Добрий день.
Сьогодні 9 травня 2022 року.
Запрошую на урок географії учнів 7 та 8 класів.
Географія 7 клас.
Тема: Тихий океан — найбільший океан Землі.
Пригадайте:
1) Що називають Світовим океаном?
2) Яка частина об'єму гідросфери припадає на Світовий океан?
3) Який з океанів найбільший за площею? Найменший?
4) Як називається найглибша западина Світового океану?
5) Яке значення має Світовий океан для людини?
6) Які елементи рельєфу дна океану вам відомі?
Ми починаємо вивчати розділ, із якого ви дізнаєтесь про особли вості природи кожного з океанів Землі. І першим об'єктом нашого дослідження є «його величність» Тихий океан — океан-гігант, океан-дідусь (найдавніший за часом утворення), океан — скарбниця різно манітних, але поки ще малодоступних природних багатств.
Тихий океан — найбільший та найглибший серед океанів нашої планети. Він займає 1 /3 поверхні Землі, а його об'єм більший за об'єм усіх інших океанів разом. Це унікальний географічний об'єкт нашої планети. Тихий океан простягається із заходу на схід на 19 тис. км, а з півночі на південь — на 16 тис. км. Коли на одному березі океану день, на протилежному — ніч. Він має овальні обриси, дещо витягнутий із північного заходу на південний схід і найбільш широкий між тропіками.
Тихий океан омиває береги Північної та Південної Америки, Ан тарктиди, Австралії та Євразії. Берегова лінія Північної та Півден ної Америки відносно вирівняна. А поблизу берегів Євразії сильно порізана. Тут розташовано багато окраїнних морів. В океані значна кількість архіпелагів та окремих островів. На півночі й заході вони утворюють острівні дуги. Найбільше у світі скупчення островів — Океанія — зосереджено в центральній і західній частинах океану.
Дно океану має складну геологічну будову. Значна частина Тихого океану розташована на одній літосферній плиті, яка взаємодіє з інши ми плитами. До зон їх взаємодії прилягають глибоководні жолоби та острівні дуги. Із системою глибоководних жолобів і гірських споруд на материках і островах, які оточують океан, пов'язаний майже безперерв ний ланцюг діючих вулканів, які утворюють Тихоокеанське «Вогняне кільце». У цій зоні часто відбуваються наземні та підводні землетруси, що спричиняють цунамі. За даними геофізичних досліджень, товщина океанічної земної кори коливається в межах 3—10 км.
Рельєф дна Тихого океану досить складний. На відміну від інших, материковий шельф в океані становить лише 10 % від його загальної площі. Найбільший він у західній частині, де являє собою продовжен ня прибережних материкових гірських хребтів або рівнин. У схід ній частині океану шельфу практично немає, або він дуже вузький. Материковий схил крутий, порізаний каньйонами.
Найбільшим є широкий Південно-Тихоокеанський серединно-океаніч ний хребет, який переходить у Східно-Тихоокеанський. Підводними хребтами та підняттями ложе океану поділене на кілька улоговин. Найбільша серед них — Північно-Східна. На дні улоговин широ ко розвинені вулканічні горби і гори, у тому числі плосковершинні гори — гайоти та розломи, що мають максимальні глибини. На дум ку вчених, дно Тихого океану вивчене ще недостатньо, тому дослід-глибин океану триває й дотепер.
Найбільша глибина 11022 м - Маріанский жолоб.
Переважна частина Тихого океану лежить в екваторіальному, субеква торіальних і тропічних поясах. Температура повітря в цих районах коли вається від +16 до +24 °С. На півночі океану взимку вона опускається нижче 0°С, а поблизу берегів Антарктиди така температура тримається і в літні мі сяці. У тропічних широтах над океаном панують пасати, у помірних — захід ні вітри, а біля берегів Євразії утворюються мусони.
У Тихому океані утворюються системи течій, які нагадують два величезні кільця. За картою ви можете побачити, що в Північній півкулі основні систе ми течій рухаються за годинниковою стрілкою, у Південній — проти неї.
