Добрий день.
Сьогодні 13 вересня 2022 року.
Запрошую на урок ОЗ учнів 6 та 7 класів та на урок географії учнів 10 класів.
ОЗ 6 клас
Тема:Досліджуємо ризики і небезпеки
Пропоную переглянути:
Поняття ризику
Загрозу життю і здоров’ю людей називають ризиком. Оскільки наше здоров’я — це фізичне, психологічне і соціальне благополуччя, розрізняють три види ризику: фізичний, психологічний і соціальний. У табл. 1 наведено приклади ситуацій кожного виду ризику.
Таблиця 1
Більшість небезпечних ситуацій охоплюють декілька видів ризику. Наприклад, якщо у компанії тобі пропонують сигарети, то існують ризики:
- фізичний: погодишся — ризикуєш набути залежності й зашкодити своєму здоров’ю;
- фізичний: погодишся — ризикуєш набути залежності й зашкодити своєму здоров’ю;
- психологічний: погодишся — можеш відчувати провину і страх викриття;
- соціальний: погодишся — про це можуть дізнатися твої батьки; відмовишся — ймовірно, втратиш приятелів.
Виправдані і невиправдані ризики
Іноді ризик є благородним, тобто виправданим. Наприклад, відмовитися від небезпечної пропозиції; виступити перед усією школою; захистити того, з кого насміхаються однокласники; першим підійти, щоб познайомитися. Такі ситуації потребують сміливості. Та саме у них ти набуваєш упевненості й розвиваєшся як особистість.
- 1. Наведіть приклади виправданого ризику (взяти участь у змаганнях, захистити слабшого, рятувати чиєсь життя, загасити невелику пожежу...).
- 2. Наведіть приклади невиправданого ризику (залишати без нагляду малих дітей, запливати на глибину, гратися з вибухонебезпечними речовинами, ходити по тонкій кризі, перебігати дорогу перед автомобілями...).
Деякі люди схильні до нерозумних ризиків: курять, вживають алкоголь, наркотики, агресивно поводяться або вчиняють протиправні дії. Таку поведінку називають невиправдано ризикованою або ризикованою.
Зазвичай одні види ризикованої поведінки тягнуть за собою інші. Тому кажуть, що тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотиків, насилля та інші безвідповідальні вчинки ходять поруч. Більшість кримінальних злочинів, ДТП, утоплень, нещасних випадків у побуті і на виробництві пов’язані з уживанням алкоголю і наркотиків.
Оцінка рівня ризику
Майже всі життєві ситуації пов’язані з ризиком. Як визначити, що ситуація є надто ризикованою?
Уяви, що людина йде тротуаром, і на голову їй може впасти цеглина. Ніхто на сто відсотків не застрахований від цього, але ймовірність такої ситуації дуже мала. Хоча на будмайданчику ризик її виникнення набагато більший.
Говорячи про рівень ризику, мають на увазі й важкість наслідків. Наприклад, під час ожеледиці зростає ймовірність падіння і дорожньо-транспортних пригод. Однак ризик серйозної травми внаслідок падіння менший, ніж під час аварії, в якій може постраждати багато людей та автомобілів. Саме тому в ожеледицю водіям рекомендують залишати свій транспорт на стоянках і ходити пішки.
Екстремальні і надзвичайні ситуації
Високим рівнем ризику характеризуються екстремальні та надзвичайні ситуації.
Екстремальні — ситуації, в яких небезпека загрожує окремій людині або групі людей (ДТП, пожежа, заблукати у лісі).
Такі ситуації можуть виникнути будь-де, в будь-який час. Неподалік населеного пункту може зазнати аварії потяг з цистернами, а це матиме наслідком витікання токсичних речовин. Людина може заблукати в лісі, відстати від групи в поході, стати жертвою нападу, потрапити в аварію у незнайомій місцевості. Вона може отінитись у зоні стихійного лиха (хуртовини, урагану, землетрусу), несподівано захворіти чи бути травмована далеко від житла.
Екстремальні і надзвичайні ситуації потребують негайних дій.
1. Страх почуття, що першої ж миті охоплює людину в екстремальній ситуації. Головне перебороти страх, не дати йому паралізувати волю і перерости в паніку. Пригадайте прийоми, які допомагають подолати страх:
- зробіть кілька глибоких вдихів і видихів так, наче п’єте повітря крізь соломинку. Уявіть, як воно проходить через ваші легені, зосередьтеся на звуках;
- полічіть до десяти, а якщо є час — до ста;
- пригадайте і вимовте уголос кілька номерів телефонів, вірш, заспівайте пісню.
2. Наведіть приклади екстремальних ситуацій, що можуть виникнути у вашому житті.
