середа, 7 вересня 2022 р.

 Добрий день.

Сьогодні 8 вересня 2022 року.

Запрошую на урок ОЗ учніа 5 класу та географії учнів 6, 8, 9 класів.

ОЗ 5 клас

Тема: Принципи безпечної життєдіяльності.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, що таке безпека і які можуть виникнути небезпеки. Пригадаємо, що таке безпека життєдіяльності, навчимося, як правильно діяти при потраплянні у небезпечні ситуації. Всі ці знання нам потрібні для того, щоб запобігти власній необачності, уникати небезпек, передбачати можливі наслідки свої дій.

Поміркуйте, що таке безпека?

Напевно, кожен з вас почувається безпечно коли навколо все добре, є люблячі рідні, хороші друзі, немає хвороб і тд. Спробуймо продовжити думку: «Я думаю, що безпека – це …». 

Отже безпека – це коли ніщо не загрожує життю та здоров’ю.

Небезпека  - це ситуація, коли щось, або хтось може тобі зашкодити. Небезпека  - це явища, об’єкти, які здатні за певних умов завдати шкоди здоров’ю людини як відразу, так і в майбутньому, тобто викликати небажані наслідки.  Тривалий час люди ставились до небезпек як до чогось неминучого, але потім почали розуміти, що багатьох з них можна уникнути. Сучасна людина повинна володіти культурою безпечної життєдіяльності.

Щоб зберегти здоров’я та життя, потрібно вивчати небезпеки, умови і причини їх виникнення, а також, як від них захищатися, тобто знати способи захисту.

Небезпека:

В побуті (електробезпека, пожежне безпека, газова безпека).

Удома, надворі, у школі, у транспорті, у кінотеатрі…

Природні небезпеки (землетруси, повені, урагани…).

Техногенні небезпеки (аварі та катастрофи на підприємстві).

Соціальні небезпеки (злочини, наркоманія, ВІЛ, алкоголізм, епідемії, виробничий травматизм).

Політичні (війна, тероризм, озброєні конфлікти).

 Послухайте притчу про двох жаб, які потрапили до глека із сметаною. У глека будо дуже вузьке горло, тож вибратися з нього не так вже й просто.

Одна жаба оцінивши ситуацію, й вирішивши, що всі спроби безнадійні, склала лапки і пішла на дно. Друга жаба, навіть, навіть уже ні на що не сподіваючись, усе ж робила спроби врятуватися і щосили гамселила лапами. І через певний час вона відчула, що стоїть на чомусь твердому: зі сметана збилося масло. Відштовхнувшись від грудки масла, жаба виплигнула на волю.

Висновок: з будь-якого тупика треба завжди шукати вихід, не втрачати надії, старатись заспокоїтись та тверезо оцінювати ситуацію.

Ситуація 1. Часто восени Юрко та Олег люблять підпалювати сухе листя, а потім затоптувати його ногами. Влітку те саме роблять з тополиним пухом такі заняття можуть привести до сумнівних наслідків.

– Що ви можете порадити хлопцям? 

– Як слід діяти, якщо зайнявся одяг?

Не давати людині бігати – полум’я розгорається миттєво і може перекинутися на інші предмети.

Звалити потерпілого на землю.

Погасити одяг, використовуючи щільну тканину, воду, землю, пісок, але залишити голову відкритою.

Неприпустимо! Видалення з поверхні шкіри залишків одягу, бруду; обробка опіку спиртом, йодом, жиром; накладання тугих пов’язок. Необхідно пам’ятати телефон пожежної служби 101 та телефон швидкої 103.

– Які причини виникнення пожеж ви знаєте?


Ситуація 2. Одного разу двоє друзів помітили, що біля їхнього під’їзду стоїть незнайома людина і чекає, доки відчиняться двері. Степан сказав: «Ходімо додому». А Володя відповів: «Зачекаймо трохи, поки він піде». Хлопці посперечались і коли незнайомець пішов геть, пішли додому.

– Як потрібно було вчини в цій ситуації?

– Що могло трапитись?

Якщо те, що відбувається навколо вас, становить загрозу вашому життю, ви неодмінно повинні звернутися за допомогою до міліції за телефоном 102.

