Добрий день.
Сьогодні 26 вересня 2022 року.
Запрошую на урок географії учнів 6, 7, 8, 11 класів.
Географія 6 клас.
Тема:Способи орієнтування на місцевості.Визначення напрямків на місцевості.
Пропоную переглянути:
Україна-прекрасний край з мальовничою природою.Хто не мріє побувати у
загадкових горах. Карпати-мальовничий район нашої країни, улюблене місце відпочинку туристів. У горах прокладені численні туристичні
маршрути різних категорій складності. В усі пори року цими маршрутами вирушають
туристичні групи як у супроводі досвідчених керівників-провідників, так і
самостійні. Та в усі пори року в горах постійно чергує спеціальна служба порятунку.
На жаль, ця служба не залишається без роботи, оскільки періодично в горах губляться люди. Чому ж так трапляється? Справа
в тому, що в горах погода дуже мінлива.
Туман, злива, ураганний вітер і сніг можуть раптово наздогнати непідготовлених мандрівників. І тоді від
того,наскільки мандрівники вміють поводитись у критичній ситуації,орієнтуватися на місцевості, користуватися планом і
картою, часто залежить їхнє життя.
Сьогодні на уроці ви набуватимете навичок, що допоможуть вам вижити у таких складних умовах.
Уміння орієнтуватися на місцевості є дуже важливим у житті людини.Відомі
випадки,коли через втрату орієнтиру гинули цілі експедиції.І навпаки,вміння
знайти орієнтири на місцевості допомагало людям вижити.
Орієнтування на місцевості— це визначення свого місцезнаходження щодо сторін
горизонту та окремих об’єктів, розташованих на місцевості.
Орієнтування — вміння визначати на місцевості
сторони горизонту за Сонцем, зорями, компасом, місцевими ознаками.
Для орієнтування на місцевості потрібно вміти визначати сторони
горизонту.
Горизонт— частина земної поверхні, яку ми бачимо навколо себе на рівній відкритій місцевості. Основні сторони горизонту — північ, південь, захід та схід. Проміжні — північний схід,південний схід, південний захід та північний захід. Моряки називають напрями сторін горизонту румбами, усього їх 32. Карти завжди зорієнтовані на північ.
Робота з картою. У якому напрямку від Києва розташовані м. Львів, м.
Луганськ, м. Полтава?
Способи орієнтування на місцевості :
З давніх-давен головними природними об’єктами для орієнтування
на місцевості для людей були Сонце,
Місяць та зорі.
У наших широтах о 6-ій ранку
Сонце перебуває на сході,о 12-ій
годині — на півдні, о 18-ій — на заході (якщо враховувати літній час, то на годину
пізніше).
Полярна зоря розташовується
в північному напрямку. Щоб визначити положення Полярної зорі на зоряному небосхилі, необхідно подумки
провести уявну лінію через дві крайні зорі «ковша» Велика Ведмедиця та відкласти на цій лінії п’ять разів відстань, що дорівнює відстані між названими крайніми зорями.
Під час першої четверті (Місяць зростає)
Місяць перебуває о 18-ій годині на півдні та о 24-ій годині на заході. Коли він повний,то розташовується о 18-ій годині на сході, о 24-ій годині —
на півдні,о 6-ій ранку — на заході. Під час останньої четверті Місяць перебуває о 24-ій на сході, о 6-ій — на півдні.
Висновок: При ясному небі на місцевості можна орієнтуватися за Сонцем, Місяцем, зорями.
Способи орієнтування за місцевими ознаками:
Які вам відомі способи орієнтування за місцевими ознаками?
- Кора більшості дерев грубіша й темніша на північній стороні,тонша й
еластичніша (у берези світліша) — на південній;
- у сосни вторинна (бура, потріскана) кора на північній стороні стовбура піднімається вище, ніж на південній;
а деревах хвойних порід смола рясніше накопичується
з південного боку;
-річні кільця на свіжих пнях дерев
розташовані щільніше з північного боку;
- з північного боку дерева, камені, дерев’яні, черепичні і шиферні крівлі рясніше покриваються лишайниками,
грибками;
-мурашники розташовуються з південного
боку дерев, пнів і кущів, крім того, південний скат мурашників пологий,
північний — крутий;
-ягоди і фрукти раніше червоніють (жовтіють) з південного боку;
-улітку ґрунт біля великих каменів, будівель, дерев і кущів сухіший
з південного боку, що можна визначити на дотик;
- у поодиноких дерев крона пишніша й густіша з південного боку;
-сніг швидше підтає на південнихсхилах, у результаті підтаювання на снігу утворюються щербини, направлені на південь;
Україна має багатий і різноманітний рослинний світ і дивовижно,що багато
представників флори є своєрідними компасами.
Висновок : Під час орієнтування за місцевими ознаками можливі погрішності, тому для більш точного визначення сторін горизонту необхідновикористовувати кілька ознак.
Орієнтування на місцевості— це визначення свого місцезнаходження щодо сторін
горизонту та окремихоб’єктів, розташованих на місцевості.
З давніх-давен головними природними об’єктами для орієнтування
на місцевості для людей були Сонце,
Місяць та зорі. Надійним способом є орієнтування за компасом. Можна зорієнтуватися й за місцевими ознаками.