Північне кільце включає Північну Пасатну, Куросіо, Північно-Тихоокеанську та Каліфорнійську течії; Південне — Південно-Пасатну, Східно-Авс тралійську, Перуанську течії та течію Західних Вітрів. Вони мають суттєвий вплив на перерозподіл тепла в океані та природу прилеглого суходолу.
Через сильні землетруси в Тихому океані виникають велетенські хвилі — цунамі. Одна за одною вони рухаються поверхнею океану зі швидкістю 500— 600 км/год, тобто можуть позмагатися у швидкості з реактивним літаком. На мілководді їхня швидкість меншає, але збільшується висота — зрештою хвилі обрушуються на берег, приносячи руйнування та смерть. Дуже часто від цунамі потерпають Японські та Філіппінські острови, Нова Зеландія, за хідне узбережжя Південної Америки.
Тихий океан надзвичайно багатий на живі організми, загальна кількість яких становить понад 50 % усього живого, що є у Світовому океані. Це по яснюється його значними розмірами, різноманіттям природних умов і три валою геологічною історією. У зміні флори і фауни океану добре виражена зональність.
Дно Тихого океану вкривають щонайменше 4 тис. видів водоростей і 29 видів морської трави. У холодних і помірних водах інтенсивно розви ваються бурі водорості, особливо з групи Ламінарієві. Ці великі морські во дорості людина вживає як їжу і використовує на корм худобі.
8. Ресурси Тихого океану.
Тихий океан та його моря — це унікальна природна лабораторія, багатс твами якої здавна користуються люди. Це насамперед біологічні ресурси океа ну — риби та тварини, ракоподібні та молюски, водорості.
У Тихому океані в приполярних широтах полюють на тюленів, моржів, морських котиків тощо. Через хижацьке знищення кількість видів цих тва ринзменшується. Сьогодні виловлювання китів суворо обмежене.
Тихий океан багатий на мінеральні ресурси. На шельфі океану розробля ються родовища руд олова, марганцю, кобальту та інших металів, видобу вають нафту та природний газ. На глибині від 100 до 7 тис. м дно океану за сіяне залізо-марганцевими конкреціями — «кульками» діаметром 5—10 см, які містять до 30 різних елементів: марганець, залізо, нікель, мідь, кобальт тощо.
Енергетичні ресурси Тихого океану великі та різноманітні. Це — енергія течій, припливів, хвиль, вітру, перепадів температур на глибинах. Напри клад, у Японії понад 300 буїв і маяків живляться електроенергією хвилевих станцій. У Японському морі та поблизу Гавайських островів працюють тер мальні електростанції, які використовують як джерело енергії різницю тем ператур води на поверхні та в її товщі. Загалом ці ресурси використовуються поки що мало.
Активна господарська діяльність призвела до сильного забруднення де яких районів океану. Це води поблизу Японських островів та західного уз бережжя Північної Америки. У портах та місцях видобування корисних копалин води забруднюються шкідливими хімічними речовинами. Річки, у долинах яких розкинулися поля, виносять в океан залишки мінеральних добрив та отрутохімікатів. Течіями шкідливі речовини розносяться по всьо му океану. Унаслідок інтенсивного промислу за останні роки запаси багатьох найважливіших риб зменшилися до крайньої межі. Забруднення океану на фтопродуктами призводить до утворення на поверхні води нафтової плівки, яка не пропускає сонячних променів та порушує газообмін між океаном та атмосферою і, найстрашніше, ця плівка потрапляє на пір'я птахів, шкіру тварин, вкриваючи їх суцільним шаром, унаслідок чого відбувається масова загибель живих організмів.
Пропоную переглянути:
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1) Опрацюйте відповідний параграф підручника, мою підбірку для вас.
2) Охарактеризуйте одну з течій Тихого океану (за вибором) за планом:
а) у якій частині океану протікає;
б) напрямок течії;
в) тепла чи холодна;
г) поблизу яких материків та островів про ходить;
д) як впливає на природу узбережжя.