Найчастіше вийшовши у двір погуляти, ми стикаємося з різними ситуаціями, та, не знаючи, як слід вчини, керуємось не розумом, а емоціями. Так, наприклад зустрівши сусідку з великим собакою, намагаємось його погладити або простягнути до нього руки. А пес без повідка і намордника не розуміє жесту ввічливості. Був випадок, коли на велосипедиста кинувся собака і боляче вкусив його за ногу. Собаці, не сподобалось, що той проїжджав повз нього. Тварині можуть не сподобатись якісь ваші дії, які вам видаються нешкідливими.

Запам’ятайте!

Не наближайтесь до собаки, якщо він навіть прив’язаний.

Не торкайтесь собаки, коли він їсть або спить.

Граючись із господарем собаки, не робіть різких рухів, які можуть бути сприйняті твариною, як агресивні.

У випадку, якщо собака вас вкусив, постарайтесь зупинити кровотечу, промийте місце укусу та зверніться до лікаря.

 Принципи безпечної життєдіяльності

Відомий мандрівник і фахівець з виживання людини Яцек Пао- кевич (Італія) сформулював цю методику таким чином: передбачати  небезпеку, за можливості уникати ії, при необхідності — діяти. Життя,  яким би складним воно не було, таки чудове. Недарма ми всі так  цінуємо його. Однак існує чимало небезпек, які не тільки псують,  а й забирають життя. Кожен через безглузду випадковість може  опинитися в ситуації, коли хвилини вирішують, бути нещасному  випадку (трагедії) чи ні. Висновок один: потрібно навчитися перед- бачати небезпеки, знати правила поведінки в критичній ситуації та  способи виходу з неї. 

«Уникати, запобігати, діяти» — це закон для кожного, хто хоче  навчитися безпечної життєдіяльності. 

Уникати — це вміти розпізнавати небезпечні ситуації, оцінювати  ризик і діяти так, шоб не потрапляти у них. 

Запобігати — це передбачати наслідки своїх дій, щоб самому не  створити небезпечної ситуації. 

Діяти — не розгубитися, знати, що і як робити в таких випадках.

Прийоми для самозаспокоєння

У цьому випадку людині потрібно заспокоїтися, не панікувати,  оцінити рівень небезпеки і діяти. Дуже часто людина під час стресу не  може вимовити ані слова, у неї підвищується серцебиття, «підкошу- ються» ноги. Для швидкого ефекту при знятті стресу добре працюють  прості дихальні вправи, різні для різних проявів стресу — збудження  або загальмованості. 

Коли людина відчуває, що вона схвильована, збуджена, її лихо- манить, то застосовується заспокійлива методика дихання. 

1) Розмірене спокійне дихання з однаковою довжиною вдиху і видиху. 

2) Дихання на рахунок десять. Чотири рахунки — вдих, шість - - видих. 

3) Порахувати до десяти.

Потрібно дихати ритмічно, рівно, глибоко, доки не відчуєте себе  краше. Також можна пригадати і вимовити уголос кілька номерів  телефонів, вірш, заспівати пісню. Це заспокоює.

Пропоную переглянути:



Домашнє завдання:

1. Опрацюйте п. 1-2.

2. Випишіть і вивчіть терміни.

3. Надішліть мені на Viber свої враження про наслідки забави лисенятка Фредді.


Географія 6 клас

Тема:УЯВЛЕННЯ ПРО ЗЕМЛЮ В ДАВНИНУ

Колись давно спекотного літнього ранку зустрілися на курному шляху два подорожанини. Змучені довгою дорогою, вони були раді зустрічі та несподіваному відпочинку. Один мандрівник — літній, мудрий, другий — молодий, недосвідчений, розговорилися, засперечалися.
— Чи знаєш ти, що якщо йти багато днів і ночей поспіль у той бік, де ховається сонце, то вийдеш з того боку, звідки сонце вранці піднімається на небосхил, тому що Земля наша куляста! — говорив старий.
— Та що ти! Земля пласка, ніби млинець, який лежить на чотирьох стовпах, а небо — величезна кришталева чаша! — заперечував молодий.
Довго точилася їхня суперечка, кожен намагався довести свою правоту. Сьогодні розмови про пласку Землю та трьох китів здаються нам смішними, а між тим багато часу минуло і багато відкриттів було зроблено, перш ніж науково довели кулястість Землі. Спробуймо подумки перенестися в давнину та подивімося, як різні народи уявляли собі влаштування Світу.