3. Потренуйтеся діяти в таких ситуаціях за допомогою блок-схеми на мал. 2.
Ризики є частиною нашого життя. Іноді треба і навіть корисно ризикувати. Це допомагає людині розвиватись як особистості.
Важливо уникати невиправданих ризиків: тютюнопаління, вживання алкоголю, порушення правил поведінки на дорогах тощо.
Уважно аналізуючи життєві ситуації, ти навчишся оцінювати рівень ризику і за необхідності знижувати його.
ОЗ 7 клас
Тема: Обираємо здоровий спосіб життя.
Дехто вважає, що вести здоровий спосіб життя — це марнувати свій час. Такі люди нагадують невдаху лісоруба.
Йде чоловік лісом і зустрічає знайомого, який старанно пиляє сухе дерево тупою пилкою.
- Що ти робиш?
- Хіба не бачиш? Дерево пиляю.
- У тебе ж пилка затупилася. Чому б тобі не зробити перерву і заточити її?
- Ти що?! Немає часу. Треба скоріше дерево спиляти.
Поміркуйте:
- Чи варто цьому чоловікові витратити час, щоб заточити пилку?
- Чи допоможе це швидше спиляти дерево?
Переваги здорового способу життя
Свідомий вибір на користь здорового способу життя потребує глибокого розуміння його переваг.
Обрати здоровий спосіб життя — те саме, що зробити вигідну інвестицію (вкладення). Це як у бізнесі: вкласти 1000 гри, повернути гроші за місяць, а потім щомісяця отримувати 100 гри прибутку.
Той, хто веде здоровий спосіб життя, робить вигідну інвестицію у своє майбутнє. Він витрачає час на фізичні вправи, приготування корисних страв, розбудову стосунків тощо. Але завдяки цьому виконує більший обсяг роботи за коротший час і отримує додатковий «прибуток» — міцне здоров’я, хороший настрій, вірних друзів, відчуття повноти життя та успіх.
Уявіть, що ви працюєте на телебаченні і вам треба підготувати рекламні ролики про переваги здорового способу життя. Об’єднайтесь у 4 групи і за допомогою мал. 7 напишіть сценарії та зіграйте рекламні ролики про вигоди від деяких складових:
- група 1: раціонального харчування;
- група 2: фізичних навантажень;
- група 3: особистої гігієни;
- група 4: повноцінного відпочинку.
Мал. 1 Переваги здорового способу життя
Вибір життєвих принципів
На уроках фізики вивчають закони природи. Наприклад, якщо підкинути яблуко, воно завдяки силі тяжіння неодмінно впаде на землю. Закони природи незмінні.
Людська поведінка також підпорядковується певним закономірностям - принципам. Вони діють майже як закони: якщо ти їх дотримуєшся, на тебе чекає успіх, якщо порушуєш — невдачі. Однак, на відміну від законів природи, людина сама обирає, дотримуватися принципів чи ні.
Нижче наведено кілька важливих життєвих принципів, які допоможуть тобі почуватися господарем свого життя, поліпшити стосунки з батьками і друзями, позбутися шкідливих звичок, стати упевненішим у собі, зберігати баланс між навчанням, відпочинком тощо.
1. Принцип керманича. На кораблі свого життя ти — керманич, а не пасажир. Хтось може подумати, що від нього нічого не залежить і що він не має іншого вибору, як скоритися долі й пливти за течією. Але якщо людина бере відповідальність за своє життя на себе, вона досягає більшого успіху та вищого рівня благополуччя.
2. Принцип оптимізму. Зберігай оптимістичний погляд на життя, по-філософськи стався до невдач, з надією дивись у майбутнє, завжди налаштовуйся на здоров’я, а не концентруйся на хворобі. Оптимісти почуваються щасливішими і частіше досягають своєї мети, оскільки наші очікування мають здатність реалізовуватися.
3. Принцип «бери і давай». Думай не лише про себе, а й про інших. Егоїсти схильні надміру зосереджуватися на своїх, нерідко дріб’язкових, проблемах. Це може зробити їх безпомічними перед труднощами, на які інші люди навіть не звертають уваги.
4. Принцип «золотої середини». Важливо в усьому підтримувати рівновагу і дбати про всі аспекти свого життя. Сидіти на голодних дієтах так само шкідливо, як і переїдати. Хтось усе життя проводить за підручниками і комп’ютером, занедбавши своє тіло, а хтось витрачає на тренажерний зал по кілька годин щодня, забуваючи, що треба розвивати не лише м’язи, а й інтелект.
Життєві принципи, сприятливі для здоров’я
- 1. Принцип керманича.
- 2. Принцип оптимізму.