3) Прокладіть на контурній карті Тихого океану маршрути уяв ного плавання:
а) туристичного судна;
б) науково-дослідної ек спедиції.
Підготуйте опис цих маршрутів.
4). Дайтк відповіді на запитання :
1) Які основні течії формуються в Тихому океані?
2) Чому рослинний і тваринний Світ Тихого океану вирізняється великим багатством і різноманіттям?
3) Які мінеральні ресурси видобувають у Тихому океані?
4) Які наслідки для природи Тихого океану має господарська діяльність людини в його акваторії та на узбережжях?
Не забуваємо, що кінець семестру, навчального року дуже дуже скоро.
Виконану роботу чекаю до наступного уроку.
До зустрічі.
Географія 8 клас.
Тема: Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї.
Пропоную переглянути:
Етнос — історично сформована на визначеній території стійка сукупність людей, що має єдину мову, стабільні особливості культури і психології, відзначається власного самосвідомістю і характером, специфічними нормами господарського життя. У світі налічується близько 5 тис. етносів (народів), кожен з яких цікавий та самобутній.
У найширшому розумінні еволюційний ланцюжок виникнення і становлення етносу можна зобразити так: рід → плем’я → союз племен → народність → народ → нація.
Найчисельніші народи світу (дані English Wikipedia в млн осіб): китайці — 1300, хіндустанці — 420, араби — 400-420, бенгальці — 320, німці — 150, іспанці — 150, росіяни — 130-150, італійці — 140, японці — 130, пенджабці — 120, французи — 106, яванці — 105, англійці — 100, біхарці — 100. Серед найбільших народів світу також можна виділяти й американців США, мексиканців, бразильців. Однак за переписом населення в цих країнах етнічний склад переважно визначають або за кольором шкіри, або як нащадків змішаних шлюбів.До того ж відмінності між різними мовами і діалектами (різновидами) однієї мови досить нечіткі.
Мови світу за ознакою спорідненості об’єднують у мовні сім’ї.
Сім’ї поділяють на групи.
Найбільш поширені мови індоєвропейської сім’ї, яка містить близько 100 різних мов. Ними розмовляє близь ко 45 % населення світу. Ця мовна сім’я об’єднує 10 мовних груп.
За даними ЮНЕСКО (спеціалізована установа ООН, яка опікується питаннями освіти, науки і культури), більше половини мов, якими нині користуються у світі, може зникнути вже до кінця XXI ст. Визначте демографічні, економічні та інші причини, які, на вашу думку, впливають на цей процес. Що необхідно робити для збереження мов, якими розмовляють небагато людей?
Мови, яким загрожує зникнення, потребують спеціального правового захисту. Саме з такою метою була прийнята Європейська хартія регіональних мов, або мов меншин. Цей документ ратифікований (ратифікація — процес, згідно з яким надається згода уповноваженим органом законодавчої влади на обов’язковість міжнародного документа, який з моменту затвердження набирає юридичної сили та становить частину національного законодав ства) Україною у травні 2003 року. У нашій державі положення документу застосовують до мов таких національних меншин: білоруської, болгарської, гагаузької, грецької, єврейської, кримськота тарської, молдавської, німецької, польської, російської, румунської, словацької й угорської.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
- Опрацювати матеріал вашого підручника та мою підбірку для вас.
- На контурній карті світу позначте по 5 держав, офіційними мовами яких є англійська, іспанська.
-Назвіть країни Світу, що мають найбільш різноманітний етніч ний склад населення.
- Назвіть причини, які, на вашу думку, цьому сприяли.
- Розмістіть офіційні мови ООН англійська, російська, китайська, французька, іспанська, арабська у порядку зменшення їх носіїв у світі.
Не забуваємо, що кінець семестру, навчального року дуже дуже скоро.
Виконану роботу чекаю до наступного уроку.
До зустрічі.
Немає коментарів:
Дописати коментар