Уявлення давніх народів про будову Всесвіту (розгляд та порівняння малюнків у підручнику)
Давні індійці уявляли Землю як півсферу, що лежить на спинах трьох слонів, які стоять на черепасі. Жителі Вавілону зображували Землю у вигляді гори, на західному схилі якої розташована Вавілонія.
Висновок 1. Нагальна потреба в карті змусила людину створити перші картографічні малюнки ще до винайдення писемності та появи колеса. Найдавніші спроби картографічних зображень свідчать: географічні пізнання людей того часу обмежувалися зображенням околиць територій свого проживання та деякими поясненнями до них.

Фінікійці: 
плавали водами Середземного моря;
пропливли навколо Африки (609–595 рр. до н. е.);
перетнули пустелю Сахара, заснували поселення на західному узбережжі Африки.
Досягнення стародавніх греків (робота з атласом), перегляд презентації
Греки:
заснували численні поселення на узбережжі та островах Середземного моря;
досліджували гирло Ніла;
пройшли на судах через Керченську протоку до Азовського моря та дісталися Кавказького узбережжя Чорного моря, де засновували поселення;
заклали наукові основи розвитку географії та картографії.
Фалес Мілетський (VІІ–VІ ст. до н. е.) першим, застосовуючи математичні методи, почав вимірювати і визначати положення об’єктів на поверхні Землі. Геродот (480–425 рр. до н. е.) увів поняття «історична географія». Відомий філософ Аристотель (384–322 рр. до н. е.) обґрунтував кулястість Землі. Ератосфен (275–194 рр. до н. е.) — «батько географії» — фундатор наукової географії, першим використав термін «географія». Страбон (63/64–24 рр. до н. е.) — автор «Географії» в 17 книгах, подав детальний опис усіх земель, відомих на той час.
Карти Ератосфена і Птолемея
Ератосфен досить точно обчислив довжину великого кола Землі (250 стадій, що відповідають близько 39 тис. км), склав карту світу, використавши географічну сітку, звів у єдину систему знання про Землю, накопичені до того часу. Астроном і географ давніх часів Птолемей (90–160 рр. н. е.) систематизував усі відомі на той час географічні знання, обґрунтував геоцентричну систему розвитку Всесвіту, створив знамениту працю «Посібник з географії», склав 26 карт окремих ділянок земної поверхні й одну зведену карту світу.

Греки були допитливими природознавцями, досвідченими мореплавцями та картографами; аналіз грецьких карт свідчить про значне розширення знань про Землю. На них з’являється картографічна сітка, назви частин світу.

Перші географічні відомості про українські землі
Греки заснували понад 50 поселень у Північному Причорномор’ї (VІІІ ст. до н. е.); Геродот побував у Скіфії (південних землях України), уперше описав життя і побут скіфів, склав описи річок Дунаю, Дніпра, Дону, Південного Бугу.

Географія — одна з найдавніших наук про Землю. Перші уявлення про Землю та її форму виникали поступово. Спочатку вони дуже відрізнялися від сучасних. У давнину люди шукали нові території для полювання, рибальства, землеробства. У подальшому вони вирушали в далекі подорожі для торгівлі, завоювань. Праці грецьких учених свідчать про зародження географічної науки в античні часи. Описи території, на якій розміщена сучасна Україна, вели з давніх часів.

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Позначити на контурній карті подорож фінікійців.

3.  «Експрес-тест»:

1. Автор наукової праці «Посібник з географії»:

А Ератосфен; Б Анаксимандр; В Гекатей Мілетський; Г Птолемей.

2. Першим обчислив довжину земного кола:

А Піфагор; Б Ерастосфен; В Аристотель; Г Страбон.

3. Кулястість Землі підтверджує:

А тінь, яку відкидає Земля під час затемнення Місяця;

Б тінь, яку відкидають предмети в полудень;

В наявність зірок на небосхилі;

Г зміна дня та ночі.

4. Давні мандрівники добре орієнтувалися на місцевості за допомогою:

А приладів; Б інтуїції; В зірок; Г компасу.

5. Першими давніми мореплавцями, які обігнули Африку, були:

А фінікійці; Б візантійці; В єгиптяни; Г китайці.

4. За додатковими джерелами знайти інформацію про розвиток географії в Давньому Єгипті, Месопотамії, Давньому Китаї.

Відповіді надішліть мені на перевірку.


Географія 8 клас

Тема:Зображення України в картографічних творах.

