пʼятниця, 2 вересня 2022 р.

 Добрий день.

Сього дні 2 вересня 2022 року.

Запрошую на урок географії учнів 6, 7, 10 класів.

Географія 6 клас

Тема:Географія - наука про Землю.

  Хто з вас не мріяв про далекі країни та пригоди разом із літературними та кінематографічними героями. Чи траплялося вам уявляти себе відважним першовідкривачем незвіданих земель, продираючись звивистими стежками в лісі? На уроках географії на вас очікуватимуть захоплюючі подорожі, дивовижні відкриття, цікаві ігри. Однак хто ж вирушає в подорож без попередньої підготовки. Будь-який досвідчений мандрівник знає: до відкриттів слід ретельно готуватися. І допоможе нам у цьому наука географія. 

      Наша мандрівка по країні Географії триватиме  шість шкільних років. 

Сьогодні на першому уроці першого року вивчення географії ми познайомимося:

один з одним;

з поняттям «географія»;

із значенням географічних  знань та вмінь для життєдіяльності людини;

з основними джерелами географічних знань ( в тому числі з підручником );

з основними складовими географічної науки. 

Формування поняття «географія».
Слово вчителя. « Географія» в перекладі з грецької означає «земле опис» (« Ге» -Земля- від імені  давньогрецької богині Землі Геї, «графо» -пишу).
     Географія — одна з найдавніших наук зародилася у країнах Сходу понад 2.5 тис.років тому і на початках мала описовий характер. Мандрівники, купці, мореплавці подорожуючи, описували природу невідомих раніше земель, жителів,їх побут, заняття.
     Першою людиною, що використала термін «географія», був Ератосфен (276—194 до н. е.). Його заслужено називають    « батьком географії» . Ератосфен не тільки першим назвав науку про Землю «географією», а й досить точно визначив розміри Землі, склав карту світу, ввів поняття «паралелі» і «меридіани».

Пропоную переглянути:




Географія — це наука, що вивчає природу Землі, населення та його господарську діяльність. Сучасна географія складається з багатьох наук, які можна об’єднати у два розділи: фізичну географію та соціально-економічну. Для успішного вивчення географії потрібно вміти користуватися різноманітними джерелами географічних знань, багато читати та володіти навичками роботи з комп’ютером.

Домашнє завдання:

1.Опрацювати текст параграфа.
2.Вибрати 1 запитання та підготувати відповідь.



Географія 7 клас

Тема:Предмет вивчення «Географії материків і океанів». 

Пропоную переглянути:



Д.З.

1. Опрацюйте матеріал підручника.
2. Підготуйте відповідь на довільне запитання в кінці п.1.


Географія 10 клас

Тема:Що вивчає курс «Географія: регіони та країни». Регіони світу.

Сьогодні ми починаємо вивчати  курс «Географія: регіони та країни», де познайомимося з різноманіттям держав світу. Саме держави формують образ сучасного людства, що представляють собою живий багатобарвний світ окремих народів, які перебувають у безперервному русі. Будь-яка країна, будь-який народ вносить свій внесок в світову економіку, науку, культуру. Так, стародавній густонаселений Китай вступив в епоху небаченого економічного підйому. Маленькі Нідерланди стали сільськогосподарської державою першого «рангу», великим експортером продуктів харчування. Японія створила дуже ефективну систему освіти та наукових досліджень, що багато в чому пояснює її вихід на передові рубежі в економіці світу. Особливу увагу ми приділимо розвиненим або великим країнам і регіонам, таким як США, країни Західної Європи, Японія, Китай, Індія, регіони Африки, Латинської Америки і т. д.

 Основа курсу -  регіональний та країнознавчий принципи. Загальною метою курсу є формування єдиної географічної картини світу на прикладі вивчення населення та просторової організації економіки як у регіонах, так і в окремих країнах з урахуванням сучасних геополітичних, соціальних, економічних та екологічних аспектів. Перед вами постануть:

Європа, яка зробила величезний внесок у розвиток світової цивілізації;

Азія та Америка, які вражають своїми контрастами: існуючими водночас успіхами та проблемами економічного розвитку;

далека, неповторна й самобутня Океанія;

Африка з її найбіднішими в світі країнами, в яких проблеми все більше загострюються. 

    Ви також ознайомитеся з окремими країнами з різних регіонів світу:

США та Японією – лідерами світової економіки за багатьма показниками;

Великою Британією, Францією, Німеччиною та Італією, які становлять основу європейської економічної системи;

переселенськими країнами Канадою та Австралією, що за порівняно короткий час досягли високих економічних показників;

Китаєм, Індією та Бразилією, відомими значним економічним зростанням в останні десятиліття;

екзотичними країнами африканського регіону – Єгиптом та ПАР;

деякими сусідніми країнами України та їх економічним та політичним упливом на нашу державу – Польщею, Білоруссю, Росією.