- 3. Принцип «бери і давай».
- 4. Принцип «золотої середини».
Прочитайте наведений на наступній сторінці уривок з книжки Шона Кові «7 навичок високоефективних тинейджерів». Поміркуйте:
- Який принцип він ілюструє?
- Як називають тих, хто тільки бере і нічого не дає іншим людям?
- Як називають тих, хто більше налаштований давати, ніж брати?
У Палестині — два моря. В одному — кришталево чиста вода і багато риби. Його береги вкриті зеленню. Дерева простягають до нього своє листя, тягнуть змучене спрагою коріння. Люди збудували домівки на його берегах, птахи звили гнізда; усе живе радіє цьому морю. У нього впадає річка Йордан.
Відтак річка Йордан тече далі на південь і впадає в інше море. Тут не чутно плескоту риби, співу птахів, дитячого сміху, не побачиш дерев. Без крайньої потреби ніхто не прийде сюди. Повітря тут важке й задушливе, і ні люди, ні тварини, ні птахи не п’ють воду цього моря.
Відмінність ось у чому. Галілейське море приймає у себе води річки Йордан, але не утримує їх. На кожну краплю, що втікає в нього, є крапля, що витікає. Це море отримує стільки ж води, скільки віддає.
А інше море — дуже розумне, воно ревно оберігає свій «дохід». Не піддається спокусам щедрості. Воно зберігає кожну отриману краплю. Галілейське море віддає і живе. А це, інше море, не віддає нічого. І його називають Мертвим.
У цьому світі — два типи людей. У Палестині — два моря.
Галілейське море - євангельська назва озера, яке є проточним басейном для річки Йордан. Мертве море — найсолоніше озеро у світі. Назву дістало через високий вміст у ньому солі. Тут не можуть жити живі організми (за винятком деяких видів бактерій).
Урахування особливостей умов життя
Хоча принципи і певні правила здорового способу життя є універсальними і підходять усім, але кожен втілює їх у життя залежно від багатьох обставин. Наприклад, спосіб життя людини залежить від того, де вона живе — у місті чи в селі.
- 1. Об’єднайтесь у 2 групи і назвіть якнайбільше «плюсів» і «мінусів» для здоров’я підлітків, які живуть у місті і в селі.
- 2. Які ще умови можуть вплинути на спосіб життя людини (стан її здоров’я, матеріальний добробут родини, національні традиції...)?
Складання плану здорового способу життя
Виконай практичну роботу за планом:
1. Заплющ очі й уяви, яким хочеш бути через рік. Уважно роздивись усі деталі, прислухайся до того, що говорять про тебе, відчуй радість від того, яким ти став.
2. Розплющ очі і запиши, що ти уявив. Порівняй із тим, що маєш тепер. Які звички ти хотів би змінити у собі? Яких набути? Обери одну з таких звичок і постав собі це за мету. Започаткуй проект самовдосконалення, використовуючи поради на с. 15.
3. Склади план здорового способу життя, наприклад, у вигляді режиму дня. Не забудь включити до цього плану:
- Регулярні фізичні вправи. Намагайся щодня активно рухатися (займайся спортом, гуляй із собакою тощо).
- Достатньо часу на сон.
- Збалансоване харчування. Надавай перевагу свіжим корисним продуктам.
- Список із десяти занять, від яких ти отримуєш задоволення (слухати музику, грати у футбол, гуляти з друзями...). Щодня роби щось із цього списку.
- Щодня виділяй час для свого духовного розвитку: роздумів, ведення щоденника, перегляду хороших фільмів, читання.
- Пам’ятай, що здорові стосунки — невід’ємна складова благополуччя. Не забувай робити приємні сюрпризи рідним і друзям (не лише на день народження).
Той, хто веде здоровий спосіб життя, робить вигідну інвестицію у своє майбутнє.
Віра в себе, оптимізм, альтруїзм, помірність — життєві принципи, що сприяють зміцненню здоров’я.
Під час складання плану здорового способу життя слід враховувати індивідуальні особливості свого організму і умов життя.
Пропоную переглянути:
Міжнародна економічна інтеграція. Європейський Союз.
Подальший розвиток і поглиблення співробітництва між країнами світу вимагає узгодженої міждержавної економічної політики. Це проявляється в розвитку та вдосконаленні різних форм міжнародної економічної інтеграції. Вона дозволяє державам більш ощадливо використовувати ресурси та переваги територіального розподілу праці.