          Види картографічних зображень.

Першим питанням людини, яка незнайома з географічними інформаційними системами (ГІС), буде, звичайно, «Навіщо мені це потрібно?» Справді, ми не користуємося атласами та картами щохвилини нашого життя. І географію, як відомо з творів класиків, теж «вивчати не обов’язково — для цього візниця є».‘До того ж інформацію з різних джерел ми і так отримуємо більше, ніж іноді хотілося б. І чи потрібно її ще й систематизувати? Тут є над чим замислитися. Але якщо з’ясувати, то ГІС — це щось більше, ніж карта, перенесена на комп’ютер. Так що ж це таке — ГІС? Згадаємо, що ми вже знаємо і на що ми можемо спиратися під час знайомства з новою темою.

За роки незалежності України національна картографія пройшла складний шлях розвитку від перших простих стінних карт і невеликих шкільних атласів до Національного атласу України та комплексних навчальних картографічних засобів.

Сучасне картографічне забезпечення для школярів передбачає використання різних видів картографічних творів, що поділяються на дві групи: традиційні та електронні.

До традиційних видів навчальних картографічних творів належать стінні карти, атласи, контурні карти, карти в підручниках і робочих зошитах, глобуси. До електронних — статичні та інтерактивні карти, атласи. Головною особливістю навчальних картографічних матеріалів є доступність їх картографічного зображення та відповідність певним географічним темам.

Особливу роль у проведенні географічних досліджень відіграє географічний атлас — систематизований збірник географічних карт. Карти атласів зручно порівнювати, за необхідності за ними можна отримати статистичні відомості.

Вдалою альтернативою друкованим картам та атласам є їх електронні аналоги. Електронні карти та атласи поширюються на компакт-дисках або в мережі Інтернет.

Сьогодні важливо вміти працювати з наявною інформацією. Методи роботи з даними постійно вдосконалюються, і тепер вже звично бачити документи, таблиці, графіки, креслення і картинки на екрані комп’ютера. Одним з типів документів, до якого комп’ютер приніс нове життя, стала і географічна карта. Існують види діяльності, у яких карти — електронні, паперові або хоча б уявні — незамінні. Навіть у побуті ми регулярно працюємо з інформацією про географічне положення об’єктів — магазин, дитячий садочок, метро, школа... Просторове мислення природно для нашої свідомості. Останні десятиліття ознаменувалися бумом у сфері застосування карт, і пов’язано це з виникненням Географічних Інформаційних Систем (ГІС — абревіатура), які втілили принципово новий підхід у роботі з просторовими даними.

ГІС (географічна інформаційна система) — це сучасна комп’ютерна технологія для картографування та аналізу об’єктів конкретного світу, а також подій, що відбуваються на нашій планеті, у нашому житті і діяльності. Географічна Інформаційна Система — це комп’ютерна система, що дозволяє показувати необхідні дані на електронній (цифровій) карті. Карти, створені за допомогою ГІС, можна сміливо назвати картами нового покоління. На карти ГІС можна нанести не тільки географічні, але й статистичні, демографічні, технічні та багато інших видів даних і застосовувати до них різноманітні аналітичні операції. Електронна карта, створена в ГІС, підтримана потужним арсеналом аналітичних засобів, багатим інструментарієм створення і редагування об’єктів, а також базами даних, пристроями сканування, друку, засобами Інтернет і навіть космічними знімками та інформацією з супутників. Наприклад, вбудовані ГІС-системи, встановлені на автомобілях, водному транспорті, підводних човнах, сучасному залізничному транспорті; GPS (Global Positioning System) — система навігації за допомогою супутникової інформації. Інтернет-ИС — різних мережевих порталах, що надають електронні карти; САПРТІС — в системах автоматичного проектування у будівництві будинків і комунікацій, ландшафтному дизайні; настільні ГІС, встановлені на робочих і домашніх комп’ютерах.

Веб-картографія — це сфера комп’ютерних технологій, пов’язана з доправленням просторових даних кінцевому користувачеві. Часто з цим поняттям трапляється термін Web Map service (картографічні веб-сервіси WMS).

Основними завданнями веб-картографії є:

П візуалізація наявної інформації і просторове уявлення даних; □ полегшення роботи з просторовою інформацією у вебі, пошук, прокладка маршрутів та інші послуги, засновані на використанні відомостей про розташування об’єктів (location based service, LBS).