У такому випадку для більш точного визначення сторін горизонту необхідно використовувати кілька ознак.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Опрацюйте матеріал з вашого підручника.
2. Випишіть та вивчіть терміни.
3. Вивчіть сторони горизонту та продовжуйте вести календар погоди.
Географія 7 клас.
Тема: КЛІМАТОТВІРНІ ЧИННИКИ.
Клімати Землі дуже
різноманітні. Чому в Антарктиді завжди холодно, а на екваторі жарко? Чому в
одних куточках нашої планети щоденно йдуть дощі, а в інших місцях все живе
потерпає від спеки? Для того щоб відповісти на ці питання, необхідно дізнатися про
причини, що формують той чи інший клімат.
Пропоную переглянути:
Основними кліматотвірними чинниками є:
- кількість сонячної енергії,
яку отримує земна поверхня;
- характер підстильної
поверхні;
- циркуляція повітряних мас;
Розгляньмо кожен детальніше:
Сонячна
радіація:
Почнемо із сонячної енергії,
яка є основним джерелом життя на Землі та надає руху «механізмам» погоди.
Сонячна
радіація — це кількість теплової та
світлової енергії, що надходить на Землю від Сонця. Радіація є пряма і
розсіяна.
Сукупність прямої та розсіяної
радіації, що надходить на Землю, називають сумарною радіацією.
Кількість сумарної радіації
перш за все залежить від широти місцевості: чим ближче до екватора, тим більший
кут падіння сонячних променів, тим сильніше нагрівається земна поверхня. Від неї
нагрівається й приземний шар повітря.
Також кількість сонячного
тепла, що надходить на Землю, залежить від прозорості атмосфери, абсолютної
висоти місцевості, тривалості світового дня тощо.
Розподіл сонячного тепла на
Землі обумовлює одну з найважливіших географічних закономірностей — залежність
температур повітря від географічної широти місцевості та висоти над рівнем моря.
Цю залежність можна простежити за «Кліматичною картою світу».
Висновок : Чим ближче до екватора, тим більшим є кут падіння сонячних променів,
тим сильніше нагрівається земна поверхня і вищою є температура приземного шару
атмосфери.
Характер підстильної поверхні:
Складовими підстильної поверхні, що впливають на формування клімату, є наступні: рельєф та абсолютна висота місцевості. Високі гори є кліматичними бар’єрами. Висота місцевості над рівнем моря впливає і на кількість опадів (у горах їх більше, ніж на прилеглих рівнинах), і на температуру по вітря (чим вище, тим холодніше). У результаті в горах формується ви сотна кліматична поясність. Гори можуть перешкоджати проникненню певних повітряних мас, а рівнини — навпаки, сприяють проходженню вітрів вглиб материка.
Прибережні
течії. Морські течії охолоджують або
роблять теплішим клімат території, біля яких проходять, впливають на розподіл атмосферних
опадів (теплі течії збільшують, а холодні зменшують).
Віддаленість
від океану. Залежно
від цього формуються морські й континентальні типи клімату.
Відбивна
спроможність поверхні (альбедо). Різні поверхні — ґрунт, вода, рослинність, лід — по-різному поглинають
тепло й нагріваються.
Висновок : Неоднорідність підстильної поверхні впливає на розподіл температур та
опадів.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Опрацювати матеріал з вашого підручника та мою для вас підбірку уроку.
2. Випереджальне. Підготувати
в зошитах схематичний рисунок: коло Землі з екватором, тропіками, полярними
колами та полюсами.
3. Виписати та вивчити терміни.
Географія 8 клас.
Тема:Дослідження №1.
Тема: Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обгрунтівання.
Уявіть собі, що ви мешкаєте в містечку Тулин.
Користуючись фрагментом топографічної карти, що на стор. 33( це малюнок 18), прокладіть маршрут дводенного пішохідного туристичного походу, метою якого є найвища вершина місцевості. Обираючи шлях прямування врахуйте:
- середня швидкість, з якою рухається людина 6км/год;
- наявність природних перепон;
- місце для ночівлі.
Обгрунтуйте свій вибір маршруту.
Зробіть відповідні висновки.
Географія 11 клас.
Тема: Практична робота №2.
Тема: Читання схем руху транспорту Кіровоградської області.
Завдання 1.
Використовуючи схему руху транспорт Кіровоградської області. у (безкоштовний додаток EasyWay), укажіть, які об’єкти і якими умовнимипозначеннями на ній зображенні.
Завдання 2
Назвіть головні магістралі свого міста, їх напрямки та райони, які вони поєднують.
Завдання 3
Використовуючи схему руху транспорту Кіровоградської області(безкоштовний додаток EasyWay), прокладіть маршрут від залізничного вокзалу ( найближчого до нашого населеного пункту) до свого місця проживання.
Завдання 4
З’ясуйте, які можливості надають цифрові схеми руху транспорту та безкоштовні мобільні додатки (наприклад WikiRoutes або EasyWay Mobile для Android та IOS).
Завдання 5
Використовуючи схему Київського метрополітену(мал.19 на стор. 23), укажіть, які об’єкти і якими умовними позначеннями на нійзображені.
Завдання 6
Висновок.
Немає коментарів:
Дописати коментар