнали, присвячені географічним наукам. Підготувати коротке повідомлення на основі однієї зі статей, що вас зацікавила.

3) Дайте відповіді на запитання:

1. Якою є роль науки й освіти в суспільстві?

 2. Які складові необхідні для потреб науки? 

3. Яким чином можуть фінансуватися наука й освіта в державі? 

4. Що таке технополіси? За рахунок чого вони є найефективнішими в сучасній науково-освітній діяльності? 

5. Назвіть найвищі за рейтингом світові та українські вищі навчальні заклади. 

6. Які ви знаєте найвизначніші оздоровчі заклади в Україні та світі?

4).  Нанесіть на контурну карту основні світові технополіси.

До зустрічі.


ОЗ 7 клас

Тема: Ні — наркотикам.

Пропоную переглянути:



На перший погляд здається, що наркотики — це проблема лише тих, хто їх уживає. Однак це не так. Вона стосується кожного з нас. Деякі пов’язані з нею витрати можна порахувати. Це, наприклад, втрачені доходи через непрацездатність наркозалежних; витрати на їхнє лікування; кошти на утримання правоохоронних органів. Але як оцінити збитки від злочинів, скоєних під впливом наркотиків, як порахувати страждання самих наркозалежних та їхніх родин?

Для нашої країни проблема наркотиків є досить гострою. За офіційними даними, в Україні близько 70 тисяч наркозалежних. Зважаючи на те, що факт вживання наркотиків здебільшого приховується, реальна кількість споживачів наркотиків принаймні у 10 разів більша. 90% з них — молодь віком до 25 років.

У світі існують різні закони щодо відповідальності за вживання, зберігання, перевезення і розповсюдження наркотиків. У деяких країнах за найменше порушення, пов’язане з наркотиками, людину може чекати смертна кара.

У в’язницях Таїланду та інших країн Південно-Східної Азії за перевезення наркотиків очікують смертну кару і відбувають пожиттєве ув’язнення тисячі людей, у тому числі й іноземці.

Кримінальний кодекс України встановлює відповідальність за незаконне виробництво, придбання, зберігання, перевезення, пересилання і збут наркотичних засобів (від 2 до 12 років позбавлення волі), а також за їх незаконне введення в організм (від 3 до 12 років), публічне вживання наркотиків (до 5 років) або за схиляння до їх вживання (до 12 років). За деякі злочини, пов’язані з наркотиками, кримінальна відповідальність настає з 14 років.

Раджу подивитися художній фільм режисера Кена Кемерона «Бангкок Хілтон», Австралія, 1989 р.

Це історія про молодих дівчат, яким під час авіаперельоту до Бангкока підклали в багаж наркотики, про їхнє життя у в’язниці і довгий шлях на волю.

Ніколи не забувай: ти прийшов у цей світ не для того, щоб марнувати своє життя і життя рідних, а тим паче — не для того, щоб збагачувати наркоділків.

Ти — неповторна особистість, у тебе є вище призначення, мрії, які ти маєш здійснити. Тебе оточують люди, яким ти безмірно дорогий і які близькі тобі.

Наркоіндустрія в усьому світі вважається не просто злочинним, а й особливо аморальним бізнесом і карається дуже суворо. Та ніяка сила не захистить людину, якщо вона цього не хоче.

Напевно, тобі не раз доводилося бачити у фільмах, як організовано виробництво і продаж наркотиків. Обсяг цього сегмента світової економіки щороку становить багато сотень мільярдів доларів США. Тобто це надприбутковий бізнес, який контролюють злочинні угруповання. За нього ведуться справжні війни, в яких гинуть десятки тисяч людей.

Для залучення нових споживачів наркоділки використовують головне - здатність наркотиків спричиняти залежність. Так, прилучивши до них одну людину, від неї не обов’язково вимагатимуть гроші. Можуть запропонувати привести нових клієнтів чи продати товар. Кожен наркоман протягом року в середньому схиляє до вживання наркотиків ще четверо людей, з яких двоє стають ін’єкційними споживачами наркотиків.

Важко протистояти спокусі вжити наркотик, особливо коли тобі його пропонує друг. Треба мати силу волі й тверді переконання. Допомагає також знання психологічних прийомів, якими наркоділки озброюють кожного, хто розповсюджує наркотики.

Уміння рішуче відмовлятися від того, що тобі не подобається і суперечить твоїм переконанням, дуже важливе в житті. Особливо тоді, коли тобі пропонують наркотик чи іншу психоактивну речовину.

На перший погляд здається, що сказати «Ні» дуже легко. Та це не так. Той, хто пропонує наркотики, може бути настирливим. У нього неодмінно є для цього мотив. Навіть коли це найвірніший друг чи найближчий родич. Навіть якщо він не має прямого завдання прилучити тебе до наркотиків. Дуже часто цей мотив полягає в тому, що, умовляючи тебе, він намагається виправдати свою схильність. Мовляв, не лише я, а й мій друг (брат, сестра) такий, як інші. Отже, це не так страшно. Тому він наполягатиме, переконуватиме, навіть погрожуватиме. Таблиця 8 допоможе обрати варіант поведінки в таких ситуаціях, який найбільше тобі підходить.

Безумовно, варіантів такої розмови може бути більше. Та лінія твоєї поведінки лише одна — рішуча категорична відмова з першої ж миті. Не просто ухильна, із зволіканнями, а тверда відсіч (мал. 59). Дуже часто це впливає на твого співрозмовника — він починає сумніватись у своїй пропозиції. Отже, такою поведінкою ти не лише захищаєш себе, а й починаєш рятувати друга. Ніколи не зайве повторювати собі: «Я прийшов у цей світ не для цього! Моє життя — це життя без сигарет, алкоголю і тим паче — без наркотиків!»

Як сказати

  • Інтонація, голос: не вагайся, говори твердо і впевнено.
  • Погляд: дивись в очі співрозмовнику.
  • Міміка: упевнись, що вираз твого обличчя відповідає тому, що ти кажеш.
  • Дистанція: стій на відстані приблизно 1 м. Якщо хочеш відмовитися й піти, стань далі. Якщо відмовляєш тому, з ким маєш теплі стосунки, стань ближче.

                                                                         Як сказати «Ні»

Напишіть сценарій і розіграйте відмову від пропозицій вжити наркотик.

Для боротьби з наркотиками треба вживати заходів на державному та особистісному рівнях.

Кримінальний кодекс України встановлює відповідальність за незаконне виробництво, придбання, зберігання, перевезення, пересилання і збут наркотичних засобів. За деякі злочини, пов’язані з наркотиками, кримінальна відповідальність настає з 14 років.

Щоб мати змогу зробити правильний і свідомий вибір, слід навчитися розпізнавати хитрощі, до яких вдаються наркоділки, уміти за будь-яких обставин відмовитися від пропозицій вжити наркотик.


Д.З.

1. Опрацюйте матеріал вашого підручника, спец. зошита, мою підбірку для вас.

2. Створіть малюнок " Ні - наркотикам!" ( але, буду оцінювати лише якісні малюнки. Тому не поспішайте, не лініться).


Чекаю.





Немає коментарів:

Дописати коментар