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Як домашнє завдання запрошую вас зробити подорож будь- якими куточками планети за допомогою геоінформаційного інтернет-порталу Google Планета Земля maps.google.com або взяти участь у роботі мережевого геоінформаційного проекту за посиланням ua.vicipedia.org, а також опрацювати відповідний параграф у підручнику.


Географія 9 клас

Тема:Національна економіка.

Загадка

«Вона триває мить, а згадка про неї може залишитися в серці надовго. Вона безцінна. Але кожен не настільки багатий, щоб не потребувати її, і не настільки бідний, щоб не потребувати її.»

Свої міркування надішліть мені.

Економіка – від грец.οίκοςνομος - букв. мистецтво ведення домогосподарства. Наголосіть, що поняття «еконóміка» має декілька значень:

сукупність виробничих відносин даного суспільного ладу, відповідних до продуктивних сил суспільства;

господарче життя, стан господарства (країни, району), господарство

наука, що вивчає фінансово-матеріальну сторону якої - небудь галузі господарської діяльності 

 Економіка (Аристотель) - антична праця, авторство якої приписують Аристотелю .

Національна економіка - це система, кінцевою метою розвитку якої є забезпечення оптимальних умов життєдіяльності всіх членів суспільства на основі економічного зростання.

Національна економіка - це сукупність підприємств і установ, які задовольняють  своєю роботою потреби населення.

Національна економіка - це взаємозв'язок людей (робочої сили) і засобів виробництва, що складаються із засобів праці (те, чим або за допомогою чого працює людина, предметів праці (те, що вона обробляє). 

Національна економіка - це самостійна система, що включає в себе господарські, організаційні, соціальні та науково-технічні установи. 

Національна економіка - це національне господарство країни.

Національна економіка собою цілісна система національного господарства, що розвивається за своїми специфічними законам, і піддана особливим тенденціям.

Національна економіка - це система економічних суб’єктів і зв’язків між ними з виробництва, розподілу, обміну та споживання товарів і послуг.

Винайшов українець:

Харків'янин Семен (Шимен) Кузнець, який до 21-річного віку жив і навчався у Києві та Харкові і почав кар'єру у статистичному відділі Центральної ради профспілок України, емігрувавши до СШАстав головним архітектором американської системи національних рахунків, винахідником ВВП та Нобелівським лауреатом з економіки.

Через 5 років після еміграції до США, у 1927 році, Саймон Кузнець очолив Комітет з економічного зростання у Національному бюро економічних досліджень. А вже у 1934 році він представив Конгресу США концепцію ВВП, до сьогодні найбільш поширеного в світі індикатора економічного зростання. Він також з самого початку сам застерігав від неправильного використання ВВП, наголошуючи, що він не є мірою добробуту чи якості життя.

У 1954 році був обраний Президентом Американської економічної асоціації, викладав у Гарварді, університеті Джона Хопкінса, був обраний почесним доктором багатьох американських ВНЗ, зокрема Принстонського, Колумбійського, Пенсильванського університетів.

У 1971 році Кузнець отримав Нобелівську премію з економіки "за емпірично обґрунтоване тлумачення економічного зростання, яке призвело до нового, глибшого розуміння економічної і соціальної структури і процесу розвитку в цілому".

Домашнє завдання:

1. Опрацюйте  матеріал вашого підручника.

2. Випишіть і вивчіть терміни.

3. Надішліть мені на Viber відповіді на наступні запитання:

1.
Суботній день. Чоловік ремонтує свою машину, дружина готує обід, діти миють підлогу. Всі зайняті потрібною,, корисною справою, виробляють благо (обід), надають послуги (ремонт машини, прибирання підлоги).Чи зміниться при цьому ВВП? Чому?
Відповідь:_____________________________________________________
2.
Суботній день. Дружина готує обід, діти миють підлогу. Та ж ситуація, що і в першому випадку, але батько сімейства домовився відремонтувати машину сусіда за певну плату. Чи зміниться тепер ВВП? Чому?
Відповідь:_____________________________________________________
3.
Протягом року фермер виростив жито, продав його мельнику, мірошник змолов зерно і борошно продав пекареві, який пік хліб і продав його інженеру. Чому дорівнює приріст ВВП? Чому?
Відповідь:________









Немає коментарів:

Дописати коментар