Запрошую до уроку географії учнів 6, 7 та 11 класів.
Географія 6 клас.
Тема:Вплив людини на природу.
Пропоную переглянути:
Жили були у Всесвіті дев’ять красунь, дев’ять сестер. Та одна з них була найчарівніша. В біло-рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовій накидці із зелених шат, у золотавому багрянці щедрої осені – у всьому вона завжди прекрасна. Варто її лише захотіти і безкраї похмурі степи усміхнуться барвистою веселкою квітів, потягнуться до сонця зелені паростки у пустелях, виноградні грона наповняться соком. Тішила вона своїми чарівними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом.
Ти божество! Дзвін струмочок нагадує твій сміх, шелест листя в гаю – твоє легке дихання, повнозернистий колос – твою щедрість…
Розвивається на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…
Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її?
Це наша планета, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною… Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі – озерця, рідшати волосся, затихати голос…
В мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – це наша домівка.
Що саме непокоїть і тривожить нас?
Що ж повинні робити ми, люди, знаючи що Земля наш прихисток, наш дім в біді!
На землі, у домі вселюдському –
Протиріч і негараздів тьма,
Будьте люди обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема.
Нашу голубу планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство – екіпаж корабля. В цьому кораблі немає аварійного виходу.
На космічному кораблі Земля – тривога! Майбутнє Землі в небезпеці! І це дійсно так. За цими словами гірка істина. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект, діри в озоновому шарі, проблема чистої води, кислотні дощі; щороку планета втрачає десятки видів тварин і рослин. Важко поранена плаче хвора Земля, і Чорнобиль – тривожний сполох – заклик до розуму.
І на пам'ять спливає пророцтво великого Кобзаря: «Схаменіться, добрі люди, бо лихо вам буде!»
Сучасна людина оголосила війну природі і природа відступає.
Вік XXI – планету не впізнати,
Бо людина продовжує собі природу підкоряти.
Людина може збагатити добривами зголоднілий грунт, але вона не в змозі створити його знову. Всю титанічну роботу здатна виконати лише Природа! І робить вона це не поспішаючи, ґрунтовно, спокійно. Як ти її не прискорюй, як ти її не допомагай, але вона не хоче рахуватися ні із зростаючими проблемами людини у продуктах харчування, ні із приростом населення, ні із дефіцитом корисної земельної площі.
На відновлення шару грунту всього у 2,5 см при доброму і постійному рослинному покриві природа затрачає до тисячі років. Як же ми, повинні цінувати свою землю, як її берегти!
- Володимир Вернадський говорив: «Якби мені довелося писати гімн всепланетному життю, неодмінно почав би його з величальної пісні на честь води і закінчив би щонайглибшою вдячність цій живильній рідині. Чому таке поклоніння? Причина не тільки в тім, що наші прабатьки в енному ступені вийшли з неї, що ми її діти, а в тому, що майже на три чверті складаємося в неї, вона вгамовує нашу спрагу, дає життя ланам, зігріває будинки, стелиться перед кораблями… У нашій крові незбагненно збереглися краплини Світового океану. В обох рідинах майже однакове співвідношення основних елементів – хлору, натрію, кисню, калію, кальцію»
Пам’ятайте, люди, назавжди,
Неможливо жити без води.
Це життя колиска, це – дощі,
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку, це – життя.
Слово кліматологу:
- Коли хочуть підкреслити гостроту проблеми в чомусь, то горять: «Потрібний як повітря!» Відомо, що без їжі людина може прожити тижні, без води – дні, а без повітря лише кілька хвилин. В середньому людина робить за своє життя півмільярда дихальних рухів. Легені здатні пропускати приблизно двісті п’ятдесят тисяч метрів кубічних повітря, а разом з ним і ті шкідливі речовини, які в ньому затримуються.
За даними ЮНЕСКО – 60-80% усіх шкідливих викидів в атмосферу припадає на автотранспорт. Ліси зникають зі швидкістю 20 га за хвилину. Кислотні дощі є причиною захворювання мільйонів людей та тварин.
Існує відомий вислів: «Або дим зробить так, що на землі буде менше людей, або люди зроблять так, що на Землі буде менше диму»
- Нам не завжди вдається помітити (а дехто не завжди прагне до цього) складний взаємозв’язок процесів що відбувається в природі. Але ж відомо, що найменші зміни у функціонуванні одного компонента одразу впливають на стан всієї живої системи. Слід пам’ятати, що коли на гектари лісу є три середні мурашники, то тут уже не потрібні хімічні препарати для захисту рослин. Тут буде повна екологічна рівновага. Оберігаючи мурашок ми оберігаємо ліс від шкідників.
Бобри, переселені в нову водойму – струмок або річку, як правило, одразу беруться за гідробудівництво, і вище греблі виникає зовсім інша фауна. Появляється багато молюсків, водяних комах, їх личинок. А це принаджує у боброві ставки водоплавних птахів. Качки приносять сюди на лапках ікру карасів.