  Таким чином, курс «Географія: регіони і країни» надасть уявлення про особливості населення й просторової організації економіки в регіонах світу та деяких країнах, сформує вміння орієнтуватися в світових та регіональних соціально- економічних, суспільно- політичних та екологічних процессах.

Регіон – це особливий вид території, що характеризується специфічною цілісністю, велика територіальна одиниця (група земель, штатів чи держав). 

Людина по-різному заселяла і освоювала простір материків. Особливості історико-географічного розвитку лягли в основу виділення частин світу, які можна назвати географічними регіонами світу.     

Географічні регіони світу характеризуються особливостями свого географічного положення, природних умов, специфікою історичного розвитку. Відмінності в природних умовах, економічна і культурна специфіка вплинули на формування всередині регіонів більш дрібних районів — субрегіонів. Особливо яскраво вони виражені в Азії і в Європі (наприклад, Південна Азія або Північна Європа).


Людство, світове суспільство нині нагадує інтегровану систему багаторівневих регіонів, їхня кількість, як і кількість країн, безперервно зростає. Диверсифікація взаємодії окремих регіональних підрозділів нашої планети насамперед у політичному і соціально-економічному сенсах відбувається дуже інтенсивно, водночас проблеми формування регіонів світу вивчені явно недостатньо. Це породжує чимало проблем, і не лише науково-теоретичних .

Основою для виділення різних регіонів світу є відмінності одних частин нашої планети від інших. За найзагальнішими критеріями ці відмінності можна об'єднати в три групи: природні, історичні і соціально-економічні.

Природні відмінності визначаються об'єктивними геологічними, географічними та біологічними особливостями окремих частин Землі. Зокрема, поділ світу на материки ні в кого не викликає сумніву, бо в природі насправді існують реально відокремлені частини суходолу, роз'єднані морями й океанами. Такий реально існуючий природно-геологічний поділ світу є однією з багатьох підстав для його регіоналізації.

Держави та території світу характеризуються природними, господарськими, соціальними відмінностями, сформованістю регіональних ринків, залученістю до географічного поділу праці, історією і культурою. 

Формування історико-географічних регіонів світу пов’язано з історією розвитку, типом цивілізації, що склалась, закономірностями етнічних процесів, функціонуванням господарства. Поділ усієї території світу на історико-географічні райони є природним, має наукове та практичне значення, полегшує систематизування знань про світ.

Динаміка змін у світовому соціальному, економічному та політичному житті зумовлює відсутність єдиного підходу у виділенні історико-географічних регіонів.

Регіони світу за класифікацією ООН:
     
    Статистичний відділ ООН задля здійснення статистичного аналізу процесів та явищ, що відбуваються в сучасному світі, розробив систему, за якою поділив материки на великі регіони світу (макрорегіони), які, в свою чергу, поділяються на менші субрегіони. Зазначимо, що віднесення країни чи території до того чи іншого регіону не залежить від жодних політичних, економічних або інших чинників.
  Так виникла геосхема ООН, за якою світ поділений на 5 великих регіонів (макрорегіонів):   Європа, Азія, Океанія, Америка та Африка.
   Кожен з них поділений на субрегіони. Межі регіонів і субрегіонів не завжди збігаються з межами частин світу та материків. Так, регіон Європа за класифікацією ООН поширюється на Північну Азію, яка становить азійську частину Росії. Відповідно площа регіону Азія є меншою, ніж частин світу, що має таку саму назву. Субрегіон Північна Америка, який є частиною регіону Америка, тягнеться від Гренландії на півночі до державного кордону США та Мексики на півдні. Територія ж материка Північна Америка простягається далі на південь до Панамського каналу.
Американський політолог С. Хантінгтон запропонував виділяти вісім цивілізаційних регіонів: західний (християнсько-католицький), слов’янсько-православний, ісламський, конфуціанський, індуїстський, японський, латиноамериканський та африканський – перші шість за релігійною, а останні два за географічною ознакою. Культурно-історичне районування, офіційно застосовується ООН (ЮНЕСКО), семичленного, при якому в якості головних регіонів розглядають європейський, арабо-мусульманський, індійський, далекосхідний, тропическо-африканський, північноамериканський і латиноамериканський.

Домашнє завдання

1. Опрацюйте матеріали вашого підручника з метою повторено усвідомити й осмислити зміст теми уроку.
2. Знати і вміти показувати  історико-географічні регіони світу та вивчити терміни.




Немає коментарів:

Дописати коментар