Унаслідок регіональної економічної інтеграції країни створюють міжнародні економічні об’єднання. Зазвичай країни тісно співпрацюють зі своїми безпосередніми сусідами. Найбільш потужними серед регіональних економічних об’єднань Європи є Європейський Союз (ЄС) та Європейська асоціація вільної торгівлі (ЄАВТ). Так, ЄАВТ була започаткована в 1960 р. з метою створення зони вільної торгівлі промисловими товарами (не поширюється на сільськогосподарську продукцію). Сьогодні її членами є Ісландія, Норвегія, Швейцарія і Ліхтенштейн.
У Європі існують інші інтеграційні утворення, наприклад Європейська економічна зона, Центральноєвропейська асоціація вільної торгівлі. Остання є угодою між країнами, які не є членами ЄС.
Разом із деякими сусідніми країнами Україна входить до складу ряду міжнародних економічних об'єднань. Серед них Організація за демократію й економічний розвиток (ГУАМ) та Організація Чорноморського економічного співробітництва (ОЧЕС). До ГУАМ входять Грузія, Україна, Азербайджан і Молдова.
Найвищою на сьогодні формою інтеграції, і не тільки економічної, а й політичної, є об’єднання 28 європейських держав (разом із Великою Британією, яка розпочала процес виходу з ЄС) (мал. 1). Із листопада 1993 р. це об’єднання називається Європейський Союз (ЄС). Він пройшов досить тривалий шлях розвитку.
Нова стратегія поглиблення і розширення європейської інтеграції знайшла відображення в Договорі про ЄС (Маастрихт, 1992 р.), який визначив його подальше розширення. У документі було зафіксовано ряд цілей, які поставили перед собою держави — члени інтеграції на новому етапі, серед них:
• заміна національних валют єдиною валютою;
• запровадження спільної зовнішньої політики та політики безпеки;
• створення «Європи громадян», що передбачає прийняття загального положення про права і свободи особистості, яке діє на території ЄС;
• сприяння економічному і соціальному прогресу;
• здійснення фундаментальної реформи інститутів ЄС, що забезпечують ефективність механізмів прийняття й виконання рішень.
У 2013 р. набули чинності нові правила, які суттєво зміцнили контроль і координацію економічної та бюджетної політики в зоні ЄС (19 країн, у яких як валюта використовується евро). Завдяки введенню єдиної валюти торгівля всередині Єврозони виросла на 5—15%, а інвестиційні потоки — майже на третину.
У результаті зростання кількості країн-членів ЄС на 25% збільшилася його територія, на 20% — кількість населення (на 1 січня 2017 р. на території ЄС проживало 511,8 млн осіб). При цьому частка ЄС у світовому ВВП становить приблизно 24 %, а частка в населенні світу — 7 %.
Про рівень економічної інтеграції свідчить той факт, що дві третини експорту ЄС припадає на країни-члени. Понад 60% прямих іноземних інвестицій ЄС залишаються всередині об’єднання.
Вступ до ЄС. Країни Шенгенської зони.
Зважаючи на прагнення України вступити до ЄС, зазначимо, що для цього країна має відповідати таким критеріям:
• наявність функціональної ринкової економіки;
• дотримання принципів свободи, демократії, поваги до прав людини і фундаментальних свобод, верховенства права;
• повага й захист меншин;
• здатність прийняти зобов’язання, що відповідають політичним, економічним і грошово-кредитним цілям ЄС;
• відображення законодавства ЄС у національному законодавстві.
Найбільш потужними регіональними економічними об’єднаннями Європи є Європейський Союз (ЄС) та Європейська асоціація вільної торгівлі (ЄАВТ).
• ЄС поєднує в собі ознаки міжнародної організації та держави, має повноваження на участь у міжнародних відносинах, відіграючи на світовій арені все більшу роль.
• Найстарішою в Європі міжнародною організацією є Рада Європи.
• НАТО працює над встановленням справедливого й тривалого миру в Європі на засадах загальних демократичних цінностей, прав людини та верховенства права.
• Для ряду країн Європи характерні сепаратистські процеси.
Д.З.
1.П.4 опрацюйте.
2.Поміркуйте
1. Якими є чинники виникнення сепаратизму в Шотландії? Каталонії?
2. Спрогнозуйте позитивні риси та ризики вступу України до ЄС.
1. Наведіть приклади регіональних економічних об'єднань Європи та їхні завдання.
2. Розкажіть про розвиток економічної інтеграції в межах ЄС.
3. Які завдання вирішують органи ЄС?
4. Поясніть, що необхідно для вступу країни до ЄС.
5. Назвіть завдання Ради Європи.
6. Якою є головна мета існування НАТО?
7. Дайте оцінку ролі ЄС і НАТО в регіоні.
8. Розкажіть про прояви сепаратизму в Європі.
Виконану роботу чекаю.
Немає коментарів:
Дописати коментар