До повалених бобрами дерев приходять живитися зайці, копитні тварини, гризуни. Природа сама регулює свою діяльність.
- В американському Солт-Лейк-Сіті стоїть єдиний у світі пам’ятник чайкам. На хліби переселенців в Америці напала сарана. Людина безсила перед нею. Урожай був приречений на загибель, але тут услід за сараною з’явилась зграя чайок. За лічені години вони повністю знищили шкідників. Люди, яких чайки спасли від голодної смерті, в знак подяки встановили птахам пам’ятник, який зберігся до наших днів.
В українського народу з давніх давен існувало ставлення до природи як до батьківського, рідного, тобто оцінка природи була лише позитивною. Наші предки слов’яни складали замовлення, щоб задобрити язичницьких богів, які володарювали над природою: «Добрий день тобі, Сонечко ясне! Ти святе, ти ясне – прекрасне ти чисте, величне й поважне…»
За часів Київської Русі першими природними заповідниками були священні гаї, що замінювали нашим предкам храми. Їх так і називали: божелісся, святий бір, праведний ліс. У таких лісах заборонялося випасати худобу, вирубувати дерева та полювати на тварин.
Правду кажуть, що природа – наша мати. Вона дає людині все необхідне для життя, хоч ми не завжди можемо оцінити її дарунки. Що може бути кращим за тепле сонце, величні гори, грайливе море, квітучі дерева навесні?
Не можна жити, якщо ти не маєш змоги насолоджуватись свіжим ранковим повітрям, погратися з маленьким ласкавим кошеням, погрітися на літньому сонечку, вдихнути аромат троянд.
Дуже засмучує те, що люди, захопившись розвитком нових технологій, часто шкодять природі. Мені дуже подобається, що в багатьох країнах люди звернули увагу на альтернативні джерела енергії та екологічні види транспорту. Необхідно пам’ятати, що шкодячи природі, ми робимо гірше самим собі. Ми маємо зберегти багатство і красу природи, тільки за цієї умови можливе наше існування на землі.
Ми так чекаємо весни, навесні тане сніг, виставляючи на показ все те, що люди кидали у нього, думаючи, що це не страшно, цього ніхто не побачить. Але ми бачимо. Це бачать всі. Перша зелень не в змозі сховати все це сміття. Ставитись до природи треба так, як до власного будинку, адже біля нього ми не викидаємо непотрібні речі.
Відпочиваючи в лісі, ми не раз бачили там замість чудесних квітів пластикові пляшки, викинуті недбалими туристами. Пластик, як відомо, залишається в землі довгі роки і не гниє.
Ліси повинні радувати нас могутніми деревами, чистим повітрям, лісовими рослинами, а не засмучувати горами сміття, залишеного там людьми. Давайте берегти природу, адже вона так від нас залежить!
Якось, відпочиваючи влітку, я пішла купатися в ставку. Ледве ввійшла у воду, як відчула сильний біль у ступні правої ноги. Вилізла на берег і оглянула ногу. Ну, так і є, чимось порізалася Я кульгала кілька днів і думала: «Ну хто кинув у воду іржаву бляшанку? Кому спало таке на думку?» Потім зрозуміла, що таке спало на думку такій самій людині як і я. Людині, котра вважала, ніби екологія – це щось таке, що її не стосується. Виходить, що стосується всіх і кожного!
Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватись, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожний із нас і всі ми разом узяті – невід’ємна частинка матінки-природи. Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може без води, без повітря, без сонця. Ми люди! Ми вищі істоти на землі! Навіщо ж ми нищимо свою планету?
Люди, зупиніться, отямтесь!
Ми повинні зробити майбутнє людства прекрасним, зберегти нашу чудову планету для наступних поколінь. Шануймо матінку-природу, бо любити й берегти природу – значить любити і берегти Батьківщину.
Домашнє завдання:
1.Опрацюйте матеріал вашого підручника, мою підбірку для вас.
2.Написати твір «Мій внесок у покращенні екологічної ситуації рідного села».
До зустрічі.
Географія 7 клас.
Тема:Природні багатства материків і океанів, їхні особливі види, наслідки використання ресурсів людиною. Порушення природної рівноваги.Антропогенні ландшафти.
Пропоную переглянути:
Людина змінює планету. Нам потрібен життєвий простір та ресурси. Озброївшись вогнем, сокирою і оралом, ми клаптик за клаптиком руйнуємо власну ж домівку, заганяючи інших жителів Землі, тварин, в глухий кут виживання. Зараз важко уявити, але колись українські простори не поступалися багатством фауни африканській савані. За тисячі років з наших терен зникло немало дивовижних тварин.
– ЛЕВ
Саме так, цар звірів ще блукав степами України в нашій ері, а можливо навіть ще за київських князів.
Зараз ми сприймаємо лева як екзотичну тварину з тропічних саван, яка, певно, не змогла б пережити європейські зими. Та цікавий факт: всі кішки є дуже витривалими та стійкими до перепадів температури. На території України водяться рисі та дикі коти. Амурські тигри живуть в помірних широтах, а сніжні барси – ну їхня назва говорить сама за себе. Хоча б подивіться на домашнього кота: хіба він боїться гуляти взимку?
Фізико-географічні умови проживання левів це, перш за все, трав’янисті рівнини з видовим різноманіттям копитних. Савани та степи є спорідненими природними комплексами, тож не дивно, що ареал лева навіть у Середні віки охоплював гігантські простори Африки та Євразії. Згадайте античного героя Геракла та його перемогу над левом – Грецію відділяють від України якихось кількасот кілометрів.
– ТУР
Згадку про турів ви зустрічали в повісті Івана Франка “Захар Беркут”. Події, описані в творі, розгортаються в XIII столітті. Тоді дикі бики були цінним трофеєм, що і стало їх вироком. Вже через 300 років тури зникли з українського Полісся, а остання особина виду була вбита у XVII столітті.
Тур є предком усіх європейських порід корів. Найближчими родичами вимерлої тварини є іспанські бики, які беруть участь в славнозвісних корридах, а також індійські бики – об’єкт поклоніння на півострові.
Більш далекими родичами тура є зубри та бізони, які, доречі, ледь не повторили його долю. На початку ХХ століття їх чисельність обмежувалася ліченими стадами, але зусиллями американських та європейських біологів бізони та зубри були врятовані. Зараз в Україні зубри водяться в кількох заповідниках Карпат та Полісся, і їм вже нічого не загрожує.
– ТАРПАН
Людина безжально знищувала і продовжує знищувати природу, все більше тварин зникає з лиця Землі. Так само як і тур, цілком вимер й предок іншої свійської тварини – дикий кінь тарпан. Є припущення, що на теренах Центральної Європи, України зокрема, і був приручений кінь. За іронією долі, саме тут були знищені останні особини диких скакунів.
Степові тарпани були повністю винищені на півдні України до кінця XIX століття, лиш трохи не дочекавшись спасіння в “Асканії-Нові”. Лісовий підвид коня зник на початку XX століття, а останні особини були схрещені зі свійськими конями польськими та білоруськими селянами. Саме на основі відбору якомога чистіших екземплярів і був виведений польський коник – порода, що найбільше нагадує зниклого дикого предка.
Родичем тарпана в дикій природі є кінь Пржевальського, який зараз на грані зникнення. Він є інтродукований в Україні з монгольських степів. У нас табуни останніх диких коней на планеті бігають полями Асканії-Нови, Бирючого острова та Чорнобильської зони відчуження.
– РОСОМАХА
Кожен чув про Росомаху – героя коміксів та фільмів. Його персонаж у виконанні Хью Джекмана відразу закарбовується в пам’яті – сильний, нахабний, цупкий. Всім цим якостям він завдячує своєму прообразу з дикої природи – автори Марвела дуже вдало перенесли характер тварини на вигаданого мутанта.
Росомаха – хижак, яким водиться по всій крайній Півночі Євразії та Америки. Його природне середовище – хвойні та мішані ліси. Ззовні він схожий як щось середнє між ведмедем та борсуком, хоч сам він є родичем куниці.
– ТЮЛЕНЬ-МОНАХ
Стада тюленів-монахів були звичним явищем на чорноморському узбережжі ще в XIX столітті. Цих миролюбивих тварин активно знищували звіробої, що майже призвело до їх повного зникнення. Тим не менш, малочисельні популяції подекуди ще збереглися на скелях Болгарії та Туреччини.
В шкільному атласі з фізичної географії України ви можете знайти тюленя-монаха серед червонокнижних тварин. Останні достовірні свідчення про тюленів на українських берегах відносяться до середини XX століття. Тому, фактично, його можна вважати зниклим з території/акваторії України.
Ці тварини полюбляють усамітнені кам’яні пляжі. Таких, особливо з розвитком туризму, у нас обмаль, тож на повернення монахів на вітчизняні береги можна не розраховувати.
Подібна доля спіткала й степового орла, який вільно літав над Диким полем сотні років. Разом із суцільним освоєнням степу зруйнувалося й середовище для цих птахів. Тюлень-монах та степовий орел – тварини, які зникли з території України зовсім нещодавно. Сподіваємося, що цього більше не трапиться з жодним іншим представником фауни України.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати відповідний параграф підручника, мою підбірку для вас.
2. Підготувати повідомлення на теми «Міжнародне співробітництво в розв’язанні екологічних проблем», або «Заповідники світу».
До зустрічі.
Географія 11 клас.
Тема:Досвід реалізації планів сталого (збалансованого) розвитку в різних країнах і стратегія збалансованого розвиткуУкраїни.
Пропоную переглянути:
Д.З.
1. Опрацюйте матеріал вашого підручника та мою підбірку.
2.Вкажіть напрямки розвитку України після нашої великої ПЕРЕМОГИ над рашистами.
Не зволікайте - часу немає.
Чекаю виконане завдання ДО понеділка. Далі - буде пізно.
Немає коментарів:
Дописати коментар